En dan zeuren ze over het broeikas effect!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Re: En dan zeuren ze over het broeikas effect!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:49

over het smelten van het ijs in de zee, als je een beker hebt met ijsklontjes en water, stijgt het niveau ook niet naarmate het ijs smelt, Toch... Dus dat is dikke onzin. Ja en wat op land ligt, geen idee hoe het daar mee zit toch hebben ze groenland niet voor niets "groen" genoemd. Ik denk niet dat de mens er verantwoordlijk voor is dat het ijs smelt, hoewel ze wel wat doordachter met de natuur om mogen gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:07

crystal schreef:
over het smelten van het ijs in de zee, als je een beker hebt met ijsklontjes en water, stijgt het niveau ook niet naarmate het ijs smelt, Toch... Dus dat is dikke onzin. Ja en wat op land ligt, geen idee hoe het daar mee zit toch hebben ze groenland niet voor niets "groen" genoemd. Ik denk niet dat de mens er verantwoordlijk voor is dat het ijs smelt, hoewel ze wel wat doordachter met de natuur om mogen gaan.

:') _O-

Citaat:
Groenland, het grootste eiland ter wereld, heeft een kustlijn van 44.000 kilometer d.w.z. zo groot als de omtrek van de aarde. De langste fjord ter wereld, de Scoresby-Sund, vreet zich meer dan 200 kilometer het land in. Langs de kust van Groenland vind je ontelbare bergketens die gezamenlijk makkelijk de lengte van de Himalaya benaderen. Een onmetelijk gebied vol naamloze, indrukwekkende bergtoppen. Het mega-eiland bestaat voor 85% uit ijs: de Groenlandse ijskap. We geven je wat cijfers zodat je een armzalige poging kunt doen om de uitgestrektheid van die 'natuurlijke vriescel' te bevatten. De ijskap is 1.833.900 vierkante kilometer groot oftewel 2500 kilometer van het noorden naar het zuiden en 1000 kilometer van het westen naar het oosten. In het midden van Groenland bereikt de ijskap een hoogte van meer dan 3000 meter. Door de enorme druk van de ijsmassa is het land in het centrum van Groenland naar beneden gedrukt waardoor het ijs er ongeveer 4000 meter dik is

http://home.wxs.nl/~prins392/Groenland.html

Citaat:
Het met ijs bedekte Groenland dankt zijn optimistische naam aan Erik de Rode, die er kolonisten mee hoopte aan te trekken.

http://lvb.net/item/5971

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:16

superwoman schreef:
(...)
Citaat:
In het Noorden en in het Zuiden van onze aardbol komen enorme ijsmassas in de oceanen voor. Het ijs dat boven het water uitsteekt is land ijs. Het deel wat onder water is noem je zee ijs. (...)

Nou, dat is nieuw voor mij, hihi. Dan zou ieder boven water uitstekend ijstopje dus landijs zijn en het deel dat onder water zit zou zee-ijs zijn. :) . Ik heb altijd geleerd dat ijs dat op het land ligt landijs wordt genoemd, de rest is drijfijs. Drijfijs is het probleem niet. Zonde als de noordpool zou smelten, maar dat heeft niet direct invloed op de hoogte van de zeespiegel:
crystal schreef:
over het smelten van het ijs in de zee, als je een beker hebt met ijsklontjes en water, stijgt het niveau ook niet naarmate het ijs smelt, Toch... Dus dat is dikke onzin. Ja en wat op land ligt, geen idee hoe het daar mee zit toch hebben ze groenland niet voor niets "groen" genoemd.

Dat wilde ik net zeggen :) . Als je een beker tot de rand toe vult en er twee ijsklontjes in legt en een paar uur wacht, dan zul je zien dat de ijsklontjes gesmolten zijn, maar de beker is niet overgelopen. Het smelten van het drijfijs heeft dus niet direct invloed op de hoogte van de zeespiegel. Smelten van landijs wel, want daardoor komt er nog meer water in zee.

