Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

vuurneon

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:14

Maar zoek dan ook de tegenhangers erbij met de voordelen. Want pas kan kun je een goede afweging maken :)

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:17

ik kreeg van de week een oproep van mijn werk of ik me wilde laten inenten... ik behoor tot een dubbele risicogroep.

Ik werk in de zorg en ben ook zwanger. Maar ik ga me niet enten omdat ze nog niet weten wat het met de ongeboren kleine doet. dus dan maar niet. Als ik niet zwanger was geweest dan had ik het wel gedaan denk ik.

iedereen moet trouwens wel voor zichzelf beslissen of ze zich willen laten enten of niet... maar dan moeten ze ook bewust ervan zijn dat ze dan wel risico vormen, als ze het krijgen is het ook eigenverantwoording :o

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:54

Welshcobfan schreef:
Ik heb liever 'troep' in mij dan dat ik het risico loop zeer zwakke mensen besmet met het virus. Want ik zal de griep wel overleven, maar de kans is dat die mensen het minder treffen. Dat risico is groter dan dat ik wat op loop door een injectie.

Maar goed, dat ben ik :)

Denk je ook nog zo als je zwanger bent/wil worden en de vaccinatie wel degelijk effect kan hebben op je kind?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:55

Dan zal ik mijn mening herzien op basis van mij gevoel en onderzoeken, omdat ik dan ook verantwoordelijk ben voor een kleine. Maar op dit moment ben ik alleen verantwoordelijk voor mijzelf en voor mijn bewoners :) Dus hoef ik niet over de gevolgen van zwangerschap en inenting na te denken ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:43

MamboBeach schreef:
Klakkeloos achter de meute aanlopen? Wat is dat nu voor reactie?
Als je in de zorg werkt moet je er gewoon heel goed over nadenken, en ook zo nodig als er een vaccin is om die te krijgen.
Vind het vreemd dat een bijvoorbeeld verpleegkundige geen vaccinatie zou krijgen...

Het is een goede zaak dat mensen nadenken voor ze zich 'klakkeloos' laten enten omdat de overheid vindt dat dit nodig is.
Uiteindelijk zijn de eventueel vervelende bijwerkingen ook voor jezelf.

Ik denk niet alleen aan de patienten maar ook aan mezelf. Ik (en met mijn veel verpleegkundigen) zijn argwanend omdat de werking maar vooral de bijwerkingen op de lange duur van dit vaccin niet helemaal duidelijk zijn. Dat vind ik eng. Ik zeg niet dat ik de prik niet neem. Maar ik twijfel nogsteeds.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:10

shera schreef:
MamboBeach schreef:
Als je in de zorg werkt moet je er gewoon heel goed over nadenken, en ook zo nodig als er een vaccin is om die te krijgen.
Vind het vreemd dat een bijvoorbeeld verpleegkundige geen vaccinatie zou krijgen...

Het is een goede zaak dat mensen nadenken voor ze zich 'klakkeloos' laten enten omdat de overheid vindt dat dit nodig is.

.

Maar wat ik zelf veel om mij heen zie is dat mensen niet klakkeloos zich laten enten vanwege mensen om hun heen die zich ook niet laten enten of vanwege selectief lezen in de krant en ook visa versa: dat er mensen zijn die zich per se willen laten inenten omdat er zoveel aandacht is voor de griepdoden. Maar goed, dat houd je toch: wij mensen blijven toch kuddevolk en gevoelig voor berichtgeving :P De een meer als de ander natuurlijk :) Want er zijn gelukkig ook genoeg mensen die goed voor zichzelf nadenken.
Daarom vind ik de regel bij ons goed dat je je moet melden bij de directeur als je je niet laat enten. Zodat je ook zelf eerst even goed moet nadenken waarom je er niet voor kiest. (want 'collega a laat zich ook niet enten' is natuurlijk een slappe reden :=)
(voor alle duidelijkheid, op een papier kon je aangeven of je de prik wou of niet. bij de niet kon je nog kiezen uit: kinderwens/zwanger of allergie en anders: en daar moest je wel voor naar de directeur. )
Natuurlijk wordt er niemand verplicht om te enten, maar ging erom dat mensen bewust een keuze maakten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:15

Rinske schreef:
MamboBeach schreef:
Vind ik zelf een kwalijke zaak, zeker als je in de zorg werkt...

Waarom? Ik werk in de gehandicaptenzorg, maar in de vaccinaties zit een kwikoplossing die bij zwangerschap ernstige schade aan de ongeboren vrucht kan geven. Wij willen graag zwanger worden (en zitten in de medische molen). Moet ik dan een vaccinatie halen waarbij het risico groot is dat ik zélf een gehandicapt kind ter wereld breng? Over de werking en bijwerkingen is véél te weinig bekend.

