Boetes voor niet sneeuwvrij houden stoep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:30

Ik vind het niet erg om de stoep sneeuw vrij te maken.
Maar om het de mensen te verplichten vind ik ver gaan.
En ze moeten ook kijken welke mensen hun steop sneeuwvrij kunnen maken.Ze kunnen moeilijk de bejaarde mensen of gehandicapten dat ook verplichten lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:33

idinn schreef:
Misschien ligt het aan mij maar allerlei die het hebben over de stoep voor hun huis/tuin. Het gaat toch alleen maar om het pad naar je deur toe? Met het idee dat je dan je post op tijd hebt (wat iedereen graag wil) en dat dan de postbode zijn nek niet breekt op jou stukje pad. Voor hem of haar ook wel zo fijn, heeft die alleen nog de gemeentelijke stoep te overwinnen als ze dat niet strooien. Gewoon beetje opzij scheppen, je hele pad hoeft niet vrij, een klein strookje waar je precies op kan lopen is al zat en aangezien de meeste paadjes naar deuren stuk breder zijn kan je de sneeuw gewoon ophopen op rest van je pad of iets. En dan gewoon wat strooizout erover vriest het ook niet aan. Gewoon bij gemeente halen of tuincentra ofzo. Hier staan echt zat 5kilo zakken strooizout. En het werkt super, sneeuw is zo weggesmolten, even vegen en weg. Ik zou mn paadje niet eens vol laten liggen, wil het echt niet hebben dat iemand zijn nek breekt omdat ik geen sneeuw wilde staan schuiven, zou me toch flink rot voelen als de postbode hier in de kreukels op het pad ligt. Vind het eigenlijk wel zo sociaal om te doen... en als je het niet kan, dan vraag je toch iemand anders even? Als ik mijn paadje veeg doe ik die van de buren ook, strooien idem wel zo sociaal.

En ja het lijkt onzinnig als de gemeente de straat niet doet, maar als daar dan iemand wat breekt is het heel vervelend, als het op je eigen pad naar je deur is lijkt mij dat je je dan rotter voelt? Zo niet twijfel ik aan het sociale niveau van de gemiddelde Nederlander :o

het gaat niet om het paadje naar je deur, het gaat om de stoep van de gemeente die voor je huis ligt, dus niet je eigen stoepje, maar het voetpad voor je huis.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:33

In een straat met rijhuizen ben je toch niets met een paadje naar je deur? Het is hier de bedoeling dat je het volledige voetpad (over de hele breedte van je huis) vrijmaakt.
Voetpad is hoop en al een meter tot anderhalve meter breed, huis is 5m breed ofzo. Opzich zou het dus idd niet zoveel werk zijn, maar het is helemaal niet glad (en ja zelfs onze oma met stok raakt er vlot over).
Moeder strooit wel, maar schuiven gaat ze niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:39

@Mindim.. hmm dat had ik hier uit de krant niet opgemaakt, echt alleen naar je deur. Wat me dus wel zo logisch leek. De stoep zou ik ook niet doen, gewoon weg omdat dat geen doen is als gemeente vervolgens vrolijk met sneeuwschuiver langs komt en daar alles dumpt. Doen ze dat niet dan is het niet zo moeilijk. Stel hier in dit rijtje zijn 8 huizen, als iedereen zijn stukje even schept en een 5 kilo zak zout haalt, dan heb je 5*8 = 40 kilo zout. Volgens mij is het dan niet zo moeilijk om het sneeuwvrij te houden :D Desnoods spreek je dan af dat je om en om een strooibeurt hebt. Iemand een ochtend, ander avond en afwisselen in dagen. Dan hoef je niet elke dag dat te doen en evt alleen als het echt veel sneeuwt wat bij je eigen voor wegscheppen tot er een paadje gevormt is. De hele stoep is beetje onzinnig, looppad is zat daar moet men maar blij mee zijn.. dan is het ook nog beetje te doen. Maar als de gemeente hun sneeuw op de stoep dumpt, ja sorry..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:47

