Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re: Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:09

Je zei dat je weet waar je het over hebt... dat is in mijn oren een synoniem van 'verstand hebben van'. Als dit voor jou niet zo is, dan had ik inderdaad beter alleen kunnen zeggen dat je 'weet waar je het over hebt'. Als je in een slachthuis werkt moet je dat soort dingen wel weten lijkt me, anders kunnen er misschien ongelukken komen?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:24

Ik heb er gewerkt, ik ben bij het slachten geweest. Ik heb zelf nooit geslacht. Was ook niet nodig daar waren andere mensen voor.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:54

grappig hoe de media jullie meningen vormt. wat een maatschappij. lang leve het ritueel slachten!! gelukkig weet ik wel beter :)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:52

als het echt zo goed was zouden die dierenartsen heus niet vraagen om een verbod lijkt mij.
en dat een consument wil weten wat hij koop of eet vind ik ook niet meer dan normaal.

een islamiet of jood wil toch ook weten of er ergens varken in verwerkt zit.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:05

jameyskatje schreef:
grappig hoe de media jullie meningen vormt. wat een maatschappij. lang leve het ritueel slachten!! gelukkig weet ik wel beter :)

Ik wil graag horen wat jij hierover te zeggen hebt!
Uit interesse, ik begrijp dat je moslim bent? Mijn vriend is ook moslim maar niet erg 'consequent' dus van hem leer ik niet bijster veel over dit soort dingen.

Overigens was mijn bijdrage aan dit topic niet geheel on-topic, maar ik ben het wel eens met Thioro.
Ik kan het goed begrijpen als mensen vegetariër of veganist worden, maar kan me gruwelijk ergeren aan mensen die zich oh zo druk maken om 't lot van de arme beestjes en vervolgens lekker een biefstukje achterover slaan terwijl ze er werkelijk geen idee van hebben waar 't vandaan komt what so ever.
Maargoed, dat had ik al verteld. ;)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:28

Het gebeurt echt niet volgens de Koranregels hoor Jameyskatje. Ik weet wel wat die regels zijn, maar veel dieren komen uit de 'reguliere' Nederlandse industrie en schapen die staan te wachten zien de schapen die al dood zijn. Ik vind het even erg als gewoon slachten. Ik maak dus zelf geen moreel onderscheid.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:30

Gimli_ schreef:
jameyskatje schreef:

Ik wil graag horen wat jij hierover te zeggen hebt!
Uit interesse, ik begrijp dat je moslim bent? Mijn vriend is ook moslim maar niet erg 'consequent' dus van hem leer ik niet bijster veel over dit soort dingen.

Overigens was mijn bijdrage aan dit topic niet geheel on-topic, maar ik ben het wel eens met Thioro.
Ik kan het goed begrijpen als mensen vegetariër of veganist worden, maar kan me gruwelijk ergeren aan mensen die zich oh zo druk maken om 't lot van de arme beestjes en vervolgens lekker een biefstukje achterover slaan terwijl ze er werkelijk geen idee van hebben waar 't vandaan komt what so ever.
Maargoed, dat had ik al verteld. ;)

Ben 't deels wel met je eens. Ik kan me vooral kwaad maken om mensen die wel vlees eten of whatever, maar zich dan heel erg druk gaan maken over bijv. dat ijsbeertje Knut of over die ene neergeschoten mus bij Domino D-day. Over die laatste dingen kan ik me echt niet druk maken... in de bio-industrie lijden veel meer dieren. Dáár maak ik me druk over, maar ik leef er inderdaad ook wel naar.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:07

Kijk, dan heb je een punt!
Ikzelf eet gewoon vlees (niet iedere dag, ben erg kieskeurig) en ik ben er eerlijk in, ik zou 't niet willen laten.
Ik vind 't zeker niet correct als dingen op een ondiervriendelijke manier gebeuren, maar mijn McChicken smaakt er niet minder om, als je begrijpt wat ik bedoel.
Overigens eet ik wel scharrel-eieren, dus misschien maakt mij dat een beetje hypocriet want ik denk er toch wel enigzins bij na.
Plus dat scharreleieren, net als scharrelvlees trouwens, veel lekkerder zijn en, ik zal eerlijk zijn, het voelt toch weer goed als ik weet dat de beesten een goed leven hebben gehad.
Maar nee, ik zal er geen hamburger voor laten staan, dat is dan ook weer eerlijk toegegeven.

