gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

utopie

Re: gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:56

Weet je al of jullie iets gaan doen aan de situatie? Hebben jullie al contact gehad met de Gemeente? en hoe was hun reactie?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:45

Marchador schreef:
XoNo schreef:
Misschien van mij een verkeerde instelling, maar ik weiger 42 uur in een sociale werkplaats te gaan staan als ik datzelfde bedrag gestort krijg door thuis te zitten. Als ik ook maar een minimum loon kan verdienen ipv 861 euro per maand, dan ga ik ook liever werken.
Maar waarom zou ik me 42 uur uit de naad werken op een sociale werkplaats nota bene, terwijl merendeel van niet werkend Nederland gewoon hun handje op kunnen houden.
Misschien een verkeerde instelling, maar het wordt gewoon een principekwestie.

Zo heb ik ook al eens een baan geweigerd waarbij ik minder zou gaan verdienen dan wat de WW mij zou uitkeren als mijn toenmalige baan af zou lopen. Ik ben gekke henkie niet.

Ik vind jullie en vooral jouw vriend zijn inzet bijzonder, ik zou het niet kunnen.

zo denk ik er eerlijk gezegd ook over. :)

Je vindt dat het meerendeel van niet werkend nederland gewoon maar z'n handje ophoudt, maar je zou zelf ook niet bereid zijn om voor een uitkering te gaan werken. Wat maakt jou dan anders dan het meerendeel van niet werkend nederland?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:11

Nou, dat merendeel waar we het over hebben, hebben er nog nooit een dag voor gewerkt. Ik werk al jarenlang en betaal ww premie en ik heb er nog geen enkele keer gebruik van gemaakt.

Dát maakt mij beter dan het gros wat zijn/haar handje ophoudt :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:26

Er is nogal een verschil tussen WW en WWB (Bijstand)
WW is een verzekering en die krijg je alleen als je gewerkt hebt en voldoende premie hebt betaald. En uiteindelijk eindigt de WW ook.

Voor de WWB is dat niet noodzakelijk. Dat is dus een andere groep mensen, maar niet altijd! Sommige mensen komen nadat hun WW eindigt alsnog in de WWB terecht omdat ze geen werk kunnen vinden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:33

Anouska, jij haalt nu 2 dingen door elkaar! Je begrijpt toch wel wat ze bedoelt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:44

Waarom zoekt je vriend geen fulltime baan buiten zijn opleiding voor een tijdelijke periode. Denk aan een supermarkt, bouwmarkt o.i.d. Het is minder werk maar als je daar fulltime werkt krijg je meer betaald dan in de uitkering. Verder vind ik het totaal terecht dat het zo weinig is, anders krijg je een groot deel daar nooit meer weg en is de drang om te solliciteren een stuk kleiner. Begrijp wel dat het een zuur appeltje is maar begrijp de uitkeringsinstanties ook.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:45

Mambo: ik ben een hij :D Maar dat maakt niet uit :))

Nuage: ook de WWB zit vol met mensen die dondersgoed kunnen werken, maar er te belazerd voor zijn. Dit is veel makkelijker voor ze ;) Nou, als zij op die manier hun geld binnenkrijgen, dan ga ik zeker voor diezelfde 800 eurie 40 uur in een sociale werkplaats staan.

Voor een salaris werk ik, voor een uitkering, die betaald wordt van datgene waar de werkende mensen altijd aan meebetaalt, weiger ik te werken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:45

MamboBeach schreef:
Anouska, jij haalt nu 2 dingen door elkaar! Je begrijpt toch wel wat ze bedoelt.

Ik begrijp het wel een beetje. Maar wat ik merk (hier, maar ook in het dagelijs leven) is dat mensen hun eigen situatie altijd heel anders vinden dan die van anderen.

Andere mensen zitten op hun krent hun hand op te houden. Maar als je zelf in die situatie komt, dan is het heeeeel anders. Ik begrijp best dat er verschillende soorten groepen zijn. Maar ik denk wel dat ieder z'n eigen situatie altijd een beetje mooier afschildert.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:47

XoNo schreef:
Mambo: ik ben een hij :D Maar dat maakt niet uit :))

Nuage: ook de WWB zit vol met mensen die dondersgoed kunnen werken, maar er te belazerd voor zijn. Dit is veel makkelijker voor ze ;) Nou, als zij op die manier hun geld binnenkrijgen, dan ga ik zeker voor diezelfde 800 eurie 40 uur in een sociale werkplaats staan.

