Gratis spullen van de sociale dienst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:50

sarabande schreef:
Wat dan, ga maar in dat huisje zitten maar je eten moet je maar stelen.
Dat zouden de vakantiegangers pas leuk vinden

Jij denkt er wel erg simpel over.
Brood kan ook brood zijn bij de supermarkt vandaan voor 80 cent een heel brood, smaakt ook prima hoor, eten is eten ;) In de campingwinkels/bungalowpark winels betaal je je over het algemeen scheel en is veel duurder dan de supermarkt.
Een huisje en daarmee een bed, warmte en stromend water en veiligheid moet toch al heel wat zijn voor de meeste vluchtelingen, waarom gebruik laten maken van alle faciliteiten..zwembaden, fitness mogelijkheden etc etc..
Iedereen moet hiervoor betalen, waarom zou je het 1 groep mensen dan gratis aanbieden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:57

Omdat het er toch is en het niets kost als het niet gebruikt wordt en die mensen niets mogen doen. Ze mogen niet eens werken al zouden ze willen.
En als ze dan tijdelijk uit nood op zon park zitten, waarom niet gewoon gebruik laten maken van de faciliteiten.

Maar nogmaals waarom zou jouw vakantie daar minder om worden, dat lijkt me een belangrijkere vraag, vooral aan degene die zich daar aan stoort.

Ben je wel eens in een derde wereld land geweest en heb je gezien hoe de blanken zich daar gedragen in landen waar diepe armoede heerst. Waar grote dikke blanke mannen meisjes van 12 jaar gebruiken zodat haar hele familie een beetje te eten heeft.

Ben je daar ook jaloers op???

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:05

sarabande schreef:
Omdat het er toch is en het niets kost als het niet gebruikt wordt en die mensen niets mogen doen. Ze mogen niet eens werken al zouden ze willen.
En als ze dan tijdelijk uit nood op zon park zitten, waarom niet gewoon gebruik laten maken van de faciliteiten.
iedereen die daar vakantie viert, zit er toch...en die moeten er wél voor betalen, is het ook geen kwestie van: die mensen zitten er toch dus doen we het gratis... daar kan prima 1 lijn getrokken worden. Waarom zouden mensen die qua voorzieningen (water, dak, bedden, veiligheid etc) al in een paradijs terechtkomen, óók nog eens alle extra's toegeworpen worden waar iedereen zich scheel voor betaald

Maar nogmaals waarom zou jouw vakantie daar minder om worden, dat lijkt me een belangrijkere vraag, vooral aan degene die zich daar aan stoort.
ik kan me heel goed voorstellen, dat wanneer jij je het hele jaar de blubber werkt, tussendoor van alles laat om dat ene weekje per jaar met de kids eruit te kunnen en dan nog vaak een 'nee' moeten verkopen omdat het geld er gewoon niet is, en je ziet dat anderen alles maar kunnen en mogen op zo'n park... je daar goed en stevig van baalt ja..

Ben je wel eens in een derde wereld land geweest en heb je gezien hoe de blanken zich daar gedragen in landen waar diepe armoede heerst. Waar grote dikke blanke mannen meisjes van 12 jaar gebruiken zodat haar hele familie een beetje te eten heeft.
Ben je daar ook jaloers op???
dit staat totaal niet in vergelijking met wat de discussie is. Het gaat erom wat Nederland doet en aanbied, niet wat er in derde wereld landen gebeurd, daar heerst zat ellende, maar dat staat nu niet ter discussie

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:14

_rosita_ schreef:
ik kan me heel goed voorstellen, dat wanneer jij je het hele jaar de blubber werkt, tussendoor van alles laat om dat ene weekje per jaar met de kids eruit te kunnen en dan nog vaak een 'nee' moeten verkopen omdat het geld er gewoon niet is, en je ziet dat anderen alles maar kunnen en mogen op zo'n park... je daar goed en stevig van baalt ja..

Lang niet iedereen die op zon park komt gaat maar een weekje per jaar, meestal is het een tussendoor vakantie. Dus je blaast de boel op om degene die zich stoort zieliger te maken.
Maar dan nog ligt het aan je eigen mentaliteit of je je daar aan stoort, of dat je je gewoon op je eigen vakantie focust en daar van geniet.
Anders is je blubberige dure geld helemaal wel zuur uitgegeven.

