Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:21

Marigold, lees even 1 van mijn bovenstaande quotes.
Deze komt vanuit de agrarische wereld.

De particulieren daar is NIETS van in beeld.
De overheid weet van 50% niet eens dat ze geiten heeft.
Daarom ben ik eigenlijk wel voor een algehele I&R regeling inclusief UBN nummer voor ALLE dieren, dus ook Paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:21

annastasia schreef:
En hoe wordt met de particuliere bezitters van geiten omgegaan?
Zij staan veelal niet geregistreerd, maar deze dieren kunnen wel besmet zijn.

Die moeten wel geregistreerd zijn, anders worden ze bij "ontdekking" gelijk afgemaakt (heft niks te maken met Qk) - was iig het verhaal toen wij 4 geiten overnamen van een geitenmelkerij. Maakte de boer niet uit, want ze stonden op de lijst voor "pensioen".
Dus voor onze 4 geiten moeten wij best veel administratie doen :( en hebben dat ook gedaan natuurlijk.

annastasia

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:22

helaas worden er ook veel dieren afgevoerd met bestemming onbekend.
En dat zijn er meer als je denkt............

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:23

de mensen dan weer niet, die kunnen het niet versprijden, Gelukkig maar!!

Maar idd het zit inmiddels ook in het millieu en het land, dus het is ook niet zo dat na het ruimen ineens alles opgelost is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:24

annastasia schreef:
Marigold, lees even 1 van mijn bovenstaande quotes.
Deze komt vanuit de agrarische wereld.

De particulieren daar is NIETS van in beeld.
De overheid weet van 50% niet eens dat ze geiten heeft.
Daarom ben ik eigenlijk wel voor een algehele I&R regeling inclusief UBN nummer voor ALLE dieren, dus ook Paarden.

:o jaaaaaren terug dachten wij er aan om een geitje te nemen
buren hadden er ook (particulieren) als ik zag wat daar een pve papier werk bij kwam kijken
hadden we geen zin meer ivm de opkomende verhuizingen

dacht dus dat ook particulieren reeds hun geiten geregistreerd moesten hebben

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:25

_R_G_ schreef:
de mensen dan weer niet, die kunnen het niet versprijden, Gelukkig maar!!

Maar idd het zit inmiddels ook in het millieu en het land, dus het is ook niet zo dat na het ruimen ineens alles opgelost is.

dat bedoel ik
daar kan dan dus , hoelang niet meer ? . iets aan dier met haar lopen

ben benieuwd of de regering zo gretig blijft op die dieren fabrieken
daar snap ik ook geen hol van ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:26

_R_G_ schreef:
Marigold schreef:
geldt dat ruimen eigenlijk alleen voor geiten?
schapen konden toch ook q koorts bij zich dragen?

en worden er ook geitjes van particulieren geruimd, en van kinderboerderijen, of alleen van grotere bedrijven?

Ze gaan nu eerst de bedrijven doen, ze zijn nu nog niet bezig met particulieren geitenhouders, om het zo maar ff te noemen.

Ieder zoogdier met haren kan het bij zich dragen en versprijden, dus ja ook schapen
Maar alleen de geiten worden nu geruimt

Drachtige schapen en geiten!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:27

maarja, ik denk ook niet dat er een andere oplossing is.
Het is nu inmiddels gewoon veel en veel te laat.

Hadden ze er 3 jaar geleden maar wat aan gedaan, dan zat ik nu waarsch. ook niet doodziek en depressief thuis.
Maarja, Welkom in Nederland, pas iets doen al het al te laat is

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:28

Schapen ook ja?
Ow dat wist ik niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:28

nickyu schreef:
maar het ergste zijn hele veestapel ziet gaan
en daarbij de hoop van zijn / haar bedrijf
daar met het eventuele restant toch nooit meer gefokt mag worden...

