70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:46

Ik merk het ook al aan mijn ouders, rond de 60 en ze gaan gewoon voorzichtiger rijden en domme fouten maken of soms stomweg gewoon niet kijken.

Dinopino je reageert wel wat overtrokken ik heb niets tegen ouderen, sterker nog; ik doe vrijwilligerswerk met ouderen ;)

maar wachten bij de kassa is wel wat anders dan iemand die veel te zacht rijdt op de snelweg en dan in wil voegen, dat is gevaarlijk

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: 70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:17

:) Ik sprak vorige week een dame van 96 die 4x per jaar naar haar dochter in Frankrijk toe reed en al 25 jaar schadevrij rondtoerde.

Zolang iemand nog makkelijk 500 kilometer zelfstandig kan rijden op een dag ga je zo iemand toch het rijdbewijs vanwege de leeftijd toch niet afhalen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:48

spatter schreef:
wat een onzin dinipino
ik heb helemaal geen moeite met ouderen en heb ook geen moeite om daar even op te wachten, maar in het verkeer kun je nu eenmaal niet altijd doen wat je graag wil
als het druk is kun je iemand niet op zijn gemakkie met 80 km/u laten invoegen of je hebt erbij die met 120 op de linkerbaan blijven rijden en niet meer naar rechts gaan, dan worden ze aan de verkeerde kant ingehaald en dat is ook levensgevaarlijk

verder ben ik het met een aantal eens dat niet alleen ouderen gevaarlijk zijn, ken ook zat vrouwen die er niks van bakken

En stom van degene die rechts inhaalt, want op de NL snelwegen mag je toch echt maar 120...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:50

Mijn ervaring is dat vele oudjes niks van reflexen meer hebben en gewoonweg slechte chauffeurs zijn (er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen)
De grootouders van de exvriend van mijn zus verdeelden het werk in de auto: Oma gaf gas en remde, opa moest schakelen..
Te gek voor woorden toch..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:53

En wie stuurde Unicorn? :D Opa roerde in de benzine en oma gaf gas en remde maar moest opa ook koppelen? :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:04

sjeik schreef:
En wie stuurde Unicorn? :D Opa roerde in de benzine en oma gaf gas en remde maar moest opa ook koppelen? :D

Neeeeeej oma moest ook sturen en koppelen ja :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:01

Een test lijkt me niet geheel onverstandig. Ik merk vaak dat de oudere mensen het niet gewend zijn om in deze drukte te rijden. Ik vind het af en toe dan ook levensgevaarlijk!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:36

Vreselijk he! Ik zit ook dichter bij de 60 dan bij de 50, in dagelijks leven kraanvogel en deze dagen meer op de strooiauto.

Volgens de kul opmerkingen val ik hier onder de categorie oud en net niet levensgevaarlijk :D

Ik stel voor dat alle ouwe taarten en tangen gelijk met de geiten ivm Q koorts worden geruimd. Plus dat ik wens dat mijn werkgever alle vrachtwagens terug trekt uit de gladheidsbestrijding.
Alle chauffeurs zijn 55+ deze dagen. DAt moet ook want de jonge garde is geen felle sneeuwbuien gewend.
De oude bokken lachen om plankgas door de sneeuw. Die zijn wel wat gewend en blijven rustig.
Hou maar op over hele jonkies die op dit moment in de gladheidsbestrijding zitten. Ze durven niet te rijden maar geven gelijk een smerige grote bek aan de oude garde die het moet voordoen.
Op zich stelt het niks voor, maar je moet wel even oefenen.
Het is helemaal flauwe kul om te beweren dat ouderen niet in de de drukte kunnen rijden.
1. wat zijn ouderen
2. en wat is drukte

Testen is prima maar test dan om de paar jaar alles wat een rijbewijs heeft.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:50

sjeik schreef:
Vreselijk he! Ik zit ook dichter bij de 60 dan bij de 50, in dagelijks leven kraanvogel en deze dagen meer op de strooiauto.

