Maandag Vegadag!? :).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een dag in de week iedereen vega eten, lijkt dat je wat?

Ja
95 (60%)
Nee
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 158

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:12

hmm ik zit me net vol te stoppen met patè en de rosbief is bijna klaar maar toch vind ik het een goed idee 1 dag in de week geen vlees.

en ik moet zeggen dat wij daar ook wel aan komen 1 dag in de week geen vlees eten.
kijk ik vind vlees lekker, heel lekker maar het mag best allemaal een beetje minder.
en mijn darmen zijn me dankbaar :o

alleen moet het geen verplichting worden vanuit onze helaas toch al volkomen vertrutte overheid, maar een keuze van mensen zelf ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:55

Ik weet niet of het al is gezegd, maar volgens mij doen ze dit al in Belgie, op donderdag. Dan mogen de restaurants/cafetaria's geen vlees serveren. Ik heb het een keer op het nieuws gezien, is het echt waar?

Iig, ik vond dit echt geen stijl. Net als het rookverbod, er worden steeds meer vrijheden van ons afgepakt. En daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Het gaat voor mij niet eens om het wel/niet vlees eten, ik eet zo vaak lekker vleesvervangers en ik eet bijna geen zuivel, gewoon omdat ik dat zelf wil, niet omdat ik vlees niet lekker vind en al HELEMAAL niet omdat anderen vinden dat je minder vlees moet eten.

Kunnen we gewoon onze vrijheden behouden aub? Als het allemaal zo belangrijk is dan zijn er nog wel andere oplossingen.

Even voor de duidelijkheid: dit is geen aanval op de TS of welke persoon/stelling dan ook. Ik ben gewoon boos op de trend.
En ikzelf vind soja producten heeeerlijk. Ik eet ze zo vaak, maar ik eet ook vaak gewoon vlees en vis. Mag ik dat zo houden?

Dank je wel.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:57

phormicola schreef:
Ik weet niet of het al is gezegd, maar volgens mij doen ze dit al in Belgie, op donderdag. Dan mogen de restaurants/cafetaria's geen vlees serveren. Ik heb het een keer op het nieuws gezien, is het echt waar?

Nee hoor. Weet ik niks van ;) . Je mag altijd en overal vlees eten voor zover mij bekend is!

Grapjasjes12

Re: Maandag Vegadag!? :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:09

Oh nou gelukkig maar! Phoe! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:10

Dan is de rest van mijn standpunt ook een beetje overbodig, tenzij de overheid het gaat invoeren.

Dus: Cruise right along everyone ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:20

Prima, ik eet op maandag geen vlees... alle overige dagen ook niet trouwens.
Het is niet erg gezond, het is vermoeiend en dikmakend voor het lichaam en 1 van de meest vervuilende producten om produceren.
Ik vind het prima wanneer mensen vlees eten, maar mensen zouden inderdaad iets kunnen matigen.
Is het niet voor de dieren, dan wel voor het milieu en wanneer zelfs dat niet interesseert kunnen veel mensen het ook wel laten wat hun euh... zeer volle postuur betreft.
Toch verbaasd het me hoe weinig mensen iets terug willen doen voor dieren of het milieu, dat verwacht je niet echt op een paardenforum...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 01:34

ik eet sowieso lang niet elke dag vlees, dus zou het wel prima vinden. :) Elke dag vlees is toch niet goed voor je.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:52

Ninx schreef:
Toch verbaasd het me hoe weinig mensen iets terug willen doen voor dieren of het milieu, dat verwacht je niet echt op een paardenforum...

Andersom verbaas ik me er over hoeveel mensen daadwerkelijk biologisch zeggen te kopen. Daar zet ik op mijn beurt mijn vraagtekens weer bij, maargoed, ik geloof ook niet in biologisch.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:15

Bij mijn paard langs de weg zit ook een Bio boerderij
En een boer van wie ik mijn paard heb gekocht, heeft ook ontzettend veel koeien en die zijn niet biologisch. Die hebben het SUPER
Ze staan nu buiten op een betegelde ondergrond met containers om in de schuilen. Dit zijn ook koeien voor de slacht.
Bio koeien zie ik in de zomer altijd op het land maar waar die nu gebleven zijn, toch het hele zooitje naar binnen, maar ik weet niet hoe die er binnen bij staan.

