Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:28

Shadow0 schreef:
En eh, wie bepaalt wat 'passend' is? Bij 9 graden, mag het dan wel? Gaan we dat op de graad nauwkeurig vastleggen? En is het niet ontzettend schijnheilig om het prima te vinden dat mensen hun hoofd bedekken, maar dan wel alleen als het ons uitkomt?

't Wordt een theoretisch verhaal zo. Je kan best iets zeggen over wat door de bank genomen als normaal wordt ervaren. Je mag best je hoofd bedekken, maar je gezicht niet. Het is toch logisch dat dat bij -10 anders is dan in een bankgebouw?
Op de motor draag je een helm. Maar bij bijna elke benzinepomp staat een verbodsbordje voor helmen.

Gelukkig zijn er in Nederland nog maar een stuk of 200 echte burkadragers.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:28

Mooie banner btw, muslima.com :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:29

Celiien schreef:
/hoofddoekje mag wel :S ? sorry, dan breekt mijn klomp : het christendom is/was nog altijd de meest voorkomende godsdienst. en ja was omdat ik een schatting durf te maken dat 30% vd bevolking zo ongeveer nu een moslim is.

Euh... ik meen 6%, volgens het cbs... :roll:

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:30

Ook ik heb verkeerd gestemt,ik dacht dat er stond Moet een Burka kunnen? Nee dus,maar het antwoord op de juiste vraag bedoel ik JA,ik vind de burka storend.
Mensen mogen dragen wat ze willen,maar niet overal in Nederland.Ze moeten zich wel aanpassen in hun kledij in nederland vind ik.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:31

BlueStar schreef:
Ik heb ook op ja gestemd. Een burka vindt ik niet alleen storend maar ook onderdrukking van de vrouw.
Ok achterliggende gedachte is wel weer iets
(de man trouwt met je om wie je bent en niet om hoe je eruitziet)

Wat? :+
Weer wat geleerd, dus daarvoor dragen ze die burqa :D

En ja, je zou inderdaad denken dat het aantal moslims inmiddels rond de 30 procent ligt, met al die herrie die erover gemaakt wordt :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:33

BlueStar schreef:
Ik heb ook op ja gestemd. Een burka vindt ik niet alleen storend maar ook onderdrukking van de vrouw.
Als je de burka gaat verbieden wordt de onderdrukking niet minder hoor - dan vervang je gewoon de ene verplichting door de andere. Dat helpt niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:35

Burka nee, niqaab (waar volgens mij de meesten het over hebben hier) ja hoor, prima.
Bij de burka is ingevoerd onder de Taliban (correct me if i'm wrong) en heeft veel meer met dictatuur en onderdrukking dan met godsdienst te maken.

In het topic over het EO programma Jong schreef ik het ook al, dat ik het echt fascinerend vind hoe 1 simpel kledingstuk zo'n wereld van verschil kan maken bij mensen.
Degene die het draagt blijft hetzelfde hoor...
En ook van alle mensen die je op straat tegenkomt zie je aan hun kleding niet af of ze misschien een overval willen plegen of kwaad in de zin hebben.
De meeste overvallers trekken ook op het laatste moment de bivakmuts over hun hoofd hoor, heb ze nog nooit zo over straat zien lopen :+
En voor zover ik weet is er nog nooit een overval met een burka of niqaab gepleegd. (met dat ik nederland nog nooit een burkadraagster tegen ben gekomen trouwens)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:41

Het moet kunnen, Nederland is een vrij land en je moet je zoveel mogelijk kunnen kleden als je wilt.

Maar een uitkering oid, nee, want ik kan me niet voorstellen dat iemand met een burka snel wordt aangenomen. En ook netjes identificeren als erom gevraagd wordt. Tevens vind ik dat mensen met een burka ook geweigerd mogen worden (niet in ziekenhuizen, maar wel in winkels bv), net als mensen met helmen op hun hoofd. Maar dat zal toch niet gebeuren zo lang ze niet voor overlast zorgen :)

Ik heb trouwens niet gestemd, ik vind de burka op zich wel storend, want ik vind het niet fijn dat ik iemands gezicht niet kan zien. Maar dat geeft mij nog niet het recht om het die ander dan maar te verbieden. Ik zie het liever niet, maar ieder zijn vrijheid.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:45

gohya schreef:
Ook ik heb verkeerd gestemt,ik dacht dat er stond Moet een Burka kunnen? Nee dus,maar het antwoord op de juiste vraag bedoel ik JA,ik vind de burka storend.
Mensen mogen dragen wat ze willen,maar niet overal in Nederland.Ze moeten zich wel aanpassen in hun kledij in nederland vind ik.

Ik had t ook precies t zelfde :+ Bedoelde ook ja...