_rosita_

Re: Gratis spullen van de sociale dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:23

Tsja.. ach. Ik denk dat een groot van Nederland zich niet even tussendoor 1000 euro kan veroorloven, maar goed.. wellicht in jouw betere kringen wel ;)
Dus jij begetaliseerd de boel, om degene die het even tussendoor doen een soort op te hemelen...

*ik ben weg*

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:27

dit is echt waar. Nieuwkomers krijgen 5000 euro aan bijzondere bijstand en mogen daar hun huis van inrichten. Om te zorgen dat er geen misbruik van wordt gemaakt en mensen echt spullen voor het huis komen. Zoeken ze iets uit en betaald de Sociale dienst dat.

Maar 5000 euro voor een gezin is niet zoveel.

Deze regeling is er niet alleen voor nieuwkomers, maar iedereen die niet meer verdient dan 120% van de bijstandsnorm kan ik aanmerking komen voor bijzondere bijstand voor een wasnachine en dergelijke.

smit_ilse

Re: Gratis spullen van de sociale dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:49

Jaren terug is mijn vriend bezig geweest met een asielzoekerscentrum bouwen. Dat het klaar was moest het natuurlijk ingericht worden. Duurste computers, spelcomputers, duurste tv's en ga zo maar even door werden naar binnen gebracht. Vindt het echt belachelijk dat de gem mens er voor moet sparen en hun dit zo binnen kregen. Uiteindelijk werd na 5 jaar de tent gesloten en de spullen werden verkocht.

Vb. center parcs kan ik ook zeker niet begrijpen. Voor mijzelf moet ik daar kei en keihard voor knokken om op vakantie te kunnen en dat wordt gewoon zomaar gegeven. Ik kan me daar best boos over maken. Prima als ze daar zitten maar laat ze in ruil daarvoor dan klusjes doen bv 3 uur per dag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:49

Zullen we het eens omdraaien?

Hoeveel nederlanders leven wel niet op straat of onder de armoedegrens, maar die worden niet geholpen... dan moeten ze zich verkleden en aan de grens gaan staan !!

En wat als wij naar een ander land gaan?
Nederland is veel te goed, en zou eens wat beter moeten gaan zorgen voor haar eigen mensen !

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:06

CM_ schreef:
Nederland is veel te goed, en zou eens wat beter moeten gaan zorgen voor haar eigen mensen !

Als je de inbreng in dit topic van de mensen die zelf bij de sociale dienst werken gelezen had, had je kunnen zien dat Nederland ook voor de eigen mensen zorgt.

Naast de hier genoemde computers etc, (die er zijn om contact met de wereld te houden en te kunnen scholen, ze mogen immers niets), heb ik schrijnende gevallen gezien van families van 5 personen die jaren lang in een kamertje in een asielzoekerscentrum in Limburg zaten, die kwamen uit een oorlogsgebied, de man kreeg een advocaat toegewezen uit Leeuwarden en moest daar regelmatig met de trein naartoe. Toen zijn dochtertjes in de schoolgemeenschap waren opgenomen werden zij van de een op de andere dag naar Tilburg overgeplaatst, etc etc.
Die mensen in centre parks zaten in een tussenstation omdat er toen te weinig plaatsen waren en ze in nog mensonterende omstandigheden verbleven dan hier geschetsts tot aan gevangenissen toe.

En daar ben je jaloers op dus :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:07

smit_ilse schreef:
Prima als ze daar zitten maar laat ze in ruil daarvoor dan klusjes doen bv 3 uur per dag.

Dat willen ze graag, maar dat mogen ze niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:16

Lalidan schreef:
Ik heb dit jaar ook een nieuwe wasmachine aangeschaft, op kosten van de sociale dienst. Er waren meerdere voorwaarden: Zo moest ik minimaal 3 jaar op minimumloon of minder zitten, mijn oude wasmachine moest kapot zijn, ik mocht geen spaargeld hebben, en er zat een maximum aan vast. Nu ik er 1 heb, moet ik er minstens 7 jaar mee doen voor ik weer een aanvraag voor een wasmachine in kan dienen.

