Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:26

miljoenennota geloof ik :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:27

Kun je idd vinden in de Miljoenennota (rijksbegroting). Ik heb daar ergens een link van geplaatst. Of in het andere 555 topic. :P
Het geld dat in Nederland wordt uitgegeven aan ontwikkelingshulp, is 0,8 procent van het BNP.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:28

Cer schreef:
Dat is al een ander statement als hoe het gebracht werd..

Is er ergens inzichtelijk hoe die potjes verdeeld zijn, en wie daar wat over te zeggen heeft (excuus als dat al eerder gemeld is)?

http://www.rijksbegroting.nl/
Daar beslist de Nederlandse Regering over, elke nieuwe begroting wordt de derde dinsdag van september gebracht op Prinsjesdag, en vervolgens gaat de door de Nederlandse bevolking gekozen Tweede Kamer er nog eens overheen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:30

Oh, dat is ook inderdaad erg inzichtelijk voor mensen zonder economische of politieke achtergrond :j

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:33

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:40

En voor de algemene beeldvorming van de positie van het budget voor Ontwikkelingssamenwerking:

15 september 2009

Reactie Cordaid Begroting Ontwikkelingssamenwerking 2010
http://www.cordaid.nl/Nieuws/Nieuwsarch ... 2&rId=1312
Citaat:
Cordaid constateert dat de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking het kind van de rekening is in de Rijksbegroting 2010. Voor het binnenlandse huishoudboekje vermijdt het kabinet zorgvuldig bezuinigingen om de economische recessie niet te verergeren. Ontwikkelingssamenwerking is daarom de enige post waar nu al zwaar op wordt bezuinigd, met 595 miljoen. Dit terwijl de armste landen al onevenredig harde klappen hebben te verduren, omdat zij erg zwaar worden getroffen door de economische crisis.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:42

Zinzi_jewel schreef:
Ik vindt het niet normaal , dat de donatie verdubbeld wordt !!
Er is in ons landje ook nog ellende genoeg , denk hierbij aan mensen die op straat leven ( niet vrijwillig )
Mensen die amper wat te eten hebben ( voedselbank )

Als de amerikanen en canadezen ook zo hadden gedacht een aantal jaren geleden hadden we nu in duitsland gewoond :o

Wij als maatschappij en ontwikkelde samenleving zijn moreel verplicht om mensen in nood te helpen. Als het 100 euro per burger was hadden we misschien het recht om er vraagtekens bij te stellen, maar die paar euro :n Als je kijkt wat. er op gaat aan ons koningshuis, salarissen van ambtenaren, vage bouwprojecten etc. is dat vele malen meer

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:43

En voor nog meer beeldvorming:

Er gaat:
- 67,1 miljard naar Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 63,8 miljard naar Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 36,5 miljard naar Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Dit dus tegenover de 800 miljoen (= 0,8 miljard) voor Veiligheid, humanitaire hulpverlening en bestuur van Buitenlandse Zaken.
Ik ben nu heel erg benieuwd of mensen dit nog steeds te veel geld vinden. :oo

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:01

En toen was het stil. :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:41

Ik zit deze topics ook met verbijstering te lezen. Nederland hoort bij de tien rijkste landen ter wereld. Hoe kunnen we ooit onze situatie vergelijken met één van de armste landen ter wereld waar ook nog een gigantische ramp gebeurd is?

Natuurlijk zijn er in Nederland grote inkomensverschillen en zijn er individuele gevallen in Nederland, die met moeite het hoofd boven water kunnen houden en graag meer hulp zouden krijgen. Maar dan nog is het onvergelijkbaar met de situatie in Haiti. Ik zou me persoonlijk doodschamen als ik in een land woonde waar ze die 41 miljoen liever in hun eigen zak staken, onder het motto "Haiti is ons probleem niet".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:27

plagom schreef:
KiWiKo schreef:
ach als het nog even zo doorgaat leeft 50% van Nederland onder de armoede grens ..............

Kunnen ze zo aanschuiven bij de rest van de wereldbevolking.
Nederland biedt genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat je in die situatie terecht komt.

Zolang je gezond blijft wel.

Wat mij hier trouwens ook irriteert is de houding van de mensen daar zelf. Als ze niet stelen en plunderen zitten ze wel op hun gat te jengelen dat de overheid niks doet.

