Paard los in de openbare ruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:34

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:
En waarvan zijn autovrije binnensteden precies een voorbeeld?

Van een harde maatregel tot voorkomen van aanrijdingen van voetgangers door autos :)*

Het risico is drastisch verkleind door de kans vrijwel nihil te maken.

Verbiedt paarden in de Randstad en het risico van een paard los in de openbare ruimte in de Randstad is vrijwel nihil.

Beleid mbt deugelijke omheiningen is dan een aantrekkelijk alternatief voor paardeneigenaars lijkt me.

Is het centrum nu dan ook 100% veilig?
Nee er gebeuren nog steeds ongevallen al zijn deze wel drastisch vermindert.

Geen paarden op deze wereld zou eigenlijk de beste oplossing zijn want dan komen ze 100% zeker niet meer op de weg.
Want ook jouw paarden HC kunnen uitbreken, je hebt geen 100% garantie of je moet op een eigen eiland zitten en dan nog kan er een paard tussen zitten die besluit te gaan zwemmen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:39

Zahlina schreef:
Oke maar wanneer is een hekwerk dan ondeugdelijk .
en wat is regelmatig ontsnappen?

Wat volgens de NL wet exact wel/niet nalatig of verwijtbaar is weet ik niet. Daar vraag ik net naar.

Zahlina

Re: Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:52

http://www.lawandroar.nl/index.php?id=31

Als iemand wat kan vinden.... Ben zelf nog zoekende.
Weet wel dat er een boete op staan in, geloof dat die zelf in het mulderfeiten boekje stond maar das alweer zo lang terug dat ik het niet met zekerheid durf te stellen.

Ben benieuwd hoe dat bij jou zit, wat is vaak uitbreken voor de Spaanse wet en hoe beschrijven zijn ondeugdelijk hebkwerk.
Liefst wel in het nederlands, mijn spaans gaat nergens over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:54

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:

Van een harde maatregel tot voorkomen van aanrijdingen van voetgangers door autos :)*

Zo hard is die maatregel niet - hoe verklaar je de niet-autovrije tijden?
En ik ben ook wel benieuwd naar jouw visie op de resources.

Citaat:
Verbiedt paarden in de Randstad en het risico van een paard los in de openbare ruimte in de Randstad is vrijwel nihil.

Beleid mbt deugelijke omheiningen is dan een aantrekkelijk alternatief voor paardeneigenaars lijkt me.

Wat een flutlogica :)

Je doet geen enkele uitspraak over het reele risico (daarvoor zijn cijfers nodig), stelt een buitengewoon verregaande maatregel voor om dat - voorlopig nog niet bijzonder duidelijk onderbouwde - gevaar te bestrijden, en kapt vervolgens de discussie af omdat je vindt dat je al genoeg water bij de wijn van je eigen probleem en je eigen oplossing hebt gedaan.

Retorisch best een aardige truc maar inhoudelijk volstrekt onzinnig. Als je van mening bent dat de voordelen opwegen tegen de nadelen: prima. Reken maar voor. Maar uit 'principe' is het in elk geval onzin en streven naar 100% is een volstrekt onrealistisch uitgangspunt.

Bovendien, waarom zou je een bepaald risico tot vrijwel 0 willen reduceren als je andere risico's niet aan kunt pakken? Het blijft een afweging, ook jij maakt die door je te focussen op 1 aspect (losbrekende paarden) en al die andere duizenden problemen die een mens in het dagelijks leven bedreigen te negeren.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:13

Ik ben het met een groot deel met HV eens. Er mag van mij zeker wel een strenge controle komen wat betreft de omheining. Ik vind het omgelovelijk wat voor omheiningen wij tegen komen. Niet alleen de paardenhouders, maar ook de veehouders.

Ik wil niet weten hoe vaak wij al schapen en koeien terug hebben gezet met een briefje erbij dat de omheining niet deugd, maar wordt er wat aan gedaan. Nee hoor.

Er zijn genoeg mensen die het wel goed voor elkaar hebben, maar helaas zijn er ook heel veel die het niet goed voor elkaar hebben.

Die controle betekent niet dat je 100 % vermindering hebt van ongelukken, maar de kans zal aanzienlijk dalen. Ik zou er niet aan moeten denken dat de controles op alcohol gebruik in het verkeer, snelheid en noem het maar op zou ontbreken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 22:13

WinBinChes schreef:
Die controle betekent niet dat je 100 % vermindering hebt van ongelukken, maar de kans zal aanzienlijk dalen. Ik zou er niet aan moeten denken dat de controles op alcohol gebruik in het verkeer, snelheid en noem het maar op zou ontbreken.

