Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:14

Noppes schreef:
@Vjestagirl:
Dat vindt ik toch vrij emotieloos klinken als je zegt "het doet me weinig".
Natuurlijk kun je vrijwel niets aan al dat leed doen en gebeurdt er elke seconde wel iets ergs. Maar zoiets doet je toch wel wat?

Nee. Eigenlijk niet. Zoals ik zei, ik vind het banketstaaf voor degenen die iemand verloren hebben, maar ik zal er niet minder om slapen. Ik ga er ook niet over denken om geld te storten. Ik geef geld in mijn directe omgeving, niet naar de andere kant van de wereld zodat het kwijt kan raken.

Ik vind het erger als ik hoor dat een oud klasgenoot van me in een ongeluk is omgekomen (bijvoorbeeld) dan dit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:15

Mavelle schreef:
En ik vind het dus raar dat mensen zich wel druk maken over de mensen op Haiti, maar dat er maar zo weinig mensen stil staan bij wat er elke dag in Afrika gebeurt, of bij dingen die misschien wel op de hoek van je straat gebeuren.

Dan is een retourtje naar het station mss een idee :) Gratis kranten genoeg :D

Edit: Ik quote het verkeerde stuk, doel natuurlijk op de krant die te duur is. Online kijken kan ook trouwens. Scheelt weer wat moeite.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:15

Ik volg het ook niet hoor.
Ja, af en toe de Spits of Metro lezen in de trein of het nieuws kijken bij m'n vriend, maar die zaken vergeet ik toch altijd direct weer :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:17

__Tiientje schreef:
Vjestagirl schreef:
Nee, dat doet me weinig. Ik vind het ongelofelijk naar voor alle mensen die iemand verloren zijn. Maar er gaan iedere dag overal zo veel mensen dood. Door ziekte, door AIDS, door hongersnood, door ongelukkig of domweg door ouderdom. Je kunt toch niet met de hele wereld medelijden hebben?

Je zou er in ieder geval bij stil kunnen staan, als je zulk nieuws hoort, dat je ontzettend blij mag zijn dat je aan deze kant van de wereld geboren bent.

Zoals ik al zei, ik ben blij met wat ik heb en dankbaar dat ik iedere avond eten heb. Dat er iemand is die mij iedere maand wil betalen en dat ik verzekerd ben als ik ziek wordt. Dat ik een dak boven mijn hoofd heb. Maar dat komt meer door de dak en thuislozen die ik hier op straat zie, dan door dit nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:18

Marieke_K schreef:
@Blijheid: jep :+

Maar ik kan het ook wel begrijpen dat het mensen niet interesseert. Met alle respect: er zijn genoeg mensen die moeite genoeg hebben hun eigen dagelijkse leven op de rit te houden (werken/huishouden/kinderen) die hebben geen tijd/capaciteit om zich er in te verdiepen.
Dan is het maar goed dat anderen dat voor hun doen.

Dat is wel waar ja :j

Maar ik kan me zo ergeren aan mensen die zich ergeren aan de politiek en zich er niet eens in verdiept hebben.
Ook in Haiti, zo'n man:"Ja, de regering wist dat er een aardbeving zou komen, maar ze hebben expres niks gezegd"
Tuuuurlijk :+

Of een man in het journaal een tijdje geleden
interviewer:"En wat vind u eigenlijk van het kabinet"
Man:"Ik vind het niks, ik moet 2 jaar langer doorwerken"
interviewer:"Weet u ook waarom dat is?"
Man:"Ja, van dat geld gaan ze moskees bouwen!" :+

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:19

__Tiientje schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee, dat doet me weinig. Ik vind het ongelofelijk naar voor alle mensen die iemand verloren zijn. Maar er gaan iedere dag overal zo veel mensen dood. Door ziekte, door AIDS, door hongersnood, door ongelukkig of domweg door ouderdom. Je kunt toch niet met de hele wereld medelijden hebben?

Je zou er in ieder geval bij stil kunnen staan, als je zulk nieuws hoort, dat je ontzettend blij mag zijn dat je aan deze kant van de wereld geboren bent.

Daar heb ik zulk nieuws niet voor nodig ;)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:20

Hmm, ik zou me niet fijn voelen als ik helemaal niet zou weten wat er in de wereld gebeurt. :n
Ik lees elke ochtend de Metro en kijk om 8 uur het journaal met m'n ouders mee. :)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:22

Grappig om te lezen dat veel "jongeren" vinden dat je zonder nieuws schijnbaar onder ontwikkeld bent......
Ik maak me druk om mijn omgeving.Probeer mens en dier te helpen waar ik kan.
Leuk dat jullie zo mee leven met mensen duizende km verderop ,daar hebben ze ook echt wat aan!?