Ik ben alleen even de draad kwijt wb de discussie over halal vlees/ritueel slachten.
Maar wat ik uit bovenstaande posts geleerd heb is dat het allemaal niet zo zwart-wit is als wordt voorgesteld, of begrijp ik 't dan weer verkeerd?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:34

wat er nou wel of niet goed is aan halal vlees is eigenlijk allemaal off topic als je de beginpost leest.

de dierenartsen pleiten voor vermelding op het etiket om mensen bewust te maken van wat ze eten en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

ik wil weten hoe een dier heeft geleefd wat hij heeft gegeten en hoe hij is gedood, net als dat ik van chocolade wil weten of het fair trade is, van een ei wil weten of het een buitenei is en van de tonijn of het dolfijn vriendelijk gevangen is.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:20

ja maar op welk halalvlees zit tegenwoordig een etiket? hier in nederland?? alleen op het zogenaamde ah vlees.. volgens mij koopt geen moslim dat, ik tenminste niet. en misschien op de hamburgers bij de turksesupermarkt.. maar dat is grotendeels import.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:25

Kijk, en vegetariers hebben dit soort problemen niet, om per ongeluk nog-erger-mishandeld-stuk-dood-dier te eten.

Ik vind het allemaal erg, of het dier nu alleen doodsangsten uitstaat wanneer ie het slachthuis in wordt gebracht, of dat ie stukje bij beetje opgegeten wordt....

Blij dat vegaburgers niet ritueel in elkaar geflanst zijn, zou dat ook nog een discussie worden...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:27

Fitch schreef:
Focussed schreef:
Die koe die iemand anders opeet wordt ook gedood voor z'n leer. Dus geen vlees eten omdat hij gedood wordt voor 'jou' (alszijnde voor consumptie) want dat is unfair voor het dier, maar wel lekker leer dragen, of een koeienvacht op de grond hebben liggen... Nee dat vind ik hypocriet. Of ga all the way, (nog niet in de zin van veganistisch, want ik vind dat bijv. bijen niet lijden bij het produceren van honing, maar in de zin van: stoppen met het gebruiken van dode dieren) of doe het niet. Maar niet half-half en dan mensen die wel vlees eten beschuldigen van moordenaars.
Want ik bedoel dit stuk meer naar mensen die prediken het beste voor het dierenwelzijn te willen en anderen mensen uitmaken voor moordenaars :) .

Hm, nu lijkt 't net of ik dat gezegd heb, maar dat vind ik dus niet... Kun je die quote nog veranderen? :\

Maar waarom mag iemand niet deels zijn idealen nastreven? Ik ken heel veel vegetariërs (die trouwens nooit iemand beschuldigen van moordenaar zijn) en die kunnen de kaas gewoon (nog) niet laten staan. Maar ze doen wel iets voor de dieren. Waarom mogen mensen daar zelf hun keuzes niet in maken van jou? Ben jij zelf trouwens veganist dan?

Trouwens, even een vergelijking. Ik ben voor goede doelen en stort daarom op jaarbasis gezien een aardig bedragje op dingen als Brooke's Hospital en bijvoorbeeld Kiva. Maar ik ga niet m'n halve inkomen weggeven aan goede doelen... wil zelf ook nog wel wat luxe zoals een iPod of een chique behangetje in plaats van witte muren. Is dat hypocriet? Weet ik niet... ik probeer mijn steentje bij te dragen, maar heb er niet alles voor over. Vind jij dat dan ook hypocriet?

Nee nee ik doelde niet op jou. Maar bijvoorbeeld in mijn jaarlaag op school zitten een stel mensen die dat dus wel doen, daar doelde ik op!
Ik heb niks tegen mensen die een steentje bijdragen voor een betere 'wereld'. Dat doe ik zelf immers ook. Maar waar ik wel wat op tegen heb, zijn de mensen die zelf prediken alles te doen voor een betere wereld, en vervolgens half werk te leveren én ook nog eens mensen die niet volgens het zelfde gedachtegoed leven uit te maken voor egoisten.

Ben trouwens zelf niet veganistisch óf vegetarisch. Wel eet ik zo veel mogelijk "Biologische" producten, eieren van Vrije-Uitloop-Kippen, etc.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:14

jameyskatje schreef:
ja maar op welk halalvlees zit tegenwoordig een etiket? hier in nederland?? alleen op het zogenaamde ah vlees.. volgens mij koopt geen moslim dat, ik tenminste niet. en misschien op de hamburgers bij de turksesupermarkt.. maar dat is grotendeels import.

Maar waarom zou je halalvlees kopen als het enige halal er aan is de manier waarop ze gedood worden? Verder worden de meeste regels in de Koran genegeerd: ze moeten wachten voordat ze dood moeten, komen uit de bio-industrie, zien hoe andere dieren doodgaan, worden alleen voor het plezier gedood (vlees is toch een luxe-iets geworden)... Maar een paar voorbeelden. Waarom is de regel hoe de beestjes gedood worden zo belangrijk en worden de meeste andere regels gewoon genegeerd?