Ja en de bokken gaan dus ook geruimd worden.
Waarschijnlijk gaat op deze manier weer goed geitenmateriaal verloren.
Tenslotte worden toch de beste bokken ingezet en de beste geiten voor het verkrijgen van goede nakomelingen.
Dit gaat weer allemaal verloren. Geënt of niet geënt ... heeft die inenting dan zo weinig waarde gehad?

En nu dit drastisch besluit is genomen tot ruimen, denken ze nu straks van het probleem af te zijn?
Ik denk van niet.
Er zijn al duizenden mensen ziek geworden, vaak met chronische verschijnselen.
Daar hoor je nog niets over wat ze daar aan gaan doen.

Huisartsen uit onze regio hebben al dik 2 jaar geleden aan de bel getrokken, maar het werd als lokaal probleem bestempeld ... waren gek hier in Brabant.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:29

superwoman schreef:
annastasia schreef:
En hoe wordt met de particuliere bezitters van geiten omgegaan?
Zij staan veelal niet geregistreerd, maar deze dieren kunnen wel besmet zijn.

Die moeten wel geregistreerd zijn, anders worden ze bij "ontdekking" gelijk afgemaakt (heft niks te maken met Qk) - was iig het verhaal toen wij 4 geiten overnamen van een geitenmelkerij. Maakte de boer niet uit, want ze stonden op de lijst voor "pensioen".
Dus voor onze 4 geiten moeten wij best veel administratie doen :( en hebben dat ook gedaan natuurlijk.

bij minimaal 3 of 4 geiten ben je verplicht aan administratie..
ook moeten ze oornummers hebben (deze hebben wij thuis er niet inzitten. dat ziet er niet uit. maar voor elke geit liggen ze er wel. wanneer ze vervoerd worden (handelaar) dan krijgen ze ze in. mochten ze naar een familie gaan, dan smokkelen we daarmee en brengen we de geit + losse oormerk mee. )
maar registreren dat moet.

Onze geiten (ik geloof 4 geiten en 3 bokken) lopen inmiddels allemaal bij elkaar (foutje) dus wij hebben kans op incest, q-koorts en gehandicapte geiten.

Ik geloof dat er niet echt veel meer in te grijpen valt bij de q-koorts. dat is al veel te laat gebeurd. Ik vind het sneu voor de dieren, triest voor de boeren en laf van de overheid.

(misschien stel ik nu een domme vraag want hier weet ik echt geen antwoord op. Mocht er entstof zijn, kan je dragende dieren spuiten, of kan dat niet?)

_R_G_

Waarom worden de bokken eigelijk ook geruimt als ik vragen mag, die versprijden het toch niet tot nouwelijks?

marielle231

Zover ik weet zit het grootste gevaar in het vruchtwater en de placenta.

Ik werk op een dierenweide en hebben maar 2 schapen en 6 geiten.

Vandaag heb ik papieren ondertekend voor een enting tegen de QK
Deze entingen worden pas ergens volgend jaar gegeven maar je moet je je nu al wel voor aanmelden anders kom je niet aan bod, dit werdt mij teminste vertelt..

Citaat:
Mocht er entstof zijn, kan je dragende dieren spuiten, of kan dat niet?

drachtige dieren mag niet, nou ja het is niet genoeg getest.
Je mag het doen maar de risico die eraan vast zit is geheel voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door marielle231 op 16-12-09 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:31

Nickeltje schreef:
Kijk, dat ze tot een beslissing van ruimen moeten komen, tja, we kunnen alleen maar hopen dat dat echt een goede onderbouwing achter zit.

Maar dat ze dit niet eerder hadden bedacht, dat is zo kwalijk, nu is het vee hoogdrachtig...

Ik ken een aantal geiten houders waarbij de bok komende week los gelaten werd om te dekken. Er zijn dus ook nog veel meer bedrijven waarbij dat zo is. Dat zullen ook besmette geiten zijn.

En er is een midden wat ook de embryo's euthanaseerd.

_R_G_

De drachtige dieren spoten ze niet, te veel risico.
Dat is tenminste wat ik gehoord heb.