Maar jij hebt zelf gekozen om in de zorg te werken en dat jullie een kindje willen is jullie van harte gegund.
Dat is toch iets heel anders, je hebt het nu over prive en werk...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:17

Welshcobfan Dat ben ik wel met je eens. En die hele mediahype rond de mex griep werkt ook onzekerheden in de hand. Hier lees je dit,daar lees je dat. Het wordt helemaal uit zijn verband gerukt.
Mensen moeten zich vooral geen zorgen maken. Nee dat zal wel, maar er is duidelijk WEL iets om je zoregn over te maken anders was er niet zoveel om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:17

Maar wat is de meerwaarde van het melden bij de directeur dan wcf?
Hij kan er immers geen conqequenties aan gaan hangen...

Dan kom je bij de directeur 'ik laat me niet enten'
'waarom niet?' ' omdat ik het niet wil'
Nou ja en dan? Hij kan het je niet verplichten, je niet ontslaan, je de toegang tot de werkvloer niet ontzeggen etc.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:24

ik ga de 23ste voor te laten enten,
ik heb er ook een dubbel gevoel bij.
ik weet niet wat de bijwerkingen zijn,maar andere kant ik heb echt zware astma.als ik het krijg denk ik ook dat ik het niet overleef.het is echt moeilijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:36

shera schreef:
MamboBeach schreef:

Ik denk niet alleen aan de patienten maar ook aan mezelf. Ik (en met mijn veel verpleegkundigen) zijn argwanend omdat de werking maar vooral de bijwerkingen op de lange duur van dit vaccin niet helemaal duidelijk zijn. Dat vind ik eng. Ik zeg niet dat ik de prik niet neem. Maar ik twijfel nogsteeds.

De mensen laten zich juist helemaal niet klakkeloos enten hoor, er zijn juist hele verhalen dat dit allemaal in gang is gezet door die en gene. Ik ben geen schaap en nooit geweest en ik doe altijd wat ik zelf wil.
Natuurlijk zijn er bijwerkingen, die zijn er ook bij de bestaande vaccinaties, alleen wordt daar bijna niet over gesproken. Misschien nu, omdat er 3 babytjes zijn overleden maar normaal doen de mensen dat ook 'klakkeloos'. Dat hoor ik nu niet...
De mensen die niet geent worden 'varen' een beetje mee op de mensen die wel geent zijn.

De mensen laten zonder na te denken de paarden ook enten...

Juist ik ben altijd een beetje een twijfelaar met enten en ik vind het ook dubbel.
Toch denk ik dat als je in de zorg werkt de vaccinatie voor lief moet nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:47

Kanelly schreef:
Maar wat is de meerwaarde van het melden bij de directeur dan wcf?
Hij kan er immers geen conqequenties aan gaan hangen...

Dan kom je bij de directeur 'ik laat me niet enten'
'waarom niet?' ' omdat ik het niet wil'
Nou ja en dan? Hij kan het je niet verplichten, je niet ontslaan, je de toegang tot de werkvloer niet ontzeggen etc.

Omdat je al aardig wat mensen eruit filtert die daar geen zin in hebben, dus die laten zich wel inenten. Want de directeur mag je dan wel niet ontslaan, maar zonder geldige reden een belangrijke vaccinatie overslaan staat wel niet goed in je boekje (het gaat nu namelijk erg slecht met onze organisatie en mensen moeten al minder werken, dus om dan slecht te boek komen te staan is echt niet gunstig). Bovendien hebben wij ontzettend veel mensen met een 0 uren contract, dus die kun je tijdens de epidemie bewust thuishouden (dus voor die wel consequenties, zal niet gebeuren denk ik maar het kan wel ). Maar de grootste meerwaarde is dat mensen nu bewust nadenken over hun keuze, omdat ze ontzag hebben voor de directeur en ze dan echt niet aankomen met een slecht excuus maar ze zullen hun verhaal een stuk beter voorbereiden. Het gevolg is nu wel dat veel meer mensen zich hebben laten inenten dan vorig jaar! :j Denk ook juist omdat je de groep eruit hebt gevist met de collectieve gedachte (daar kun je je immers niet meer achter schuilen als je er alleen voor staat bij de directeur ;) )
En de bewoners zijn gerustgesteld dat de organisatie er zoveel waarde aan hecht, want dat is ook natuurlijk belangrijk :)

(en voor de organisatie is het natuurlijk ook boeiend om te weten wat er nou achter de niet-prikkers schuilt, om er volgend jaar meer op in te spelen door betere info er bij te geven)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:07

