KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 13:56

mo_van_dijk, ik zat al te wachten op een reactie van iemand die er een beetje technisch verstand van heeft. Hoe weet je dit eigenlijk? ;)

Ik vind overigens niet dat vliegtuigmaatschappijen de maten van de stoelen moeten aanpassen omdat de mensen dikker worden. Als passagier krijg je een bepaalde ruimte tot je beschikking, is dit niet voldoende dan moet je bijbetalen. Simpel toch?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:59

Ik ben dus wel van mening dat de meeste dikke mensen het puur aan zichzelf te weiten hebben.... Ieder pondje gaat door het mondje... En helaas komt de een makkelijker en sneller aan als de ander, daar zul je naar moeten leven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar mensen die het ZO bont maken dat ze niet in een vliegtuig stoel passen moeten dan maar gewoon voor 2 betalen. Let wel: het gaat dus over mensen die niet in 1 stoel passen, dit zijn niet de "reguliere" zwaardere mensen, dit gaat om extreme gevallen die je helaas wel steeds meer ziet.

Anoniem

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:03

pubelia schreef:
Ik vind het niet helemaal eerlijk. De meeste dikkere mensen kunnen er niks aan doen dat ze dik zijn. Je kan niet zeggen dan stop je maar met zo veel te eten, want vaak ligt daar geen eens het probleem. Je zegt ook niet tegen iemand met anorexia dat ze maar gewoon normaal moeten gaan eten, want zo werkt dat dus ook niet.

Gedeeltelijk mee eens, alleen is het wel zo dat de OORZAAK misschien minder snel en gemakkelijk te bestreiden is (inderdaad, bij beide uitersten), maar dat wél ieder pondje door het mondje komt. Ik snap wat je bedoelt, maar uiteindelijk ligt het probleem wel bij het eetgedrag en slechts bij een zeer kleine groep aan andere factoren (hoewel veel dikke mensen graag de indruk wekken dat ze er niets aan kunnen doen dat ze te dik zijn wegens allerlei andere factoren als zware botten, medicijngebruik, "aanleg", schildklierproblemen, etc etc).

Diaan74 schreef:
Een extra rij ruimere zitplaatsen voor dezelfde prijs lijkt me een beter idee.

Waarom tegen dezelfde prijs? Wat mij betreft mag er best worden betaald voor extra comfort. Als er extra ruime zitplaatsen beschikbaar zijn, ben ik persoonlijk (als niet-dik persoon) zelfs best bereid daarvoor meer te betalen. Extra comfort = duurdere reis.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:03

Nadir schreef:
mo_van_dijk, ik zat al te wachten op een reactie van iemand die er een beetje technisch verstand van heeft. Hoe weet je dit eigenlijk? ;)

Hih, ik heb zelf scheepsbouwkunde gestudeerd en heb wat vrienden die vliegtuigbouw gestudeerd hebben!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:09

Nouks schreef:
Amanda schreef:
Ja, maar 2 stoelen kan toch nooit lekker zitten?

Sorry, maar of je nu als erg dik persoon wel of geen twee stoelen boekt, je zit toch hoe dan ook op twee stoelen? (of 3 zelfs)...
Als je erg dik bent ondervind je nu eenmaal nadelen aan je postuur. Niet in een stoel passen, niet door smalle passages kunnen, vervelende blikken of opmerkingen, etc etc. Ik als klein/slank persoon ondervind ook nadelen. Niet bij het bovenste schap kunnen in de supermarkt, jaloerse blikken van minder slanke mensen, vervelende opmerkingen van minder slanke mensen ("ja maar jij kunt alles eten" is zo'n leuke, is dat zo of doe ik gewoon hard m'n best om slank te blijven?), in sommige auto's niet kunnen rijden omdat de stoel gewoonweg te hoog is of niet ver genoeg naar voren kan...

Als je goed had gelezen dan had je bovenstaande opmerking niet hoeven maken.
Het ging om de vergelijking tussen 1 bredere stoel, die dus gemaakt zou kunnen worden (en duurder is) ten opzichte van 2 stoelen.
En dan het zitcomfort van beide opties.
Ik zeg nergens dat ze maar gewoon 1 stoel moeten boeken terwijl ze er 2 nodig hebben :?

marleeniej schreef:
@ Amanda: daar hadden ze maar aan moeten denken toen ze al dat eten naar binnen werkten.... het zit ook niet lekker als je naast een zwaarlijvig iemand zit, en dat is niet mijn schuld! Lekker 2 stoelen boeken, dan is het niet langer mijn vlucht die vervelend is.