Breghje schreef:
Stel, ik maak mijn stoep helemaal schoon, helemaal goed en iedereen kan lopen zonder gevaar. Dan kan ik op de stoep goed lopen, maar zodra ik het parkeerterrein betreed (waar de kids letterlijk op schaatsen momenteel ) dan is het een ijsbaan. De wegen zijn ijsbanen, zélfs de hoofdweg hier door de wijk heen, een grote wijk trouwens. Dan heeft dat ene stoepje van mij toch compleet geen nut?

Ik neem aan dat je niet over alle problemen (groot of klein) zo denkt?
Je kunt het namelijk ook anders zien; alle beetjes helpen.

Ik werk zelf als postbezorger en ben blij met ieder droog stukje! :j

Hier hebben we ons eigen stoepje in de tuin (naar de voordeur) één keer schoon hoeven schrapen/vegen en beetje keukenzout gestrooid + een paadje gemaakt voor onze tuin langs, naar de buren. Was een klusje van niets en het was genoeg om het 100% glijvrij te houden. :D Morgen nog een keertje doen omdat er weer wat sneeuw ligt.

HubbaBubba

Re: Boetes voor niet sneeuwvrij houden stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:51

Ik heb geen stoep, maar als ik hem wel had, had ik hem zeker schoon gehouden voor m'n deur :j

Ten eerste voor mijzelf prettig als ik de deur uit ga en ten tweede elk schoon stukje stoep wat ik tegen kom kan ik eindelijk normaal lopen, erg prettig.

Vind het een kleine moeite en als de sneeuw net gevallen is helemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:52

Ik moet 10 meter naar de postbus, dan 20 meter stoep. Vaak doe ik dat ook nog voor mijn bejaarde buurvrouw, die haar terrein schuif ik ook helemaal. Zij heeft ook nog een stoep van 25 meter voor de deur. Dus in totaal 45 meter gemeente stoep, pffff.
Laatst was de overbuurman zo vriendelijk om met de shovel (buurman is loonwerker) de stoep hier schoon te schuiven. De gemeente schuif schoof een enorme bult voor mijn oprit :(

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:22

Wij hebben het paadje naar de brievenbus niet schoongemaakt. Ik heb het idee dat je als postbode/folderloper op dit moment veiliger door een laagje sneeuw kunt lopen dan over een spekgladde laag ijs.
Strooizout en sneeuwschuivers waren vandaag in onze woonplaats ook niet meer te krijgen (gelukkig hebben we een zeer fanatieke sneeuwschuifbuurman).
Op de een of andere manier stuit het me tegen de borst om mensen hiervoor te gaan bekeuren als ze het niet doen. (een stoep hebben wij niet in de straat overigens - dat scheelt).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:27

Toekie schreef:
Breghje schreef:
Stel, ik maak mijn stoep helemaal schoon, helemaal goed en iedereen kan lopen zonder gevaar. Dan kan ik op de stoep goed lopen, maar zodra ik het parkeerterrein betreed (waar de kids letterlijk op schaatsen momenteel ) dan is het een ijsbaan. De wegen zijn ijsbanen, zélfs de hoofdweg hier door de wijk heen, een grote wijk trouwens. Dan heeft dat ene stoepje van mij toch compleet geen nut?

Ik neem aan dat je niet over alle problemen (groot of klein) zo denkt?
Je kunt het namelijk ook anders zien; alle beetjes helpen.

Ik werk zelf als postbezorger en ben blij met ieder droog stukje! :j

Hier hebben we ons eigen stoepje in de tuin (naar de voordeur) één keer schoon hoeven schrapen/vegen en beetje keukenzout gestrooid + een paadje gemaakt voor onze tuin langs, naar de buren. Was een klusje van niets en het was genoeg om het 100% glijvrij te houden. :D Morgen nog een keertje doen omdat er weer wat sneeuw ligt.