Nou ja, al met al.. Niet alleen biologische koeien kunnen een goed leven hebben hoor!
Alles wat opgehokt is is zielig, maar dat is niet overal zo

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:21

suus_ schreef:
Bij mijn paard langs de weg zit ook een Bio boerderij
En een boer van wie ik mijn paard heb gekocht, heeft ook ontzettend veel koeien en die zijn niet biologisch. Die hebben het SUPER
Ze staan nu buiten op een betegelde ondergrond met containers om in de schuilen. Dit zijn ook koeien voor de slacht.
Bio koeien zie ik in de zomer altijd op het land maar waar die nu gebleven zijn, toch het hele zooitje naar binnen, maar ik weet niet hoe die er binnen bij staan.

Nou ja, al met al.. Niet alleen biologische koeien kunnen een goed leven hebben hoor!
Alles wat opgehokt is is zielig, maar dat is niet overal zo

En dat is exact wat ik bedoel!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:24

wij eten sowieso al neit dagelijks vlees, dus dat is voor ons geen probleem.
staat iedereen er ook bij stil dat je op zo'n vega-dag dus ook geen vleeswaren op je brood moet doen?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:27

Ik eet het dan niet, maar mijn vriend wel, dus daarvoor moet ik het kopen. En ik begrijp ook wel dat niet alleen biologisch vlees goed vlees is, maar hoe zie je aan de buitenkant wat goed vlees is? Daarom vind ik dat scharrelvlees van de albert heijn ook zo een goed iniatief.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:07

BraveSpots schreef:
tamary schreef:

Ik neem aan dat het logisch is, als er minder vlees word gegeten, dat er ook minder dieren worden gefokt en zo de overbevolking kan worden tegengegaan ;) ?

Alleen als er ook fors minder melkproducten gegeten worden. Immers zonder kalfje geen melk.

Goed punt :j!
Maar je zou toch al de fokkerij voor het vlees kunnen terugschroeven? Het vlees die je nog nodig hebt kun je dan halen uit de melkindustrie.

Even lekker simpel gedacht ;) .

Je hebt 2 soorten koeien, melkkoeien en vleeskoeien :+ Dus nee, dat gaat je niet lukken :P

@Suus, Indd, niet alle bio industrie producten zijn per definitie slecht. Er worden gewoon erg strenge eisen gesteld aan biologische bedrijven. En dat is voor veel boeren gewoon niet haalbaar. Maar de dieren van zo een boerderij kunnen ook gewoon een goed leven hebben..

Verder heb ik geen problemen met mensen die Vega zijn.. top dat jullie dat doen! Maar nee, ik doe er niet aan mee.. Sorry :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:29

Marion_ schreef:
Je hebt 2 soorten koeien, melkkoeien en vleeskoeien :+ Dus nee, dat gaat je niet lukken :P

Aardig wat melkkoeien die gedekt worden door vleesstieren, juist omdat de boer vlees voor de vriezer wil.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:34

Misschien wel, maar het zal nooit haalbaar zijn om de vleesproductie af te stemmen op de melkproductie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:40

Marion_ schreef:
Verder heb ik geen problemen met mensen die Vega zijn.. top dat jullie dat doen! Maar nee, ik doe er niet aan mee.. Sorry :+

Dat is helemaal prima, volgens mij is er echt helemaal niemand die daarop aandringt. Een beetje minderen zou echter iedereen wel mogen doen, fijn voor de dieren, het milieu & je eigen gezondheid en slanke lijn!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:12

Ik eet net als Ninx (hoi! +:)+ ) ook nooit vlees, en ook niets anders van een dier.

Ik vind het zo'n raar idee om ervoor te zorgen dat een dier eerst geboren wordt (en wellicht meteen versnipperd als 't van het verkeerde geslacht is en van het soort legkip), daarna opgesloten in een donker hok, volgepropt met voedsel, hormonen en antibiotica, en vervolgens zijn snavel weggebrand of zijn oor doorboord of zijn tanden afgeknipt worden en/of hij wordt gecastreerd. Daarna mag ie lekker met wat klierende soorgenoten (wegens gebrek aan ruimte) die soms wel eens flink zijn of haar tanden in 'm zetten, er wat veren uit rukken of melk bij 'm proberen te drinken de rest van zijn (of haar) leven slijten. Één geruststelling: dat leven zal niet te lang duren. Bij melkkoeien vrij 'lang': een jaar of vijf, terwijl de dames in theorie de dertig zouden kunnen halen, een legkip (ook biologische!) mag een jaar leggen en daarna is ze niet 'productief' genoeg meer dus gaat ze in de soep terwijl ze de twintig met gemak zou kunnen halen, een varken leeft een maand of zes en een vleeskip - of eigenlijk kuiken - is met een dikke anderhalve maand klaar (als ie dan al niet van ellende door z'n poten gezakt is trouwens).