Dus jij weet al waarom iemand dikker is zonder diegene gezien te hebben?
Knap :j
Mensen met schildklierproblemen, andere ziektes, enz. is volledig hun eigen schuld?
En wat pubelia zegt, is er geen lichamelijke oorzaak dan is er vaak wel een geestelijke. Daar kun je, net als bij anorexiapatienten, niet even tegen zeggen: joh, stop met eten.
En voor jou geldt hetzelfde als voor Nouks. Plaats mijn opmerking in de context van mijn eerder geplaatste berichten en je ziet dat ik het heel anders bedoel :)

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:11

Nouks schreef:
Diaan74 schreef:
Een extra rij ruimere zitplaatsen voor dezelfde prijs lijkt me een beter idee.

Waarom tegen dezelfde prijs? Wat mij betreft mag er best worden betaald voor extra comfort. Als er extra ruime zitplaatsen beschikbaar zijn, ben ik persoonlijk (als niet-dik persoon) zelfs best bereid daarvoor meer te betalen. Extra comfort = duurdere reis.

Ik heb het niet over 'businessclass stoel-formaat' maar over zitplaatsen die bedoeld zijn voor mensen die door een lichamelijke beperking (obesitas, blessures etc) niet in een normale stoel passen. En ik vind dat een vluigtuigmaatschappij dit soort stoelen als extra service moet kunnen bieden.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:12

Ik doe eventjes niet apart reageren maar tegen iedereen.

Ik merk dat mensen suggereren dat het allemaal de schuld van die gene zelf is. Tja zo kunnen we ook kijken naar mensen met anorexia. Daar zeg je toch ook niet zomaar tegen van ga eens eten. Werkt het zelfde als bij mensen die dikker zijn die kunnen niet zomaar stoppen en minder gaan eten.

Moet je dan aan mensen met anorexia ook een tax vragen, omdat ze zo licht zijn en daardoor komt het vliegtuig te gemakkelijk van de grond oid.

Ik weet niet of jullie de docu hebben gezien vel over probleem, kan ook gelden maar dan vet over probleem. Aanleg is wetenschappelijk bewezen, en er zijn mensen waarvan hun schildklier langzamer van werken. Medicijnen zijn er ook die je dikker kunnen maken. En zware botten vind ik zelf niet een goede reden...

(er zou achter in een rij stoelen geplaatst kunnen worden die net iets groter zijn, en waar je net iets meer voor betaald als een reguliere rij met stoelen)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:19

Naja, ik ben van mening dat er gewoon een norm aangehouden moet worden. Als je niet in de stoel past, pak je 2 stoelen en betaal je bij. als je meer dan 20 kilo mee wilt nemen is dat prima. dan neem je een extra koffer en betaal je ook bij.
Iedereen wil een goedkope vlucht. Dat houdt gewoon in dat er zoveel mogelijk mensen in een vliegtuig moeten. De maatschappij denkt immers ook aan de eigen portemonnee. Dat is idd niet altijd even comfortabel, maar mensen kiezen er zelf voor.
Bredere stoelen gaat nooit lukken. Dat kost veel teveel. Wanneer over 10 jaar zo'n vliegtuig geproduceerd en goedgekeurd is, schrikken de mensen van de prijzen en boeken ze alsnog een goedkopere vlucht (met dus de kleine stoelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:22

Ook even in het algemeen, maar wel naar aanleiding van meerdere opmerkingen door meerdere mensen over eetproblematiek en psychische oorzaken van over- dan wel ondergewicht:

Ook bij eetproblematiek gaat ieder pondje wél door het mondje en doe je het uiteindelijk zelf. Ook eetproblematiek is niet onomkeerbaar. Achterover in je luie stoel gaan zitten "tsja, ik ben nu eenmaal te dik/te dun door psychische oorzaken" is wel héél gemakkelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:23

Nouks schreef:
Ook even in het algemeen, maar wel naar aanleiding van meerdere opmerkingen door meerdere mensen over eetproblematiek en psychische oorzaken van over- dan wel ondergewicht:

Ook bij eetproblematiek gaat ieder pondje wél door het mondje en doe je het uiteindelijk zelf. Ook eetproblematiek is niet onomkeerbaar. Achterover in je luie stoel gaan zitten "tsja, ik ben nu eenmaal te dik/te dun door psychische oorzaken" is wel héél gemakkelijk.

Mee eens.
Maar mensen kunnen daar soms niet alleen uitkomen. Alleen de hulp die nodig is wordt niet altijd erkend.
Ik heb ergens eens een mooie vergelijking gelezen in een ander topic. Daar werd dat mooi omschreven.
Ik zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:24

pubelia, het maakt imo helemaal niet uit hoe het komt dat iemand last van zwaarlijvigheid heeft. Het gaat erom dat diegene 2 stoelen bezet en maar voor één betaald!