Ik houd een buurman aan het eten die in scheiding ligt en geen letterlijk even geld meer heeft want alles weg, ik heb een manisch depressieve alcoholistische buurman begeleid en verzorgd, letterlijk tot het einde dus ook palliatieve zorg, ik doe boodschappen voor mensen die te slecht ter been zijn.... dus ik dénk zo maar eens dat ik wat maatschappelijke betrokkenheid groot en klein mijn portie al doe ;) .

Buiten dat, zoals ik al een keer of tig heb aangegeven, als ik dat stoepje moet gaan vegen dan kan ik de volgende dag lichamelijk niet meer functioneren en dáár pas ik dus net effe voor. Familie, kind, paard en vooral ikzelf gaan dan in dit geval toch net voor. Dus nee, ik ga echt niet, nu niet en nooit niet, mijn stoepje vegen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:34

Alet74 schreef:
Wij hebben het paadje naar de brievenbus niet schoongemaakt. Ik heb het idee dat je als postbode/folderloper op dit moment veiliger door een laagje sneeuw kunt lopen dan over een spekgladde laag ijs.

Maar ik, postbode, loop nog liever over een schoongemaakte stoep. De sneeuw wordt op een gegeven moment vaak een laag ijs. Ik had er vandaag met de post lopen echt de pest in dat zo weinig mensen een normaal paadje maken. Het hoeft nog geeneens een halve meter breed te zijn, dat is toch niet zoveel moeite? Ieder stukje waar ik normaal kon lopen daar was ik al blij mee.

In de wijk bij ons maakt iedereen een stukje schoon en zo is er een heel netwerk van paadjes ontstaan. Op de parkeerplaats wordt ook door mensen gestrooid. Wij hebben het geluk dat er in onze wijk een grote bak met strooizout staat dan kan je gewoon zout pakken als je het nodig hebt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:38

fijn, vriendlief heeft de sneeuwschuiver meegenomen naar zijn werk en gesloopt.. en mijn sneeuwerige voortuintje dan??..

:)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:46

Nou op moment heeft het hier niet zoveel nut om je stoepje te gaan vegen, dan mag ik de hele dag wel buiten blijven staan.
Mijn buurman heeft rond 19.00 hier de stoep nog geveegd en er ligt nu alweer een cm of 10.
Ik laat persoonlijk liever wat liggen, dat loopt prettiger dan die ijsbaan hiervoor (lees: de straat en parkeerplaatsen dus)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:22

Breghje schreef:
Ik houd een buurman aan het eten die in scheiding ligt en geen letterlijk even geld meer heeft want alles weg, ik heb een manisch depressieve alcoholistische buurman begeleid en verzorgd, letterlijk tot het einde dus ook palliatieve zorg, ik doe boodschappen voor mensen die te slecht ter been zijn.... dus ik dénk zo maar eens dat ik wat maatschappelijke betrokkenheid groot en klein mijn portie al doe ;) .

Dat zie je mij ook niet schrijven. Ik reageerde op je opmerking over dat dat ene stoepje dan toch geen nut zou hebben. Dan zeg ik: alle beetjes helpen. En dat schrijf ik als iemand die kan weten dat dat echt zo is, vanwege mijn werk. En zoals je hebt kunnen lezen, schreef ik ook; lichamelijke problemen daargelaten. Jij hoeft je dus helemaal niet aangesproken te voelen. :) Het gaat er mij alleen om, dat - even groots gezegd - alles wat fijner en makkelijker zou worden als men in het algemeen wat minder vaak moppert en klaagt over dat instanties e.d. het maar moeten doen want belastinggeld blabla. Tuurlijk zou het ideaal zijn als alle gemeenten alle straten, paadjes en stoepjes sneeuwvrij zouden maken. Maar nu dat niet het geval is; probeer het (voor zover dat kan) samen dan zo aangenaam mogelijk te maken. En nee, geen bekeuringen maar ongeschreven regel.