Ingewikkelder is het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:32

Huertecilla schreef:
WinBinChes schreef:

Ingewikkelder is het niet.

Je bedoelt dus dat het 'streven naar 100%' eigenlijk helemaal geen streven naar 100% is maar naar een 'aanzienlijke' daling van de kans? Oooooh.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:08

Welshcobfan schreef:
Een kat zorgt alleen voor een hobbel op de weg, een hond rijd je ook wel omver. Maar voor grote, zware dieren sja... Dan zit je ook weer met het wild wat wél losloopt. Een zwaar zwijn zorgt ook nog wel eens voor een ongeluk, die loopt bewust los.
Wie is er dan aansprakelijk?

De bezitter van het wildzwijn is dan aansprakelijk, voor zover er een bezitter is (en dat is wel eens hoor :j ). ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:18

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

yep net zoals ik maar moet accepteren dat niet iedere automobilist zich niet aan de snelheid houdt, niet stopt als het verkeerslicht op rood staat, rijdt na veel alcohol genutigd te hebben, of zelfs rijdt zonder rijbewijs of met rijontzegging... wil je auto's nu ook verbieden?? of fietsers, kinderen idem... honden, ook een leuke...
Ongelukken en ongevallen heten, oliebol happens...

....

Leven en laten leven, accepteren dat niet iedere mens hetzelfde wil en doet als jezelf doet...

Ok, dat is een heldere mening.

Bedenk wel dat er actief controlerend beleid is tegen hardrijden, roodlichtflitsers bestaan, alcoholcontroles etc. om de openbare ruimte zo veilig mogelijk te maken.

Zo veilig mogelijk... dat is ook bij paarden het sleutelwoord... en toch kan het misgaan...
ondanks regelmatig en goed onderhoud is een klapband mogelijk, kan de straat glad zijn etc etc
en zo kan er ook iets gebeuren als je met paarden bezig bent...
je paard kan struikelen, jij valt eraf/ernaast, paard schrikt en gaat aan de loop...
dit en die klapband kan alleen voorkomen worden door beide te verbieden... en dan nog ben je overgeleverd aan kansen, de kans dat je zonder kleurscheuren weer thuis komt, de kans dat je niet meer thuis komt, omdat bijv de bewaakte oversteekplaats stuk is en je overrreden wordt door een trein...

Zouden er geen auto's meer rijden, kunnen de paarden niet tegen een auto lopen....
Wij mensen zijn de reden dat dieren achter een omheining moeten staan, omdat ze anders verwond/gewond kunnen raken omdat andere mensen met auto's onderweg zijn.... ipv lopend of met de fiets...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:34

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:

Van een harde maatregel tot voorkomen van aanrijdingen van voetgangers door autos :)* [.quote]
Nope, commercie... puur en alleen commercie... ze hadden er ook een woonerf van kunnen maken, mooi stapvoets rijden... maar kiezen voor autovrij of autobeperkt... (waarbij je dan wel ziet dat de aanwonenden wel met hun auto daar mogen rijden, ergo kunnen met hun auto tot aan hun woning komen)
Daartegenover staat dan vaak een goedkope parkeerplaats met gratis vervoer naar het centrum, zodat jij als inwoner van die stad niet meer op hoeft te passen voor auto's maar het nu in keer goed gedaan wordt door een voorbij razende bus... strike maar game over...

Huertecilla schreef:
Zat er al op te wachten... en daar is die dan... paarden verbieden in de randstad..
Nederland is groter dan de randstad... de paarddichtheid is elders groter dan daar.

Laten we even niet vergeten dat het niet altijd en alleen maar paarden zijn die ontsnapt zijn vanwege een ondeugdelijke onheiming...
maar ook die op hol sloegen aan de hand, onder het zadel, voor de koets...

Makkelijker regel is max 30 buiten de bebouwde kom op niet-autowegen of autosnelwegen, geeft de automobilist meer tijd om te remmen, de kans op een aanrijding daalt dan ook aanzienelijk, spaart het milieu, de auto, de wegen, en aanrijdingen met mensen of wild....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:50

LDRD schreef:
Welshcobfan schreef:
Een kat zorgt alleen voor een hobbel op de weg, een hond rijd je ook wel omver. Maar voor grote, zware dieren sja... Dan zit je ook weer met het wild wat wél losloopt. Een zwaar zwijn zorgt ook nog wel eens voor een ongeluk, die loopt bewust los.
Wie is er dan aansprakelijk?