Tof voor jou hoor, maar toch snap ik dit niet. Ik heb nog nooit een nieuwe wasmachine gehad. Koop altijd een 2ehand van internet voor 50 - 75 euro en die gaan een paar jaar mee. En tegen die tijd kopen we een andere 2e hand. Waarom perse een nieuwe? Dat is toch een luxe als je ziet hoeveel goede machines er 2e hands voor veel minder aangeboden worden??

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:29

Ik snap veel reacties hier niet. Ik snap soms ook niet waarom mensen in de bijstand belanden, maar er zijn er nu eenmaal bij die dat hebben. Er zijn steeds striktere controles en regels waar men aan moet voldoen, dus de kans dat iemand er onterceht is, wordt met de dag kleiner...Daarnaast benijd ik die mensen echt niet: ik werk liever voor mijn geld en ik kan je vertellen dat ik niet rond zou komen van een bijstandsuitkering, of je nu eens in de 7 jaar een wasmachine krijgt of niet!
Voor degenen die het oneerlijk verdeeld vinden: maak je niet druk, mocht het jou ooit een soverkomen, krijg jij hetzelfde hoor, dus vrees niet!
Het hele buitenlander verhaal ga ik niet eens op in, want die meningen zijn echt helemaal nergens op gestaafd! Iedereen die graag eens wil weten hoe het echt werkt in een asielzoekerscentrum en na een vlucht uit je geboorteland, moet het zelf eens proberen: zonder iets mee te nemen naar een vreemd land...succes!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:41

ga me niet meer in de discussie mengen maar dit puntje wilde ik nog wel even aankaarten

Citaat:
In de eerste plaats vind ik centre parks geen voorbeeld voor een dure vakantie.

:') geen dure vakantie

onze 1e echte vakantie als gezin dus niet een nachtje bij kennissen slapen ..
of in een tent ergens of in de auto ergens omdat we de dag erna hopen iets te verdienen

in 11 jaar , 1e vakantie van mijn zoontje in zijn hele leven
was op een budget camping 3 dagen 2 nachten .. slapend achter in onze auto
en de omgeving bekijken , lokaal museumpje meepakkend
was net zo duur als 1 dag efteling .. ook afgelopen zomer voor het eerst gedaan zoiets

en werelds zo trots dat we na jaaaren knokken en sparen eindelijk .. 3 daagjes vakantie hadden
en 1 dagje efteling

maar nee hoor , weekje centerparcks is niet duur :')
denk dat heel veel gezinnen er anders over denken
en idd 1 weekje per jaar daar heel hard voor moeten sparen

nog iets .. we komen net van een uwv adviseur
mijn man zit buiten zijn schuld om nu zonder werk
maar heeft het voorelkaar gekregen om met behoud van een paar
maanden ww wat weer terug betaald moet worden einde boekjaar
(tenminste daar hopen we wel op- houd dan in dat we iets verdiend hebben)
een doorstart te maken met de keet ,
hij heeft 18 maanden terug val recht zoals dat heet
na die 18 maanden vervalt dat recht en mocht de zaak niet lopen en hji willen gaan werken
heeft hij iig geen recht op ww .. bijstand ook niet omdat die eigen huisje heeft
dat is het risico wat we nu dus bewust nemen ..dadelijk tussen wal en schip te belanden
maar de andere optie nu handje ophouden en met zijn alle in de rij voor die ene job
is geen optie, mijn man werkt liever dan op de bank te zitten
en we hebben die kans .. krijgen die kans .. dat is al een heel groot voorrecht ..
maar met dus het risico alles kwijt te raken en zonder inkomen te komen te zitten ..

en weet je wij zijn heel erg rijk :D
we hebben eten kleding en hoe we het gedaan hebben hebben we het gedaan
nog steeds onze beestjes en ons huisje
en elkaar ..
de jaren terug gekregen kerstboom met zelfgemaakte ballen staat weer
en voor 30 euro totaal krijgen we met kerst allemaal een kadootje , wel 3 :D
"geen cent te makken .. maar stinkend rijk
de geen die het gevoel kent zal het herkennen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:49

Ik zie je in je profiel op jouw paard zitten, op een zeilschip, aangespannen rijden (dat is toch vrij prijzig al dat spul)
Ik zie je ook in ieder topic dat over ziekte of armoede gaat ellenlange klaagzangen plaatsen
Natuurlijk heb je het zwaarder dan de doorsnee mens.
Maar in plaats van dat gejammer zou je ook eens kunnen zien dat je veel meer hebt dan heel veel mensen.
Of gewoon je leven leiden zonder zo verschrikkelijk veel instanties en mensen de schuld te geven van jouw ongenoegen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:10

Tja Nickyu, vind dat je nu ook nogal overloopt van zelfmedelijden...