Verdorie, als ik een overheidsfunctionaris was in zo'n situatie was mijn eerste prioriteit toch ook echt mijn directe familie, daarna ga je communicatie opzetten en inventariseren hoe erg de schade is. En ja dan ben je zo 3-5 dagen verder.
Bij een ramp van deze omvang zal je zelf met je overgebleven familie en buren moeten zorgen voor water, voedsel, onderdak, het verzorgen van de gewonden en het begraven van de doden. Ja daar mag je bij huilen, die doden zijn die tranen echt waard, maar dat een ander niks doet is geen excuus om zelf ook niks te doen.

Dat de overheid daarnaast door en door corrupt is, en dat het land in vergelijking met andere landen arm is veranderd daar niks aan. Als Nederland zoiets zou overkomen krijgt echt niet iedereen binnen 24 uur hulp, hoe rijk we hier ook zijn in vergelijking met.
Discussie over wat arm is en wat rijk is trouwens veel ingewikkelder dan hoeveel geld een regering op de begroting heeft staan. Het niet hebben van een TV bv mag in onze ogen een teken van armoede zijn, maar dat is onze mening. Niet noodzakelijker wijs de lokale realiteit.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:38

Deze discussie neemt steeds vreemdere, pijnlijkere en imo zelfs walgelijke vormen aan.
Ik zal wel te soft zijn voor deze wereld. |(

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 03:56

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:28

tamary schreef:
Wat mij hier trouwens ook irriteert is de houding van de mensen daar zelf. Als ze niet stelen en plunderen zitten ze wel op hun gat te jengelen dat de overheid niks doet.

Je kan het mensen daar toch niet serieus kwalijk nemen dat ze gaan stelen en plunderen?!?!?! Als al je eten in je ingestorte huis ligt en je hebt al dagen niet gegeten, je hebt geen contact met de buitenwereld en weet niet of er uberhaubt hulp onderweg is, dan pak je wat je pakken kan! Eten, drinken, maar ook camera's en tv's die je misschien weer kunt ruilen voor wat eten.

Citaat:
Bij een ramp van deze omvang zal je zelf met je overgebleven familie en buren moeten zorgen voor water, voedsel, onderdak, het verzorgen van de gewonden en het begraven van de doden. Ja daar mag je bij huilen, die doden zijn die tranen echt waard, maar dat een ander niks doet is geen excuus om zelf ook niks te doen.

Gewonden verzorgen lukt niet goed bij gebrek aan schoon water, verband, ontsmettingsmiddelen en medische kennis. Onderdak wordt ook lastig, want het meeste is ingestort, en de rest zou wel eens kunnen instorten bij de volgende naschok. Je wilt je familieleden wel begraven, maar hoe haal je die uit het huis? En elke keer als je bij je huis staat ruik je de geur van de dood, bij het huis van de buren ook en bij het huis van de buren daarvan ook. Men smeert tandpasta onder hun neus tegen de lijkengeur! Mensen daar zijn zwaar getraumatiseerd, zien alles dat ze met moeite hebben opgebouwd ineens storten. Ze verliezen niet alleen hun familieleden en vrienden, maar ook alle zekerheden die ze hadden.
Mensen proberen echt wel wat zelf te doen daar, maar de menselijke geest en het menselijk lichaam kent ook zijn beperkingen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:37

tamary schreef:
Verdorie, als ik een overheidsfunctionaris was in zo'n situatie was mijn eerste prioriteit toch ook echt mijn directe familie, daarna ga je communicatie opzetten en inventariseren hoe erg de schade is. En ja dan ben je zo 3-5 dagen verder.
En hoe gaan deze mensen communicatie opzetten, water halen en eten regelen? Er is daar op dit moment niets en dan kun je ook niet zoveel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:38

tamary schreef:
Zolang je gezond blijft wel.

Dat de overheid daarnaast door en door corrupt is, en dat het land in vergelijking met andere landen arm is veranderd daar niks aan. Als Nederland zoiets zou overkomen krijgt echt niet iedereen binnen 24 uur hulp, hoe rijk we hier ook zijn in vergelijking met.
Discussie over wat arm is en wat rijk is trouwens veel ingewikkelder dan hoeveel geld een regering op de begroting heeft staan. Het niet hebben van een TV bv mag in onze ogen een teken van armoede zijn, maar dat is onze mening. Niet noodzakelijker wijs de lokale realiteit.