Ik vond het trouwens een interessante site die eerder in het topic werd genoemd, die weerlegging van het versterkte broeikaseffect drama. Het klinkt allemaal best geloofwaardig, maar ik vind het wel moeilijk om hem te geloven. Degenen die het versterkte broeikaseffect wel als problematisch zien komen met zoveel bewijzen, terwijl ik op die site geen enkele bron of grafiek zag waar hij naar verwees. (hoewel het artikel een interview was en daar misschien gewoon geen ruimte voor was, maar toch.)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:31

Ik mis stiekem toch wel de aanhangers van de politiek (A) die wel vinden dat de wereld vergaat.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:36

een tijdje geleden waren er emails gestolen van een soort van 'knmi' uit het buitenland (nieuw zeeland?), waarin stond dat er helemaal geen broeikaseffect was, en dat ze dingen overdreven omdat de bewijzen elkaar tegenspraken.
Waarom heb ik daar niks meer over gehoord...?

Even gegoogelt, kan bijna niks vinden hierover, terwijl het toch groot op bepaalde sites heeft gestaan.
Het gaat ongeveer hier over: http://www.klimatosoof.nl/node/1015

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:36

Okee, nu heb ik een discussie met m'n vader over ijsbergen.

De ijsberg ligt voor 2/3 onder water, als de ijsberg smelt, komt het bovenste gedeelte als 'extra' in het water, dus voegt water toe. Als het ware.
Snappen jullie wat hij bedoelt? En hoe denken jullie er over?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:49

Janine1990 schreef:
Okee, nu heb ik een discussie met m'n vader over ijsbergen.

De ijsberg ligt voor 2/3 onder water, als de ijsberg smelt, komt het bovenste gedeelte als 'extra' in het water, dus voegt water toe. Als het ware.
Snappen jullie wat hij bedoelt? En hoe denken jullie er over?

Nee,volgens mij niet :o
jampotje water zal breken wanneer het water bevriest omdat ijs een grotere massa geeft.
Zou het ijs de ruimte naar boven krijgen, dan nog zal het bij ontdooien het waterniveau zakken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:05

Ik wist het! Ik begon dus ook al over dat de ijsmassa die bovenop ontdooit, weer aangevuld wordt door het gedeelte onder water, omdat de ijsberg anders uit verhouding is.

Hoe ga ik dit tactisch brengen? :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:08

Janine1990 schreef:
Ik wist het! Ik begon dus ook al over dat de ijsmassa die bovenop ontdooit, weer aangevuld wordt door het gedeelte onder water, omdat de ijsberg anders uit verhouding is.

Hoe ga ik dit tactisch brengen? :P

ijsberg is altijd onder water groter, ongeacht of de berg groter of kleiner is.

maar goed, ik heb hier nooit les in gehad :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:14

De verhouding is 1:2
Dus 1/3 boven water, 2/3 onder water...
Dus als er aan de bovenkant wat zou smelten, zou dat toch van onderen weer aangevuld worden, als het ware.. Dat bedoel ik ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:30

Janine1990 schreef:
De verhouding is 1:2
Dus 1/3 boven water, 2/3 onder water...
Dus als er aan de bovenkant wat zou smelten, zou dat toch van onderen weer aangevuld worden, als het ware.. Dat bedoel ik ;)

dan klopt het toch?
de ijsberg zakt gewoon zo diep in het water, ongeacht z'n grote.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:32

Ja, dan heb ik gelijk toch? En niet m'n vader? :P
Hij was zo overtuigd dat het water wel zou zorgen voor stijging van de zeespiegel... Maar dat zullen alleen gletsjers doen, lijkt me...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:34

Janine1990 schreef:
Hij was zo overtuigd dat het water wel zou zorgen voor stijging van de zeespiegel... Maar dat zullen alleen gletsjers doen, lijkt me...

