Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Dat is al een ander statement als hoe het gebracht werd..
Is er ergens inzichtelijk hoe die potjes verdeeld zijn, en wie daar wat over te zeggen heeft (excuus als dat al eerder gemeld is)?
Citaat:Cordaid constateert dat de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking het kind van de rekening is in de Rijksbegroting 2010. Voor het binnenlandse huishoudboekje vermijdt het kabinet zorgvuldig bezuinigingen om de economische recessie niet te verergeren. Ontwikkelingssamenwerking is daarom de enige post waar nu al zwaar op wordt bezuinigd, met 595 miljoen. Dit terwijl de armste landen al onevenredig harde klappen hebben te verduren, omdat zij erg zwaar worden getroffen door de economische crisis.
Zinzi_jewel schreef:Ik vindt het niet normaal , dat de donatie verdubbeld wordt !!
Er is in ons landje ook nog ellende genoeg , denk hierbij aan mensen die op straat leven ( niet vrijwillig )
Mensen die amper wat te eten hebben ( voedselbank )
plagom schreef:KiWiKo schreef:ach als het nog even zo doorgaat leeft 50% van Nederland onder de armoede grens ..............
Kunnen ze zo aanschuiven bij de rest van de wereldbevolking.
Nederland biedt genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat je in die situatie terecht komt.
tamary schreef:Wat mij hier trouwens ook irriteert is de houding van de mensen daar zelf. Als ze niet stelen en plunderen zitten ze wel op hun gat te jengelen dat de overheid niks doet.
Citaat:Bij een ramp van deze omvang zal je zelf met je overgebleven familie en buren moeten zorgen voor water, voedsel, onderdak, het verzorgen van de gewonden en het begraven van de doden. Ja daar mag je bij huilen, die doden zijn die tranen echt waard, maar dat een ander niks doet is geen excuus om zelf ook niks te doen.
tamary schreef:En hoe gaan deze mensen communicatie opzetten, water halen en eten regelen? Er is daar op dit moment niets en dan kun je ook niet zoveel.Verdorie, als ik een overheidsfunctionaris was in zo'n situatie was mijn eerste prioriteit toch ook echt mijn directe familie, daarna ga je communicatie opzetten en inventariseren hoe erg de schade is. En ja dan ben je zo 3-5 dagen verder.
Bij een ramp van deze omvang zal je zelf met je overgebleven familie en buren moeten zorgen voor water, voedsel, onderdak, het verzorgen van de gewonden en het begraven van de doden. Ja daar mag je bij huilen, die doden zijn die tranen echt waard, maar dat een ander niks doet is geen excuus om zelf ook niks te doen.
tamary schreef:Zolang je gezond blijft wel.
Wat mij hier trouwens ook irriteert is de houding van de mensen daar zelf. Als ze niet stelen en plunderen zitten ze wel op hun gat te jengelen dat de overheid niks doet.
Verdorie, als ik een overheidsfunctionaris was in zo'n situatie was mijn eerste prioriteit toch ook echt mijn directe familie, daarna ga je communicatie opzetten en inventariseren hoe erg de schade is. En ja dan ben je zo 3-5 dagen verder.
Bij een ramp van deze omvang zal je zelf met je overgebleven familie en buren moeten zorgen voor water, voedsel, onderdak, het verzorgen van de gewonden en het begraven van de doden. Ja daar mag je bij huilen, die doden zijn die tranen echt waard, maar dat een ander niks doet is geen excuus om zelf ook niks te doen.
Dat de overheid daarnaast door en door corrupt is, en dat het land in vergelijking met andere landen arm is veranderd daar niks aan. Als Nederland zoiets zou overkomen krijgt echt niet iedereen binnen 24 uur hulp, hoe rijk we hier ook zijn in vergelijking met.
Discussie over wat arm is en wat rijk is trouwens veel ingewikkelder dan hoeveel geld een regering op de begroting heeft staan. Het niet hebben van een TV bv mag in onze ogen een teken van armoede zijn, maar dat is onze mening. Niet noodzakelijker wijs de lokale realiteit.
odetteke schreef:tamary schreef:Wat mij hier trouwens ook irriteert is de houding van de mensen daar zelf. Als ze niet stelen en plunderen zitten ze wel op hun gat te jengelen dat de overheid niks doet.