Mensen die een heel nieuw huis moeten inrichten krijgen over het algemeen deze spullen echt niet zomaar. 99% zal in de vorm van een geldlening zijn. Er zijn hele unieke gevallen, waarin op basis van persoonlijke omstandigheden het besluit kan worden genomen dat mensen echt iets krijgen.

Ook worden voor vakantieparken wel eens bungalows aangeboden aan de minima. Lees wel: de minima, dus niet de buitenlanders. Vaak worden deze via een loting weg gegeven.

[quote="smit_ilse"]Jaren terug is mijn vriend bezig geweest met een asielzoekerscentrum bouwen. Dat het klaar was moest het natuurlijk ingericht worden. Duurste computers, spelcomputers, duurste tv's en ga zo maar even door werden naar binnen gebracht. Vindt het echt belachelijk dat de gem mens er voor moet sparen en hun dit zo binnen kregen. Uiteindelijk werd na 5 jaar de tent gesloten en de spullen werden verkocht.
quote]

Dit zijn spullen die in bezit bleven van het AZC, en dus niet door de mensen mee genomen werden. Daarbij: heb je al eens gekeken wat er in de gemiddelde penitentiaire inrichting staat??? Ook neit bepaald 2e handsjes....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:29

sarabande schreef:
Ik zie je in je profiel op jouw paard zitten, op een zeilschip, aangespannen rijden (dat is toch vrij prijzig al dat spul)
Ik zie je ook in ieder topic dat over ziekte of armoede gaat ellenlange klaagzangen plaatsen
Natuurlijk heb je het zwaarder dan de doorsnee mens.
Maar in plaats van dat gejammer zou je ook eens kunnen zien dat je veel meer hebt dan heel veel mensen.
Of gewoon je leven leiden zonder zo verschrikkelijk veel instanties en mensen de schuld te geven van jouw ongenoegen.

mijn boot ? ...ja joh :D ron holland , oude admirals cupper .. goed joh :D
was 20/21 op die foto :D jaaaaaaaren terug dus :Y) ver voor mijn man mijn kleine
maar ach .. leuke foto .. uit een tijd dat ik ook financieel idd goed in de slappe was zat
midden op zee , ach ..
maar toch leuk zo'n conclusie uit 1 foto :D

paard van 750 gulden .. pony gratis :D de andere ook
weide + hooi + stro a 50 euro pp ..
kar gekocht in betere tijden opknapper voor wel 250 gulden
idem voor het tuigje nu 12 jr oud
.. kar staat al 3 jr op zijn kantje we zijn aan het sparen
voor nieuwe bandjes
toch leuk he foto's :D

hadden na jaaaren sparen 500 euro , om te besteden aan iets
waardoor we voor weinig dagjes konden maken met ons gezin
die ik over de balk gesmeten heb door te vertrouwen op iemand
vergeet ik nooit meer was erg dure les ..

kan eindelijk zeggen dat we na jaren langszaam uit het slop kruipen
en niet door op de bank te zitten
en er zijn heeel erg veel mensen die het slechter hebben en gehad
maar als je die voorbeelden geeft is het geen uit 1e hand en is het ook niet goed

wij zijn rijk erg rijk :Y) zeker in evrhouding tot veel mensen die ik heb leren kennen
ga me nu niet vertellen dat er geen armoede is in nederland
en dat weiger jij op een of andere manier te zien
ja er zijn mazen waar mensen door heen vallen
ga eens kijken bij de nacht op vang van het leger des heils en spreek die mensen eens aan
heel veel door eigen schuld ... maar ook heel veel buiten eigen schuld om
en dat kan volgens jou niet

zoals ik al zei ga eens naar die voedselbank en rij eens een dagje mee
er is heel veel verstopte armoede in nederland
vooral onder ouderen
mensen die hun hele leven hebben gewerkt , keihard gewerkt

mensen die de zorg niet kunnen betalen
en ook wij hebben wel eens een ziekenhuis bezoek moeten afzeggen
omdat we simpel weg geen geld hadden om er te komen