Iedere dag worden er ongeveer één miljoen van deze wezens geslacht in Nederland. Dit zijn er een heleboel en het gaat ook heel snel omdat consumenten over het algemeen de kiloknaller preferen boven een biologisch biefstukje. Omdat 't zo snel gaat, gaat het soms mis, voornamelijk met kippen. Dan komt 't nog wel eens voor dat ze levend door kokend water gaan en/of geplukt worden. Ook zijn er bewijzen van gruwelijke mishandelingen en misstanden met betrekking tot hygiëne, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden in slachthuizen. Werknemers raken vaak gestresst van de hoge werkdruk, dieren werken niet mee, het schietpistool werkt soms niet... dit werkt allemaal de nodige frustratie in de hand.

Een niet onbelangrijk detail is tevens dat 'onze' bio-industrie dieren volgepropt worden met soja en graan wat vaak groeit in derde wereldlanden op veldjes waar de bewoners vroeger geiten hoedden, gewassen verbouwden of op jaagden. Door het verdwijnen van deze grond lijden de mensen daar steeds meer honger, ontstaan er monoculturen en sterven er gewassen en diersoorten uit. Als klap op de vuurpijl draagt vlees ook nog eens voor minstens 17% bij aan de opwarming van de aarde. Een vegetariër in een Hummer verbrandt bijvoorbeeld minder energie dan een vleeseter op een fiets. Daarnaast kun je voor één biefstukje een jaar lang douchen. Het is dus allemaal nogal verspillend. Geen vlees eten doet ZOVEEL meer voor het milieu dan de auto een dagje laten staan of wat korter douchen.

Ik zou mezelf nooit meer aan kunnen kijken als ik mee zou doen aan deze dieronterende, verspillende, vervuilende en walgelijke praktijken. Gelukkig ben en blijf ik heerlijk gezond door puur plantaardige voeding. Ik kook gevarieerd en laat regelmatig mijn bloed controleren: allemaal perfect. Als bonus blijf ik lekker dun, zal mijn cholesterol nooit te hoog zijn en voel ik me altijd energiek. Ik wil geen mensen dwingen of overhalen (gaat me toch niet lukken, verspilde energie - geen zin in) maar maak graag duidelijk waar 't eten vandaan komt. Hoop op een hoge belasting op vleesproducten: zoiets ongezonds, vervuilends en decadents.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:20

heb niet alles gelezen, maar ik ben al 20 jaar vegetariër. Ik eet wel vis maar ook niet veel. Draag wel leren schoenen.
Zelfs al zou ik willen, ik krijg geen vlees meer binnen. De gedachte alleen al dat dat van een zoogdier afkomstig is ...

Ik versta niet hoe sommige mensen het in zich verantwoorden om zomaar duizenden dieren per dag naar de slacht te sturen, een overtollige massaproductie goed te keuren en zich dan fervent paardenliefhebber te noemen en nog te overwegen hun paard na zijn mooie sportcarrière naar de slacht te sturen? Y;(

Als ieder voor zichzelf eens nadenkt hoe hij leeft en in de wereld staat is dat al een begin. Ok, veel kan een enkeling niet veranderen maar vele enkelingen maken op de duur een hoop. I keep on dreaming.... *D

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:22

x_Rebecca schreef:
Daarbij, mensen zijn gemaakt om vlees te eten, we zijn niet voor niets alles-eters. Als we alleen op plantjes zouden kunnen leven waren we wel planteneters geworden. Tuurlijk, een hoop kun je vervangen.. maar of dat nou allemaal zo geweldig lekker is, nee..

Waar heb je dat vandaan Rebecca?