De bezitter van het wildzwijn is dan aansprakelijk, voor zover er een bezitter is (en dat is wel eens hoor :j ). ;)

...en dan hoort de eigenaar voor een deugdelijke omheining te zorgen 8-)

Normaal gesproken is een Wild Zwijn .... de naam zegt het al Wild, in de regel een mobiel stukje natuur.
Een Wíld Zwijn op de weg is dan zoals Alane terecht opmerkt het gevolg van het aanleggen van die weg over het pad van dat Zwijn.
Een loslopend paard op de weg is een gevolg van het houden van dat paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:55

Alane schreef:
Laten we even niet vergeten dat het niet altijd en alleen maar paarden zijn die ontsnapt zijn vanwege een ondeugdelijke onheiming...
maar ook die op hol sloegen aan de hand, onder het zadel, voor de koets...

Uiteraard niet. Daarom zitten die ook in de ts ;)

Daar geldt exact hetzelfde voor.
Hoe meer ruiters/menners, hoe meer ´interactie´ met de rest van de samenleving.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:18

Huertecilla schreef:

...en dan hoort de eigenaar voor een deugdelijke omheining te zorgen 8-)

Normaal gesproken is een Wild Zwijn .... de naam zegt het al Wild, in de regel een mobiel stukje natuur.
Een Wíld Zwijn op de weg is dan zoals Alane terecht opmerkt het gevolg van het aanleggen van die weg over het pad van dat Zwijn.
Een loslopend paard op de weg is een gevolg van het houden van dat paard.[/quote]

Ja, en bepaalde natuurgebieden in NL waar gewoon wegen doorheen lopen, hebben een eigenaar die eveneens eigenaar is van de betreffende dieren.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:34

Alane, je mist de punt. De controle op ondeugdelijke omheiningen, zal het aantal losgebroken paarden wel doen verminderen. De kans dat een paard achter een slap hangend draadje met nauwelijks stroom zal uitbreken is nu eenmaal groter dan wanneer er voldoende stroom op staat en de draden op een juiste manier zijn gespannen.

Verder zal je voor de ruiters het ruiterbewijs kunnen verplichten. De kans bestaat nog steeds dat je eraf donderd wanneer het beessie op hol gaat, maar de kans is nu wel groter dat je controle houd over het paard, omdat je over bepaalde vaardigheden dient te beschikken voordat je met het dier de weg op gaat. Je moet toch ook een rijbewijs hebben voor een auto. Als jan en alleman maar achter het stuur kruipt en er geen regels zouden zijn, is de chaos ook groter.

Het gaat erom, hoe maken we kans dat iets gebeurt zo klein mogenlijk en niet hoe kunnen we het voorkomen, want dat kan je nooit voor de volle 100%

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:38

Gatver, alsjeblieft niet, we leven al in zo'n overgereguleerde samenleving. Alweer een nieuwe controle...

De meeste paardenhouders moeten er niet aan denken dat hun paard uitbreekt en realiseren zich heel goed dat hun paard kan worden aangereden. Dat is een grotere dreiging dan een evt. bekeuring.

En dat ruiterbewijs? Dat gaat nergens over, laten we dat vooral afschaffen (en ik weet waar ik het over heb want ik heb hem ooit gehaald). In het aller, allerbeste geval zegt het iets over de veiligheid van een bepaalde combinatie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:47

Je zegt het goed. De meeste!!! Bij lange na niet allemaal.

Als iedereen nou zijn oogkleppen af doet en rond kijkt. We kunnen allemaal wel denken dat we goede ruiters zijn en alles goed voor elkaar hebben. Maar dat is gewoon niet waar. En dan denk ik niet alleen aan de paardenhouders, maar ook aan alle schapenboeren en andere veehouders, want daar lopen er ook te vaak dieren van over de straat.

WBT het ruiterbewijs. Ik vind het maar een onprettig idee dat iedereen maar zomaar op een paard kan stappen en de wijde wereld in kan trekken. Want ook dat gebeurt! Laten we een paard huren, ik heb wel eens een paar lessen gehad en men denkt gelijk dat ze kunnen rijden en zo'n dier onder controle hebben. Nee veilig idee.... :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 12:54

beantsje schreef:
De meeste paardenhouders moeten er niet aan denken dat hun paard uitbreekt en realiseren zich heel goed dat hun paard kan worden aangereden. Dat is een grotere dreiging dan een evt. bekeuring.