Denk wel dat iemand dat Halal AH vlees koopt, anders zou het simpelweg niet meer in de winkels liggen. Dan was het al lang uit 't assortiment...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:16

Gimli_ schreef:
Kijk, dan heb je een punt!
Ikzelf eet gewoon vlees (niet iedere dag, ben erg kieskeurig) en ik ben er eerlijk in, ik zou 't niet willen laten.
Ik vind 't zeker niet correct als dingen op een ondiervriendelijke manier gebeuren, maar mijn McChicken smaakt er niet minder om, als je begrijpt wat ik bedoel.
Overigens eet ik wel scharrel-eieren, dus misschien maakt mij dat een beetje hypocriet want ik denk er toch wel enigzins bij na.
Plus dat scharreleieren, net als scharrelvlees trouwens, veel lekkerder zijn en, ik zal eerlijk zijn, het voelt toch weer goed als ik weet dat de beesten een goed leven hebben gehad.
Maar nee, ik zal er geen hamburger voor laten staan, dat is dan ook weer eerlijk toegegeven.

Ik ben alleen even de draad kwijt wb de discussie over halal vlees/ritueel slachten.
Maar wat ik uit bovenstaande posts geleerd heb is dat het allemaal niet zo zwart-wit is als wordt voorgesteld, of begrijp ik 't dan weer verkeerd?

Nou ja, ik ben blij dat jij er tenminste eerlijk over bent. Maar in Nederland wordt ook niet anders meer dan scharreleieren verkocht hoor (behalve verwerkt in producten natuurlijk) en gelukkig wordt de legbatterij in 2012 helemaal verboden.

Maar inderdaad, we zijn niet meer helemaal ontopic! :o

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:17

jameyskatje schreef:

en dat is dus mijn punt en ook het punt van de dierenartsen, het staat er niet op dat het halal geslacht vlees is!!
en dat zou wel moeten, maar misschien schrikken we ons allemaal wel rot als we zien hoeveel dieren er onverdoofd geslacht worden om vervolgens als verdoofd vlees verkocht te worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 03:01

Wij verkopen wel halal-vlees (snacks).
Maar heel veel mensen weten niet eens wat dat precies inhoud.
Als ze dan vragen wat dat is,en ik heb het ze uitgelegd dan legt toch zo'n 90% het weer terug in de diepvries.

Ik vind dat dieren zo snel mogelijk en zonder pijn en stress gedood moeten worden.
En daar vind ik Halal-vlees dus niet bij passen.
Zelfs voor proefdieren is het nog beter geregeld hier in nederland.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:07

annastasia schreef:
Wij verkopen wel halal-vlees (snacks).
Maar heel veel mensen weten niet eens wat dat precies inhoud.
Als ze dan vragen wat dat is,en ik heb het ze uitgelegd dan legt toch zo'n 90% het weer terug in de diepvries.

maar daar staat het dus wel op begrijp ik uit jou post??!
en dan kan je dus zelf de keus maken of je het koopt of niet, als het er niet op staat heb je die keus niet en wordt je dus eigenlijk bedonderd.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:19

bij ons staat er 100% halal op de verpakking.
Maar ja, als heel veel mensen niet weten wat dat inhoud.....

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:28

ik wel en ik zou het dan dus nooit kopen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:31

MysticTinker schreef:
Eindelijk een stap in de goede richting. Ik hoop dat het over een tijdje eindelijk wordt afgeschaft. We wonen hier in Nederland, niet in Marokko, en als die mensen geen vlees van verdoofde dieren willen eten dan worden ze maar vegetariër.
Ook fijn dat het op de verpakking komt te staan, lijkt me vreselijk als je er tegen bent en toch zonder het te weten een mishandelt biefstukje naar binnen zit te werken 's avonds.

_/-\o_

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:18

Ik vraag me ook af of iedereen die er tegen is (ik ook heel erg) ook biologisch//scharrel vlees eet?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:28

Ik vind het goed dat ze daar nu een verbod op willen krijgen!

Ik vind het walgelijk..!!!! En dus goed dat het nu een keer onder de loep genomen wordt.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:30

Ik vind sowieso dat het uit een andere cultuur komt, en dat het hier niet voor mag komen. Gaan ze maar lekker terug naar hun eigen land, of het gewoon niet doen. Vind dat dat soort dingen sowieso verboden moeten worden.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:36

Ben het met je eens IsabelvS :j