Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:25

de overheid moet zorgen dat fruit/groente goedkoper word, en snacks eventueel duurder.
Daarbij moet er gewoon meer aanbod aan gezond zijn...

Bij mij op school kun je kiezen tussen een sauzijcenbroodje en een broodje frikandel/kroket...
Ik eet dus niet op school als ik zelf niks mee neem.

Bovendien vind ik dat een aantal ouders ook eens flink aan de oren getrokken mogen worden, zien ze niet hoe slecht het is om hun kinderen dik te voeren...? Die kinderen zullen vaak hun hele leven ook dik, onzeker etc. blijven omdat ze nooit geleerd hebben hoe het wel moet.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 29-10-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:29

De overheid zou er goed aan doen om de "echte" gezonde producten goedkoper te maken!
Wat je ook kan doen is als je goedkoop fruit wil,ga eens langs een fruitteler of een boer(als dat bij je in de buurt is)

Ik haal 3kg elstar appels voor 1,98 euro, en dat zijn appels met een goede smaak en sappig. beter als die appels van de supermarkt....

Brainless

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:51

@CoopersB
Fruit op de markt is ook goedkoop.
Ik betaalde woensdag voor de Elstar 39ct per kilo, voor de bananen 69ct en had 10 mandarijnen voor 1 euro.
Ook groenten zijn veel goedkoper op de markt (en verser) dan in de supermarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:12

Ik koop ook bij de boer en mijn vlees bij de biologische boer. Ik eet ook niet dagelijks vlees. Om het geld hoef je het niet te laten, je kunt met goed kijken best gezond en niet duur eten. Tja je moet er wel wat tijd aan besteden.
Mijn zoontje is opgevoed met bruin brood, hij eet het want hijkent niet eens witbrood. Hoewel het blue band brood best lekker is, vind ik dat een onzin product. Bruin brood wat er uit ziet als wit, zodat je kinderen het beter eten. Als je ze geen wit brood geeft, talen ze er ook niet naar. Ik geef een biscuitje bij thee en prik en chips mogen alleen in het weekend.
Je kunt je kinderen bewust laten eten, zonder verhaal er aan en zonder dat ze het door hebben. En als je dat gewoon volhoudt, dan nemen ze dat als normaal aan. Ik ga ook niet beginnen over hoe slecht suiker is voor hem, dat heeft helemaal geen zin. Ik zorg dat hij het in beperkte mate krijgt. Rozijntjes ipv snoepjes bijvoorbeeld. En ik wil niet zeggen dat kinderen niets lekkers mogen hoor. Ik heb een snoepjes pot, 1 pot.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:45

maargoed, ik ben nu 16, mijn moeder kan niet een snoepjespot neerzetten en dat ik eerst moet vragen om een snoepje ofzo. Meestal is ze ook niet thuis.

En vaak heb je dan toch niet de discipline om even niets lekkers te pakken .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:53

Marjoow schreef:
maargoed, ik ben nu 16, mijn moeder kan niet een snoepjespot neerzetten en dat ik eerst moet vragen om een snoepje ofzo. Meestal is ze ook niet thuis.

En vaak heb je dan toch niet de discipline om even niets lekkers te pakken .

*grinnikt* kan best hoor. Sterker nog, toen ik nog wel geloofde in lijnen deden we het idd dat mijn moeder de baas was over de snoepjes pot en dat ik het dan moest vragen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:55

Maar ik pak het toch wel, en mijn moeder heeft het echt niet door als er iets mist uit die pot!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:58

Marjoow schreef:
Maar ik pak het toch wel, en mijn moeder heeft het echt niet door als er iets mist uit die pot!

Maar dat is je eigen verantwoordelijkheid. Daar heeft de overheid niets mee te maken. Dan moet je aan je moeder vragen of ze het niet meer koopt, ipv zeggen dat de overheid het dan maar duurder moet maken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:15

Mindim schreef:
Je hoeft het aan een kind van 5 ook niet uit te leggen, jij bent degene die bepaald wat het eet. Jij zet het eten voor en de hoeveelheid snoep en chips. Jij bepaald het dieet van het kind, dit behoeft geen uitleg.

Tuurlijk moet de voorlichting aan ouders, aan wie anders, aan 5 jarigen? Ouders zijn voor de kindjes verantwoordelijk in alles. Ook wanneer een kind te veel snoep krijgt en door bijvoorbeeld veel en ongezond eten te dik wordt. Niet het kind zelf.
Volgens mij wordt ook nergens in dit topic gesuggereerd ook.

