Genocide bij dove mensen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:06

Ik ben heel benieuwd wat je bedoelt met mezelf in wat??? verdrinken?

De jammere aan CI is vooral: ouders horen van de dokters dat hun kind horend is met een CI. (wat dus NIET zo is).
Dus ouders leren geen gebarentaal, kinderen gaan naar regulier onderwijs. Later op bepaalde leeftijd merkt het kind, ik kan niet alles volgen (er zitten natuurlijk ook kinderen met CI erbij die het prima doen.)
En dan ontdekken ze misschien de gebarentaal, maar toch steeds, zijn ze nou horend, slechthorend of doof?
CI kinderen worden eigenlijk net als vele slechthorenden, wie ben ik, waar hoor ik thuis??
In de horendenwereld, in de slechthorendenwereld (wat anders is dan de horenden/dovenwereld, de meesten in dit wereld zweven tussen 2 werelden) of in de dovenwereld.
Soms kunnen ze het prima handelen, kiezen ze voor een wereld of kiezen ze voor het beide. Maar een groot deel zit nog steeds met de vraag, waar hoor ik nou thuis? En dat is voor de meeste mensen belangrijk. Hier hebben de ouders (en de medici) heel vele invloed in, ze willen immers dat hun dove kind horend is wat dus NIET zo is.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:09

MoonChloe schreef:
Ik ben toch dood als het helemaal is uitgestorven ;)
Dus gaat niet perse om mij zelf he :) Maar voor andere doven en arme 'horenden' die een CI hebben maar geen identiteit hebben.

Ik ben zelf ook een CI draagster, maar daarbij voel ik mij niet horend hoor. Ik blijf zwaar slechthorend/doof met een CI. Een CI is alleen een hulpmiddel om mensen wat makkelijker te kunnen verstaan.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:11

Mijn oma was doof en het komt in onze familie erg veel voor, wij weten eigenlijk niet beter, juist om dat mijn oma er zelf ook altijd zo luchtig mee om ging, ze was doof geworden op haar tiende dus kon ze evengoed wel praten al werd het wel steeds onduidelijker, vooral haar zelfgezongen en verzonnen liedjes zullen me altijd bijblijven, nee hoor ik vind het ook geen handicap.
Het verwaterd wel een beetje omdat ik het niet meer gebruik maar veel mensen in onze familie beheersen ook de gebarentaal, kleine moeite om het te leren als er iemand in je omgeving niet kan horen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:13

Karin, je hebt misschien 40 jaar zonder CI rondgelopen. Gebarentaal geleerd, getrouwd met een dove/zwaar slechthorende man.

Ik heb het misschien verkeerd geformuleerd, ik doelde dus vooral op kindertjes wie CI's moeten dragen door ouders die denken/willen die hun kind horend worden :)

Ilja000

Re: Genocide bij dove mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:16

Waarom zouden ouders niét willen dat hun kind enigzins kan horen? Het maakt de aansluiting met de maatschappij alleen maar wat makkelijker!

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:17

MoonChloe schreef:
Karin, je hebt misschien 40 jaar zonder CI rondgelopen. Gebarentaal geleerd, getrouwd met een dove/zwaar slechthorende man.

Ik heb het misschien verkeerd geformuleerd, ik doelde dus vooral op kindertjes wie CI's moeten dragen door ouders die denken/willen die hun kind horend worden :)

Dat is waar wat je zegt dat veel ouders van jonge kinderen denken dat hun kind d.m.v. een CI weer 'goedhorend' zijn. Bij mijn weten zegt het CI team waar ik dus voor in behandeling ben geweest tegen de ouders dat zijn/haar kind d.m.v. een CI niet goedhorend gaat worden, maar dat het communiceren m.b.v. een CI het makkelijker maakt en daar ben ik dus wel een voorstander van.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:20

Ja daarom vind ik VU ook beter dan de andere ziekenhuizen.

Idd Ilja, dat is helemaal waar. Maar bied dan tenminste wel gebarentaal aan ;) Dat gebeurt nu niet omdat het volgens de medici slecht zou zijn.
Waarom leren de horende baby's wel gebarentaal en dove baby's niet? :\

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:42

Wie van de CI dragers zou ik eens mogen pb-en voor meer info?