Zo'n rij stoelen achterin een vliegtuig plaatsen is niet makkelijk en zo maar even gedaan ;). Daarnaast gaan die stoelen ten koste van gewone stoelen en dat gaat dus weer ten koste van een aantal passagiers (minder passagiers, want de stoelen moeten breder zijn) en dat betekent weer dat het vliegen duurder wordt.

Ik vind het geen discriminatie :n, niemand zegt dat je niet mee mag men verwacht alleen dat je je wel aanpast. Ik ben klein en heb daar ook weleens problemen mee... dat is toch ook geen discriminatie? Ik pas me wel aan :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:26

zap: maar als de tickets van die brede stoelen dan duurder worden om zo te compenseren, dan is dat toch ook geen probleem?
Blijkbaar bestaan er al bredere stoelen (business class las ik al eerder). Waarom kunnen die dan niet als achterste rij geplaatst worden? En dan 4 stoelen in plaats van 7, met bij elkaar de prijs van die 7?

Amanda schreef:
Mee eens.
Maar mensen kunnen daar soms niet alleen uitkomen. Alleen de hulp die nodig is wordt niet altijd erkend.
Ik heb ergens eens een mooie vergelijking gelezen in een ander topic. Daar werd dat mooi omschreven.
Ik zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.

Gevonden: Apple @ [MW] Eetprobleem, ik eet te veel en ben veel te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:27

zap schreef:
Ik vind het geen discriminatie :n, niemand zegt dat je niet mee mag men verwacht alleen dat je je wel aanpast. Ik ben klein en heb daar ook weleens problemen mee... dat is toch ook geen discriminatie? Ik pas me wel aan :j

[***] schreef:
Als je erg dik bent ondervind je nu eenmaal nadelen aan je postuur. Niet in een stoel passen, niet door smalle passages kunnen, vervelende blikken of opmerkingen, etc etc. Ik als klein/slank persoon ondervind ook nadelen. Niet bij het bovenste schap kunnen in de supermarkt, jaloerse blikken van minder slanke mensen, vervelende opmerkingen van minder slanke mensen ("ja maar jij kunt alles eten" is zo'n leuke, is dat zo of doe ik gewoon hard m'n best om slank te blijven?), in sommige auto's niet kunnen rijden omdat de stoel gewoonweg te hoog is of niet ver genoeg naar voren kan...

:j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:29

zap schreef:
pubelia, het maakt imo helemaal niet uit hoe het komt dat iemand last van zwaarlijvigheid heeft. Het gaat erom dat diegene 2 stoelen bezet en maar voor één betaald!

Zo'n rij stoelen achterin een vliegtuig plaatsen is niet makkelijk en zo maar even gedaan ;). Daarnaast gaan die stoelen ten koste van gewone stoelen en dat gaat dus weer ten koste van een aantal passagiers (minder passagiers, want de stoelen moeten breder zijn) en dat betekent weer dat het vliegen duurder wordt.

Daarnaast denk ik niet dat zwaarlijvige mensen graag met z'n allen op een rijtje achterin t vliegtuig zitten. Ze willen dan wel weer graag bij de medereizigers zitten.

@Zapp: kun je niet met de voetjes bij de grond? ;) Grapje :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:30

Hahaha, Nouks ik had inderdaad jouw reactie ook gelezen. En wat dacht je van de achtbanen...... stonden we daar in Eurodisney en mooi dat ik er niet mocht :n (is al weer een tijdje geleden en nu mag ik er wel in..zij het net :P)

Ilse..nee niet altijd nee :P

@Amanda, dat is inderdaad een optie (had ik nog niet aan gedacht en dus blijkbaar slecht gelezen :P), maar dan zit je nog met het probleem van nu.... voordat zoiets omgebouwd is duurt wel even denk ik.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:30

@ Amanda, ja ben ik mee eens. 4 stoelen plaatsen in plaats van 7, en die 4 betalen dan voor 7.

En ja ieder pondje gaat door het mondje. Maar bij de ene komt het pondje er veel sneller bij als de andere. Als ik zie dat mijn vriend een zak chips op een avond naar binnen werkt, en er niks van aan komt. En als ik dat doe heb ik er weer wat grammetjes bij.

Ik weet nog dat er in 1 keer niet meer gerookt mocht worden in cafe's. En wat kwamen de rokers in opstand. Is dan ook erg makkelijk om te zeggen dat moeten die maar stoppen. En afvallen en stoppen met roken is dat tweede makkelijker als dat eerste. Omdat eten een eerste levens behoefte is, en roken niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:33

pubelia schreef:
Is dan ook erg makkelijk om te zeggen dat moeten die maar stoppen.

