Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:01

Alves schreef:
Politie 1 schreeuwt naar me moeder wat hier de bedoeling van is en dat ze door moet rijden.

Mijn moeder zegt van ja ik moet parkeren en doorrijden kan ik niet aangezien er een auto voor mij horizontaal op de weg staat.
Komt die agente op me ma afstormen (ik dacht serieus dat de agent haar wilde gaan slaan ofzo!) en zegt nu u rijbewijs!
Dus me moeder zegt rustig zeg ik parkeer even me auto...

Gaat ze pal voor me moeder staan (best bedreigend) en schreeuwt mevrouw ik vorder nu u rijbewijs!!!
Dus mijn moeder pakt haar rijbewijs en die agente trekt het echt heel hard uit haar handen en echt kapsonesachtig!
Agent 2 zei heel de tijd niets.

Dus mijn moeder zegt dat ze het niet normaal vindt hoe de agente reageert. Ze maakte immers niet eens een overtreding en deed niks wat niet mocht! De agente kon beter boeven en moordenaars gaan vangen!

Op het moment dat de politie je legitimatie/rijbewijs vraagt, moet je natuurlijk niet iets anders nodig moeten doen. Toont een soort minachting naar het gezag. Ook de opmerking dat ze beter boeven en moordenaars kunnen gaan vangen, had ik als agent niet gepikt. Want hoe je het ook bekijkt: politie is het gezag.

Ik zelf denk eerlijk gezegd, dat je met aangifte weinig kans maakt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:02

Lielle schreef:
katiavl schreef:
Zou zeker ook eventjes langsgaan en print je tekening uit is makkelijker uit te leggen. Veel succes meid :)

ik zou je wel aanraden om het op niet zo'n hoge toon te doen als het openingsbericht, maar het rustig en coorect te bespreken en te vragen om uitleg. Grote kans dat je op die manier een stuk meer voor elkaar krijgt dan wanneer je al meteen gaat roepen dat je een klacht wil indienen. Ze hebben mij ooit gezegd "gelijk hebben is niet moeilijk, gelijk krijgen is de kunst" en dat is een wijze les voor me geweest ;)

Ja Lielle daar heb je gelijk in!
Dat had ik mezelf ook al bedacht, ik geef het heel netjes en correct aan bij het bureau. Kan moeilijk zeggen dat de agente in kwestie kapsones heeft _O-
Dan nemen ze je echt niet serieus.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:02

Oke dat is dan mooi. Dus verder heeft ze geen boete oid.
Maar wat deed je moeder waar de agente boos om werd dan?

ilse86

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:06

hahah ik zie je al het bureau binnenlopen:

Hey kapsonesleiâhs! Wat me nou laatst overkwam, sloeg nergâhs op ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:07

@EM
Niet luisteren naar een agent in functie.
De agent sommeerde haar weg te gaan, dan moet je niet je auto gaan parkeren.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:08

Ik vind dit een belachelijke situatie.

Net zoals wat wij mee maakte.

Zondag avond om 21:45 uur gaat de huistelefoon. Iedereen lag al lekker vroeg in zijn bedje. Dus mijn vader nam de telefoon op. Was het de politie, en zei dat er tegen hem een aangifte gedaan was en dat ie zich moest melden. Vroeg mijn vader waarom nee dat konden ze niet zeggen. Me vader vroeg het nogmaals en toen zei die vent kan ik geen uitspraak over doen, Zegt me vader dan kom ik ook niet. Toen dreigde die gelijk van dan komen we u halen en weet ik veel wat.

Mijn vader volgende dag naar het bureau, Stond er niks in de computer. Moest ie maar afwachten.

ZO belangrijk is het dus dat ze mensen om 21:45 uur maar ff gaan bellen en omdat het zo gezegd zo bealngrijk was.

Eerlijk gezegd, vind ik de politie in sommige situaties best asociaal.

Ze denken dat ze alles kunnen zeggen en doen, maar oke. dit is mijn mening!

Hoe is het verder afgelopen??

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:09

O_FUN_: Dat is ook raar. Heeft hij uiteindelijk nog wel te horen gekregen waar het om ging?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:09

@Brainless
Ligt eraan wat de bedoeling was van de moeder... En de toon waarop het gezegd is.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:12

Marchador schreef:
O_FUN_: Dat is ook raar. Heeft hij uiteindelijk nog wel te horen gekregen waar het om ging?

Nee, dt weet hij nog steeds niet.
Hij moet nog steeds wachten op een brief die hij zogezegd zou ontvangen..

Daarnaast, deed mijn ex-vriend aangifte van bedreiging door mijn buurman die na een ruzie met een beil naar buiten gelopen kwam. Deze zaak werd afgedaan als een familie ruzie, en omdat zij ziek was. Het is tegenwoordig echt niet meer normaal.
Der rijdt iemand zonder rijbewijs gevaarlijk op de weg en die mag gewoon blijven rijden, Iemand steelt sleutels, breekt in, Nee jij bent de gene die de mogelijkheid over de sleutels geeft dus degene wordt vrijgesproken..
Het is allemaal zo krom.

