Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:31

Ik doneer niet.

Wij hebben destijds gedoneerd voor de tsunamislachtoffers.

Kort voor Haíti was er een campagne in de stijl van 'de tsunami is 5 jaar geleden en nu is het geld op. Stort voor meer hulp'.

Vervolgens lees ik in de krant dat het geld helemaal niet op is, maar ergens op een rekening geparkeerd en dat het nu zomaar wordt doorgeschoven naar het volgende goede doel. Let wel; dat was nog vóór Haíti....

Vervolgens zie ik die fantastische Antoinette herzenberger zien aantonen dat de zogenaamde hulp bij controle helemaal niet te zijn verleend...

Hoezo word je belazerd?

Voeg daarbij het riante salaris van ca. 300.000 van de directeur van het Rode kruis en ik bedank voor de eer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:35

Als ik hoor dat het bedrag wat gestort is op giro 555, wordt verdubbeld door de Nederlandse Overheid, ben ik dan de enige die zich afvraagd waar dat bedrag vandaan komt? Ik geloof toch echt dat de Nederlandse Belastingsbetaler daar aan meebetaalt. Dus hoezo, je bent egocentrisch als je niet doneert? Uiteindelijk belanden je centen daar toch, hoe dan ook....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:39

Cassidy schreef:
Als ik hoor dat het bedrag wat gestort is op giro 555, wordt verdubbeld door de Nederlandse Overheid, ben ik dan de enige die zich afvraagd waar dat bedrag vandaan komt? Ik geloof toch echt dat de Nederlandse Belastingsbetaler daar aan meebetaalt. Dus hoezo, je bent egocentrisch als je niet doneert? Uiteindelijk belanden je centen daar toch, hoe dan ook....

Dat is wat ik dus ook bedoel maar dat mag niet gezegd worden.....

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:56

Citaat:
Goh, daar zul je je nog over verbazen.
http://imageserver.dvhn.nl/img//rO0ABXQ ... YxNTB0.jpg
Dit is in Drachten, daar wonen een ernstig zieke man en zijn spatische vrouw in een sloophuisje, meerdere instanties zijn op de hoogte maar ze krijgen geen enkele vorm van hulp ( ook geen medische).
En ja zo lang dit in een "welvarend" land als Nederland geen uitzondering is, vind ik dat we ons geld beter kunnen gebruiken. Om mensen die niks willen geven om wat voor reden dan ook meteen uit te maken voor van alles en nog wat ( en dan doel ik niet alleen op de persoon van de quote), vind ik een beetje laag. Ieder zijn of haar keuze. Ik ga de mensen die wel geven toch ook niet naïeve sukkels noemen omdat 't geld dat ze doneren waarschijnlijk nooit op plaats van bestemming aan komt?

Precies en dat is voor mij de reden om me geld te besteden in eigen land ;) Dat is dus niet egoistisch mar keuzes maken, en aangezien ik geen geld boom heb houd het ergens op

Citaat:

Inderdaad we betalen daar allemaal aan mee
Helemaal eens hoor

Samurai

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:59

Ondanks de verborgen eigen armoede, de noodzaak van voedselbanken in dit rijke westerse land een 10tje op giro 555 gestort

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:18

FlyAway schreef:
Ik dacht dat je in jouw eigen topic over het nieuws toch al heel erg duidelijk had gemaakt dat je geen geld ging geven? En volgens mij is je vraag daar al beantwoord toch? :D

Oh, maar ik ben natuurlijk heel erg blij dat je van mening verandert bent en toch geld gaat geven! Vind ik een erg goed besluit van je. Chapeau!! Edit; helaas, niet dus

Ik heb in het andere topic al aangegeven dat ik géén geld ga geven, en dat je op kunt houden met insenuaties maken dat het de enige juiste keuze is.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:21

Ik doneer NIKS!
85% van de bevolking in Haiti leefde in krottewijken.
Na giro 555 al levert het miljarden op leeft nog 85% van de bevolking in krotten.
Is er geen giro 555, dan leeft nog strakt 85% van de bevolking in krotten.
Geef het op, die mensen help je er niet mee. Je centen komen bij de regering en bij de 15% rijkere om hun villa's te herbouwen!
Sorry, het is de waarheid............
Ga maar kijken naar de landen na de tsunami. Genoeg verhalen gehoord!
Ik heb toen ook geld gegeven en nu heb ik zoiets: we kunnen het beter geven aan alle mensen die in 2009 hun baan zijn verloren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:25

ik doneer ook niets....zeker niet aan een corrupt land als haiti...
ik vraag mij af of er geen wapens van gekocht worden,en de mensen waar het voor bedoelt is niets krijgen.

En andere instellingen met z'on dure directeur geef ik ook niets.
Als ik in de buurt ben geef ik het wel persoonlijk...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:30

geerke schreef:
ik doneer ook niets....zeker niet aan een corrupt land als haiti...
ik vraag mij af of er geen wapens van gekocht worden,en de mensen waar het voor bedoelt is niets krijgen.