Probeer het eens met een ijsklontje in een glas water :) tot het randje het glas vullen en een ijsjeklontje er bij dat hij bijna overstroomt... als het dat niet doet heb jij gelijk :)

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:34

crystal schreef:

Dit klopt ook niet ;)
De zeespiegel stijgt omdat het water warmer wordt waardoor het zout gaat uitzetten
(ik moet donderdag een beschouwing doen over het broeikaseffect :o )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:44

vibabu schreef:
Janine1990 schreef:

Probeer het eens met een ijsklontje in een glas water :) tot het randje het glas vullen en een ijsjeklontje er bij dat hij bijna overstroomt... als het dat niet doet heb jij gelijk :)

Ik vertel van het jampotje, en nog wat dingen hier.
Zegtie: "Zeker weer zo'n bokkepoot die dat zegt." (a-technisch en niet echt een computernerd)

Ik ga het eens even proberen met een ijsklontje :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:46

bouierenaat schreef:
Dit klopt ook niet ;)
De zeespiegel stijgt omdat het water warmer wordt waardoor het zout gaat uitzetten
(ik moet donderdag een beschouwing doen over het broeikaseffect :o )

Waar komt dat nu van? Dat warmer worden?
Want als het van de zon komt zou je toch zeggen dat het water ook deels verdampt en boven land gaat regenen??
En dat de zoutconcentratie hoger wordt?

Ooh ik ben zo niet scheikundig... :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:53

Janine1990 schreef:

Probeer het eens met een ijsklontje in een glas water :) tot het randje het glas vullen en een ijsjeklontje er bij dat hij bijna overstroomt... als het dat niet doet heb jij gelijk :)[/quote]

Ik vertel van het jampotje, en nog wat dingen hier.
Zegtie: "Zeker weer zo'n bokkepoot die dat zegt." (a-technisch en niet echt een computernerd)

Ik ga het eens even proberen met een ijsklontje :P[/quote]

En hij weer zo 1 die het altijd beter weet zonder iets uit te proberen of aan te nemen? :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:55

Jaaa zoiets :P
Hij vindt het moeilijk om z'n ongelijk toe te geven :')

Maar hij weet wel veel wat dat betreft, en is scheikundiger dan ik... :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:08

Cowgirl schreef:
Toad schreef:
Ik geloof wel dat die hype misschien een beetje overdreven is, maar het gaat er toch om dat we de aarde vernielen? Wat is er dan raar aan om dit enigszins proberen te voorkomen?

Als je dit wilt moeten er ook minder mensen op de wereld komen...oei ....maar daar durven ze het niet over te hebben.

nouja, meteen stoppen met voortplanten is niet helemaal nodig, minder dan 2 kinderen kan ook.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:14

Het is een feit dat de opwarming nog nooit zo snel is gegaan. Dat de tempratuur is gestegen en gedaald is, is allemaal al eens gebeurt alleen toen deed de aarde daar heel lang over, zodat de natuur zich kon aanpassen. Nu gaat het zo snel dat zelfs de natuur een probleem heeft. Wat de gevolgen zijn weet niemand......... Iedereen gist maar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:34

vibabu schreef:
Ik mis stiekem toch wel de aanhangers van de politiek (A) die wel vinden dat de wereld vergaat.

Nou, ik zou mezelf er wel een kunnen noemen, hoor :) . Nou ja, dat de wereld vergaat vind ik ook een beetje groot gezegd, hihi :D . Ik ben er van overtuigd dat de natuur altijd wel weer een balans vindt. Misschien sterven er ontzettend veel planten en dieren (en mensen?) uit, komen er weer nieuwe bij of veranderen de klimaatzones en verandert de ligging van land en zee, maar ik denk niet dat de wereld onleefbaar zal worden. En mocht het ooit aardig die kant op gaan dankzij de mens, dan zal de mensheid uiteindelijk ook wel uitsterven zodat we ophouden met het uitstoten van al die broeikasgassen :Y) . Denk ik.

Janine1990 schreef:
Waar komt dat nu van? Dat warmer worden?
Want als het van de zon komt zou je toch zeggen dat het water ook deels verdampt en boven land gaat regenen??
En dat de zoutconcentratie hoger wordt?

