Marokkaanse familie dwingt reanimatie af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:35

Marieke_K schreef:
@Abeltje77: wat maakt het uit of je 2 paspoorten hebt? Ben je dan minder mens? En Marokkanen die hun nationaliteit afstaan (paspoort inleveren) mogen inderdaad het land niet meer in. Met dank aan de Marokaanse wetgeving. twee paspoorten is vaker noodzaak dan gewenst.

Wanneer ben je Nederlander en wanneer Allochtoon (als dat al bestaat?). Eigenlijk is het raar dat de etnische afkomt gemeld wordt in een krantenbericht, net alsof 'autochtonen' nooit asociaal zijn. Wat gebeurd is in het ziekenhuis mag niet, punt.

Als je de krant vaak genoeg doorneemt, zie je ook dat er in het geval van blanke wetsovertreders het woord 'blanke' staat ;) Dus niet alleen Allochtonen, ook Autochtonen worden gewoon vermeld. Niks geen discriminatie :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:03

ilse86 schreef:
maar ik vraag me dan af of er steeds meer geweld is in ziekenhuizen, of dat er nu over wordt geschreven omdat geweld tegen hulpverleners/buschauffeurs/whatever nu een hot item is. doet niks af aan het feit natuurlijk, maar heeft wel invloed op de reacties van de samenleving

reken maar dat het niet alleen een hot item is,maar dat het ook daadwerkelijk meer gebeurd. ik kan uit ervaring van mijn naaste omgeving spreken,want mijn vader is ook buschauffer en ikzelf zit in de zorg. laatst had hij een agressieve passagier,waarop hij een oproep voor hulp deed. uiteindelijk kwam de politie,en na wat heen en weer vragen bleek dat die man nog niet zolang in ons kikkerlandje woonde,en mijn vader moest maar begrip hebben voor het feit dat hij bespuugd en bedreigd was,want die man had het erg moeilijk,blablabla.

de daders houdt men een hand boven het hoofd,en de slachtoffers mogen het uitzoeken.
maar verdedig je jezelf?dan ben jij degene die gepakt wordt.

ik vind het diep en dieptriest,en vooral dat het 'geen strafbaar feit' word genoemd.
een trap onder hun hol moeten die gasten hebben,bah!

of je nu marokkaan,nederlander,chinees of antilliaan bent

ilse86

Re: Marokkaanse familie dwingt reanimatie af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:08

Ok, dat jij uit ervaring kunt spreken is al erg genoeg, helaas.
En inderdaad zijn de daders steeds vaker de 'slachtoffers'. Althans, zo profileren ze zich.
Het gaat natuurlijk om het feit zelf. Afkomst maakt niet uit. Toch vermeldt een krant het wel altijd. Of je nou geel, groen of bruin bent.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:11

tis wel apart... islam is normaal gezien veel nuchterder in het aanvaarden van wat de realiteit is. let wel, je hebt de plicht zorg te dragen voor je lichaam en zolang er (medische) mogelijkheden zijn, wordt een moslim ook verondersteld om te doen wat hij kan. maar tegelijk zegt men heel duidelijk dat je moet aanvaarden wanneer Allah duidelijk maakt dat het gedaan is.

mijn idee zou dus zijn dat het moslimzijn op zich hier weer bij gesleurd is in het artikel, want het is echt niet dat hun religie ergens deze houding verdedigt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:13

Is een marokkaan per definitie een moslim dan? ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:20

ja sorry, je hebt gelijk; het staat er nergens in. ik dacht bij de eerste keer lezen echt dat ze tussen de lijnen door dat wilden insinueren. in België worden de twee heel makkelijk in één beweging genoemd...

maar dan nog vind ik het volstrekt onbelangrijk dat men er de origine moet bijvermelden. ik heb al minstens even veel autochtonen een complete scène weten maken.
mensen die de buschauffeur uitschelden omdat ze moeten betalen; mn moeder en haar collega-docenten die bedreigd worden door ouders en advocaten omdat kindlief gebuisd was,...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:25

