Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:17

oh dat is echt schandalig Smartie!

Ow wauw linda, wou dat ik anderhalf uur had om een klant te bedienen, ik moet mensen zich de koning laten voelen in de 3 min. die ik voor ze heb...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:19

lima bedoel je denk ik :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:21

LimaMambo schreef:
ik heb altijd in een telecomwinkel gewerkt, daar was ik soms anderhalf uur bezig met klanten.. ik kreeg nooit fooi!
ergens klopt dat dan toch niet?
anderhalf uur bezig zijn met iemand, vragen beantwoorden etc etc, of een colaatje naar een tafel brengen wat ongeveer een halve minuut duurt.. wie zou jij eerder fooi geven?
In de veel winkels krijg je wel weer een verkoopbonus als personeel.

In Amerika is het overigens ook heel normaal dat je voor een goede service in een winkel een fooi geeft. Kapper en dat soort dingen is weer iets wat echt verwacht wordt en toen ik daar werkte kreeg ik ook best hele fijne fooien.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:21

Ze kiezen er toch zelf voor om serveerster/ober te worden. En ja, dan moet je heen en weer lopen om mensen te bedienen. Dúh :Y)

Katja

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:22

En voor een gedeelte kies je daarvoor omdat je naast het magere salaris ook nog fooien krijgt ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:23

ah idd, punt is gewoon dat de werkdruk echt extreem hoog ligt. Er is niemand die zegt dat jullie minder hard werken. Maar in een normaal bedrijf heb je ook wel eens stress maar hier heb je 10 uur achter elkaar stress, geregeld kan ik pas om 16.00 lunchen terwijl ik om 9.30 begonnen ben.

Je bent er om mensen het gevoel te geven dat ze uit zijn, dat betekent vaak net even iets extra's geven, kleurplaatje, glaasje water, kaas van de pizza af laten of juiste extra erop. Iedereen wil wat extra's en zo heb je 8-16 tafels tegelijk. Als je dat goed doet en mensen waarderen dat dan geven ze vaak fooi, geven ze dat niet? ook goed.

spijker op zijn kop katja!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:24

Katja schreef:
En voor een gedeelte kies je daarvoor omdat je naast het magere salaris ook nog fooien krijgt ;)

noouu magere salaris is niet altijd waar hoor
ik heb in meerdere horecagelegenheden gewerkt maar verdiende daar meer per uur dan andere baantjes, zoals telecomwinkel

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:25

Katja schreef:

Maar daar kan je niet vanuitgaan vind ik, als je ervoor solliciteert. Niet iedereen geeft fooi, dus ben je er sowieso niet zeker van of dat wel genoeg is om van te leven. Kijk dit gaat wel weer over Amerika natuurlijk, maargoed. Ik vind dat verhaal van dat het verplicht is gewoon bizar, wat bij Oprah was dan.
Hun kiezen voor zo'n baantje, en dan is de klant verplicht om fooi te geven? Beetje heel erg krom!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:26

Ja daar ga je dus wel van uit Deadstar, want zo werkt de horeca gewoon. En geloof mij je instelling bepaalt de hoogte van je fooi!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:24

Caira schreef:
Ja daar ga je dus wel van uit Deadstar, want zo werkt de horeca gewoon. En geloof mij je instelling bepaalt de hoogte van je fooi!

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel, met fooi geven is niets mis natuurlijk, maar de klant mag altijd nog zelf bepalen of hij/zij fooi geeft, en hoeveel.
En in Amerika is het dus zogenaamd 'verplicht', en dat vind ik onzin! Aangezien je er zelf voor kiest. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:27

nee jij snapt het amerikaanse systeem niet

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:31

Ik vind het geen onzin, het is daar nou eenmaal zo. Heb daar ook vaak zat in een restaurant gezeten en dat de rekening een stuk hoger uitviel dan verwacht. Was ik even vergeten dat de tax erbij kwam en de fee. In sommige restaurants (weet niet of dat dus in elk restaurant zo is daar) is de fee al in het totaalbedrag berekend en hoef je geen fooi te geven. Al doen ze het bijna allemaal wel, zo ik ook. Vraag me af wat er met de berekende fee gedaan wordt, of dat dan in de baas zijn handen verdwijnt, of het voor de bediende is, of dat het verdeeld wordt over al het werkende personeel? Extra gegeven fee is geloof ik wel gewoon voor het bedienend personeel.