Ik heb vandaag toevallig de brief van mijn werkgever gekregen, ik ga me dus wss wel laten enten. Als ik op vakantie ga naar een warm land laat ik me ook enten, dus ik heb er niet zoveel problemen mee. Dat zou ik wel hebben als ik het niet doe en uitleg moet geven daarover aan clienten die zeer ziek zijn en afhankelijk van mijn bezoekjes. Maar het blijft een keuze die ieder voor zich moet maken. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:10

Het is opvallend: ik ken eigenlijk niemand die zich nu 'ineens' laat inenten vanwege de Mexicaanse griep - de mensen die de inenting krijgen zijn vooral de mensen die ook de normale griepprik ontvangen.

Ik vind dat de paniekverhalen over de inenting de paniekzaaierij over de griep zelf tot nu toe overstijgen. (En de microchiptheorie was wel het geweldigst _O- )

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:58

hoi
nou ik laat me ook inenten heb lang getwijfeld maar toch uiteindelijk besloten me wel te laten enten zit ook in een dubbele risico groep heb astma en ben zwanger en je kunt je zo gek laten maken op t internet maar je leest meestal alleen de negatieve verhalen die ze ook bij andere entingen neerzetten zoals bij de baarmoeder hals kanker prik .maargoed het is een ieder zijn keus maar vind dat je als zorg personeel ook een voorbeeld funktie hebt want als mijn huisarts zelf niet zou enten hoe moet ze dan haar patiente gerust stellen ?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:52

MamboBeach schreef:
De mensen laten zich juist helemaal niet klakkeloos enten hoor, er zijn juist hele verhalen dat dit allemaal in gang is gezet door die en gene. Ik ben geen schaap en nooit geweest en ik doe altijd wat ik zelf wil.
Natuurlijk zijn er bijwerkingen, die zijn er ook bij de bestaande vaccinaties, alleen wordt daar bijna niet over gesproken. Misschien nu, omdat er 3 babytjes zijn overleden maar normaal doen de mensen dat ook 'klakkeloos'. Dat hoor ik nu niet...
De mensen die niet geent worden 'varen' een beetje mee op de mensen die wel geent zijn.

De mensen laten zonder na te denken de paarden ook enten...

Juist ik ben altijd een beetje een twijfelaar met enten en ik vind het ook dubbel.
Toch denk ik dat als je in de zorg werkt de vaccinatie voor lief moet nemen.

Verschil is dat dit om een enting gaat die nog maar net ontwikkeld is en waarvan de bijwerkingen (op lange termijn) niet bekend zijn. De normale/ standaard entingen bestaan al jaren en worden verbeterd uit ervaringen van de jaren ervoor. Dat maakt voor mij een wezenlijk verschil dat ik de gewone entingen wél haal en deze bijv. wrs niet. De griepprik haal ik ook niet, want voor die hooguit 2x per jaar een paar dagen ziek thuis, hoef ik niet al die rotzooi in mijn lijf.
Ik heb bijv. wel mijn Hepatitus prikken gehad, ook via mijn werk :)

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:36

In het verpleeghuis waar ik werk, hebben we de eerste anderhalve maand van het jaar een epidemie gehad: het norovirus. Die epidemie was vele malen erger dan wat die mexicaanse griep tot nu toe lijkt te gaan doen.
Zo'n beetje alle bewoners en bijna alle personeel is ziek geweest. Ik ben een van de weinige geweest die er geen last van gehad heeft.
Het hele huis was afgesloten voor bezoek en vrijwilligers, alles wat niet direct belangrijk was was stilgezet en iedereen die kon werken werd ingezet in de zorg of de huishouding. Ik ben activiteitenbegeleider, en ik heb anderhalve maand lang bij de voeding gewerkt. De managers hebben die tijd bedden verschoont. Ander kantoorpersoneel hielp in de huishouding, om te zorgen dat de toiletten meerdere malen per dag werden schoongemaakt.
Het was een vreselijke periode, maar gelukkig is er niemand aan overleden en we zijn er, doodmoe dat wel, doorheengekomen.

We hebben een goed voorproefje gehad, en als die mexicaanse griep toch echt gaat uitbreken, dan komen we er ook wel weer doorheen. Maar ik weet het niet, tot nu toe lijkt het allemaal hard mee te vallen. Het is afwachten wat het gaat doen. En aangezien veel van mijn collega's zich wel gaan laten enten, zal het met het personeelstekort ook wel meevallen.