En toch denk ik dat de overheid in samenwerking met scholen, bso's en creche's hier best een rol ik kan spelen. Op scholen wordt vaak genoeg getrakteerd op snoep en chips. Zelfs op kdv's wordt er soms op chips getrakteerd en krijgen kinderen dagelijks ongezonde troep zoals smeerkaas en smeerworst op brood. Door initiatieven zoals smaaklessen en schoolfruit te promoten (en dus ook in te investeren) en samen met kdv's en bso's richtlijnen gaat maken over hoe om te gaan met voedsel geef je al een signaal af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:33

Sinds wanner is smeerkaas/worst troep??
Als zelfs dat al niet meer mag....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:45

Als je al niet eens meer een snoepje mag trakteren als je jarig bent...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:47

Brainless schreef:
Sinds wanner is smeerkaas/worst troep??
Als zelfs dat al niet meer mag....

Sinds altijd al, maar het voedingscentrum is er net pas achter :+
Smeerworst bevat heel veel zout, vet en er is lever in verwerkt (want de afvalstoffen afbreekt, maar zelf dus wel vol met afvalstoffen zit) en er zit (te) veel vitamine a in. Voedingscentrum adviseert om kinderen hooguit 2 boterhammen met smeerworst per week te geven. Smeerkaas is ook enorm zout!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:08

Je hebt verschillende soorten smeerworst en smeerkaas.
Ik weet dat (ze zeggen dat) je op moet passen met orgaanvlees, maar je hebt smeer-worst en smeer-lever-worst.

Dus (jonge) kinderen mogen geen honing/pasta/pindakaas/smeerworst/smeerkaas/kipfilet/boterhamworst (zit nl. meer zout in dan in smeerkaas), ben benieuwd wat ze dan wel op brood mogen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:32

odetteke schreef:
Mindim schreef:
Je hoeft het aan een kind van 5 ook niet uit te leggen, jij bent degene die bepaald wat het eet. Jij zet het eten voor en de hoeveelheid snoep en chips. Jij bepaald het dieet van het kind, dit behoeft geen uitleg.

Tuurlijk moet de voorlichting aan ouders, aan wie anders, aan 5 jarigen? Ouders zijn voor de kindjes verantwoordelijk in alles. Ook wanneer een kind te veel snoep krijgt en door bijvoorbeeld veel en ongezond eten te dik wordt. Niet het kind zelf.
Volgens mij wordt ook nergens in dit topic gesuggereerd ook.

En toch denk ik dat de overheid in samenwerking met scholen, bso's en creche's hier best een rol ik kan spelen. Op scholen wordt vaak genoeg getrakteerd op snoep en chips. Zelfs op kdv's wordt er soms op chips getrakteerd en krijgen kinderen dagelijks ongezonde troep zoals smeerkaas en smeerworst op brood. Door initiatieven zoals smaaklessen en schoolfruit te promoten (en dus ook in te investeren) en samen met kdv's en bso's richtlijnen gaat maken over hoe om te gaan met voedsel geef je al een signaal af.

Eh, dat zeg ik toch ook al het hele topic? Ik zeg toch dat de overheid hier een rol in moet spelen? Onderwijs valt och onder de overheid?

Ik zeg in het gequote stukje alleen, dat je het niet aan de kleine kindjes van 5- hoeft uit te leggen, maar aan de ouders daarvan en verder op scholen. Misschien moet je mijn eerdere stukjes ook even lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:39

Brainless schreef:
Je hebt verschillende soorten smeerworst en smeerkaas.
Ik weet dat (ze zeggen dat) je op moet passen met orgaanvlees, maar je hebt smeer-worst en smeer-lever-worst.

Dus (jonge) kinderen mogen geen honing/pasta/pindakaas/smeerworst/smeerkaas/kipfilet/boterhamworst (zit nl. meer zout in dan in smeerkaas), ben benieuwd wat ze dan wel op brood mogen......