Voor een salaris werk ik, voor een uitkering, die betaald wordt van datgene waar de werkende mensen altijd aan meebetaalt, weiger ik te werken.

Sorry... :o Ik had je profiel niet bekeken! Y;(

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:49

Anoeska schreef:
MamboBeach schreef:

Ik begrijp het wel een beetje. Maar wat ik merk (hier, maar ook in het dagelijs leven) is dat mensen hun eigen situatie altijd heel anders vinden dan die van anderen.

Andere mensen zitten op hun krent hun hand op te houden. Maar als je zelf in die situatie komt, dan is het heeeeel anders. Ik begrijp best dat er verschillende soorten groepen zijn. Maar ik denk wel dat ieder z'n eigen situatie altijd een beetje mooier afschildert.

Tuurlijk, je kijkt altijd naar je eigen situatie...:j

Ik zeg eerlijk dat ik ook niet zou gaan werken voor dat loon... Heb ook dingen meegemaakt dat ik denk, hoe is dit mogelijk. Weet je wat het ook is, mensen die al heel lang van zo'n uitkering genieten weten ook gewoon hoe ze de wegen moeten bewandelen. Wij zijn daar te 'dom' voor of hebben er geen zin in. ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:51

XoNo schreef:

Ook de WWB? Je bedoelt enkel de WWB ;)
Want in de WW zitten dus alleen mensen met een werkverleden die hun baan echt buiten hun schuld om zijn verloren.

Ik wilde alleen even nuanceren, want zeker niet iedereen in de WWB is de belazerd om te werken. Dat is een stigma wat oneerlijk is. Ik heb mensen huilend aan de telefoon omdat ze het zo genant vinden dat ze nu bijstand of WW moeten aanvragen. Dat komt door dit soort vooroordelen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:30

Om dit soort scheve verhoudingen te voorkomen zou ik het overigens wel toejuichen als het werken meer beloond zou worden, door een extra financiële injectie te geven, nu is het feitelijk lood om oud ijzer.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:55

Nuage: óók de WWB :D In de ww zitten OOK mensen die het er prima naar hun zin hebben ;)

Een aantal jaar terug kreeg ik tijdig van mijn toenmalige werkgever te horen dat ons filiaal dicht ging en dat ik op zoek moest naar een andere baan. Ik had toen de keus, ik kon of voor 70% van mijn toenmalige loon thuis gaan zitten, óf voor nog minder dan dat 40 uur gaan werken bij een ander bedrijf.

Nja, gelukkig (voor de staat) heb ik toen een andere, goed betaalde, baan gevonden en hoefde ik de WW niet in, maar anders had ik het wel geweten :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:00

Barmat schreef:
Om dit soort scheve verhoudingen te voorkomen zou ik het overigens wel toejuichen als het werken meer beloond zou worden, door een extra financiële injectie te geven, nu is het feitelijk lood om oud ijzer.

Ja hoor, die is er wel! Maar dan ontvang je bijvoorbeeld geen (gedeeltelijke) kwijtschelding als je braaf werkt en je daarvoor een goedkope auto nodig hebt om naar je werk te komen. En de buurvrouw... Die maakt in de avond bij de kapsalon schoon :+ en krijgt wel kwijtschelding! Nee hoor, ze kunnen me wat! Als ik ooit in een dergelijke situatie kom, wat ik nooit hoop, dan zou ik het anders doen, geloof ik.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:39

Tuurlijk zijn er mensen die in de WW zich lekker voelen. Maar de WW houdt op en als je niet voldoet aan je sollicitatieplichten e.d. dan wordt je WW ingehouden. Daarbij.. voor de WW heb je zelf betaald, dus ik heb er dan echt minder moeite mee.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:07

Waar denk jij dat uitkeringsgeld vandaan komt dan? :D Dat betaalt werkend nederland ook hoor, alleen betaal(de) je daar geen specifieke premie voor :P

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:44

Je mist mijn punt geloof ik een beetje...