Die rijkdom hier hebben we o.a. te danken aan het feit dat door de Nederlandse handel, de VOC mentaliteit dus, aan de voorouders van deze mensen heel veel geld verdient hebben, door ze uit hun eigen land te stelen en te verkopen. Tenminste degenen die die reizen overleefden.
Als een land aan deze mensen geld zou moeten geven is het Nederland wel, het land dat zo ijverig was dat ze ook het laatste land ter wereld waren die de slavenhandel beëindigde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:57

kan je ook anders zien Saar :) wij waren (en zijn) harde werkers, van huis uit :)

Gisterenavond bij nova geleerd dat ze echt zelf helemaal niks doen, dat er al een week een lijk ligt, en men er gewoon overheenstapt. Niemand die zich bedenkt dat het misschien handig is om dat lijk op te ruimen.... Vond ik wel iets schokkend zegmaar....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:02

odetteke schreef:
tamary schreef:

Je kan het mensen daar toch niet serieus kwalijk nemen dat ze gaan stelen en plunderen?!?!?! Als al je eten in je ingestorte huis ligt en je hebt al dagen niet gegeten, je hebt geen contact met de buitenwereld en weet niet of er uberhaubt hulp onderweg is, dan pak je wat je pakken kan! Eten, drinken, maar ook camera's en tv's die je misschien weer kunt ruilen voor wat eten.

Wel als er al een plan is met de wijk dat ze eten gaan verdelen....
Zie de link die ik eerder gaf.

Toekie schreef:
Deze discussie neemt steeds vreemdere, pijnlijkere en imo zelfs walgelijke vormen aan.

Blijkbaar wel, je zit tegen mensen te zeggen dat wij niet moeten zeuren over de armen in Nederland want zo erg is het niet maar zelf zit je wel over deze discussie te janken?
Hallo kijk dan ook zelf even of jij nou een reden hebt om te janken of die mensen in Haiti. :=
Kan je hier niet tegen ga dan geen discussie aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:07

x_Marr schreef:
Blijkbaar wel, je zit tegen mensen te zeggen dat wij niet moeten zeuren over de armen in Nederland want zo erg is het niet maar zelf zit je wel over deze discussie te janken?
Hallo kijk dan ook zelf even of jij nou een reden hebt om te janken of die mensen in Haiti. :=

Idd, want er zijn hier géén armen. Niet zoals daar. Hier word je aan alle kanten geholpen, leger des heils, voedselbank, huursubsidie, uitkeringen, ZW, WW. Onze sociale voorziening zijn erg goed.

Daar hebben ze niks. Ze kunnen ook niks doen, voor de mensen die zeiden dat ze op hun luie reet zaten. Ze zijn zwaar getraumatiseerd, wordt er dan ook nog verwacht dat ze weten wat ze moeten doen? En waarmee dan? Er zijn geen spullen meer, geen geld, geen eten, geen gebouwen. Ik ben benieuwd hoe jullie reageren in zo'n situatie :\

Als je in levensgevaar bent, wat je bent als je geen eten of drinken hebt, doe je álles om in leven te blijven. Als daar stelen en plunderen bij hoort, doe je dat gewoon. Je wil om te overleven is altijd sterker. Ook als er al in een wijk eten word gedeeld. Ten eerste; hoe moeten zij dat weten? Er is geen enkele communicatie mogelijkheid. Ten tweede, het kan maar zo te laat komen voor een paar mensen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:09

x_Marr schreef:
Toekie schreef:

Wat trek je dit toch vreselijk uit zijn verband :) Ze heeft nergens gezegd dat je niet moet zeuren over de armen in Nederland, en figuurlijke beeldspraak is jou blijkbaar vreemd.

Ik ben blij om te zien dat hier toch nog een aantal mensen met hun hart spreken, in plaats van met hun geld :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:12

maar he, die sociale voorzieningen moeten ook betaald worden en die worden door ONS betaald :D

Gisteren Nova gezien verootjoo??

en nogmaals ik vind het helemaal goed dat we daar geld heensturen, absoluut....... geen probleem mee.......

wel een probleem met een minister die zegt IK ga geld sturen.......... hij stuurt namelijk helemaal niks..... Hij stuurt ONS geld......

dus de krantenkoppen moeten zijn...... De burgers van Nederland schenken 41 mjl van hun zo ijverig afgestane belastinggeld aan Haiti heeft de BV Nederland bepaald!

WIJ betalen de overheidsbijdrage, niet de ministers............

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:13

KiWiKo schreef:
kan je ook anders zien Saar :) wij waren (en zijn) harde werkers, van huis uit :)

Gisterenavond bij nova geleerd dat ze echt zelf helemaal niks doen, dat er al een week een lijk ligt, en men er gewoon overheenstapt. Niemand die zich bedenkt dat het misschien handig is om dat lijk op te ruimen.... Vond ik wel iets schokkend zegmaar....