Je geeft aan wat de kern van het probleem is. Veel paardeigenaars hebben niet op hun netvlies welke van hun verantwoordelijkheiden het zwaartse dient te wegen.
Hun paard wórdt niet aangereden. Ook is dat paardenleed niet de grote ´bedreiging´.
Hun paard loopt tegen een auto! De paardenhobby veroorzaakt letsel/leed bij derden.
Het probleem is niet het dode paard, maar de aangelopen méns :)*

Je verwoort exáct waarom ik dit onderwerp gestart heb.
De paardeneigenaars zijn zich voor een groot deel niet bewust van wat hun eerste verantwoordelijkheid is.
De vraag is of dit zo kan voortduren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:04

WinBinChes schreef:
WBT het ruiterbewijs. Ik vind het maar een onprettig idee dat iedereen maar zomaar op een paard kan stappen en de wijde wereld in kan trekken. Want ook dat gebeurt! Laten we een paard huren, ik heb wel eens een paar lessen gehad en men denkt gelijk dat ze kunnen rijden en zo'n dier onder controle hebben. Nee veilig idee.... :n

Het ´ruiterbewijs´ is echter een ongelukkige zaak. Het huidge ruiterbewijs zet ruiters vooral op het verkéérde been met allerlei halve waarheden, fouten en totaal irrelevante etikette.
Dát kan beter vergeten worden.

Een écht paardrij-bewijs via het CBR is een heel andere zaak.
Dat is dan een bewijs van met goed gevolg afleggen van een toets van kennis van verkeersregels en rijvaardigheid. Aan het WvW getoetst!

Ook lijkt het míj een verstandigde zaak wanneer de wetgever in het WvW een minimum-leeftijd zou opnemen voor bestuurders van paarden.

Dit zijn allemaal aspecten van paard los in de openbare ruimte; van het beschermen van de andere gebruikers van die ruimte.
Paardhouden/-rijden is een zwaarwegende verantwoordelijkheid, geen récht om anderen risico te laten lopen!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:16

Ik wil buitenbeschouwing laten of het huidige ruiterbewijs een optie zou zijn, maar ik ben zeker wel vóór een ruiterbewijs. Nu heb ik zelf ook geen ruiterbewijs. Meer ook omdat ik na 100 meter afgelegen weg, kilometers bos tot mijn beschikking heb waar de openbare weg ver van vandaag ligt. Maar ik zou er absoluut geen probleem van maken als zoiets verplicht zou worden.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:28

Geen paarden in de Randstad? Volgens mij kwamen alle paarden waar we het nu indirect toch over hebben zeker niet uit de Randstad, dus deze vlieger die gaat alniet op.

Daarnaast waarom zou iemand in de Randstad zijn paard niet goed kunnen houden? Denk dat ze daar (juist daar) omheinigen erg goed op peil hebben. Risico tot 0 is zeer onrealistisch!
Een minimum leeftijd? Een CBR test? Dan mag je eerst wel alle paarden testen want mijn ervaring is dat groot deel van ons huidige paarden bestand vrij heet en beetje ondeugend is (sportpaarden) deze zouden dan niet op de weg mogen? Wat als je er af valt op concour? vlakbij een woonwijk? Flauwekul dus ...!
Zwaarwegende verantwoordelijkheid? Vallen kan en een paard kan nu eenmaal schrikken, nooit te voorkomen en dat wil ik trouwens ook niet wat ik rijd paard juist om dat het dier een karakter heeft, anders kocht ik wel een hobbelpaard :D
Omheiningen moeten deugdelijk zijn, in de meeste gevallen deugt de omheining wel maar komt een paard op de weg door val ruiter, schrikken aan de hand ect ect, of worden los gelaten door een stel vandalen.
En wat dat spanje verhaal betreft, je woont in NEDERLAND !!!!!!! en ik denk dat wij in Nederland wat betreft dieren en dierenwelzijn een heel stuk beter omgaan met onze dieren dan in spanje.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:57

Ruiterbewijs is een lachertje... Ik heb m ook, maar het stelt niet veel voor.
Verder, ik ben twee jaar terug samen met mijn paard gevallen terwijl we buitenreden. Gelukkig de eerste keer dat ze daar was, en geen andere paarden in de buurt, dus bleef ze bij me.
Ik durf absoluut te stellen dat ik een heel betrouwbaar paard hebmaar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Wat betreft paarden in de randstad verbieden; misschien moeten we daar de kinderen dan ook maar verbieden, die kunnen immers ook ongelukken veroorzaken als ze niet uitkijken of aan het spelen zijn ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:08

WinBinChes schreef:
Verder zal je voor de ruiters het ruiterbewijs kunnen verplichten.