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:49

mysa schreef:
Wie van de CI dragers zou ik eens mogen pb-en voor meer info?

Mij :-)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:53

Mijn moeder heeft ook 2 CI's. Zij is vanaf dr 21e steeds slechthorender geworden en voor de operatie hoorde ze in totaal nog maar voor 2%.
Haar 1e CI heeft ze nu bijna 2 jaar en daar hoort ze alweer voor 75% mee! Na een paar weken kon ze zelfs voor t eerst in 25 jaar weer vogels horen fluiten! Heel erg bijzonder.
Ze heeft afgelopen jaar dr 2e CI gekregen, maar dat is nog best wel een kunst om die 2 op elkaar af te stemmen. Toch gaat t erg goed en hoeft ze niet eens meer te liplezen om mensen te kunnen verstaan :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:56

Wat betreft gebarentaal bij dove kinderen met CI's, daar ben ik wel helemaal voor! Het schijnt dat dove kinderen soms liever van die CI's af willen en via gebarentaal willen praten.
Als die gebarentaal ze niet geleerd wordt/is, dan hebben ze helemaal geen communicatiemiddel.
Het schijnt ook dat die kinderen zich vervolgens nergens meer thuis voelen, want ze zijn niet doof (vanwege die CI's) maar ook niet horend. Lijkt mij zwaar om een beslissing te moeten maken voor je kind of hij/zij wel/niet een CI zou moeten krijgen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:58

Ik vind dat als je ze ci geeft, ook meteen volledig gebarentaalaanbod moet geven.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:58

Ja dat vind ik ook! :)

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:37

Ben ik helemaal mee eens. Tweetalig opvoeden dus :D

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:08

Tweetalig opvoeden ben ik voor! Ik denk idd dat kinderen ook wel eens zonder CI willen, en als er dan niemand is die het kind NGT geleerd heeft wordt het er voor het kind helemaal niet fijner op. Ik zou me dan behoorlijk onbegrepen voelen...al gaat het hier natuurlijk niet over kinderen alleen ;)
btw, leuk dat het topic weer een beetje loopt! Ik vind het wel interessant!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:55

Ik krijg een beetje een nare smaak van dit topic. Beetje 'wij' en 'zij' gevoel, wat ik eigenlijk niet snap, want jullie zien je toch als volwaardig mens zonder handicap? Waarom zou je je dan zo afzonderen van de andere mensen zonder handicap? Dit gevoel wordt overigens alleen maar versterkt door het feit dat je zegt dat je niet wel-horend geboren zou willen worden. Het komt op mij over alsof je het als voorrecht ziet en doven die zeggen dat ze wel willen horen als 'minder' ziet, terwijl ik me heel goed voor kan stellen dat er dove mensen zijn die wél graag willen horen (ongeacht of ze doof of horend geboren zijn).
Nee, weinig sympathie voor deze stelling. Als me de keus zou worden gesteld om een doof kindje te laten aborteren dan zou ik het vrijwel zeker doen; als ik die keus zou hebben zet ik liever geen gehandicapte kinderen op de wereld.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 21:02

Ik zonder me niet af van mensen zonder 'handicap'. Waar staat dat??????

Ik weet niet beter dat ik niet kan horen, dus ik hoef niet horend te worden. (horend geboren hoeft nu dus ook niet meer :P ) Want ik weet zeker dat ik dan gillend gek zou worden, thuis en op school was ik mijn gehoorapparaten altijd zogenaamd kwijt.

Er zijn zeker doven die graag horend zouden willen worden, maar hoeveel daarvan zijn doofgeboren?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:04

Afzonderen is misschien de verkeerde bewoording. Maar het feit dat je doof zijn als cultuur ziet vind ik gewoon vreemd.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 21:05

Vanillia schreef:
Afzonderen is misschien de verkeerde bewoording. Maar het feit dat je doof zijn als cultuur ziet vind ik gewoon vreemd.

Waarom is het vreemd als je een dovencultuur hebt?

een klein beetje informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dovencultuur

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:07

Shiloh schreef:
Okee, dit klinkt misschien heel plat, maar je bent toch ook gehandicapt. Ok, misschien niet zoals het syndroom van down oid, maar als je letterlijk kijkt naar het woord, een handicap is niet meer dan een beperking, iets waardoor je je moet aanpassen en dat heb je toch ook.