You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one. :+

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:46

Laten ze eerst maar eens ALLE straten een beetje fatsoenlijk gangbaar maken!
Praten we dan verder.......

De straat word niets aan gedaan en dan moeten wij zeker de stoep wel bij gaan houden ?
Die is gek!

En je kunt het niet vergelijken met vroeger...Tegenwoordig werken de moeders ook ..Dus als die savonds thuis komen dan zijn ze al blij dat alles in huis aan de kant is en de kleine op bed..En dan zul je ook nog eens sneeuw moeten gaan scheppen voor opde stoep:?
Mij niet gezien...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:17

Mijn stoepje is weer geveegd en gestrooid hoor vanmorgen, tot voor de buren en zij zijn weer verder gegaan! 8-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:11

Toekie schreef:
Breghje schreef:

Dat zie je mij ook niet schrijven. Ik reageerde op je opmerking over dat dat ene stoepje dan toch geen nut zou hebben. Dan zeg ik: alle beetjes helpen. En dat schrijf ik als iemand die kan weten dat dat echt zo is, vanwege mijn werk. En zoals je hebt kunnen lezen, schreef ik ook; lichamelijke problemen daargelaten. Jij hoeft je dus helemaal niet aangesproken te voelen. :) Het gaat er mij alleen om, dat - even groots gezegd - alles wat fijner en makkelijker zou worden als men in het algemeen wat minder vaak moppert en klaagt over dat instanties e.d. het maar moeten doen want belastinggeld blabla. Tuurlijk zou het ideaal zijn als alle gemeenten alle straten, paadjes en stoepjes sneeuwvrij zouden maken. Maar nu dat niet het geval is; probeer het (voor zover dat kan) samen dan zo aangenaam mogelijk te maken. En nee, geen bekeuringen maar ongeschreven regel.

You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one. :+

Ik zie je punt ;) .

Alleen, die instanties die nu met het vingertje wijzen, geven wel ons geld uit. En niet aan waar het voor bedoelt was en waar het plakkertje ervoor opzit, maar aan bonussen, declaraties ed. En dáárom denk ik ook dat daar de oorzaak van het gemopper en geklaag zit, want als zij hun zakken vullen met onze centen mogen ze ook zelf wel eens de handen uit de mouwen steken en het werk gaan doen waar ze voor aangenomen zijn. Tuurlijk kunnen we dat zelf ook, en tuurlijk zou de wereld er een heel stuk leuker uitzien als we voor elkaar zouden zorgen, maar als je naar de banken kijkt even als klein voorbeeldje, die zijn omhoog gehouden met ons geld, terwijl ze gesmeten hebben en onnodige risico's hebben gelopen met ons geld. Niet om voor ons meer geld te genereren, neeee om hun eigen zakken en miljoenenbonussen veilig te stellen. Ook het terugbetalen vorige maand was echt niet omdat het zo goed gaat al, maar omdat ze anders de bonussen niet konden uitkeren. En ik vind het nogal zuur als een bank bobo een paar miljoen cashed voor werk waar ie toch al vet voor betaald wordt, terwijl mijn buurman moet wachten op zijn uitkering ("helaas meneer, het laat nog even op zich wachten gezien de voorbije feestdagen. Wat zegt u, u heeft geen geld om te eten? U kunt toch werken? O u heeft uw auto ook al moeten verkopen om de lasten te betalen en u bent ontslagen? U heeft een eigen huis? Dan kunt u dat toch verkopen?") en noem zo nog maar meer misstanden nu met de crisis. Er is te veel mis hier in NL en dat gaat zich nu wreken. Of dit, het niet meer voor elkaar willen / kunnen zorgen de juiste manier is daar valt over te twisten uiteraard, maar ik snap het wel.