en daar maak ik me kwaad over , dat ouderen niet naar een arts durven
omdat ze bang zijn voor de kosten

en over mensen met oogkleppen

nee ben niet zieluig en ja er zijn altijd mensen die het slechter hebben of hebben gehad
nee heb geen meedelijde met mij , werken er erg hard voor en zullen de laatste zijn
die er bij de pakken bij gaan zitten , mensen die zelf nog nooit iets hebben meegemaakt
en denken dat er geen mazen zijn denken te weten hoe het zit
een centerpark weekje geen dure vakantie noemen , lol , mens schei uit , is hartstikke duur
weigeren te zien dat er erg veel verstopte armoede is in nederland
dat mensen het altijd zelf gedaan hebben , oordelen op foto;s maar geen flauw idee hebben

ook wij werden vandaag gewaarschuwd
pas op ! als er over paar maanden twijfel is trek dan je conclusie en stop met vechten
anders val je tussen de mazen vd wet ..

maar we gaan ervoor
weet je wij hebben NU de mazzel dat er vakantie geld is uitbetaald en een aow alvast iets uitkeerd
daar het voorschot wat we gehad hebben van de uwv over de laatste 2 maanden wel € 19,18 bedraagt

kan me heel erg goed voorstellen dat er nu mensen zijn die niet zo fortuinlijk zjin als wij
en elke maand op nihil uitkomen , zonder werk geraken
en die moeten dan van dat voorschot de hypotheek betalen , het gas water licht
ziekteverzekering , eten ..

die raken achter , krijgen er boetes overheen voor te laat betalen ..
zijn aangewezen op de voedselbank ..voor 19,18 kan je zoveel niet halen
en daar maak ik me kwaad over , over de uwv en mensen die daardoor
heel erg in de problemen komen

weet nog dat in hellevoetsluis iedere asiel zoeker een fiets kreeg
zodat ze mobiel waren
24 uur later was 95% van die fietsen verkocht ..
daar maak ik me niet eens kwaad over daar verbaas ik mij over

er zijn mensen in de bijstand die echt niet anders kunnen , die gun ik het ! de extra mogelijkheden !
met alle liefde , want het is echt geen vetpot ! en de wet van murphy werkt vaak helaas
ook daar .. zelden gaat alleen de koelkast kapot ..

de mensen die de extra hulp echt nodig hebben daar weet ik van dat ze EERST met bonnen moeten
komen en daarna geld krijgen als het goedgekeurd is en daarna dus pas dat product kunnen kopen
zijn niet veel winkeliers die eerst een bon geven , op de gok ..
weet dat dat heel moeilijk is en aan strikte regels gebonden

er zijn , niet economische , vluchtelingen die gun je het
en nee betaald werk mogen ze niet , maar vrijwillegers werk mogen ze wel doen

zoals een bepaalde bokker ooit zei
waar een wil is is een weg

nogmaals wil niet zielug doen , verre van , hier is een wil en is er dus een weg
en dat wil ik aantonen , wij zjin jaaaaaaren van onder bijstand niveau rondgekomen
hoe we het hebben gedaan hebben we het gedaan
ook toen mijn man werd ontslagen omdat zijn vrouw kanker had
mag niet nee , zetten ze ook niet zwart op wit , maar het werd wel even gemeld
hebben we gewoon dorogeknokt
ander accefietje zijn we al 10 jr een rechtzaak over gaande
accefietje heeft ons een ton gekost , spaar geld inene weg ..
onze eigen fout ? nee willens en wetens bedonderd
en dan ben je blij dat er regels zijn voor rechtsgang in nederland
voor bijvoorbeeld in kunnen huren van een advocaat
als mensen dan roepen je hebt het zelf gedaan ..dan maak je je kwaad

probeer aan te tonen dat dingen niet altijd zo zijn als ze lijken
dat jullie het als zielug doen zien , dan lees je mijn tekst anders als bedoeld
, nu ben ik met tekst alles behalve begaafd , maar toch ..

ken helaas ook mensen die het wel prima vinden op die bank
en zwart werk er naast , de wegen naar de extra zorg erg goed weten
ook daar maak ik me kwaad over die verpesten het voor die
genen die het wel heel erg hard nodig hebben