Dat is een natuurlijke reactie, ook wel shock genoemd. Voor ons onbegrijpelijk, maar mensen die alles verliezen, worden apatisch en die kunnen niet meer praktisch nadenken en handelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:14

sarabande schreef:
Die rijkdom hier hebben we o.a. te danken aan het feit dat door de Nederlandse handel, de VOC mentaliteit dus, aan de voorouders van deze mensen heel veel geld verdient hebben, door ze uit hun eigen land te stelen en te verkopen. Tenminste degenen die die reizen overleefden.
Als een land aan deze mensen geld zou moeten geven is het Nederland wel, het land dat zo ijverig was dat ze ook het laatste land ter wereld waren die de slavenhandel beëindigde.

VOC rijkdom is ten goede gekomen aan de top 1% van de Nederlandse bevolking, de overige 99% hebben er nooit iets van gezien. En nee die verhoudingen zijn niet echt veranderd.
Ik weiger echt om mij verantwoordelijk te voelen voor het gedrag van een stel volgens de hierarchie boven mij staande notabelen/artistocraten/omhooggevallen figuren, die als zijnde volwassenen, 100% verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag.
Zelfs al zouden het mijn voorouders zijn geweest, een kind is niet verantwoordelijk voor de acties van zijn/haar ouders.

Slavernij is inmiddels ook een paar generaties geleden afgeschaft, grootste deel van de mensen die daar nu rondlopen hebben hier zelf geen herinneringen aan, idem voor de ouders. Maar het is wel een houding van wij zijn zielig en jullie zijn gemeen, want 100 jaar geleden ...

Doet mij denken aan de reclame van warchild aantal jaar terug:
"Je kan een kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit het kind?"
Variatie: "je kan een slaaf wel uit de slavernij halen, maar hoe haal je de slavernij uit de slaaf?", is hier van toepassing.

Dat je als overheid steun biedt aan landen die acuut problemen hebben is logisch, en de redenatie is ook dat als de rollen omgedraait zouden zijn zij ook hulp zouden bieden. Die samenwerking laat andere mensen ook als mens zien en maakt blijvende vrede waarschijnlijker. Maar de houding van : jullie moeten, want slavernij/kolonisatie, etc. is een houding die de verhoudingen tussen landen ernstig scheef trekt. Daarnaast is het blijven hangen in de houding van jullie moeten alles oplossen, en wij zijn zielig en hebben dus een excuus om er een potje van te maken een zelf opgelegde handicap. Van altijd iemand anders de schuld geven en geen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag wordt niemand beter.

Eigen familie stamt trouwens af van horigen (europese slaven om even in die termen te blijven), maar toch echt niet dan ik denk dat ik er iets mee opschiet als ik bij die adelijke familie ga aankloppen voor geld of dat het mijn recht is om ze een schuldgevoel aan te praten voor iets wat generaties geleden gebeurt is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:14

Issy schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is een natuurlijke reactie, ook wel shock genoemd. Voor ons onbegrijpbaar, maar mensen die alles verliezen, worden apatisch en die kunnen niet meer praktisch nadenken en handelen.

dat geloof ik ook zomaar :) Ik kan me voorstellen dat je echt kapot bent als je toch al niks hebt, en dat kleine beetje wat je gedurende je leven bij elkaar gesprokkeld heb........ in een klap weggevaagd word :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:23

KiWiKo schreef:
maar he, die sociale voorzieningen moeten ook betaald worden en die worden door ONS betaald :D

Gisteren Nova gezien verootjoo??

en nogmaals ik vind het helemaal goed dat we daar geld heensturen, absoluut....... geen probleem mee.......

wel een probleem met een minister die zegt IK ga geld sturen.......... hij stuurt namelijk helemaal niks..... Hij stuurt ONS geld......

dus de krantenkoppen moeten zijn...... De burgers van Nederland schenken 41 mjl van hun zo ijverig afgestane belastinggeld aan Haiti heeft de BV Nederland bepaald!

WIJ betalen de overheidsbijdrage, niet de ministers............

Ja, dat snap ik ook nog wel :') Ik had niet begrepen dat dát je probleem was. Tuurlijk is het belastinggeld, dat gaan ze niet uit hun eigen zak zoeken. Al geloof ik best dat zij ook heel wat gestort hebben op 555 ;)

Maar ik vind het een logische uitgave, om het naar Haïtie te sturen. Maar als dat niet gebeurd was, was hetzelfde bedrag naar een willekeurig ander ontwikkelingsland gegaan :j