Snap nooit zo goed waarom mensen over dat woord struikelen.

Vind het eigenlijk een beetje raar om te zeggen dat je het erg zou vinden dat er straks geen doven meer zouden zijn (al denk ik niet dat zoiets snel gebeurd). Ok, dat jullie een eigen cultuur hebben snap ik, maar je wenst een ander toch geen doof zijn toe puur zodat je cultuur behouden kan worden. Niet dat je als dove niet gelukkig kan zijn, maar ik neem aan dat iedereen toch liever niet doof is dan wel.

_/-\o_ Ben ik het helemaal mee eens!

Ik vindt het zelfs egoistisch hoe je denkt. Je vindt het dus niet erg om nog meer mensen op de wereld te laten zetten met deze handicap? Als het ook voorkomen kan? Aborteren ben ik tegen, maar als voor de zwangerschap al getest kan worden, waarom niet!? Die testen zijn er ook niet zomaar.
Oja niet gaan denken dat ik gehandicapten niet respecteer!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:02

Ik ben niet doof, maar mijn moeder wél. En als ik zie welke beperkingen haar dat heeft opgeleverd de afgelopen 25 jaar.. Nauwelijks sociale contacten, niet de deur uit durven omdat ze zo weinig hoorde, niet naar verjaardagen/evenementen kunnen vanwege t lawaai en daardoor niet kunnen communiceren + zich nog erger buiten gesloten voelen op dat moment, kassiéres niet kunnen verstaan als je in de rij staat en iedereen je ongeduldig aan loopt te staren omdat je t niet kunt verstaan én je dus dom voelen, als ze anderen niet verstond dan vragen of ze duidelijker wilden spreken waarop mensen vervolgens automatisch heel hard gaat praten maar nog steeds niet duidelijk..(ze heeft tinitus)
Doof zijn beperkt je ongelooflijk en wekt veel onbegrip op bij mensen.
Maar om nou baby's te laten aborteren als je al weet dat ze doof zullen worden, dát vind ik echt wel te ver gaan. Dove mensen hebben ook recht op leven, ook al weet de maatschappij nauwelijks om te gaan met dove mensen. Dat is niet de schuld van de doven, maar van de horenden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:30

LiVetime schreef:
Ik ben niet doof, maar mijn moeder wél. En als ik zie welke beperkingen haar dat heeft opgeleverd de afgelopen 25 jaar.. Nauwelijks sociale contacten, niet de deur uit durven omdat ze zo weinig hoorde, niet naar verjaardagen/evenementen kunnen vanwege t lawaai en daardoor niet kunnen communiceren + zich nog erger buiten gesloten voelen op dat moment, kassiéres niet kunnen verstaan als je in de rij staat en iedereen je ongeduldig aan loopt te staren omdat je t niet kunt verstaan én je dus dom voelen, als ze anderen niet verstond dan vragen of ze duidelijker wilden spreken waarop mensen vervolgens automatisch heel hard gaat praten maar nog steeds niet duidelijk..(ze heeft tinitus)
Doof zijn beperkt je ongelooflijk en wekt veel onbegrip op bij mensen.
Maar om nou baby's te laten aborteren als je al weet dat ze doof zullen worden, dát vind ik echt wel te ver gaan. Dove mensen hebben ook recht op leven, ook al weet de maatschappij nauwelijks om te gaan met dove mensen. Dat is niet de schuld van de doven, maar van de horenden.

Ik ben het opzich wel met je eens dat het probleem in de maatschapij ligt niet bij de gahandicapte maar ik denk toch dat wij ons als maatschappij met onze neus uit de zaken van induviduele ouders moeten blijven. Ouders moeten individueel kunnen bepalen of zij iets aan kunnen. Ik ben niet tegen abortus dus ik vind dat dat altijd de keus is van de moeder is of wij haar redenering nu begrijpen of niet.

