Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
annastasia schreef:En hoe wordt met de particuliere bezitters van geiten omgegaan?
Zij staan veelal niet geregistreerd, maar deze dieren kunnen wel besmet zijn.
annastasia schreef:Marigold, lees even 1 van mijn bovenstaande quotes.
Deze komt vanuit de agrarische wereld.
De particulieren daar is NIETS van in beeld.
De overheid weet van 50% niet eens dat ze geiten heeft.
Daarom ben ik eigenlijk wel voor een algehele I&R regeling inclusief UBN nummer voor ALLE dieren, dus ook Paarden.
_R_G_ schreef:de mensen dan weer niet, die kunnen het niet versprijden, Gelukkig maar!!
Maar idd het zit inmiddels ook in het millieu en het land, dus het is ook niet zo dat na het ruimen ineens alles opgelost is.
_R_G_ schreef:Marigold schreef:geldt dat ruimen eigenlijk alleen voor geiten?
schapen konden toch ook q koorts bij zich dragen?
en worden er ook geitjes van particulieren geruimd, en van kinderboerderijen, of alleen van grotere bedrijven?
Ze gaan nu eerst de bedrijven doen, ze zijn nu nog niet bezig met particulieren geitenhouders, om het zo maar ff te noemen.
Ieder zoogdier met haren kan het bij zich dragen en versprijden, dus ja ook schapen
Maar alleen de geiten worden nu geruimt
nickyu schreef:maar het ergste zijn hele veestapel ziet gaan
en daarbij de hoop van zijn / haar bedrijf
daar met het eventuele restant toch nooit meer gefokt mag worden...
superwoman schreef:annastasia schreef:En hoe wordt met de particuliere bezitters van geiten omgegaan?
Zij staan veelal niet geregistreerd, maar deze dieren kunnen wel besmet zijn.
Die moeten wel geregistreerd zijn, anders worden ze bij "ontdekking" gelijk afgemaakt (heft niks te maken met Qk) - was iig het verhaal toen wij 4 geiten overnamen van een geitenmelkerij. Maakte de boer niet uit, want ze stonden op de lijst voor "pensioen".
Dus voor onze 4 geiten moeten wij best veel administratie doenen hebben dat ook gedaan natuurlijk.
Citaat:Mocht er entstof zijn, kan je dragende dieren spuiten, of kan dat niet?
Nickeltje schreef:Kijk, dat ze tot een beslissing van ruimen moeten komen, tja, we kunnen alleen maar hopen dat dat echt een goede onderbouwing achter zit.
Maar dat ze dit niet eerder hadden bedacht, dat is zo kwalijk, nu is het vee hoogdrachtig...
Jolandaa_ schreef:Die moeten wel geregistreerd zijn, anders worden ze bij "ontdekking" gelijk afgemaakt (heft niks te maken met Qk) - was iig het verhaal toen wij 4 geiten overnamen van een geitenmelkerij. Maakte de boer niet uit, want ze stonden op de lijst voor "pensioen".
Dus voor onze 4 geiten moeten wij best veel administratie doenen hebben dat ook gedaan natuurlijk.
bij minimaal 3 of 4 geiten ben je verplicht aan administratie..
ook moeten ze oornummers hebben (deze hebben wij thuis er niet inzitten. dat ziet er niet uit. maar voor elke geit liggen ze er wel. wanneer ze vervoerd worden (handelaar) dan krijgen ze ze in. mochten ze naar een familie gaan, dan smokkelen we daarmee en brengen we de geit + losse oormerk mee. )
maar registreren dat moet.
Onze geiten (ik geloof 4 geiten en 3 bokken) lopen inmiddels allemaal bij elkaar (foutje) dus wij hebben kans op incest, q-koorts en gehandicapte geiten.
Ik geloof dat er niet echt veel meer in te grijpen valt bij de q-koorts. dat is al veel te laat gebeurd. Ik vind het sneu voor de dieren, triest voor de boeren en laf van de overheid.
(misschien stel ik nu een domme vraag want hier weet ik echt geen antwoord op. Mocht er entstof zijn, kan je dragende dieren spuiten, of kan dat niet?)
_R_G_ schreef:Drachtige dieren dood + bokken dood + vervoers verbod = Alle geiten bedrijven gaan failliet
Is dit nu echt DE oplossing??
ik vraag het me af...
0ojannekeo0 schreef:_R_G_ schreef:Drachtige dieren dood + bokken dood + vervoers verbod = Alle geiten bedrijven gaan failliet
Is dit nu echt DE oplossing??
ik vraag het me af...
Nee niet alle bedrijven gaan falliet. De bedrijven waarbij het virus niet aanwezig is gaan door. Die hebben nog bokken, deze kunnen in de toekomst om besmetting beter tegen te gaan volgens KI gaan dekken.
Je kan dus een doorstart maken, maar daar gaan jaren overheen.
0ojannekeo0 schreef:Nee niet alle bedrijven gaan falliet. De bedrijven waarbij het virus niet aanwezig is gaan door. Die hebben nog bokken, deze kunnen in de toekomst om besmetting beter tegen te gaan volgens KI gaan dekken.