Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
idinn schreef:Misschien ligt het aan mij maar allerlei die het hebben over de stoep voor hun huis/tuin. Het gaat toch alleen maar om het pad naar je deur toe? Met het idee dat je dan je post op tijd hebt (wat iedereen graag wil) en dat dan de postbode zijn nek niet breekt op jou stukje pad. Voor hem of haar ook wel zo fijn, heeft die alleen nog de gemeentelijke stoep te overwinnen als ze dat niet strooien. Gewoon beetje opzij scheppen, je hele pad hoeft niet vrij, een klein strookje waar je precies op kan lopen is al zat en aangezien de meeste paadjes naar deuren stuk breder zijn kan je de sneeuw gewoon ophopen op rest van je pad of iets. En dan gewoon wat strooizout erover vriest het ook niet aan. Gewoon bij gemeente halen of tuincentra ofzo. Hier staan echt zat 5kilo zakken strooizout. En het werkt super, sneeuw is zo weggesmolten, even vegen en weg. Ik zou mn paadje niet eens vol laten liggen, wil het echt niet hebben dat iemand zijn nek breekt omdat ik geen sneeuw wilde staan schuiven, zou me toch flink rot voelen als de postbode hier in de kreukels op het pad ligt. Vind het eigenlijk wel zo sociaal om te doen... en als je het niet kan, dan vraag je toch iemand anders even? Als ik mijn paadje veeg doe ik die van de buren ook, strooien idem wel zo sociaal.
En ja het lijkt onzinnig als de gemeente de straat niet doet, maar als daar dan iemand wat breekt is het heel vervelend, als het op je eigen pad naar je deur is lijkt mij dat je je dan rotter voelt? Zo niet twijfel ik aan het sociale niveau van de gemiddelde Nederlander
Breghje schreef:Stel, ik maak mijn stoep helemaal schoon, helemaal goed en iedereen kan lopen zonder gevaar. Dan kan ik op de stoep goed lopen, maar zodra ik het parkeerterrein betreed (waar de kids letterlijk op schaatsen momenteel ) dan is het een ijsbaan. De wegen zijn ijsbanen, zélfs de hoofdweg hier door de wijk heen, een grote wijk trouwens. Dan heeft dat ene stoepje van mij toch compleet geen nut?
Toekie schreef:Breghje schreef:Stel, ik maak mijn stoep helemaal schoon, helemaal goed en iedereen kan lopen zonder gevaar. Dan kan ik op de stoep goed lopen, maar zodra ik het parkeerterrein betreed (waar de kids letterlijk op schaatsen momenteel ) dan is het een ijsbaan. De wegen zijn ijsbanen, zélfs de hoofdweg hier door de wijk heen, een grote wijk trouwens. Dan heeft dat ene stoepje van mij toch compleet geen nut?
Ik neem aan dat je niet over alle problemen (groot of klein) zo denkt?
Je kunt het namelijk ook anders zien; alle beetjes helpen.
Ik werk zelf als postbezorger en ben blij met ieder droog stukje!
Hier hebben we ons eigen stoepje in de tuin (naar de voordeur) één keer schoon hoeven schrapen/vegen en beetje keukenzout gestrooid + een paadje gemaakt voor onze tuin langs, naar de buren. Was een klusje van niets en het was genoeg om het 100% glijvrij te houden.Morgen nog een keertje doen omdat er weer wat sneeuw ligt.
Alet74 schreef:Wij hebben het paadje naar de brievenbus niet schoongemaakt. Ik heb het idee dat je als postbode/folderloper op dit moment veiliger door een laagje sneeuw kunt lopen dan over een spekgladde laag ijs.
Breghje schreef:Ik houd een buurman aan het eten die in scheiding ligt en geen letterlijk even geld meer heeft want alles weg, ik heb een manisch depressieve alcoholistische buurman begeleid en verzorgd, letterlijk tot het einde dus ook palliatieve zorg, ik doe boodschappen voor mensen die te slecht ter been zijn.... dus ik dénk zo maar eens dat ik wat maatschappelijke betrokkenheid groot en klein mijn portie al doe.
Toekie schreef:Breghje schreef:Ik houd een buurman aan het eten die in scheiding ligt en geen letterlijk even geld meer heeft want alles weg, ik heb een manisch depressieve alcoholistische buurman begeleid en verzorgd, letterlijk tot het einde dus ook palliatieve zorg, ik doe boodschappen voor mensen die te slecht ter been zijn.... dus ik dénk zo maar eens dat ik wat maatschappelijke betrokkenheid groot en klein mijn portie al doe.
Dat zie je mij ook niet schrijven. Ik reageerde op je opmerking over dat dat ene stoepje dan toch geen nut zou hebben. Dan zeg ik: alle beetjes helpen. En dat schrijf ik als iemand die kan weten dat dat echt zo is, vanwege mijn werk. En zoals je hebt kunnen lezen, schreef ik ook; lichamelijke problemen daargelaten. Jij hoeft je dus helemaal niet aangesproken te voelen.Het gaat er mij alleen om, dat - even groots gezegd - alles wat fijner en makkelijker zou worden als men in het algemeen wat minder vaak moppert en klaagt over dat instanties e.d. het maar moeten doen want belastinggeld blabla. Tuurlijk zou het ideaal zijn als alle gemeenten alle straten, paadjes en stoepjes sneeuwvrij zouden maken. Maar nu dat niet het geval is; probeer het (voor zover dat kan) samen dan zo aangenaam mogelijk te maken. En nee, geen bekeuringen maar ongeschreven regel.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Lianne84 schreef:Lekker makkelijk om te zeggen dat de gemeente (of erger nog de 'ambtenaren') de stoep dan maar moeten schoonhouden. Jullie gemeentes zetten wel man en macht in om de meest gebruikte wegen schoon te houden.
Nies_ schreef:Belachelijk!
Mijn vader komt weleens in Finland voor z'n werk, daar laten ze de sneeuw juist liggen omdat het veel te glad wordt, ze gooien er stenen op.
En sowieso als je goede schoenen aanhebt glijd je heus niet weg, de enige keer dat ik bijna weggleed was op een sneeuwvrije stoep!
Shadow0 schreef:En ik kan me echt niet voorstellen dat er niet 1 manier was geweest om ergens in de afgelopen 23 dagen een keer een veger / strooier door de woonwijk te sturen.
Lianne84 schreef:Tja 1 keer een veger/strooier door een straat sturen heeft dus totaal geen nut..
Je mag geloven wat je wilt, maar het was hier niet nodig om heel veel of vaak te strooien. We hebben op wonderlijke wijze haast alle sneeuwbuien gemist (die zijn steeds net ten zuiden, westen of noorden opgehouden.) In de stad is het niet koud en er is veel verkeer. Hier en daar wat strooien en het is al snel weer een hele tijd prima te doen.Citaat:Logisch ook, want je kunt niet al je mankracht en materiaal afstemmen op iets wat zo weinig vookomt. Ik kan me overigens niet voorstellen dat er bij jullie (op de doorgaande wegen) niet regelmatig gestrooid wordt, maar goed.