Vond het ook heel vreemd dat er een tijd geleden zo'n rel was over het selecteren tegen het borstkanker gen. Dat mocht niet want de hoge heren wisten het beter dan alle vrouwen die doodbang zijn dat ze hun dochters een verschrikkelijke ziekte (waar ze vaak al familieleden aan verloren hadden) mee gaven. Vind dat ook echt de keus van de moeder.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:20

je gaat leven naar je eigen inzicht en kunnen van je eigen leven.
hiermee bedoel ik dat je je aanpast naar je leven, ik heb slecht zicht, ja *** voor me maar ik leef (zal wel moeten) zoals ik leef.
ik kan meerdere dingen niet, voor iemand die dit allemaal wel kan misschien wel onmisbaar. maar in hoeverre onmisbaar je denkt dat je niet zonder kan, ik kan het ook dus waarom een ander niet. je leeft ernaar ik kan me niet voorstellen om goed te kunnen zien maar wat moet ik zonder mijn gehoor. ik zou me geen raad weten.

het hebben van een slechtziend kind geeft veel zorgen (geen ervaring met doofheid maar zal niet minder zijn)
het is immers een beperking je kunt iets dus minder goed of misschien wel helemaal niet. dit gun ik mijn kind dus niet. vooral omdat ik weet waarover ik praat. ieder mens komt wat tegen waar ze niet tevreden over zijn, maar mensen met een handicap moeten ook nog tegen andere dingen knokken en bewijzen dat ze niet achterlijk zijn.
er word nogsteeds weleens achter mijn rug om gevraagd (aan iemand die bij me is) wat ik heb. sommige mensen kunnen er niet mee omgaan en dat zal altijd zo blijven. dus als er over 30 jaar geen slechtziend kind meer op aarde komt juig ik dat alleen maar toe.
of ik voor een abortus ga, mijn gevoel van nu zegt NEE maar wat als het zover is. hoe denk je er dan over.
als ik het van te voren weet is het duidelijk, nee dat wil ik niet.
voor mijn gevoel ben ik iets afgedwaald maar nu staat mijn motivatie er wel bij, waarom ik dus geen gehandicapt kind wil.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:30

Waarom ben je als dove niet gehandicapt, je hebt toch een beperking? Mensen die een verlamming hebben ergens zijn toch ook gehandicapt?
Mijn nichtje is zelf doofgeboren en heeft heel veel leer- en sociale moeilijkheden (gehad). Als kind werd ze veel gepest. Ze kan lip lezen en praten en sinds msn bestaat heb ik haar pas goed leren kennen. Als ik dit bij haar zie vind ik het echt een beperking. Ze had zelf ook graag willen horen, muziek willen luisteren en dansen. Nu kan ze alleen muziek voelen. Ze voelt zichzelf op verjaardagen altijd genegeerd, omdat ze zich niet snel kan mengen in een discussie, ongemerkt gebeurt dit toch in een groep.
Dus als ik zou kunnen kiezen, zou ik dat gen id weg laten halen, maar absoluut niet aborteren.
Hoezo zijn er geen doven meer, dit gebeurt toch alleen bij ivf kindjes?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:40

melissa_b schreef:
Shiloh schreef:
Okee, dit klinkt misschien heel plat, maar je bent toch ook gehandicapt. Ok, misschien niet zoals het syndroom van down oid, maar als je letterlijk kijkt naar het woord, een handicap is niet meer dan een beperking, iets waardoor je je moet aanpassen en dat heb je toch ook.

Snap nooit zo goed waarom mensen over dat woord struikelen.

Vind het eigenlijk een beetje raar om te zeggen dat je het erg zou vinden dat er straks geen doven meer zouden zijn (al denk ik niet dat zoiets snel gebeurd). Ok, dat jullie een eigen cultuur hebben snap ik, maar je wenst een ander toch geen doof zijn toe puur zodat je cultuur behouden kan worden. Niet dat je als dove niet gelukkig kan zijn, maar ik neem aan dat iedereen toch liever niet doof is dan wel.

_/-\o_ Ben ik het helemaal mee eens!

Ik vindt het zelfs egoistisch hoe je denkt. Je vindt het dus niet erg om nog meer mensen op de wereld te laten zetten met deze handicap? Als het ook voorkomen kan? Aborteren ben ik tegen, maar als voor de zwangerschap al getest kan worden, waarom niet!? Die testen zijn er ook niet zomaar.
Oja niet gaan denken dat ik gehandicapten niet respecteer!

Ben ik het ook wel een beetje mee eens!!>.