Ja, tuurlijk. Maar ik denk zelf dat je al veel van dit soort conflicten tussen allochtone en autochtone nederlanders kunt oplossen door mensen verplichten de taal te leren. Dus ook de allochtone dames die praktisch alleen maar thuis zitten. Zo kan iedereen zich in dezelfde taal uitdrukken en worden m.i. al veel conflicten uit de weg gegaan. Je kunt namelijk moeilijk ziekenhuispersoneel verplichten Marokkaans, Chinees, enz. te leren. Er loopt nu al wel zo'n postbus 53 (rijksoverheid, voor het geval de Belgische medebokker niet bekend is met dit fenomeen ;)) campagne om dit onder de aandacht te brengen. Ben benieuwd wat dit op termijn gaat opleveren.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:54

in Vlaanderen is een taaltest verplicht... was een tijdje terug nog heisa over omdat de sociale huisvesting in vlaanderen nu ook nakijkt of iemand die hier wil wonen wel nederlands kent.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:56

vind ik niet meer dan normaal. hoe kun je nou een samenleving vormen als de communicatie al vanaf de eerste minuut spaak loopt?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:11

ilse86 schreef:
vind ik niet meer dan normaal. hoe kun je nou een samenleving vormen als de communicatie al vanaf de eerste minuut spaak loopt?

Omdat men het allemaal maar toelaat,

In nederland is men veel te veel van "pappen en nathouden".

Er zou tegen dit soort lui gewoon flink opgetreden moeten worden, desnoods uitzetten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:12

Naja, uitzetten vind ik wel erg ver gaan. We hebben die mensen vroegah zelf hier naartoe gehaald omdat we zelf te lam waren het laaggeschoolde werk te doen. Als het nou zware criminelen zijn, zeg ik wel ja.
Maar ik vind inderdaad dat er wel opgetreden mag worden.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:31

ilse86 schreef:
Naja, uitzetten vind ik wel erg ver gaan. We hebben die mensen vroegah zelf hier naartoe gehaald omdat we zelf te lam waren het laaggeschoolde werk te doen. Als het nou zware criminelen zijn, zeg ik wel ja.
Maar ik vind inderdaad dat er wel opgetreden mag worden.

jij vindt dit niet crimineel? iemand tegen een muur drukken? agressie tegen hulpverlenende mensen?

Dit is een vorm van totale normen en waarden vervaging en hoort niet in onze cultuur thuis, als je je zo misdraagt moet je lekker terug naar je hutje op de woestijn, want in dit land dien je respect te hebben voor zorg verleners.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:33

Ja, allemaal leuk en aardig ;) Maar nu suggereer je dat mensen die hulpverleners aanvallen/bedreigen per definitie buitenlanders zijn. En dat je ze dan maar allemaal het land uit moet keilen.
Ik vind mensen tegen een muur duwen geen reden om iemand uit te zetten. Ik doel meer op zwaardere delicten.
En wat wil je doen met autochtone nederlanders die dit soort dingen doen? Want het zijn niet alleen de allochtone nederlanders die dit doen hoor

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:37

BELACHELIJK!

Natuurlijk verschrikkelijk voor deze mensen, maar blijf aub wel realistisch. Deze mensen doen er alles aan om het leven van deze vrouw en vele andere te reden. Ik kan er echt niet bij als er geweld wordt geuit tegen mensen die juist hulp verlenen..
Heel jammer..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:01

ilse86 schreef:
Ja, allemaal leuk en aardig ;) Maar nu suggereer je dat mensen die hulpverleners aanvallen/bedreigen per definitie buitenlanders zijn. En dat je ze dan maar allemaal het land uit moet keilen.
Ik vind mensen tegen een muur duwen geen reden om iemand uit te zetten. Ik doel meer op zwaardere delicten.
En wat wil je doen met autochtone nederlanders die dit soort dingen doen? Want het zijn niet alleen de allochtone nederlanders die dit doen hoor

ALs een ziekehuis volstroomt in een dreigende sfeer, en artsen genoodzaakt worden vlucht route te nemen spreek ik toch over zware misdragingen.

Wat betreft het feit dat ik dingen suggereer nee, ik stel dat in dit geval dit soort mensen heel hard aangepakt moeten worden.