Dat vind ik ook onzin, ik probeer gezond te voeden, maar dat betkent niet dat het regime zo strak is, gelukkig niet. Mijn zoontje lust graag chocola en ook patatjes. 1 maal in de week eten we patat en in het weekend mag hij een zakje chips en wat chocola. Maar het is bij mij geen dagelijkse gang van zaken, maar over smeerworst doe ik niet zo moeilijk hoor, het moet wel gezellig blijven. Maar overal waar te voor staat is niet goed, en mensen moeten leren herkennen wanneer het TE veel is of TE weinig. En als de overheid daar bij kan helpen is daar niets mee, of dat nu op scholen plaats vindt op of tv.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:13

Nee dat is gewoon onrealiseerbaar.
Net zoals sigaretten uit de rekken halen.
Overgewicht is je eigen verantwoordelijkheid.
Het verlagen van de prijzen van gezonde voeding, das een economische kwestie en niet zo simpel als jullie hier voorstellen ;)

Overgewicht komt trouwens niet erg veel voor in West-Europa;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:20

unicorn_kiss schreef:
Het verlagen van de prijzen van gezonde voeding, das een economische kwestie en niet zo simpel als jullie hier voorstellen ;)

Maar er worden ook anti rook campagnes georganiseerd, terwijl dat ook mens' eigen verantwoording is. Kijk men kan je niet verbieden zwaar te zijn, mager te zijn, te roken en al het andere wat niet goed voor je is. Maar het kan niet kwaad om je in het algemeen te wijzen, dat wat je doet niet gezond is. Kijk en al zal een gros er sch..t aan hebben. Er zullen er ook zijn, die er hulp aan ondervinden.

Het makkelijke van het roken is dat je de accijnzen van de sigaretten omhoog gooit en je dan alleen de rokers treft. De echte rokers, roken meestal wel door, maar misschien dat iemand die wil beginnen met roken het niet doet, omdat ie het te duur vindt.

Met een campagne voor ongezond leven, hoef je slecht voedsel niet duurder te maken, maar misschien krijg je wel mensen wat meer aan het denken over gezond en ongezond leven. En de keuze de volgende keer op een bruin brood vallen ipv op een witte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:24

Maar wit brood is niet ongezond. Als onderdeel van een uitgebalanceerd dieët. Ik eet hier ook alleen maar wit, omdat ze bruin raar vinden en wat er is, is slap en valt uit elkaar als je ernaar wijst (echt alleen maar goed om toast van te maken). Maar dat houdt wel in dat je dingen moet gaan vervangen.

Er is maar weinig eten echt ongezond. Alleen er te veel van eten, of het verkeerd inpassen in je dieët is ongezond. Zo kunnen appels ook ongezond zijn, als je er 6 per dag eet. En zo kan een dropje helemaal niet zo slecht voor je zijn, als je het bij een paar houdt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:35

Mindim schreef:
unicorn_kiss schreef:

Maar er worden ook anti rook campagnes georganiseerd, terwijl dat ook mens' eigen verantwoording is. Kijk men kan je niet verbieden zwaar te zijn, mager te zijn, te roken en al het andere wat niet goed voor je is. Maar het kan niet kwaad om je in het algemeen te wijzen, dat wat je doet niet gezond is. Kijk en al zal een gros er sch..t aan hebben. Er zullen er ook zijn, die er hulp aan ondervinden.

Het makkelijke van het roken is dat je de accijnzen van de sigaretten omhoog gooit en je dan alleen de rokers treft. De echte rokers, roken meestal wel door, maar misschien dat iemand die wil beginnen met roken het niet doet, omdat ie het te duur vindt.

Met een campagne voor ongezond leven, hoef je slecht voedsel niet duurder te maken, maar misschien krijg je wel mensen wat meer aan het denken over gezond en ongezond leven. En de keuze de volgende keer op een bruin brood vallen ipv op een witte.

Daar ben ik het mee eens ja.
Er zijn er gewoon die te groots denken. Dat kan gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:50

Vjestagirl schreef:
Maar wit brood is niet ongezond. Als onderdeel van een uitgebalanceerd dieët. Ik eet hier ook alleen maar wit, omdat ze bruin raar vinden en wat er is, is slap en valt uit elkaar als je ernaar wijst (echt alleen maar goed om toast van te maken). Maar dat houdt wel in dat je dingen moet gaan vervangen.

Er is maar weinig eten echt ongezond. Alleen er te veel van eten, of het verkeerd inpassen in je dieët is ongezond. Zo kunnen appels ook ongezond zijn, als je er 6 per dag eet. En zo kan een dropje helemaal niet zo slecht voor je zijn, als je het bij een paar houdt.

