Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MoonChloe schreef:Ik ben toch dood als het helemaal is uitgestorven![]()
Dus gaat niet perse om mij zelf heMaar voor andere doven en arme 'horenden' die een CI hebben maar geen identiteit hebben.
MoonChloe schreef:Karin, je hebt misschien 40 jaar zonder CI rondgelopen. Gebarentaal geleerd, getrouwd met een dove/zwaar slechthorende man.
Ik heb het misschien verkeerd geformuleerd, ik doelde dus vooral op kindertjes wie CI's moeten dragen door ouders die denken/willen die hun kind horend worden
Vanillia schreef:Afzonderen is misschien de verkeerde bewoording. Maar het feit dat je doof zijn als cultuur ziet vind ik gewoon vreemd.
Shiloh schreef:Okee, dit klinkt misschien heel plat, maar je bent toch ook gehandicapt. Ok, misschien niet zoals het syndroom van down oid, maar als je letterlijk kijkt naar het woord, een handicap is niet meer dan een beperking, iets waardoor je je moet aanpassen en dat heb je toch ook.
Snap nooit zo goed waarom mensen over dat woord struikelen.
Vind het eigenlijk een beetje raar om te zeggen dat je het erg zou vinden dat er straks geen doven meer zouden zijn (al denk ik niet dat zoiets snel gebeurd). Ok, dat jullie een eigen cultuur hebben snap ik, maar je wenst een ander toch geen doof zijn toe puur zodat je cultuur behouden kan worden. Niet dat je als dove niet gelukkig kan zijn, maar ik neem aan dat iedereen toch liever niet doof is dan wel.
LiVetime schreef:Ik ben niet doof, maar mijn moeder wél. En als ik zie welke beperkingen haar dat heeft opgeleverd de afgelopen 25 jaar.. Nauwelijks sociale contacten, niet de deur uit durven omdat ze zo weinig hoorde, niet naar verjaardagen/evenementen kunnen vanwege t lawaai en daardoor niet kunnen communiceren + zich nog erger buiten gesloten voelen op dat moment, kassiéres niet kunnen verstaan als je in de rij staat en iedereen je ongeduldig aan loopt te staren omdat je t niet kunt verstaan én je dus dom voelen, als ze anderen niet verstond dan vragen of ze duidelijker wilden spreken waarop mensen vervolgens automatisch heel hard gaat praten maar nog steeds niet duidelijk..(ze heeft tinitus)
Doof zijn beperkt je ongelooflijk en wekt veel onbegrip op bij mensen.
Maar om nou baby's te laten aborteren als je al weet dat ze doof zullen worden, dát vind ik echt wel te ver gaan. Dove mensen hebben ook recht op leven, ook al weet de maatschappij nauwelijks om te gaan met dove mensen. Dat is niet de schuld van de doven, maar van de horenden.
melissa_b schreef:Shiloh schreef:Okee, dit klinkt misschien heel plat, maar je bent toch ook gehandicapt. Ok, misschien niet zoals het syndroom van down oid, maar als je letterlijk kijkt naar het woord, een handicap is niet meer dan een beperking, iets waardoor je je moet aanpassen en dat heb je toch ook.
Snap nooit zo goed waarom mensen over dat woord struikelen.
Vind het eigenlijk een beetje raar om te zeggen dat je het erg zou vinden dat er straks geen doven meer zouden zijn (al denk ik niet dat zoiets snel gebeurd). Ok, dat jullie een eigen cultuur hebben snap ik, maar je wenst een ander toch geen doof zijn toe puur zodat je cultuur behouden kan worden. Niet dat je als dove niet gelukkig kan zijn, maar ik neem aan dat iedereen toch liever niet doof is dan wel.
Ben ik het helemaal mee eens!
Ik vindt het zelfs egoistisch hoe je denkt. Je vindt het dus niet erg om nog meer mensen op de wereld te laten zetten met deze handicap? Als het ook voorkomen kan? Aborteren ben ik tegen, maar als voor de zwangerschap al getest kan worden, waarom niet!? Die testen zijn er ook niet zomaar.
Oja niet gaan denken dat ik gehandicapten niet respecteer!