En andere instellingen met z'on dure directeur geef ik ook niets.
Als ik in de buurt ben geef ik het wel persoonlijk...

idd!
Je kan er beter een keer op vakantie gaan. Dan zorg je voor inkomen en kan je altijd nog mensen helpen als je daar bent. Er lopen schoenenpoetsertjes rond, dan geef je die liever een paar centjes dan aan de corruptie.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:19

Ik doneer wel ....

De overheid heeft toch onze belastingcentjes geschonken ?
Ga dus niet nog ns extra overmaken. Niet zolang er niet volledig duidelijk is wat er met donaties gaat gebeuren, of welke hulp ervoor geleverd is.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:16

Ik ga zeker wat doneren. Ik ben niet stinkend rijk, maar ik zal altijd veel rijker zijn, én veel meer kansen hebben dan de gemiddelde Haïtiaan. Ieder jaar doneer ik aan zo'n zeven organisaties. Het meeste voor dieren, maar ook wel voor mensen. Ach, wat is die 20 euro per organisatie nou voor mij. Da's misschien een keertje minder uit eten of een boek bij de bieb lenen in plaats van zelf kopen. En daar kom ik écht wel weer overheen!

Ik vind dat 'wij' in het rijke westen toch een bepaalde verantwoordelijkheid hebben voor de rest van de (al dan niet in exotische landen gevestigde) mensheid: we hebben er immers ook voordeel van, want veel van onze kleding en apparaten worden er gemaakt, er zijn andere Westerse bedrijven gevestigd, we gaan er lekker heen op vakantie... En daarbij is het ook nog dankzij Europese machten dat Haïti op zo'n verrotte wijze ontstaan is. Ik heb de lusten, daarom vind ik ook dat ik een deel van de lasten op me moet nemen. Maar dit hoeft natuurlijk niet per definitie met Giro 555. :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:18

Ik doneer niet, ik wil misschien wel wat doneren aan kleinere doeltjes maar aan 555 ga ik niet doneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:20

Ik geloof er niet meer in. Net zoals met de tsunami, het duurde zoooo lang voordat er wat met het geld werd gedaan.
Tevens vind ik het hypocriet, als we hiervoor gaan doneren, waarom dan ook niet voor oorlogen in Afganistan/Iran/Irak etc?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:23

MOcht je toch voor Haiti willen doneren, doe het dan in elk geval via de welbekende goede doelen... (555, AZG)
Valse sites Haiti
Anders is je geld zeker weten in iemand anders zak verdwenen ;)

Edit: Linkje gefixt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:21

Net een brief gekregen van de kleuterschool, die doen een actie. Je kan een hyacint kopen voor 3 euries. In hogere klassen doen ze wafeltjes verkopen en ze doen kopere muntjes inzamelen.
Ik vind het wel heel tof dat ze iets op poten zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:07

Heb nu radio 555 aanstaan (omdat 3fm ook meedoet) en heb er een heel dubbel gevoel bij.
Ik heb nog niks gedoneerd en doe het ook niet denk ik.
Vind nu ook dat het entertainment gehalte wel erg hoog wordt en alles en iedereen wordt uit de kast getrokken.
Bij veel personen heb ik meer het gevoel dat het een imago kwestie is dan het echt oprechte steun is.

Ik ga binnenkort wel acties van de kerken e.d. hier in de gaten houden, er zijn vaak personen die zélf naar het land gaan en op die manier het geld meteen op de juiste plekken afleveren.
Daar heb ik meer vertrouwen in dan in de grote organisaties, waarbij de top de Balkenende norm of meer verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:11

Kanelly schreef:
Heb nu radio 555 aanstaan (omdat 3fm ook meedoet) en heb er een heel dubbel gevoel bij.
Ik heb nog niks gedoneerd en doe het ook niet denk ik.
Vind nu ook dat het entertainment gehalte wel erg hoog wordt en alles en iedereen wordt uit de kast getrokken.
Bij veel personen heb ik meer het gevoel dat het een imago kwestie is dan het echt oprechte steun is.

Ik ga binnenkort wel acties van de kerken e.d. hier in de gaten houden, er zijn vaak personen die zélf naar het land gaan en op die manier het geld meteen op de juiste plekken afleveren.
Daar heb ik meer vertrouwen in dan in de grote organisaties, waarbij de top de Balkenende norm of meer verdient.

Dit idee heb ik ook. Gister ook bij dwdd zitten Reinout Oerlemans(producent) en Jeroen dinges (presentator van vanavond), toen had ik ook zoiets van nou ik geloof er niet zo in, en die Jeroen vindi k helemaal een onsympatieke vent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:14

Inderdaad :j
Jeroen en Beau bleven het entertainment benadrukken.
Arnie probeerde het wel om te buigen naar een serieus programma en de hulp benadrukken, maar helaas....hij kon me niet overtuigen.

En nu ik de radio aanheb, wordt dat gevoel alleen maar versterkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:15

Kanelly schreef:
Inderdaad :j
Jeroen en Beau bleven het entertainment benadrukken.
Arnie probeerde het wel om te buigen naar een serieus programma en de hulp benadrukken, maar helaas....hij kon me niet overtuigen.