Ik vind mensen in de WW minder snel "handenophouders" omdat deze mensen zelf ook gewerkt hebben hiervoor. Het is een verzekering waarvoor je premie hebt betaald en lang in de WW zitten is onmogelijk.

WWB komt ook van ons geld, maar daar zitten ook mensen in die zelf nog nooit gewerkt hebben en dus niet hebben meebetaald. Dan kan ik me beter vinden in zulke uitspraken, al vind ik het nog steeds een beetje generaliserend.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:23

Mag ik jullie complimenteren met de toon van de discussie
Fijn om te lezen dat het ook ''normaal'' kan

mijn vriend heeft de klacht bij zijn jobcoach neergelegd
Er was even wat voor nodig haha maar het is gelukt
Hij heeft volgende week dinsdag een gesprek en ook gelijk een soort evaluatie , hij hoopt dat hij dan ook even de kans krijgt alles uit te leggen waar hij tegenaan loopt
hij heeft gister een uitnodiging gehad om op gesprek te komen bij een bedrijf waar hij heeft gesolliciteerd
Dus het is even duimendraaien haha

Nuage mag ik je bedanken voor de info die je me gegeven hebt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:51

Graag gedaan hoor! Ben heel blij om te horen dat er nu iets in werking is gezet. Hopelijk heeft je vriend snel een leuke baan!
Zou leuk zijn als je ons een beetje op de hoogte wilt houden :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:54

Edit ik zie al dat er over gesproken is nu.. Wat gaan ze nu doen>

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:03

Nuage: ik begrijp je punt zeker en ben het ook met je eens. In de WW zitten idd minder handenophouders en degene die er in zitten, die mogen ook wel eens een wwtje trekken vind ik, iedereen betaalt er zelf aan mee. Idd, de gewone uitkeringstrekkers (en dan bedoel ik idd de 'handjesophouders', daar heb ik weinig respect voor.

Ik hoop op een goede baan voor je vriend, Cheese!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:05

Dan zijn we het eens XoNo :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:14

Toch zit niet iedereen voor de lol in de uitkering.
Mijn vriend kwam Oktober vorig jaar thuis te zitten toen zijn baas het bedrijf dicht gooide dat hoor je dan ineens de dag na de sluiting.
Na 6 maanden WW nog steeds geen baan kunnen vinden.
In de tussentijd bij een project aangesloten die hielp met werk of opleiding.
Na stages enz. besloten welke opleiding hij wilde doen, dus moest er toestemming gevraagd worden aan UWV werkbedrijf.
Mocht niet want de kans op werk was uiteindelijk te klein met die opleiding.

Ik zit ook bij het project en ben bezig met het verhogen van mijn belastbaarheid.
Zo zie ik via dat project veel mensen die wel willen maar niks mogen.
Thuisopleiding mag niet, alleen stiekem als je zegt dat je er alleen in het weekend mee bezig bent geweest.

Mijn vriend heeft het grote geluk dat hij via via nu in een project zit waar hij 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat georganiseerd door het UWV werkbedrijf zo'n 40km verderop maar omdat het bedrijf ook in Assen zat mocht mijn vriend meedoen.
Dat is dezelfde richting die mijn vriend via het werkbedrijf bij ons dus niet mocht doen echt te belachelijk voor woorden.

Tuurlijk zijn er mensen die denken lekker geld te vangen vervolgens misschien nog wel zwart werken of gewoon helemaal niks doen.
Maar ik heb zoveel mensen gesproken die wel willen maar de kansen niet krijgen.
Mensen met diploma's en ervaring die te oud worden bevonden op 46 en zo graag willen werken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:20

Dat is eigenlijk ook onze mening zonnebloem18. Er zijn genoeg mensen die terecht een uitkering krijgen. Helaas zijn die een beetje de dupe van de vooroordelen welke zijn gecreëerd door mensen die het wel makkelijk vinden om een uitkering te trekken.
We moeten proberen niet te generaliseren, ieder verhaal is anders. Dat merk ik hier ook iedere dag.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:52

Ben het met je een Nuage. Alleen Xono ik vraag me een beetje af of je jouw mening hebt gevormd door eigen ervaring of dat het vooroordelen zijn? Hedendaags is het niet zo heel gemakkelijk meer om in aanmerking te komen voor uitkering of bijstand.

TS: ik wens jou en je vriend heel veel succes en sterkte in dit proces