Ooh ik ben zo niet scheikundig... :+

Oeh, dat van die zoutconcentratie dat weet ik niet, hoor. Maar dat warmer worden komt volgens veel wetenschappers door het versterkte broeikaseffect. Bij het gewone broeikaseffect kaatsen zonnestralen/warmte deels weer -dwars door de atmosfeer- terug naar de ruimte. Maar door het versterkte broeikaseffect is die 'deken' rond de aarde dichter geworden, zodat de zonnestralen/warmte minder goed terug kunnen kaatsen naar de ruimte. Die warmte blijft dus hangen en dus wordt het hier warmer. Volgens mij heb je wel gelijk dat er dan ook sprake moet zijn van verdamping en dat het inderdaad zal gaan regenen. Maar ik weet niet hoe de zoutconcentratie dan hoger zou moeten worden. Ik weet alleen dat er altijd evenveel water op en rond aarde zal zijn. Dus als het op de ene plaats meer zal gaan regenen, dan zal het ergens anders droger worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:44

Broeikaseffect hoeft niet de rede te zijn van deze strenge winter hoor.

Er zijn ook heel weinig zonnevlekken op het moment, en daardoor hebben we ook strengere winters en warmere zomers.
Ik heb voor mijn PWS een interview gehad met een zonnedeskundige, en die vertelde mij dit ;)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:52

ik dacht dat het broeikaseffect iets was waardoor het ijs aan de polen smelt.
Het bevroren ijs is zoet water en mengt na smelten met het zoute water waardoor de zoutgraad lager wordt.
Doordat dat gehalte veranderd veranderen/vertragen ook de warmwaterstromingen in de grote oceanen en dat heeft dan weer een groot effect op het klimaat...
allemaal ingewikkeld maar het komt er dan op neer dat het niet persé overal warmer wordt maar dat de seizoen "extremer" gaan worden.

Dit is toch wat ik begrepen heb van het broeikaseffect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:33

Marjoow schreef:
Broeikaseffect hoeft niet de rede te zijn van deze strenge winter hoor.

Er zijn ook heel weinig zonnevlekken op het moment, en daardoor hebben we ook strengere winters en warmere zomers.
Ik heb voor mijn PWS een interview gehad met een zonnedeskundige, en die vertelde mij dit ;)

Dat we strengere winters hebben doordat er minder zonnevlekken zijn begrijp ik, maar hoe komt het dan dat we warmere zomers hebben als er minder zonnevlekken zijn? Niet aanvallend bedoeld, gewoon omdat ik het niet begrijp :)

Wirobelgje schreef:
ik dacht dat het broeikaseffect iets was waardoor het ijs aan de polen smelt.
Het bevroren ijs is zoet water en mengt na smelten met het zoute water waardoor de zoutgraad lager wordt.
Doordat dat gehalte veranderd veranderen/vertragen ook de warmwaterstromingen in de grote oceanen en dat heeft dan weer een groot effect op het klimaat...
allemaal ingewikkeld maar het komt er dan op neer dat het niet persé overal warmer wordt maar dat de seizoen "extremer" gaan worden.

Dit is toch wat ik begrepen heb van het broeikaseffect.

Ja, ik dacht ook dat het zo zat. En een ander effect zou zijn dat doordat die polen smelten, er natuurlijk minder sneeuw op het aardoppervlak ligt. Sneeuw is wit en reflecteert dus sterk. Door het smelten van de polen wordt er dan dus minder licht/warmte gereflecteerd en absorbeert de aarde daar dus meer van. Dat zou ook weer voor opwarming kunnen zorgen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:25

De VVD wil kamervragen gaan stellen. Er is namelijk gebleken dat de thermometer die geplaatst was sinds 1988(?) niet op de goede plaats heeft gestaan. Deze stond namelijk eerst in een open land en er is vlak bij deze thermometer een boom geplaatst wat dus een heel ander gegeven geeft. VVD vind dat het alleen maar geldklopperij is geweest vanuit de regering. Dus wat nou broeikaseffect, gewoon geen goede meter meer!