Maar uiteindelijk zijn wel van alle rokers in mijn omgeving denk ik bijna de helft gestopt, een heel aantal ernstig geminderd en slechts een paar in dezelfde mate door blijven roken. Misschien heel gemakkelijk om te zeggen, maar uiteindelijk kozen de rokers (in mijn omgeving in ieder geval) massaal voor "lekker warm binnen zitten en dan maar minder/niet roken". Dus als ze met de keuze geconfronteerd worden, kan schijnbaar een behoorlijk aandeel plotseling wél stoppen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:35

Of het dik zijn je eigen schuld is of niet.
Zodra je ze dik bent dat je niet in een stoel past heb je een probleem.
Het is door een bewezen lichamelijke kwaal of door te veel vreten, kies maar uit.
Heb je een dergelijk probleem dan zul je wel meer hindernissen tegen komen.
De maatschappij is nu eenmaal niet berekend op extreme dikte en het is mooi dat men daar eindelijk iets aan gaat doen.
Beter voor 2 plaatsen betalen (eits wat mij vrij normaal lijkt als je 2 plaatsen wilt hebben) dan in 1 stoel gepropt worden en na vele uren gebroken uit je stoel getrokken moeten worden.
Hier wordt niet gesproken over gewoon dik, teveel vetrollen, wat waggelen of ander ongemak door te dik zijn.
Hier wordt gesproken over heel heel erg dik.
En hoe een dik mens in 2 stoelen zit?
Nou gewoon, 1 bil in de ene stoel en de 2e bil in de andere.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:36

@ Nouks: Bij ons is er niemand gestopt. De meeste kunnen gewoon weg niet stoppen ermee..

Ik vraag me ook af waar de grens ligt van wel of niet een tweede ticket...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:36

Het gaat er imo ook niet om dat de rokers moeten stoppen (al was dat misschien wel deels een essentie..), maar dat ze zich aanpassen aan de situatie :). Wil je roken? Prima, maar dan buiten. Hier hetzelfde: wil je vliegen? Prima, maar dan wel bijbetalen.

Damn ik zou willen dat er bioscoopplekken zijn speciaal voor kleine mensen of dat ik een keer wel iets kan zien als we ergens naar aan het kijken zijn (theater, musical).... ik zou daar best voor willen betalen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:37

Haha Moggsy, mooie, nuchtere, droge beandering :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:38

inderdaad nouks. ik ben echter wel met pubelia eens dat je niet alle zwaarlijvigen over één kam kunt scheren. Toch is het gewoon een feit dat je tegenwoordig aan allerlei normen moet voldoen om het meeste voordeel te hebben. Anders ben je gewoon de sjaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:40

pubelia schreef:
@ [***]: Bij ons is er niemand gestopt. De meeste kunnen gewoon weg niet stoppen ermee..

Heeft denk ik ook wel te maken met je omgeving. In mijn omgeving heb ik het over mensen die zelf werkzaam zijn in een horecagelegenheid (of dat nu in de organisatie, horeca, techniek, wat dan ook is) en wordt buiten werk om meestal afgesproken in de kroeg. Dan zijn de plekken waar eerst wel gerookt mocht worden maar plotseling niet meer plotseling wel heel aanwezig in je leven (lees: in sommige gevallen ca. 60-100 uur per week).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:40

ilse86 schreef:
inderdaad nouks. ik ben echter wel met pubelia eens dat je niet alle zwaarlijvigen over één kam kunt scheren. Toch is het gewoon een feit dat je tegenwoordig aan allerlei normen moet voldoen om het meeste voordeel te hebben. Anders ben je gewoon de sjaak

Tja, er is niet voor niks zoiets als een norm... en wie daarvan afwijkt (hoe dan ook) moet zich imo gewoon aanpssen. En natuurlijk is de ene zwaarlijvige de andere niet, maar aan de andere kant hebben ze allemaal iets gemeens: ze zijn (te) dik (en dit zeg ik zonder onaardig te zijn :) ) en daar gaat het nu om.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:41

Is het geen optie om een paar rijen aan te passen? Met een paar brede stoelen voor meerprijs en voor de slankere mensen een smalle stoel met korting... :D
Uiteindelijk hou je dan toch nog dezelfde rijlengte.

Heb het zelf overigens ook meegemaakt, of liever gezegd mijn man want ik ben natuurlijk gelijk een plaatsje opgeschoven, ;) op een vlucht vanuit Zuid-Afrika. Tja, toch intercontinentaal, maar de stoelen waren niet breder. En een zeer corpulente man die naast ons kwam zitten, tja, dan wordt je toch een aardige tijd tegen elkaar aan gedrukt. Denk overigens dat het voor de zware mensen zelf ook niet prettig is, je telkens te moeten verontschuldigen omdat je andermans zitplek inneemt...