Zo ook gemeenten, een kennis van me is gemeenteraadslid. Als je die gemeentelijke begroting inkijkt.... daar wordt je diep en diep triest van wat er over de balk en aan de strijkstok blijft kleven. Daar over zit heel veel onvrede en dat zit heel erg diep gezien de gewone burger daar zelf niets tegen kan doen behalve zijn hakken in de grond zetten en zich (in dit geval dan misschien wel heel erg letterlijk :D ) ingraven.

Dus ik snap die onvrede heel erg goed, ik snap jou punt ook, maar ik denk dat er pas iets aan die onvrede gedaan kan worden als de regering drastisch in gaat grijpen, en naja... eeehmm, hoe zeg ik dat tactisch? :D ... Dat zal deze regeringsperiode vermoed ik zo maar eens niet gaan gebeuren... :P

I've had the same dreams a long time ago, but I've been waken up by reality.. ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:15

Hier in DL is het zo als er iemand voor je huis valt
omdat je stoep niet sneeuw vrij is kun je lekker betalen

Ik vind het belachelijk dat ze daar boetes voor uitdelen
iedere x weer wat anders waar ze de mensen mee weten uit te kleden

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:33

Volgens mij heeft nog geen Nederlander een boete gehad voor het niet schoonhouden van zijn stoep.. Dus waar maken we ons druk om.
Lekker makkelijk om te zeggen dat de gemeente (of erger nog de 'ambtenaren') de stoep dan maar moeten schoonhouden. Jullie gemeentes zetten wel man en macht in om de meest gebruikte wegen schoon te houden. Meer kan gewoon niet! Als ze alle straten inclusief parkeerplaatsen en woonwijken schoon willen houden mogen ze wel een heel leger inhuren.. Moet je kijken wat je dan aan belasting moet betalen.
Als je het jezelf en anderen dan makkelijker kunt maken door je stoep te vegen.. sjonge jonge wat en moeite. Natuurlijk wordt van minder valide mensen niet verwacht dat zij de sneeuwschuif ter hand nemen, maar die hebben vast wel iemand in de omgeving die het anders even kan doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:38

Belachelijk!
Mijn vader komt weleens in Finland voor z'n werk, daar laten ze de sneeuw juist liggen omdat het veel te glad wordt, ze gooien er stenen op.
En sowieso als je goede schoenen aanhebt glijd je heus niet weg, de enige keer dat ik bijna weggleed was op een sneeuwvrije stoep!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:43

Lianne84 schreef:
Lekker makkelijk om te zeggen dat de gemeente (of erger nog de 'ambtenaren') de stoep dan maar moeten schoonhouden. Jullie gemeentes zetten wel man en macht in om de meest gebruikte wegen schoon te houden.

Mwah, dat valt wel mee hoor :) Hier is niet veel sneeuw gevallen (alleen net genoeg om een verraderlijk ijslaagje in stand te houden in de woonwijken.)
De hoofdwegen zijn met hele beperkte middelen goed schoon te houden, daar is genoeg verkeer om het open te blijven rijden. Ik heb dan ook op de hoofdwegen nauwelijks gestrooid zien worden. (Het gebeurt wel hoor, maar niet 'met man en macht'.) En ik kan me echt niet voorstellen dat er niet 1 manier was geweest om ergens in de afgelopen 23 dagen een keer een veger / strooier door de woonwijk te sturen.
(Van mij hoeft de stoep niet schoongehouden te worden door de gemeente. Maar de straat zou misschien wel handig zijn. Want het is juist het oversteken van de straten dat te voet knap link is.)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:44

wil ik best gaan doen, als de gemeente dan even de straat hier jkomt strooien... :D de sneeuw van afgelopen weken ik helemaal ingereden tot een dikke ijslaag en nu met verse sneeuw erop is het een grote glijbaan hier op straat..heb gelukkig winterbanden. En inderdaad: de geveegde stoepjes zijn nog gladder dan de niet geveegde...
Dan nog een vraag: we hebben achter het huis ook een gangetje, moet ik die dan ook gaan bij hoduen en aangezien wij het hoekhuis hebben: moet ik helemaal rondom mijn tuin? ben ik wel even mee bezig...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:44