Dat zou kunnen ja. In theorie is alles mogelijk. Maar zou het niet veel zinniger zijn om voor je allerlei verplichtingen in te voeren eerst uit te zoeken:
1. wat en hoe groot het probleem is
2. of de bedachte oplossing ook maar enigzins van invloed is om dat probleem te verminderen

(En 3. maar die is voor de gevorderden, dat je overweegt of de nadelen (tijd, geld, weer meer regels, weer meer bureaucratie) opwegen tegen de voordelen.)

Citaat:
De kans bestaat nog steeds dat je eraf donderd wanneer het beessie op hol gaat, maar de kans is nu wel groter dat je controle houd over het paard, omdat je over bepaalde vaardigheden dient te beschikken voordat je met het dier de weg op gaat.

Eh... en dan stel je het ruiterbewijs voor? :? Als er nu toch iets geen moer met controle over het paard te maken heeft :=
(Of nou ja, misschien dat ik de toegevoegde overlevingswaarde van het verschil tussen een wit been en een half wit been even mis, maar...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:18

Kijk, het is óók een oplossing om paarden gewoon los te laten, dat het verkeer er rekening mee houdt en wat ongevallen te accepteren.
Maak van heel NL of alleen de Randstad een soort agrarisch woonerf.
Daarvan is in bv. Dublin een voorbeeld te zien; daar leven ´stadspaarden´.

Zoals het nú is, ligt de verantwoordelijkheid voor het niet veroorzaken van risico bij de eigenaar.
Zoals het nú is, hebben veel ruiters/eigenaars dat niet op het netvlies.
Zoals het nú is rijden erg veel bestuurders te paard in de openbare ruimte zonder benul van verantwoordelijkheid of verkeersregels.
Zoals het nú is staan er aardig wat paarden achter een draadje op 60 cm.
Dat ís een potentieel schot in eigen voet.
Doe er wat mee, of niet :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:20

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:

Je geeft aan wat de kern van het probleem is. Veel paardeigenaars hebben niet op hun netvlies welke van hun verantwoordelijkheiden het zwaartse dient te wegen.
Hun paard wórdt niet aangereden. Ook is dat paardenleed niet de grote ´bedreiging´.
Hun paard loopt tegen een auto! De paardenhobby veroorzaakt letsel/leed bij derden.
Het probleem is niet het dode paard, maar de aangelopen méns :)*

Je verwoort exáct waarom ik dit onderwerp gestart heb.
De paardeneigenaars zijn zich voor een groot deel niet bewust van wat hun eerste verantwoordelijkheid is.
De vraag is of dit zo kan voortduren.

Niet gaan vangen op woorden graag. We hebben het inderdaad over ongevallen waarbij het paard aangereden wordt. Of hij er nou voorsprong of niet, zal mij even Wurst zijn. Dit zijn ernstige ongevallen die ernstig letsel/dood en grote schade veroorzaken. Ik weet er alles van; het is een kennis van mij vroeger overkomen dat hij ineens 600 kg op zijn motorkap had, bijkwam op de IC en de rest van zijn leven met het nodige plaat- en schroefwerk moest rondhinken.

Daarbij denk ik dat mensen die door dit schrikbeeld nog geen voorzorgsmaatregelen nemen, het ook niet zullen doen uit angst voor een bekeuring.

Op zich vind ik het een redelijk voorstel om de eigenaar van een loslopend paard te bekeuren maar controle op weide afzettingen? Dat zou typische Nederlandse overregulering zijn. En hoe vaak moet de overheid wel niet controleren? want draadjes blijven niet eeuwig netjes zitten, dat weten we allemaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:42

beantsje schreef:
Op zich vind ik het een redelijk voorstel om de eigenaar van een loslopend paard te bekeuren maar controle op weide afzettingen? Dat zou typische Nederlandse overregulering zijn. En hoe vaak moet de overheid wel niet controleren? want draadjes blijven niet eeuwig netjes zitten, dat weten we allemaal.

Ik weet ook dat de draadjes niet blijven zitten; dat is geen excuus voor een ondeugdelijke afzetting, maar een reden voor zelf goed controleren/onderhouden :)*

De eigenaar is er ZELF verantwoordelijk voor Beantsje!

Het punt is de vraag of het nu goed genoeg is. Of de eigenaars die verantwoordlijkheid vertalen in voldoende ´deugdelijke omheining´.
Zo nee, wat er dan moet gebeuren.

Heeft inmiddels iemand al gevonden wat een ´deugdelijke omheining´ is voor de NL wet?
LDR wellicht?
Overigens. Denk eens na over dit feit op zich. Is dat niet van de zótte?!