Als dit een atuochtoon gezin was geweest had van mij ook een zeer zware straf gegeven mogen worden, gaat hier om het feit dat hulpverlenrs bedreigd worden. dat si absoluut ontoelaat baar

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:05

Dat ben ik ook met je eens. Maar bij zware criminele vergrijpen denk ik toch meer aan andere dingen ;) Maar dat is denk ik weer een heel andere discussie. Ik vind ook absoluut dat hulpverleners ongestoord hun werk moeten kunnen doen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:22

het probleem ligt hierbij meer bij onze samenleven dan de individuen die hier agressief worden vind ik. Er is gewoon geen consequentie voor agressie tegen verplegend personeel, en dat is schandalig.
Mijn moeder is kinderverpleegkundige, en zowel zij als collega's zijn meerdere malen bedrijgt en verbaal aangevallen (wat erg bedrijgend kan zijn) door boze ouders. Gelukkig nog vrijwel geen fysieke problemen, maar toch... 90% van de "daders" waren hier gewoon oer hollandse mensen... En er word niets aan gedaan! Als verpleging mag je niet. Beveiliging kan het ziekenhuis niet betalen. En de politie hoef je er niet voor te bellen. En andere ouders in het ziekenhuis kijken de andere kant op.
En daar ligt het probleem... De sociale controle is weggevallen....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:23

Airborn slaat de spijker op z'n kop. Die sociale controle is onder druk van alle geweldsdelicten weggevaagd. Hoe vaak wordt er wel niet iemand doodgeslagen terwijl er mensen omheen staan? Iedereen is bang geworden.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:39

ilse86 schreef:
Airborn slaat de spijker op z'n kop. Die sociale controle is onder druk van alle geweldsdelicten weggevaagd. Hoe vaak wordt er wel niet iemand doodgeslagen terwijl er mensen omheen staan? Iedereen is bang geworden.

Zoals ik al eerder zei, normen en waarden.. alleen die hebben we niet meer in dit land

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:48

Dat is niet normen en waarden. Normen en waarden zijn er wel. Alleen vinden we dat anderen zich er maar aan meoten houden. Zelf doen we niets actiefs meer om te zorgen dat onze mede mens zich gedraagt...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:49

Maar dat is het juist. ik kan wel iemand te hulp schieten als ie in mekaar getikt wordt, maar de kans dat iemand mij dan weer helpt is klein. Iedereen kiest voor zichzelf... Ik weet ook niet wat ik zou doen in die situaties. Je weet niet of je bijgestaan wordt zegmaar.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:05

Airborn schreef:
Dat is niet normen en waarden. Normen en waarden zijn er wel. Alleen vinden we dat anderen zich er maar aan meoten houden. Zelf doen we niets actiefs meer om te zorgen dat onze mede mens zich gedraagt...

Dus ik moet dit soort mensen zonder waardes gaan opvoeden?

Nou hup land uit, of de gevangenis in.. dan zal het heel snel afgelopen zijn met dit soort acties

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:09

Dat is het hele idee van sociale controle. De hele samenleven oefend druk uit op mensen die zich niet weten te gedragen. Daardoor houd de samenleving zichtzelf "gzond". Het word dan ook veel minder aantrekkelijk om je niet te gedragen, omdat de hele samenleving het gedrag veroordeeld. Lees goed, het gedrag, niet de persoon.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:38

Airborn schreef:
Dat is het hele idee van sociale controle. De hele samenleven oefend druk uit op mensen die zich niet weten te gedragen. Daardoor houd de samenleving zichtzelf "gzond". Het word dan ook veel minder aantrekkelijk om je niet te gedragen, omdat de hele samenleving het gedrag veroordeeld. Lees goed, het gedrag, niet de persoon.

Ik denk dat we daar al te laat mee zijn in dit milieu van alles maar goed te vinden, ik weet zeker dat als bv een wilders aan de macht zou komen er een oorlog uitbreekt omdat er groepen tegen in verzet zouden komen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:24

Wilders doet dan ook niet aan sociale controle maar sociale ophitserij. Controle is stabiel en het idee van sociale controle is een functionele samenleving, samenwerking, en acceptatie. Daar vallen opruien en opjutten en sensatie zoeken niet onder.

Nu sociale controle terugkrijgen is zeker heel erg moeilijk, maar wel iets wat bij gewone normale mensen begint. En dus bij mensen zoals hier op het forum. Eigenlijk is het een heel simpel principe. Niet wachten tot iemand anders iets zegt als er iets niet door de beugel kan, maar er zelf wat van zeggen of een "hogere instantie" erbij roepen. Iets wat we hier op bokt al doen met bv de tem knop of tegen iemand zeggen dat een opmerking misplaatst is.
Helaas is bok ook een voorbeeld van falende sociale controle, als je ziet hoe men soms met elkaar omgaat.