En nu ik de radio aanheb, wordt dat gevoel alleen maar versterkt.

Al ben ik wel benieuwd naar een zingende Carice van Houten :)

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:56

De belangrijkste samenwerkende hulporganisaties zijn (inclusief salaris directeur):

Oxfam/Novib
€115.769

Rode Kruis
€198.000

Kerk in actie
€176.000

Cordaid
€128.514

Terres des Hommes
€117.440

Unicef
€371.459

Dat betekent dus dat er in ieder geval al ruim 1,1 miljoen Euro van giro 555 naar de directeuren van bovenstaande organisaties gaat. En dat is nog exclusief gouden handdrukken en onkostenvergoeding. Daar kan je heel wat waterflessen voor Haiti voor kopen.
(bron: http://www.stand.nl/forum/showthread.php?p=1866718)

Nee ik doneer niet. Via de belasting moeten we waarschijnlijk al meer dan genoeg betalen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:58

Dus als de ramp in Haïti niet gebeurd zou zijn en er geen geld ingezameld zou worden, dan hadden deze directeuren geen salaris, dat probeer je te zeggen?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:36

Nee, alleen dat er veel te veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Ik vind het ongelofelijk dat die mensen zó veel verdienen. Uiteraard moeten die mensen ook een boterham kunnen eten, maar zoveel geld wat gedoneerd is voor hulp gaat op aan salarissen.. Nee mij niet gezien. Ik help liever de kleinere initiatieven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:37

Ik doneer niet.
Als ik nu zeker zou weten dat het echt daar zou komen waar het nodig is, zou ik het zeker wel doen!

Zag zojuist op MSM dat we niet erg vrijgevig waren.................

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:48

Ik doneer ook niet....
Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd maar ik betaal genoeg aan de belasting dus mijn "donatie" is in zekere zin ook gedaan.

En ik wordt helemaal tureluurs van die radio...vreselijke entertainment. Wordt zo eerlijk gezegd wel een beetje Haiti moe...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:34

Nicole10 schreef:
De belangrijkste samenwerkende hulporganisaties zijn (inclusief salaris directeur):

Oxfam/Novib
€115.769

Rode Kruis
€198.000

Kerk in actie
€176.000

Cordaid
€128.514

Terres des Hommes
€117.440

Unicef
€371.459

Dat betekent dus dat er in ieder geval al ruim 1,1 miljoen Euro van giro 555 naar de directeuren van bovenstaande organisaties gaat. En dat is nog exclusief gouden handdrukken en onkostenvergoeding. Daar kan je heel wat waterflessen voor Haiti voor kopen.
(bron: http://www.stand.nl/forum/showthread.php?p=1866718)

Een ander forum waar precies dit bericht staat noem ik niet bepaald een bron.
Bovendien; als je datzelfde forum (topic) eens goed doorleest worden er ook andere dingen gezegd.
De bedragen zo op een rijtje zetten vind ik zo misleidend. Ten eerste verdienen bijna alle ''grote managers'' zulke bedragen. Wat niet wil zeggen dat je het er mee eens moet zijn maar op deze manier kun je alles wel in twijfel trekken. Ik vind het altijd nog belangrijker dat verreweg de meeste miljoenen naar de slachtoffers gaat.
En wie zegt trouwens dat het van giro 555 betaald wordt??

Vind het ook apart om BN'ers te ''beschuldigen'' dat ze puur (of voor een groot deel) aan hun imago denken. Ik zal niet ontkennen dat er een soort ''hype'' is ontstaan maar een hype hoeft niet per definitie negatief te zijn. Een hype kan ook betekenen dat zoals in dit geval steeds meer mensen, tv-zenders, radio stations zich aansluiten om miljoenen slachtoffers te helpen.

Als een onbekende dat doet is het geweldig, als een BN'er zich inzet wordt er getwijfdeld aan zijn/haar oprechtheid en is het entertainment? Meerdere bekende Hollywood acteurs en actrices zetten zich ook in. Is dat dan ook niet oprecht? Zijn ook gewoon mensen, die het ook allemaal heel erg vinden wat er is gebeurd. Als je je bekendheid (en rijkdom) kan gebruiken voor het goede doel, waarom niet? Gebeurt toch altijd al (denk aan bekende ambassadeurs) en wat denk je van Serious Request?

Er wordt vaak geklaagd over de individualisering van de maatschappij, niemand komt meer voor elkaar op, vroeger gingen we nog de straten op om actie te voeren tegen leed in de wereld, etc. Nu slaan onwijs veel mensen de handen ineen. Zowel bekenden als onbekenden. Er wordt van alles georganiseerd, van grote tv/radio shows tot lokale wedstrijdjes. Is toch juist een mooi iets? Bij Serious Request precies zo, maar dan hoor je niemand? Fantastisch toch, zulke initiatieven. Je hoeft er niet aan mee te doen, maar andermans oprechtheid in twijfel trekken vind ik echt niet kunnen. :n