Anoniem

_R_G_ schreef:
Waarom worden de bokken eigelijk ook geruimt als ik vragen mag, die versprijden het toch niet tot nouwelijks?

Sperma.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:34

Drachtige dieren dood + bokken dood + vervoers verbod = Alle geiten bedrijven gaan failliet

Is dit nu echt DE oplossing??
ik vraag het me af...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:34

Het is me toch een zooitje in nederland.. (bij ons thuis met de incest ook, maar dat even ter zijde)

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet vinden.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:35

Jolandaa_ schreef:

bij minimaal 3 of 4 geiten ben je verplicht aan administratie..
ook moeten ze oornummers hebben (deze hebben wij thuis er niet inzitten. dat ziet er niet uit. maar voor elke geit liggen ze er wel. wanneer ze vervoerd worden (handelaar) dan krijgen ze ze in. mochten ze naar een familie gaan, dan smokkelen we daarmee en brengen we de geit + losse oormerk mee. )
maar registreren dat moet.

Onze geiten (ik geloof 4 geiten en 3 bokken) lopen inmiddels allemaal bij elkaar (foutje) dus wij hebben kans op incest, q-koorts en gehandicapte geiten.

Ik geloof dat er niet echt veel meer in te grijpen valt bij de q-koorts. dat is al veel te laat gebeurd. Ik vind het sneu voor de dieren, triest voor de boeren en laf van de overheid.

(misschien stel ik nu een domme vraag want hier weet ik echt geen antwoord op. Mocht er entstof zijn, kan je dragende dieren spuiten, of kan dat niet?)

Dierenartsen die drachtige geiten en schapen vaccineren tegen Q-koorts, doen dat op eigen risico. Ze worden algemeen geadviseerd geen drachtige dieren in te enten, aangezien het vaccin daarvoor onvoldoende is getest. Het Centraal Veterinair Instituut ontraadt vaccinatie van drachtige dieren, omdat dit niet het gewenste effect zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:36

_R_G_ schreef:
Drachtige dieren dood + bokken dood + vervoers verbod = Alle geiten bedrijven gaan failliet

ik vraag het me af...

Nee niet alle bedrijven gaan falliet. De bedrijven waarbij het virus niet aanwezig is gaan door. Die hebben nog bokken, deze kunnen in de toekomst om besmetting beter tegen te gaan volgens KI gaan dekken.

Je kan dus een doorstart maken, maar daar gaan jaren overheen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:37

ja klopt ik had het even over de besmette bedrijven.
Maar die mogen dus wel via KI verder gaan? want ze hadden het ookal over een fok verbod maar dat is dus niet door?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:38

0ojannekeo0 schreef:
_R_G_ schreef:

ik vraag het me af...

Nee niet alle bedrijven gaan falliet. De bedrijven waarbij het virus niet aanwezig is gaan door. Die hebben nog bokken, deze kunnen in de toekomst om besmetting beter tegen te gaan volgens KI gaan dekken.

Je kan dus een doorstart maken, maar daar gaan jaren overheen.

Tja, en die boeren zijn ook niet dom. die vragen natuurlijk grof geld voor een bok..
(of niet als ze samen werken hierin, maar daarvan ben ik niet op de hoogte of de boeren individueel werken of samen)

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:38

ze kunnen wel grof geld vragen maar ze mogen toch niet vervoerd worden dus hebben ze er toch niks aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:39

_R_G_ schreef:
ja klopt ik had het even over de besmette bedrijven.
Maar die mogen dus wel via KI verder gaan? want ze hadden het ookal over een fok verbod maar dat is dus niet door?

Die zullen nieuwe geiten aan moeten schaffen. En dan met KI om besmetting te voorkomen...Dat is echt een jarenplan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:39

0ojannekeo0 schreef:

Worden alleen de besmette bedrijven dan maar geruimd?
Ik dacht ook alles in een straal van 5 km rondom.

In onze gemeente schijnen 2 bedrijven besmet te zijn en in de naastliggende gemeente ook 2.
In de straal van 5 km rondom liggen totaal iets van 15 bedrijven.