7000 voor inrichting is best wel heel erg veel
en voor de vluchtelingen zou ik persoonlijk het beter vinden dat ze ipv een geheel ingericht huis
met iemand op pad worden gestuurd om de inrichting bji elkaar te verkrijgen
iemand die ze wjist op marktplaats , kringloop , aanbiedingen , de diversiteit in winkels
als een soort integratie proces

en nee zeg niet dat die mensen het makkelijk hebben
zal je mji nooit horen zeggen

maar ga niet het leven hier vergelijken met elders dat kan je nooit niet vergelijken met elders
zegt niet dat het elders niet slechter is maar je kan het simpel weg niet vergelijken

wat ik wel wil zeggen .. de wereld is niet rond .. hij is krom

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:27

Citaat:
ga me nu niet vertellen dat er geen armoede is in nederland
en dat weiger jij op een of andere manier te zien
ja er zijn mazen waar mensen door heen vallen
ga eens kijken bij de nacht op vang van het leger des heils en spreek die mensen eens aan
heel veel door eigen schuld ... maar ook heel veel buiten eigen schuld om
en dat kan volgens jou niet

Er is absoluut grote armoede in Nederland, maar ik durf serieus te beweren dat niemand hoeft te zwerven of te verhongeren. Thuisloos worden voor even kan iedereen gebeuren (scheiding, wachten op nieuwe woning etc) maar definitief dakloos zijn en zwerven is een heel ander probleem ..
Ik ben wel van mening dat de mensen die echt vet in de financiele problemen zitten en dat dus ook langere tijd doen, niet over een heel groot en handig probleemoplossend vermogen hebben. Wat er ook gebeurd, er is altijd wel een potje, subsidie, stadsbank, regeling of uitkering waar je beroep op kan doen. Grote problmeen ontstaan omdat mensen hun probleem niet aan durfen te pakken en alles maar zon beetje laten gebeuren: Leningen afsluiten om schulden te betalen ipv hulp te zoeken, postorderbedrijven, een of ander doodgeboren firmaatje opstarten dat dan wer snel te gronde gaat, geen belastingen betalen, geen regeleningen treffen bij achterstanden, rekeningen wegstoppen in een la of weggooien, het zover laten komen dat je je huis wordt uitgezet etc..Dat is de praktijk. Als mensen nu eens wat verstadniger zouden omgaan met hun eigen problemen en eerder aan de bel trekken, dan is er niets aan de hand. En hoe je het ook wendt of keert: uiteindleijk is er voor iedereen weer werk..nu is het echt een k periode, maar straks hebben we weer vacatiures te over in nederland..problmeen zouden een tijdelijk oplosbaar iets moeten zijn en dat vergt inderdaad iets van degene die het betrfet, Ik heb echt niet de illusie dat mij nooit iets zou kunnen overkomen, maar ben ervan overtuigt dat als je op tijd aan de bel trekt alle problemen van tijdelijke aard zijn!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:37

Sinelia schreef:
dit is echt waar. Nieuwkomers krijgen 5000 euro aan bijzondere bijstand en mogen daar hun huis van inrichten. Om te zorgen dat er geen misbruik van wordt gemaakt en mensen echt spullen voor het huis komen. Zoeken ze iets uit en betaald de Sociale dienst dat.

Maar 5000 euro voor een gezin is niet zoveel.

Deze regeling is er niet alleen voor nieuwkomers, maar iedereen die niet meer verdient dan 120% van de bijstandsnorm kan ik aanmerking komen voor bijzondere bijstand voor een wasnachine en dergelijke.

