Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:maargoed, ik ben nu 16, mijn moeder kan niet een snoepjespot neerzetten en dat ik eerst moet vragen om een snoepje ofzo. Meestal is ze ook niet thuis.
En vaak heb je dan toch niet de discipline om even niets lekkers te pakken .
Marjoow schreef:Maar ik pak het toch wel, en mijn moeder heeft het echt niet door als er iets mist uit die pot!
Mindim schreef:Je hoeft het aan een kind van 5 ook niet uit te leggen, jij bent degene die bepaald wat het eet. Jij zet het eten voor en de hoeveelheid snoep en chips. Jij bepaald het dieet van het kind, dit behoeft geen uitleg.
Tuurlijk moet de voorlichting aan ouders, aan wie anders, aan 5 jarigen? Ouders zijn voor de kindjes verantwoordelijk in alles. Ook wanneer een kind te veel snoep krijgt en door bijvoorbeeld veel en ongezond eten te dik wordt. Niet het kind zelf.
Volgens mij wordt ook nergens in dit topic gesuggereerd ook.
Brainless schreef:Sinds wanner is smeerkaas/worst troep??
Als zelfs dat al niet meer mag....
odetteke schreef:Mindim schreef:Je hoeft het aan een kind van 5 ook niet uit te leggen, jij bent degene die bepaald wat het eet. Jij zet het eten voor en de hoeveelheid snoep en chips. Jij bepaald het dieet van het kind, dit behoeft geen uitleg.
Tuurlijk moet de voorlichting aan ouders, aan wie anders, aan 5 jarigen? Ouders zijn voor de kindjes verantwoordelijk in alles. Ook wanneer een kind te veel snoep krijgt en door bijvoorbeeld veel en ongezond eten te dik wordt. Niet het kind zelf.
Volgens mij wordt ook nergens in dit topic gesuggereerd ook.
En toch denk ik dat de overheid in samenwerking met scholen, bso's en creche's hier best een rol ik kan spelen. Op scholen wordt vaak genoeg getrakteerd op snoep en chips. Zelfs op kdv's wordt er soms op chips getrakteerd en krijgen kinderen dagelijks ongezonde troep zoals smeerkaas en smeerworst op brood. Door initiatieven zoals smaaklessen en schoolfruit te promoten (en dus ook in te investeren) en samen met kdv's en bso's richtlijnen gaat maken over hoe om te gaan met voedsel geef je al een signaal af.
Brainless schreef:Je hebt verschillende soorten smeerworst en smeerkaas.
Ik weet dat (ze zeggen dat) je op moet passen met orgaanvlees, maar je hebt smeer-worst en smeer-lever-worst.
Dus (jonge) kinderen mogen geen honing/pasta/pindakaas/smeerworst/smeerkaas/kipfilet/boterhamworst (zit nl. meer zout in dan in smeerkaas), ben benieuwd wat ze dan wel op brood mogen......
unicorn_kiss schreef:Nee dat is gewoon onrealiseerbaar.
Net zoals sigaretten uit de rekken halen.
Overgewicht is je eigen verantwoordelijkheid.
Het verlagen van de prijzen van gezonde voeding, das een economische kwestie en niet zo simpel als jullie hier voorstellen
Overgewicht komt trouwens niet erg veel voor in West-Europa;
Mindim schreef:unicorn_kiss schreef:Nee dat is gewoon onrealiseerbaar.
Net zoals sigaretten uit de rekken halen.
Overgewicht is je eigen verantwoordelijkheid.
Het verlagen van de prijzen van gezonde voeding, das een economische kwestie en niet zo simpel als jullie hier voorstellen
Overgewicht komt trouwens niet erg veel voor in West-Europa;
Maar er worden ook anti rook campagnes georganiseerd, terwijl dat ook mens' eigen verantwoording is. Kijk men kan je niet verbieden zwaar te zijn, mager te zijn, te roken en al het andere wat niet goed voor je is. Maar het kan niet kwaad om je in het algemeen te wijzen, dat wat je doet niet gezond is. Kijk en al zal een gros er sch..t aan hebben. Er zullen er ook zijn, die er hulp aan ondervinden.
Het makkelijke van het roken is dat je de accijnzen van de sigaretten omhoog gooit en je dan alleen de rokers treft. De echte rokers, roken meestal wel door, maar misschien dat iemand die wil beginnen met roken het niet doet, omdat ie het te duur vindt.
Met een campagne voor ongezond leven, hoef je slecht voedsel niet duurder te maken, maar misschien krijg je wel mensen wat meer aan het denken over gezond en ongezond leven. En de keuze de volgende keer op een bruin brood vallen ipv op een witte.
Vjestagirl schreef:Maar wit brood is niet ongezond. Als onderdeel van een uitgebalanceerd dieët. Ik eet hier ook alleen maar wit, omdat ze bruin raar vinden en wat er is, is slap en valt uit elkaar als je ernaar wijst (echt alleen maar goed om toast van te maken). Maar dat houdt wel in dat je dingen moet gaan vervangen.
Er is maar weinig eten echt ongezond. Alleen er te veel van eten, of het verkeerd inpassen in je dieët is ongezond. Zo kunnen appels ook ongezond zijn, als je er 6 per dag eet. En zo kan een dropje helemaal niet zo slecht voor je zijn, als je het bij een paar houdt.
Mindim schreef:Vjestagirl schreef:Maar wit brood is niet ongezond. Als onderdeel van een uitgebalanceerd dieët. Ik eet hier ook alleen maar wit, omdat ze bruin raar vinden en wat er is, is slap en valt uit elkaar als je ernaar wijst (echt alleen maar goed om toast van te maken). Maar dat houdt wel in dat je dingen moet gaan vervangen.
Er is maar weinig eten echt ongezond. Alleen er te veel van eten, of het verkeerd inpassen in je dieët is ongezond. Zo kunnen appels ook ongezond zijn, als je er 6 per dag eet. En zo kan een dropje helemaal niet zo slecht voor je zijn, als je het bij een paar houdt.
Wat een onzin.
Je zegt het zelf, ze eten alleen wit, omdat ze bruin maar raar vinden. Waarom vinden ze bruin raar, omdat je het nooit voorzet misschien en als je dat dan wel eens een keer probeert vinden ze het idd raar. Uitgebalanceerd dieet, in welk uitgebalanceerd dieet komt witbrood voor dan?
Bruin brood valt uit elkaar? Je verzint excuses voor je zelf.
Nee 6 appels is ook niet goed, maar een appel is gezonder dan een dropje. Ik zeg ook niet dat je geen dropje mag eten , ik zeg waar te voor staat is niet goed, dus 6 appels ook niet.
Mindim schreef:Dat was idd verwarring, ik vond het al raar? Nou beschouw mijn reactie dan maar als niet verzonden
Marjoow schreef:Maar ik denk dat er een heleboel mensen (waaronder ikzelf) baat hebben bij hulp.
Ik wil best meer gaan sporten, maar een sportschool is reteduur, en mijn ouders kunnen geen teamsport oid erbij betalen. Daarnaast, als ik mijn eten ben vergeten op school, fiets ik in de pauze naar de Jumbo en haal ik daar zo'n rundvleesslaatje, zitten veel calorien in, maar kost maar 0,27 cent ofzo. Dan koop ik eerder dit dan een bakje fruit van 2,50 omdat ik daar geen geld voor heb.
Waarom kan dit niet veranderen? Je kan veel beter fruit nemen dan een slaatje ofzo. Maar waarom moet dat fruit dan zo duur zijn?