Je kan het mensen daar toch niet serieus kwalijk nemen dat ze gaan stelen en plunderen?!?!?! Als al je eten in je ingestorte huis ligt en je hebt al dagen niet gegeten, je hebt geen contact met de buitenwereld en weet niet of er uberhaubt hulp onderweg is, dan pak je wat je pakken kan! Eten, drinken, maar ook camera's en tv's die je misschien weer kunt ruilen voor wat eten.
Toekie schreef:Deze discussie neemt steeds vreemdere, pijnlijkere en imo zelfs walgelijke vormen aan.
Ik zal wel te soft zijn voor deze wereld.
x_Marr schreef:Blijkbaar wel, je zit tegen mensen te zeggen dat wij niet moeten zeuren over de armen in Nederland want zo erg is het niet maar zelf zit je wel over deze discussie te janken?
Hallo kijk dan ook zelf even of jij nou een reden hebt om te janken of die mensen in Haiti.
Kan je hier niet tegen ga dan geen discussie aan.
x_Marr schreef:Toekie schreef:Deze discussie neemt steeds vreemdere, pijnlijkere en imo zelfs walgelijke vormen aan.
Ik zal wel te soft zijn voor deze wereld.
Blijkbaar wel, je zit tegen mensen te zeggen dat wij niet moeten zeuren over de armen in Nederland want zo erg is het niet maar zelf zit je wel over deze discussie te janken?
Hallo kijk dan ook zelf even of jij nou een reden hebt om te janken of die mensen in Haiti.
Kan je hier niet tegen ga dan geen discussie aan.
KiWiKo schreef:kan je ook anders zien Saarwij waren (en zijn) harde werkers, van huis uit
![]()
Gisterenavond bij nova geleerd dat ze echt zelf helemaal niks doen, dat er al een week een lijk ligt, en men er gewoon overheenstapt. Niemand die zich bedenkt dat het misschien handig is om dat lijk op te ruimen.... Vond ik wel iets schokkend zegmaar....
sarabande schreef:Die rijkdom hier hebben we o.a. te danken aan het feit dat door de Nederlandse handel, de VOC mentaliteit dus, aan de voorouders van deze mensen heel veel geld verdient hebben, door ze uit hun eigen land te stelen en te verkopen. Tenminste degenen die die reizen overleefden.
Als een land aan deze mensen geld zou moeten geven is het Nederland wel, het land dat zo ijverig was dat ze ook het laatste land ter wereld waren die de slavenhandel beëindigde.
Issy schreef:KiWiKo schreef:kan je ook anders zien Saarwij waren (en zijn) harde werkers, van huis uit
![]()
Gisterenavond bij nova geleerd dat ze echt zelf helemaal niks doen, dat er al een week een lijk ligt, en men er gewoon overheenstapt. Niemand die zich bedenkt dat het misschien handig is om dat lijk op te ruimen.... Vond ik wel iets schokkend zegmaar....
Dat is een natuurlijke reactie, ook wel shock genoemd. Voor ons onbegrijpbaar, maar mensen die alles verliezen, worden apatisch en die kunnen niet meer praktisch nadenken en handelen.
KiWiKo schreef:maar he, die sociale voorzieningen moeten ook betaald worden en die worden door ONS betaald![]()
Gisteren Nova gezien verootjoo??
en nogmaals ik vind het helemaal goed dat we daar geld heensturen, absoluut....... geen probleem mee.......
wel een probleem met een minister die zegt IK ga geld sturen.......... hij stuurt namelijk helemaal niks..... Hij stuurt ONS geld......
dus de krantenkoppen moeten zijn...... De burgers van Nederland schenken 41 mjl van hun zo ijverig afgestane belastinggeld aan Haiti heeft de BV Nederland bepaald!
WIJ betalen de overheidsbijdrage, niet de ministers............