Mensen eten nog maar sinds kort vlees. Het overgrote deel van het bestaan van de menselijke soort eten mensen fruit, groenten, noten, en vis (en vrijwel altijd rauw). Het jager- en verzamelaarsgedeelte is nog maar pas sinds kort. Daarbij is het nog maar sinds HEEL kort (sinds de opmars van de bio-industrie na WO2) dat mensen zo VEEL vlees eten (daarvoor at het merendeel van de mensen ongeveer één keer in de week vlees). Dit brengt allerhande problemen met zich mee zoals overgewicht, cholesterol wat omhoog schiet en darmproblemen.

Je zult mij niet horen zeggen dat vlees absoluut onnatuurlijk is voor mensen, maar we hebben dus het allergrootste deel van ons bestaan op planten overleefd. Dat hebben archeologen, biologen en geschiedkundigen ontdekt. Daarom hoeven vegetariërs en veganisten ook niets te VERVANGEN: simpelweg omdat vlees absoluut niet nodig is. In noten, zaden, vruchten, soja, bepaalde groenten en peulvruchten zit meer dan genoeg eiwit en ijzer.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:23

vancky2005 schreef:
heb niet alles gelezen, maar ik ben al 20 jaar vegetariër. Ik eet wel vis maar ook niet veel. Draag wel leren schoenen.

Super dat je geen zoogdieren eet! +:)+

Maar je bent geen vegetariër want vissen zijn ook dieren. Dat heet pescotariër. Weet je trouwens wat de invloed van vissers is op oceanen? Hoe ze leeggevist worden en ons hele ecosysteem verwoest wordt? Vissen kunnen trouwens ook pijn voelen...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:54

Ik eet ook vis, geen vlees. Uit praktisch oogpunt eet ik wel vis. Maar hoevaak eet je nou vis? ik eet eigenlijk altijd vegetarisch, zo een keer in de twee weken eet ik vis. Zeker als je duurzame vis eet is dat lang niet zo belastend e.d. als het elke dag vlees eten. Bovendien vind ik het ontzettend handig om nog wel vis te eten, zo weten mensen wat ze voor je kunnen koken als je langs komt en heb je tenminste een beetje keus als je uit eten gaat. Als ik geen vis zo eten zou ik me echt beperkt voelen. Nu vind ik het geen enkele moeite vlees te laten staan. Mensen vinden het altijd belachelijk dat ik geen vlees eet en af en toe wel een stukje vis, maar dat vind ik nergens op slaan. Je doet toch al een hele hoop door geen vlees te eten. Hoezo mag je wel vlees én vis eten en niet alleen vis eten? Bovendien vind ik mensen die een keer in de twee weken maar vlees eten ook super! Dan zorg je ook al voor een veel beter milieu. Ik ben namelijk helemaal niet tegen het eten van vlees. (Daar is trouwens ook een naam voor: flexitarier :D) Maar ik ben dan een pescotarier.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:59

Krips schreef:
Ik eet ook vis, geen vlees. Uit praktisch oogpunt eet ik wel vis. Maar hoevaak eet je nou vis? ik eet eigenlijk altijd vegetarisch, zo een keer in de twee weken eet ik vis. Zeker als je duurzame vis eet is dat lang niet zo belastend e.d. als het eten van elke dag vlees. Bovendien vind ik het ontzettend handig om nog wel vis te eten, zo weten mensen wat ze voor je kunnen koken als je langs komt en heb je tenminste een beetje keus als je uit eten gaat. Als ik geen vis zo eten zou ik me echt beperkt voelen. Nu vind ik het geen enkele moeite vlees te laten staan. Mensen vinden het altijd belachelijk geen vlees te eten en af en toe wel een stukje vlees, maar dat vind ik nergens op slaan. Je doet toch al een hele hoop door geen vlees te eten. Hoezo mag je wel vlees én vis eten en niet alleen vis eten? Bovendien vind ik mensen die een keer in de twee weken maar vlees eten ook super! Dan zorg je ook al voor een veel beter milieu. Ik ben namelijk helemaal niet tegen het eten van vlees. (Daar is trouwens ook een naam voor: flexitarier :D) Maar ik ben dan een pescotarier.