Ik vind het ook storend, mensen zijn niet herkenbaar. Je mag ook geen helm op houden of een bivakmuts.. waarom dan wel een Burka?
Binnenshuis moet iedereen t voorzich weten maar verder :n

ayo

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:47

Volgens mij dragen ze binnen geen burka, maar is die juist bedoeld voor als ze het huis uitgaan.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:50

Jellie schreef:
gohya schreef:

Ik vind het ook storend, mensen zijn niet herkenbaar. Je mag ook geen helm op houden of een bivakmuts.. waarom dan wel een Burka?

hier ook al een stemmer die zegt op de vraag: moet de burka kunnen? nee de burka kan niet, als ik naar iran of irak ga moet ik mij aanpassen aan hun normen en waarden als deze mensen hier komen vind ik dat ze zich moeten aanpassen aan de nederlandse/westerse normen en waarden, een hoofd doekje tot dar an toe maar burka of gezichtssluiers nee kan niet.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:50

ayo schreef:
Volgens mij dragen ze binnen geen burka, maar is die juist bedoeld voor als ze het huis uitgaan.

Dat klopt, inderdaad. In de huiselijke kring is zoiets niet nodig. Tenzij dat er mannelijke bezoekers zijn waarmee vrouwen geen familieband hebben, dan wordt het ook in huis gedragen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:54

marimba schreef:
Jellie schreef:

hier ook al een stemmer die zegt op de vraag: moet de burka kunnen? nee de burka kan niet, als ik naar iran of irak ga moet ik mij aanpassen aan hun normen en waarden als deze mensen hier komen vind ik dat ze zich moeten aanpassen aan de nederlandse/westerse normen en waarden, een hoofd doekje tot dar an toe maar burka of gezichtssluiers nee kan niet.

Ik vind dat altijd zo'n rare vergelijking, omdat 'zij' niet tolerant zijn, moeten wij in Nederland ook maar niet tolerant zijn? Bovendien wie zijn zij? Zij komen er slechts vandaan en zijn gevlucht voor het intolerante regime daar, zij hoeven helemaal geen aanhanger te zijn van dergelijk beleid.

Ik heb altijd zoiets van, als ik en andere mensen er geen last van hebben, dan kan het toch geen kwaad? En last is niet, och wat is die burka lelijk, maar echt overlast.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:19

En als IK nou eens besluit om een burka te dragen? Ik vind het mooi, lijkt me lekker zitten, ik trek vanaf nu een burka aan. Ben een Nederlandse, atheïstisch opgevoed. Heeft niets met onderdrukking te maken, niets met uit het buitenland komen, niets met niet werken. Ik ben geen vluchteling, ik hoef me nergens aan aan te passen, want ik ben aangepast, omdat ik hier ben opgegroeid. Heb ik dan nogsteeds geen recht op een uitkering, op respect?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:30

Oh, ik heb ook fout gestemd.... :+

Ik bedoel ook JA, ik vind de burka storend. MAAARRRRRRRRRRRRRRRRR...........Ik vind het eigenlijk helemaal niet storend wanneer iemand op die manier zijn geloof wil uiten, maar ik vind het storend bij de communicatie omdat de gezichtsuitdrukking ontbreekt. Ik vind het ook niet fijn wanneer mensen hun zonnebril niet afnemen wanneer ze met me praten...

Nou ja...Op die manier vind ik het storend. Voor de rest moeten ze lekker doen wat ze willen. Je kunt prima een Burka dragen of een hoofddoek en toch integreren.

TS: Een duidelijke vraagstelling a.u.b. Burka kan storend zijn om verschillende redenen, de uitkomst van deze enquete kan verder dus ook weinig waarde aan gehect worden. Bovendien is het erg verwarrend (vind ik persoonlijk) dat je een andere vraag in de titel stelt dan bij de enquete.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:33

hoofddoek, kan me niet schelen.. Burka? Neen. Ik wil iemands gezicht zien en bijhorende uitdrukkingen. De communicatie tussen mensen bestaat voor een heel, heel groot deel uit non verbale communicatie. Dus die gezichtsuitdrukkingen zijn voor iedereen (al dan niet onbewust) erg belangrijk.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:35

Ik vind de burka echt heel storend, wanneer ik tegen iemand praat wil ik zien tegen wie/wat ik praat. Vind de burka eigenlijk niet van deze tijd en eigenlijk nog asociaal ook...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:36

Vjestagirl schreef:
En als IK nou eens besluit om een burka te dragen? Ik vind het mooi, lijkt me lekker zitten, ik trek vanaf nu een burka aan. Ben een Nederlandse, atheïstisch opgevoed. Heeft niets met onderdrukking te maken, niets met uit het buitenland komen, niets met niet werken. Ik ben geen vluchteling, ik hoef me nergens aan aan te passen, want ik ben aangepast, omdat ik hier ben opgegroeid. Heb ik dan nog steeds geen recht op een uitkering, op respect?

Helemaal mee eens!