Donderdag is er een bewoner ziek geworden bij ons, maar er is nog geen bevestiging of het de mexicaanse griep is. Wel is er al gevraagt, of we standby willen staan op onze vrije dagen, zodat we kunnen worden ingeschakelt zodra het nodig is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:45

Ik werk in de zorg en neem hem niet.

Wil niet al die vreemde stoffen in mijn lichaam voor een ziekte die amper mensen dood.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:49

BraveSpots schreef:
...voor een ziekte die amper mensen dood.

Dat is nogal een aanname :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:50

Shadow0 schreef:
BraveSpots schreef:
...voor een ziekte die amper mensen dood.

Dat is nogal een aanname :)

Jap, maar tot nog toe vind ik dat wel. Hier toch (volg het niet zo in Nederland) vind ik het dodental en de ernst van de ziekte algemeen echt niet hoog genoeg om me te laten enten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:05

BraveSpots schreef:
Jap, maar tot nog toe vind ik dat wel. Hier toch (volg het niet zo in Nederland) vind ik het dodental en de ernst van de ziekte algemeen echt niet hoog genoeg om me te laten enten.

Tsja, en als het dat wel is, ben je te laat...

(Iedereen moet voor zichzelf een inschatting maken van de risico's hoor, maar als je zegt dat het nu niet erg genoeg is, baseer je je inschatting op verkeerde gegevens. Omdat het er helemaal niet toe doet hoe het nu is...)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:07

Shadow0 schreef:
BraveSpots schreef:

Tsja, en als het dat wel is, ben je te laat...

(Iedereen moet voor zichzelf een inschatting maken van de risico's hoor, maar als je zegt dat het nu niet erg genoeg is, baseer je je inschatting op verkeerde gegevens. Omdat het er helemaal niet toe doet hoe het nu is...)

Hmm, en laat ik erbij zeggen dat ik persoonlijk niet geloof dat de ziekte heel erg zal worden en ontzettend veel (dodelijke) slachtoffers zal maken :).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:18

Ik wou de vaccinatie in eerste instantie niet, maar ik heb vandaag een goed gesprek gehad met de kinderarts bij ons op de afdeling..
(werk op een kinder en jeugd afdeling, ook met premature kinderen) en heb nu besloten het wel te doen.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als er een kind sterft of ernstig ziek wordt doordat ik me niet laat enten.

Vooral omdat je de ziekte al kunt doorgeven voor je zelf symptomen hebt.

Ik ga volgende week maandag om mijn eerste prikje.

Voor mezelf zou ik het niet laten doen, en als ik met volwassenen zou werken ook niet, maar die kindjes.. tja..

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:19

kekavo schreef:
In het verpleeghuis waar ik werk, hebben we de eerste anderhalve maand van het jaar een epidemie gehad: het norovirus. Die epidemie was vele malen erger dan wat die mexicaanse griep tot nu toe lijkt te gaan doen.
Zo'n beetje alle bewoners en bijna alle personeel is ziek geweest. Ik ben een van de weinige geweest die er geen last van gehad heeft.
Het hele huis was afgesloten voor bezoek en vrijwilligers, alles wat niet direct belangrijk was was stilgezet en iedereen die kon werken werd ingezet in de zorg of de huishouding. Ik ben activiteitenbegeleider, en ik heb anderhalve maand lang bij de voeding gewerkt. De managers hebben die tijd bedden verschoont. Ander kantoorpersoneel hielp in de huishouding, om te zorgen dat de toiletten meerdere malen per dag werden schoongemaakt.
Het was een vreselijke periode, maar gelukkig is er niemand aan overleden en we zijn er, doodmoe dat wel, doorheengekomen.

We hebben een goed voorproefje gehad, en als die mexicaanse griep toch echt gaat uitbreken, dan komen we er ook wel weer doorheen. Maar ik weet het niet, tot nu toe lijkt het allemaal hard mee te vallen. Het is afwachten wat het gaat doen. En aangezien veel van mijn collega's zich wel gaan laten enten, zal het met het personeelstekort ook wel meevallen.

Donderdag is er een bewoner ziek geworden bij ons, maar er is nog geen bevestiging of het de mexicaanse griep is. Wel is er al gevraagt, of we standby willen staan op onze vrije dagen, zodat we kunnen worden ingeschakelt zodra het nodig is.

NORO-virus is echt wel besmettelijker dan de Mexicaanse griep. Echt als ik me tegen noro kon laten inenten deed ik het gisteren nog! :+ Ik ben nog nooit zo ziek geweest als toen. Wat een hel als je met een emmer op de wc zit :o

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:24

haha ik heb dat ook al gedacht stephanie ;) Vreselijk virus :r
ik denk trouwens dat NORO voor kwetsbare patienten minstens zo gevaarlijk is als de MG.