Wat een onzin.
Je zegt het zelf, ze eten alleen wit, omdat ze bruin maar raar vinden. Waarom vinden ze bruin raar, omdat je het nooit voorzet misschien en als je dat dan wel eens een keer probeert vinden ze het idd raar. Uitgebalanceerd dieet, in welk uitgebalanceerd dieet komt witbrood voor dan?
Bruin brood valt uit elkaar? Je verzint excuses voor je zelf.

Nee 6 appels is ook niet goed, maar een appel is gezonder dan een dropje. Ik zeg ook niet dat je geen dropje mag eten , ik zeg waar te voor staat is niet goed, dus 6 appels ook niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:01

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat een onzin.
Je zegt het zelf, ze eten alleen wit, omdat ze bruin maar raar vinden. Waarom vinden ze bruin raar, omdat je het nooit voorzet misschien en als je dat dan wel eens een keer probeert vinden ze het idd raar. Uitgebalanceerd dieet, in welk uitgebalanceerd dieet komt witbrood voor dan?
Bruin brood valt uit elkaar? Je verzint excuses voor je zelf.

Nee 6 appels is ook niet goed, maar een appel is gezonder dan een dropje. Ik zeg ook niet dat je geen dropje mag eten , ik zeg waar te voor staat is niet goed, dus 6 appels ook niet.

Ik denk dat wij een babylonische spraak verwarring hebben. Ik bedoel niet hier in huis (ik ben geen moeder) ik bedoel in deze stad. Ik woon in Dublin. Ze kennen hier bruin brood zoals in Nederland gewoon niet. Heel simpel. Thuis eet ik pain du boulogne of iets in die strekking, hier bestaat dat niet. Wat ze wel kennen is min of meer fatsoenlijk witbrood, wat nog iets aan structuur heeft, of bruinbood wat uit elkaar valt omdat het fabrieksmatig gefabriceerd is, en ze er hier gewoon andere dingen mee doen.

En je kunt best witbrood hebben in een uitgebalanceerd dieët, maar dat houd dus wel in dat ik geen gewone pasta meer eet, maar volkoren pasta. Of een schep zemelen door een beker drinken heen roer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:25

Dat was idd verwarring, ik vond het al raar? Nou beschouw mijn reactie dan maar als niet verzonden :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:52

Mindim schreef:
Dat was idd verwarring, ik vond het al raar? Nou beschouw mijn reactie dan maar als niet verzonden :+

Hahaha nee hoor. Ik snap heel goed wat je bedoeld, en als ik het idd had bedoeld als 'hier in huis vreten ze bruin brood niet' dan had je ook echt 100% gelijk gehad.

Maar snap je ook wat ik bedoelde, dat ik ondanks dat ik alleen maar wit brood eet niet ongezonder eet dan iemand die alleen maar bruinbrood eet? Dat het te maken heeft met zorgen dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Zo zijn ze in het vegetarisch bejaardentehuis waar ik werk een tijd bezig geweest met kijken hoe je een maaltijd anders aan kunt pakken. Het gaat om je totale inname per dag, en niet perse per maaltijd. Wat dus inhoud dat je een eiwit component ook in het toetje kunt hebben. Of bij het ontbijt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:18

de overheis moet iets doen aan mijn vriend die allerlei lekkers in huis haalt,
zodat IK aan alle chocolodeletters loop te knagen!

:D

( ja, hardlopen, ik ga eraan beginnen, heb de schoenen al gekocht :D )

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:32

Marjoow schreef:
Maar ik denk dat er een heleboel mensen (waaronder ikzelf) baat hebben bij hulp.

Ik wil best meer gaan sporten, maar een sportschool is reteduur, en mijn ouders kunnen geen teamsport oid erbij betalen. Daarnaast, als ik mijn eten ben vergeten op school, fiets ik in de pauze naar de Jumbo en haal ik daar zo'n rundvleesslaatje, zitten veel calorien in, maar kost maar 0,27 cent ofzo. Dan koop ik eerder dit dan een bakje fruit van 2,50 omdat ik daar geen geld voor heb.

Waarom kan dit niet veranderen? Je kan veel beter fruit nemen dan een slaatje ofzo. Maar waarom moet dat fruit dan zo duur zijn?

Misschien wat minder laks zijn en gewoon niet meer je eten vergeten? ;)
Of een maal per week thuis geld vragen om fruit op de markt te kopen. Ben je nog goedkoper uit. Alleen dan niet vergeten mee naar school te nemen hè......