Het grootste deel is gewoon omdat mensen niet weten waarover ze praten. Ze vinden het niks, en mensen zijn niet geïntegreerd, maar hoe kan je dat zien vanuit een Burka? Is het dan in eens wel goed als een Nederlander, zonder geloofsovertuiging in een Burka gaat lopen? Mag en kan het dan wel allemaal?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:37

Laurabyoux schreef:
Ik vind de burka echt heel storend, wanneer ik tegen iemand praat wil ik zien tegen wie/wat ik praat. Vind de burka eigenlijk niet van deze tijd en eigenlijk nog asociaal ook...

[geedit]
Dus jij vind het ook asociaal dat pim fortuin en van gogh hun mening gaven over dingen, en achter hun eigen mening stonden?
Laatst bijgewerkt door pubelia op 15-01-10 00:40, in het totaal 2 keer bewerkt

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:38

pubelia schreef:
Vjestagirl schreef:
En als IK nou eens besluit om een burka te dragen? Ik vind het mooi, lijkt me lekker zitten, ik trek vanaf nu een burka aan. Ben een Nederlandse, atheïstisch opgevoed. Heeft niets met onderdrukking te maken, niets met uit het buitenland komen, niets met niet werken. Ik ben geen vluchteling, ik hoef me nergens aan aan te passen, want ik ben aangepast, omdat ik hier ben opgegroeid. Heb ik dan nog steeds geen recht op een uitkering, op respect?

Helemaal mee eens!

Het grootste deel is gewoon omdat mensen niet weten waarover ze praten. Ze vinden het niks, en mensen zijn niet geïntegreerd, maar hoe kan je dat zien vanuit een Burka? Is het dan in eens wel goed als een Nederlander, zonder geloofsovertuiging in een Burka gaat lopen? Mag en kan het dan wel allemaal?

Voor mij maakt het niet uit wie er in een burka loopt, afkomst heeft daar niets mee te maken, vind de burka gewoon onzin en iets van een paar eeuwen terug. En nee ik kan er geen respect voor hebben. Sorry, mijn mening.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:39

pubelia schreef:
Vjestagirl schreef:

Helemaal mee eens!

En jij weet wel waar je over praat? Lees even het topic door en je ziet dat 9 van de 10 mensen de burka storend vindenomdat het de communicatie belemmerd. Lees nog even verder en je ziet dat dat ook geld voor bedekkende petten en mutsen ed.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:41

Ach mij maakt het niet uit of mensen een burka willen dragen of niet.
Nu moet ik er ook bij zeggen, vrouwen met een echte burka heb ik nog niet eerder gezien of gesproken.
Wel vrouwen die net iets minder dragen, dus waarbij het gezicht alleen te zien is.
Ik heb leuke gesprekken met deze vrouwen, nee ik kan niet precies zien wie er achter zit of wat er onder zit. Maar dat weet ik van een andere onbekende zonder hoofddoek, burka of weet ik veel wat ook niet. Voor mij maakt dat geen verschil hoor.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:46

@ Laurabyoux: Ik begrijp niet zo goed wat jij er van de laatste eeuwen van vind. Het is een geloofsovertuiging en Nederland is een vrij land in die dingen. Heeft dus niet echt met vroeger te maken.

@x_marr: Heb ik gelezen. En ik ben het daar ook echt helemaal mee eens. maar met korte opmerkingen van ik vind het asociaal en niet kunnen. Vind ik niet een reden om er tegen te zijn.

Ik vind (denk dat dat wel duidelijk is nu) dat mensen hier wel in een burka mogen en moeten kunnen lopen. Nederland is namelijk een vrij land en ieder is vrij om naar zijn eigen geloofsovertuiging te kunnen leven. Mijn maakt iemand met een burka geen minder mens als iemand zonder burka.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:51

pubelia schreef:
Vjestagirl schreef:

Helemaal mee eens!

Ik ben juist altijd bang dat er een nederlander met snode plannen onder de burka zit :Y) . Het is immers op veel plekken verboden om gemaskerd te zijn, de burka is een masker wat je ook niet af kan nemen zonder je geheel te ontkleden dus ik vind een burka niet kunnen. Een niqaab, vind ik dan weer anders dan zie iig nog de ogen en die kan wanneer je bijv een bank binnenstapt ook nog even worden verwijderd.

Ik vind ben trouwens niet van mening dat een burka verboden moet worden. Ik vind echter wel dat openbare gelegenheden zoals winkels, banken, scholen etc gemaskerde mensen die hun masker niet af willen nemen mogen toegang weigeren, dat geld dan imo dus ook voor de burka.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:55

Ik denk dat je hem zou kunnen weigeren als het gaat om mensen die hem dragen 'omdat het zo lekker zit'. Als het gaat om iemand die hem draagt uit geloofsovertuiging vind ik niet dat je het kunt verbieden. Je vraagt een orthodoxe jood ook niet zijn keppeltje af te zetten in een kerk.