Volgens de kul opmerkingen val ik hier onder de categorie oud en net niet levensgevaarlijk :D

Ik stel voor dat alle ouwe taarten en tangen gelijk met de geiten ivm Q koorts worden geruimd. Plus dat ik wens dat mijn werkgever alle vrachtwagens terug trekt uit de gladheidsbestrijding.
Alle chauffeurs zijn 55+ deze dagen. DAt moet ook want de jonge garde is geen felle sneeuwbuien gewend.
De oude bokken lachen om plankgas door de sneeuw. Die zijn wel wat gewend en blijven rustig.
Hou maar op over hele jonkies die op dit moment in de gladheidsbestrijding zitten. Ze durven niet te rijden maar geven gelijk een smerige grote bek aan de oude garde die het moet voordoen.
Op zich stelt het niks voor, maar je moet wel even oefenen.
Het is helemaal flauwe kul om te beweren dat ouderen niet in de de drukte kunnen rijden.
1. wat zijn ouderen
2. en wat is drukte

Ow mijn moeder heeft ook die leeftijd en die rijdt beter dan driekwart van de Belgen, geen nood dus ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:53

Sjeik, omdat jij toevallig (bijna) in deze leeftijdscategorie valt vind je het kul! Ik heb het meer over de 70 plussers en dat ben jij nog niet toch, dus hoef je ook niet te steigeren...

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:17

sjeik schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!! En ja, ik verbaasme ook weleens overoudere weggebruikers, maar ook aan jongere, aan mensen die teveel haast hebben, aan mannen, vrouwen, fietsers, voetgangers, bestuurders van grote, kleine, rode, groene, blauwe etc. auto's. Kortom: ik denk niet dat je in het algemeen kan stellen dat 1 groep per definitie niet verantwoord is op de weg. Wel zou ik ervoor zijn om de mensen die zich op de weg te begeven te testen.

Al moet ik daarbij dan wel opmerken dat ik het praktijkexamen voor het rijbewijs an sich enigszins willekeurig vindt, dus dan zou daar wel wat op gevonden mogen worden.

Overigens mag er van mij wel eerst véél strenger opgetreden worden tegen al wat met drank oprijdt en/of roekeloos rijdt en een ongeluk veroorzaakt. Ken iemand die altijd gevaarlijk rijdt, inmiddels al een stuk of 4 auto's totaal los gereden heeft, een fietser aangereden heeft met gebroken rug als gevolg en met een flinke alcohol in de auto ondersteboven recht voor het politiebureau terecht gekomen is. Deze persoon heeft denk ik ongeveer 2 maanden niet mogen rijden, maar toert nu net zo vrolijk (en potentieel gevaarlijk) weer rond. Dat dit kan verbaast me véél meer dan die oudjes op de weg.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:33

hmm lastig hoor!
inderdaad zijn sommige oudere mensen een gevaar op de weg omdat ze te voorzichtig willen doen,en sommige jongeren omdat ze juist weer te onvoorzichtig doen.

mijn vader heeft zijn rijbewijs voor alle voertuigen die je kan hebben op je rijbewijs,en hij is een van de beste chauffeurs die ik ken.
toch heb ik met hem ook regelmatig discussies over bv vrouwen in het verkeer ;)
en dan hou ik maar voor me,dat ik soms stiekem vind dat ik,met mijn rijbewijs bijna 5 jaar(en hij natuurlijk veeeeeeeeeel langer,haha)mezelf soms beter vind rijden,als hem met zijn vele verkeerservaring van jaren.

kortom,de ene persoon is de ander niet,jong,oud,vrouw,man
een beetje rekening houden met elkaar mag best

gevaren blijven er altijd op de weg,in alle groepen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:08

tja, ik ben nu nog 'jong' maar mijn ouders en schoonouders zijn wel in die leeftijd. (64+) ze rijden allemaal nog auto, en ik heb ook soms mn bedenkingen. Maar we hebben het er nog niet echt over.

zouden jullie vrijwillig je rijbewijs inleveren omdat je 70 wordt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:22

tuurlijk zullen de meeste mensen hun rijbewijs niet vrijwillig inleveren,en de ene 70 jarige is de andere niet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:20

Het ligt helemaal aan de persoon zelf, de ene 70-plusser is de andere niet. Gewoon regelmatig een test laten doen en tegen de tijd dat de test niet meer goed wordt volbracht het rijbewijs innemen.

Niet alleen ouderen maken brokken in het verkeer, jongeren en ook alles daar tussenin kan er wat van :+