Anyway, ik zou een standaardbedrag van 20% wel belachelijk vinden. Heb ik daar ook nooit gedaan, heb gewoon een normaal bedrag gegeven in vergelijking tot de rekening. Kunnen ze zeggen dat ze daar een hongerloontje hebben en dat ze op de fooi moeten leven, maar zij kiezen er toch voor om dat baantje te nemen? Een wc-schoonmaker zal ook niet een vetpot zijn, maar die geef je toch ook geen fooitje nadat je gewees bent?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 29-10-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:31

Caira schreef:

Sorry hoor, is mn mening alleen maar :=

:roll:

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:33

DeadxStar schreef:
Caira schreef:

Sorry hoor, is mn mening alleen maar :=

:roll:

In amerika is de fooi het loon van de serveerster, dus zo'n 'onzin' is het dan niet om fooi te geven. Door te zeggen dat je het onzin vind geef je aan dat je het niet snapt.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:36

Caira schreef:
In amerika is de fooi het loon van de serveerster, dus zo'n 'onzin' is het dan niet om fooi te geven. Door te zeggen dat je het onzin vind geef je aan dat je het niet snapt.

Dan lees je het niet goed, want ik zeg nergens dat ik het onzin vind om fooi te geven. Ik vind het onzin dat het verplicht is.
Zoals ik net al zei, fooi geven vind ik normaal (mits goede bediening uiteraard), maar je moet je niet verplicht gaan voelen.

Maargoed, gelukkig woon ik ook niet in Amerika ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:38

Natuurlijk moet je je verplicht gaan voelen in Amerika, zo'n serveerster moet toch ook eten?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:54

Caira schreef:
dat serveersters niets zien van de fooi is echt hufterig want op een hele drukke dag kan dat zo rond de 60-70 euro per serveerster liggen.

Dan werk ik duidelijk in het verkeerde restaurant ;(

Bij ons verdienen we in totaal zo'n 150 euro fooi op een avond, en dat moeten we dus delen met de serveersters en de keuken.
Zal wel liggen aan het soort mensen dat bij ons komt, geen of weinig fooi geven is meer de regel dan de uitzondering.
Afronden met 5 cent fooi schiet ook niet echt op :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:56

Hoeveel tafeltjes heb je?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:58

Caira schreef:
Natuurlijk moet je je verplicht gaan voelen in Amerika, zo'n serveerster moet toch ook eten?

En dat is het hem nou juist; ik moet helemaal niks :)
Ik zeg niet dat ik geen fooi zou geven, maar dat zou ik dan doen omdat ik dat zelf wil.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:01

Caira schreef:
Hoeveel tafeltjes heb je?

In totaal bedoel je?
Binnen ongeveer 35, en terras nog een stuk of 15.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:02

Nou hoeveel staan er in jouw wijk?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:04

Wij werken niet met wijken, maar in welk opzicht is dat relevant?
Wij delen tenslotte alle fooi met alle serveersters (toch al gauw een stuk of 8 op een dag).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:07

Nou omdat dat inzicht geeft in de werkdruk en het aantal gasten dat komt eten. Bij ons ligt de roulatie erg hoog, en dus het aantal mensen dat komt eten zijn er meer dan in een gemiddeld restaurant dus ligt de fooi ook wat hoger denk ik.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:02

Ja klopt daar heeft het veelal mee te maken.

Bij ons is de werkdruk alleen hoog in het weekend, dan zit het hele restaurant meestal helemaal vol, en we lopen dan met zijn tweeen 20 tafels, waarbij we ook dranken en eten moeten lopen. We streven er altijd naar om de tafels 2 keer te bezetten op een avond. Op het drukste moment op de avond lopen we af en toe wel te rennen, maar het is goed te doen zo.

Maar dan nog vind ik dat de fooi toch grotendeels af zou moeten hangen van de omzet, alleen al als ik 5% fooi zou rekenen per persoon, moet de fooi toch minstens 200 euro op een avond zijn, en daar komen we nooit aan. Maar we hebben ook altijd veel studenten zitten, dus daar ligt het ook aan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:03

Je ziet toch hoeveel fooi je hebt als je je knip telt?