Even voor de goede orde: Ik ga er nog steeds van uit dat asielzoekers hier niet voor hun lol zitten. (economische vluchtelingen daargelaten) en ik vind het belachelijk dat ze op geen enkele manier mogen bijdragen aan de samenleving en alleen maar in het AZ centrum mogen zitten.
Als ze dan eindelijk een huis krijgen en kunnen proberen een bestaan op te bouwen vind ik het prima dat ze hulp krijgen. Die 5.000 euro klinkt veel maar als je alles nieuw koopt is dat zo op.
Daarom mijn oorspronkelijke vraag: Waarom niet naar de kringloop? Die wordt toch ook door de gemeente gesubsidieerd? Het argument dat je niet weet wat je tweedehands koopt gaat toch niet voor de kringloop op? En garantie? Als de wasmachine van 50 euro stuk is dan haal je toch weer een nieuwe van 50 euro? Veel goedkoper dan een nieuwe met garantie.
Kan een groot gedeelte van die 5.000 euro besteed worden aan andere nuttige dingen zoals scholing of kleding.
Want wat gebeurt er? En ook nu weer door de rotte appels die je helaas hebt in zowel de autochtone als allochtone bevolking? Die verpatsen die nieuwe TV en halen er een bij de kringloop. O nee, de TV niet natuurlijk, die is onmisbaar en moet het nieuwste van het nieuwste zijn ;) , ik bedoel natuurlijk de wasmachine. Moeder de vrouw moet zich maar zien te redden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:43

CM_ schreef:
Zullen we het eens omdraaien?

Hoeveel nederlanders leven wel niet op straat of onder de armoedegrens, maar die worden niet geholpen... dan moeten ze zich verkleden en aan de grens gaan staan !!

En wat als wij naar een ander land gaan?

Dit is grotendeels zulke onzin. :x De regelingen waar in dit topic over worden gesproken zijn niet per direct voor 'buitenlanders' maar gelden ook voor Nederlanders die aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:45

Sinelia schreef:
dit is echt waar. Nieuwkomers krijgen 5000 euro aan bijzondere bijstand en mogen daar hun huis van inrichten.

Dat is niet per direct waar. Ten eerste 'krijgen' nieuwkomers dit niet zomaar maar is het vaak in de vorm van een lening. Daarnaast is 5.000 niet het bedrag dat per definitie wordt beschikbaar gesteld, ligt er aan hoe de situatie is en wat er nodig is aan te schaffen. Daarnaast is het niet echt makkelijk om een bepaald bedrag vast te stellen, van 5.000 euro in dit geval, omdat dit nog erg kan verschillen per gemeente.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:03

sarabande schreef:
smit_ilse schreef:
Prima als ze daar zitten maar laat ze in ruil daarvoor dan klusjes doen bv 3 uur per dag.

Dat willen ze graag, maar dat mogen ze niet.

Even heel kort door de bocht, zitten zeker mensen tussen die wel zullen gaan werken als ze mochten maar hoe krijg je op deze manier mensen die juist denken van ja tijden mn hand op weten te houden en er nu voor moeten werken dacht het niet. Vindt het zo krom dat het niet mag!!!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:05

Britty schreef:
Tja Nickyu, vind dat je nu ook nogal overloopt van zelfmedelijden...

Mensen die een heel nieuw huis moeten inrichten krijgen over het algemeen deze spullen echt niet zomaar. 99% zal in de vorm van een geldlening zijn. Er zijn hele unieke gevallen, waarin op basis van persoonlijke omstandigheden het besluit kan worden genomen dat mensen echt iets krijgen.

Ook worden voor vakantieparken wel eens bungalows aangeboden aan de minima. Lees wel: de minima, dus niet de buitenlanders. Vaak worden deze via een loting weg gegeven.

smit_ilse schreef:
Jaren terug is mijn vriend bezig geweest met een asielzoekerscentrum bouwen. Dat het klaar was moest het natuurlijk ingericht worden. Duurste computers, spelcomputers, duurste tv's en ga zo maar even door werden naar binnen gebracht. Vindt het echt belachelijk dat de gem mens er voor moet sparen en hun dit zo binnen kregen. Uiteindelijk werd na 5 jaar de tent gesloten en de spullen werden verkocht.
quote]

Dit zijn spullen die in bezit bleven van het AZC, en dus niet door de mensen mee genomen werden. Daarbij: heb je al eens gekeken wat er in de gemiddelde penitentiaire inrichting staat??? Ook neit bepaald 2e handsjes....

Zoals ik schreef werd daarna alle spul verkocht. Heb nergens neergezet dat ze het kregen maar mochten wel van het duurste gebruik maken wat vervolgens bam weggedaan wordt terwijl het na 5 jaar vast en zeker nog bruikbaar genoeg geweest zal zijn om voor een nieuw AZC te gebruiken.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:56

Hoeveel mensen denk je dat er zijn die bijzondere bijstand aanvragen, de goederen weer verpatsen en het geld in hun zak steken? Toch een goedkoper product aanschaffen, om geld op te strijken?