Ik heb nooit gezegd dat iemand iets 'niet mag'. Iedereen mag lekker doen wat ie wil. Ik houd er niet van om mensen te dwingen. Wel vind ik het belangrijk dat mensen weten waar hun eten vandaan komt. Dat is toch alleen maar goed? Daarnaast had je, als je mijn stukje had gelezen, gezien dat ik degene waar ik op reageer complimenteer met haar keuze om geen zoogdieren te eten. Ik eet geen vlees, maar ik vind het zelfs al goed als een echte vleeseter één keer in de week geen vlees eet. Ik besef wel dat ik anders ben dan mensen die het normaal vinden om lijken te bereiden en eten, en ik vind dat alle kleine beetjes helpen. :)

Maar kunnen jouw vrienden dan absoluut niet vegetarisch koken? Is dat zo moeilijk? En vind je 'ontzettend handig' een goed excuus voor het feit dat hele zeeën leeggevist worden, er dolfijnen en schildpadden dood blijven gaan als bijvangst en ons hele ecosysteem naar de (*^(@(# gaat?

En oh ja, als iedereen duurzame vis eet is 't niet duurzaam meer. :)*

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:51

Ik bedoelde het niet als aanval hoor :P Mijn vrienden kunnen wel vegetarisch koken, natuurlijk wel. En dat het handig is is geen excuus. Dat is een beetje het verdraaien van mijn woorden. Als iedereen een normale hoeveelheid vis eet, wil dat niet meteen zeggen dat daarmee zeeën worden leeggevist e.d. Als ik één keer in de twee weken een visje eet is dat niet meer dan hoe het al jaren gebeurd en wat de zee prima aankan. Dat is niet onnatuurlijk. Daarom eet ik wel vis. Plus dat het voor mij maakt dat ik het geen vlees eten makkelijker vind door het wel vis eten.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:12

vancky2005 schreef:
Zelfs al zou ik willen, ik krijg geen vlees meer binnen. De gedachte alleen al dat dat van een zoogdier afkomstig is ...

Ik versta niet hoe sommige mensen het in zich verantwoorden om zomaar duizenden dieren per dag naar de slacht te sturen, een overtollige massaproductie goed te keuren en zich dan fervent paardenliefhebber te noemen en nog te overwegen hun paard na zijn mooie sportcarrière naar de slacht te sturen? Y;(

Als ieder voor zichzelf eens nadenkt hoe hij leeft en in de wereld staat is dat al een begin. Ok, veel kan een enkeling niet veranderen maar vele enkelingen maken op de duur een hoop. I keep on dreaming.... *D

Wat een onzin zeg!!
De paarden die naar de slacht gaan zijn de paarden die zijn afgekeurd en dus over het algemeen veel pijn hebben.
Ik laat mijn paard ook inslapen als ie niet meer kan en pijn zou hebben. Ik zou m niet naar de slacht willen hebben, maar op het moment dat ie er niet meer is, haalt dat dus ook niet zoveel meer uit.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:12

Fitch schreef:
x_Rebecca schreef:
Daarbij, mensen zijn gemaakt om vlees te eten, we zijn niet voor niets alles-eters. Als we alleen op plantjes zouden kunnen leven waren we wel planteneters geworden. Tuurlijk, een hoop kun je vervangen.. maar of dat nou allemaal zo geweldig lekker is, nee..

Waar heb je dat vandaan Rebecca?

Mensen eten nog maar sinds kort vlees. Het overgrote deel van het bestaan van de menselijke soort eten mensen fruit, groenten, noten, en vis (en vrijwel altijd rauw). Het jager- en verzamelaarsgedeelte is nog maar pas sinds kort. Daarbij is het nog maar sinds HEEL kort (sinds de opmars van de bio-industrie na WO2) dat mensen zo VEEL vlees eten (daarvoor at het merendeel van de mensen ongeveer één keer in de week vlees). Dit brengt allerhande problemen met zich mee zoals overgewicht, cholesterol wat omhoog schiet en darmproblemen.

Je zult mij niet horen zeggen dat vlees absoluut onnatuurlijk is voor mensen, maar we hebben dus het allergrootste deel van ons bestaan op planten overleefd. Dat hebben archeologen, biologen en geschiedkundigen ontdekt. Daarom hoeven vegetariërs en veganisten ook niets te VERVANGEN: simpelweg omdat vlees absoluut niet nodig is. In noten, zaden, vruchten, soja, bepaalde groenten en peulvruchten zit meer dan genoeg eiwit en ijzer.

Mensen aten in het stenen tijdperk al vlees!!