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:22

Ik volg het nieuws niet altijd maar weet wel wat er in Haïti is gebeurd, en werk in een kas dus heledag de radio aan dan hoor je ook het 1 en ander.
Maar ik ga niet speciaal voor het nieuws de tv aanzetten ofzo.
Eigenlijk meot ik dat wel omdat we bij maatschappijleer actualiteiten toesen krijgen maar ik vergeet steeds om even tv te kijken :o

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:23

Victory2000 schreef:
Grappig om te lezen dat veel "jongeren" vinden dat je zonder nieuws schijnbaar onder ontwikkeld bent......
Leuk dat jullie zo mee leven met mensen duizende km verderop ,daar hebben ze ook echt wat aan!?

Niet alleen meeleven, geld storten kan ook.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:25

Of ze er wat aan hebben? Waarschijnlijk niet.
Maar als zoiets hier bij ons zou gebeuren, en wij zitten in deze situatie, zou ik echt verbaasd zijn als iemand er zo over kon denken als sommige mensen in dit topic: "dat doet me vrij weinig".

Konstantine

Ik volg het nieuws niet. Er is genoeg ellende dichtbij, ik hoef de ellende van mensen aan de andere kant van de wereld niet ook nog eens mee te krijgen.

Anoniem

Hoe laat komt er dan nieuws 's morgens? Misschien kan ik iets eerder opstaan zodat ik een poging kan doen het te kijken.. :+

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:27

Noppes schreef:
Of ze er wat aan hebben? Waarschijnlijk niet.
Maar als zoiets hier bij ons zou gebeuren, en wij zitten in deze situatie, zou ik echt verbaasd zijn als iemand er zo over kon denken als sommige mensen in dit topic: "dat doet me vrij weinig".

Mee eens. :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:28

Ik volg ook elke dag het nieuws.. alleen politiek interesseert me niks. Ik vind dat je wel een beetje op de hoogte mag zijn ja, kan je ook sneller meespreken.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:29

__Tiientje schreef:
Victory2000 schreef:

Waarom....schuldgevoel afkopen???
Deden ze vroeger ook , kon je "aflaten" kopen!!!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:29

Victory2000 schreef:

Niet persé onder ontwikkeld, maar het geeft wel wat aan over je interessegebied. Dat hoeft overigens niet negatief te zijn, maar ik vind het persoonlijk een positief iets als men zich interesseert in de wereld om hem heen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:30

Victory2000 schreef:
__Tiientje schreef:

Ik wil het niet zo onsubtiel uitdrukken, maar ben het hier eigenlijk wel mee eens...

Saskiaatje

Victory2000 schreef:
__Tiientje schreef:

Geld storten voor voedsel, drinken en tenten enz. misschien?
Laatst bijgewerkt door Saskiaatje op 16-01-10 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik vind dat je bewustzijn kweekt als je het nieuws volgt.
Over de wereld, over de toekomst van de wereld en het milieu, wat er in de maatschappij leeft e.d.
En dan pluis ik niet eens alle kranten uit, maar ik kijk wel dagelijks journaal en het lokale nieuws.

Mensen die nergens wat van weten vind ik oninteressante gesprekpartners en vaak ook een beetje dom (slimme mensen die zich niet verder ontwikkelen kunnen dommer zijn dan mensen met een minder hoog IQ die zich wel voor de wereld om zich heen interesseren). Ik vind het eigenlijk ook egoistisch als je van de hele wereld niks wilt weten.

Marleen74

capopjekop schreef:
Victory2000 schreef:

Niet persé onder ontwikkeld, maar het geeft wel wat aan over je interessegebied. Dat hoeft overigens niet negatief te zijn, maar ik vind het persoonlijk een positief iets als men zich interesseert in de wereld om hem heen.

Precies,om mij heen.....

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:31

Victory2000 schreef:
__Tiientje schreef:

Schuldgevoel afkopen?? Misschien bedoel ik wel je medemens helpen, ook al is het aan de andere kant van de oceaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:32

Ellende is natuurlijk ook 'maar' betrekkelijk: iets wat jou direct aangaat zal je emotioneel gezien veel meer raken dan iets wat duizenden kilometers verderop gebeurt.
Ik snap best dat niet iedereen een brok in zijn keel krijgt bij het zien van aardbevingsslachtoffers. De een is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.
Wat ik een beetje jammer vind, is dat sommigen niet het nieuws volgen omdat er al genoeg ellende is zonder naar het nieuws te kijken. Dat komt op mij een beetje over als 'ik zie het niet, dus het bestaat niet'. En zo werkt het niet! (wellicht is het ook niet zo bedoeld - verklaar u nader ;) )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:33

Victory2000 schreef:
capopjekop schreef:

Precies,om mij heen.....

Maar de wereld is groter dan alleen om jou heen ;)

[***] typt nu precies wat ik eigenlijk wilde zeggen, maar er niet goed uitkreeg :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:34

Geld storten. En weet je wat het is? Wie van de mensen die zo begaan is met het nieuws weet hoe het nu is in het Tsunami gebied? Wie weet hoe het is in gebieden waar er pakhembeet 10 tot 15 jaar geleden oorlog was? Hoe leven die mensen daar nu? Geen idee, die mensen zijn we al lang weer vergeten, want het is lang geleden en er zijn nieuwe dingen gebeurd. Of storten jullie nogsteeds iedere maand geld?