Nies_ schreef:
Belachelijk!
Mijn vader komt weleens in Finland voor z'n werk, daar laten ze de sneeuw juist liggen omdat het veel te glad wordt, ze gooien er stenen op.
En sowieso als je goede schoenen aanhebt glijd je heus niet weg, de enige keer dat ik bijna weggleed was op een sneeuwvrije stoep!

Daarom begrijp ik werkelijk waar het vegen nooit...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:50

Shadow0 schreef:
En ik kan me echt niet voorstellen dat er niet 1 manier was geweest om ergens in de afgelopen 23 dagen een keer een veger / strooier door de woonwijk te sturen.

Tja 1 keer een veger/strooier door een straat sturen heeft dus totaal geen nut..Dat moet je blijven herhalen en daar is geen materiaal en mankracht voor. Logisch ook, want je kunt niet al je mankracht en materiaal afstemmen op iets wat zo weinig vookomt. Ik kan me overigens niet voorstellen dat er bij jullie (op de doorgaande wegen) niet regelmatig gestrooid wordt, maar goed.
Laat ik het even op mezelf betrekken dan. Als ik naar mijn gemeente en de omliggende gemeentes kijk zijn ze wel degelijk met man en macht bezig met vegen en strooien. Het zout is bijna op, loonwerkers worden ingehuurd om de sneeuwduinen weg te halen. De 'niet-hard-werkende-ambtenaren' zijn hier al bezig met vegen en strooien sinds de week voor kerst, dag en nacht, feestdagen en in het weekend. Natuurlijk, daar zijn ze voor aangenomen en daar worden ze voor betaald, maar om te zeggen dat ze niet hard werken of dat het ook wel zou moeten lukken om al die straatjes te doen waar 3 auto's per uur overheen gaan.. nee.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:10

Voor de 4e keer geveegd vandaag, het sneeuwt weer.
De gemeente mag nu zijn best doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:11

Lianne84 schreef:
Tja 1 keer een veger/strooier door een straat sturen heeft dus totaal geen nut..

Zeker wel! Met dat miezerige beetje sneeuw dat hier gevallen is, had 1 keer strooien of vegen echt dagenlang voldoende kunnen zijn om het een tijd schoon te houden. Dat geldt zelfs voor de stoepjes (de paar mensen die het dapper hebben geveegd hebben daar ook lang profijt van gehad.) Want er valt steeds maar een heel klein beetje sneeuw, alleen het begon met net te veel om het weg te rijden. Als dat net over het kantelpunt heen is, had het heel lang toegekund. (Dan was er pas vandaag weer zoveel geweest dat er nog een keer iets langs moest komen.)

Citaat:
Logisch ook, want je kunt niet al je mankracht en materiaal afstemmen op iets wat zo weinig vookomt. Ik kan me overigens niet voorstellen dat er bij jullie (op de doorgaande wegen) niet regelmatig gestrooid wordt, maar goed.
Je mag geloven wat je wilt, maar het was hier niet nodig om heel veel of vaak te strooien. We hebben op wonderlijke wijze haast alle sneeuwbuien gemist (die zijn steeds net ten zuiden, westen of noorden opgehouden.) In de stad is het niet koud en er is veel verkeer. Hier en daar wat strooien en het is al snel weer een hele tijd prima te doen.

Hier zijn ze dus zeker niet met man en macht bezig - en dat hoeft ook niet omdat het hier niet zo extreem is als in andere gebieden. Maar dus zou ik zeggen dat ze een deel van de capaciteit best in hadden kunnen zetten voor de woonwijken, die al wel ruim drie weken gewoon behoorlijk slecht zijn zonder dat dat echt nodig is.