Zoals je wellicht weet zijn er enkele jaren geleden ook weer een hoop AZC verdwenen, zoveel zijn er de laatste jaren niet bij gekomen. En wat maakt het uit, of ze de spullen verkopen of weer weg geven? Hou er rekening mee dat het AZC misschien ook wel een lening is moeten aangaan voor het aanschaffen van de spullen. Met de opbrengst is de schuld misschien wel afgelost. Bovendien is dit iets waar het AZC voor gekozen heeft, en niet de asielzoeker. De asielzoeker heeft er ook niet om gevraagd om dure spullen in die woning te krijgen.

Mensen lopen altijd zo geweldig te mekkeren over wat buitenlanders allemaal "krijgen" als ze in nederland komen. Maar als vervolgens deze zelfde asielzoeker met zijn gezin jaren later uitgezet wordt, organiseren we zelfs stille tochten omdat we het onmenselijk vinden :? Daarbij vergeten we dat er ook duizenden Nederlandse zijn die ook van alles "krijgen"....

nickyu schreef:
...er zijn mensen in de bijstand die echt niet anders kunnen , die gun ik het ! de extra mogelijkheden !
met alle liefde , want het is echt geen vetpot ! en de wet van murphy werkt vaak helaas
ook daar .. zelden gaat alleen de koelkast kapot ..

de mensen die de extra hulp echt nodig hebben daar weet ik van dat ze EERST met bonnen moeten
komen en daarna geld krijgen als het goedgekeurd is en daarna dus pas dat product kunnen kopen
zijn niet veel winkeliers die eerst een bon geven , op de gok ..
weet dat dat heel moeilijk is en aan strikte regels gebonden...

Als het gaat om bijzondere bijstand is het heel gebruikelijk dat er eerst een bon ingeleverd moet worden, pro-forma nota noemen ze dat. Een prijsopgave dus. Bij ons is het inmiddels ook gebruikelijk dat er vooraf een huisbezoek wordt verricht om te kijken of de kosten wel echt noodzakelijk zijn. In gevallen van twijfel wordt ook na het toekennen een huisbezoek verricht om te kijken of de spullen ook daadwerkelijk aangeschaft zijn. Komt ook voor dat de mensen niet zelf het geld krijgen, maar het bedrag rechtstreeks naar de leverancier wordt overgemaakt. Noem dit de logge ambtelijke molen, maar al te vaak is gebleken dat het nodig is. Er zijn veel mensen die misbruik maken van de (bijzondere) bijstand.

Ik hoef echt niet mee te lopen met een voedselbank of leger des heils om te ervaren of er armoede in Nederland is. Ik zie die dingen dagelijk, van dicht bij, kom beroepsmatig dagelijks bij mensen over de vloer met een bijstandsuitkering. Zal waarschijnlijk nog wel meer te zien krijgen dan jij, Nickyu. Maar mijn ervaring is ook, dat de meeste mensen wel degelijk een steentje hebben bijgedragen aan de situatie waar ze in zitten. Dat maakt het allemaal niet minder erg, maar achter die tranentrekkende verhalen die de mensen vertellen, zit altijd nog een andere kant van het verhaal.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:56

_rosita_ schreef:
KiWiKo schreef:
dus je hebt eigenlijk een groter koopkracht in de sociale dienst dan als je als hard werkende meneer een minimum salaris bijeen brengt?

Jup!
Dat klopt helemaal!
Zit jij door keihard werken net een paar euro boven de grens heb je pech. Blijf je lekker met een uitkering lopen, heb je daar geen last van!
Eerlijk is anders imo...

En tv geen luxe?
Komop!

De gevolgen van jarenlange linkse regeringen... Vroeger kon men ook zonder wasmachine. Met water, zeep en een droogrekje kom je ook een eind. Nieuwkomers zijn wat mij betreft welkom hoor maar waarom ze voorang krijgen voor huurhuizen en nieuwe huisraad is mij een raadsel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:31

piezze schreef:
De gevolgen van jarenlange linkse regeringen... Vroeger kon men ook zonder wasmachine. Met water, zeep en een droogrekje kom je ook een eind.

Doe het maar eens, het is een rotklus. En dan laat ik de lakens even buiten beschouwing.