Ik wilde altijd bij de Politie. Maar ik heb nu zoveel dingen mee gemaakt dat ik dit echt niet meer wil.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:12

Hoe kan je weggaan als de weg is versperd? Naar achter konden we ook niet, want achter ons kwam een auto aanrijden?
En dan zo erg schreeuwen, op iemand afstormen en lelijk doen. Vind het machtsmisbruik en geen goed voorbeeld voor de goede orde.
Mijn moeder bleef echt rustig en netjes (al zei ze geen u :P ).

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:13

slaat ook nergens op. wanneer er echt stront aan de knikker is, geven ze niet thuis. Daarnaast zijn ze slecht in het opnemen van verklaringen, zodat rechtszittingen slecht verlopen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:15

Ik vind nu wel dat jullie generaliseren hoor :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:15

Daarom moet je je verklaring goed doorlezen voordat je ze ondertekend. (is ook mijn ervaring)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:16

Brainless schreef:
Daarom moet je je verklaring goed doorlezen voordat je ze ondertekend. (is ook mijn ervaring)

Alles wat je ondertekent moet je goed doorlezen. Dat werd me op school al bijgebracht. :j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:17

getuigenverklaringen, sorry. je geeft meerdere getuigen op. vervolgens wordt er maar één gehoord. vreemd

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:03

ilse86 schreef:
slaat ook nergens op. wanneer er echt stront aan de knikker is, geven ze niet thuis. Daarnaast zijn ze slecht in het opnemen van verklaringen, zodat rechtszittingen slecht verlopen

dat is een beetje alles over 1 kam scheren.
Net zoals iederen op Bureau Jeugdzorg aan het fitten is, kan de politie ook niets goed doen.
Politie is een authoriteit, het is makkelijk om je daartegen af te zetten. En natuurlijk zal niet alles goed gaan, maar je kunt wel verwachten dat de doorsnee politiepersoon professioneel handelt. Er zitten altijd een paar rotte appels tussen, en de bureaucratie werkt ook niet altidj even goed. Dat is gewoon de rottigheid van de papierwinkel.

Toen ik ik laatst om 01.00 uur snachts belde omdat ik een jongen weg zag schieten bij een auto toen ik kwam aanrijden en ik de politie belde, hebben ze de hele nacht rondgereden in de wijk. ( in een undercover auto, we hoorde ook soms jongens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:13

Ik spreek alleen uit hoogste uitzondering iemand met U aan, die keren kan ik nog steeds op één hand tellen.
Agenten zéker niet zijn jaren lang mijn collega's geweest. Mensen die zich gepikeerd voelen omdat ik ze niet met U aanspreek wíl ik niet eens te woord staan.
Ik heb dit nooit geleerd mensen met U aan te spreken, mijn hele familie was gezellig jij en jou, inclusief opa's en oma's en overgrootfamilie.

Vind je verhaal wel een beetje apart hoor TS kan me nauwelijks voorstellen dat agenten voor zoiets op hun strepen gaan staan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:47

Vreemd, lijkt wel of mensen zich minder voelen als ze een ander met U aan moeten spreken. :? Waar zou dat gevoel toch vandaan komen? Zijn toch de normale omgangsvormen en beleefdheden/etiquette.

Zoiets krijg je toch in je opvoeding mee, dacht ik altijd. Onvoorstelbaar.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:48

Zou wel moeten iig, slimmerik

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:53

Vind ik ook, het is niet omdat je iemand respectvol aanspreekt dat hij of zij boven je staat. Maar snap wel dat mensen zich zo voelen als ze alleen autoriteit personen of professoren aanspreken met u. Voor mij is iedereen een u of dat het kassameisje is of de koning bij wijze van spreken. Ik noem mijn mama u, dat is zo onbegrijpvol voor zoveel mensen maar voor mij doodnormale zaak
Maar het is inderdaad een normale omgangsvorm die toch wel verloren gaat, meeste krijgen het niet meer mee en dan is het niet raar dat je het nooit gebruikt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:56

ik vind dat ook. ik spreek vreemden ook in eerste instantie met u aan. als ze willen dat je ze met 'je' aanspreekt, zeggen ze t wel. vind het ook de meest veilige vorm. je kunt mensen voor het hoofd stoten als je niet beleefd genoeg bent.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:57

De politie is hier fout geweest, dat lijkt mij duidelijk. Als jij niks fout doet kunnen ze niks. Politie is in dit geval erg asociaal geweest en ik kan snappen dat jullie er beduusd van waren. Dit is geen gedrag wat je verwacht van een ambtenaar in functie. (ook niet buiten functie overigens..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:58

Ik snap ook niet wat nu het probleem met U is. Lijkt we een ander perse op je eigen niveau zetten met gejouw, stel je voor dat de ander zich dan meer voelt met een U of zo?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:02

Voor mij heeft het trouwens niets te maken met hoger/lager/gelijk voelen van andere mensen.

Ik vind het gewoon niet nodig en zie het nut er niet van in. Bovendien voelt het heel onnatuurlijk en stijf aan. Mijn beleefdheid komt ook wel over zonder dat ik daarvoor u moet gebruiken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:08

Dat met ''u'' aanspreken vindt ik overigens niet meer dan logisch eigenlijk. Dat is een teken van respect. De politie moet dit overigens ook doen. Maar ik vind hier het hele punt meer hoe de politie hun gedrag is tov de moeder van TS. Dit topic had ook beter over dat kunnen gaan dan de U kwestie. Als dat je probleem is krijg je van mij namelijk ongelijk.