Krom?.. "buitenlanders" wel huis, nederlanders niet...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:18

joopie7 schreef:
Equidea schreef:
:= dat is wel een héél groot verschil zeg!
Dat had ik echt niet verwacht.
Hoe komt dat nou zo dat allochtonen zovaak de fout in gaan?

Dat komt door de vicieuze cirkel waar ze in verkeren, heeft bijzonder weinig met de mensen zelf te maken maar meer met de omstandigheden waar ze in verkeren. Toen in de jaren 60 gastarbeiders naar Nerderland kwamen leefde die in slechte omstandigheden en vond er geen intregratie plaats. Het gevolg is dat de kinderen van die gastarbeiders het minder goed doen op school (taal achterstand, en mindere thuissituatie beïnvloed ook het leren). Mensen zonder opleiding zijn eerder werkloos + de bijkomende discirminatie is in verhouding tot autochtonen meer werkloosheid. De jongeren zonder werk vervelenen zich, gaan op straat hangen en het is dan nog een kleine stap voordat ze criminele dingen doen. Wat vervolgens de discriminatie weer versterkt en de hele situatie nog erger maakt.
Er is maar één manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken en dat is het onderwijs verbeteren, zorgen dat ook allochtonen een eerlijke kans hebben om te leren. Dat allochtonen dus in eengezindswijken geplaats worden zou ik zekere zin alleen maar positief kunnen uitpakken voor de volgende generaties omdat een betere buurt ook een betere invloed heeft dan de gemiddelde getto.

onderwijs verbeteren? Eerlijke kans? De regering wil zelfs een aparte school voor moslims bouwen for crying out loud!
Het onderwijs, en ik het bijzonder het Belgisch en Nederlands onderwijs, zit heel goed en georganiseerd in elkaar en ontvangen allochtonen met open armen! (ze moeten wel),
het niveau ligt hen gewoon te hoog, en ze steken geen zak uit voor school; doen zelfs geen moeite (begrijp me niet verkeerd! Genoeg allochtonen die unief ed volgen en die er wel degelijk hard voor werken!)
Dus leg alsjeblief de schuld niet bij het onderwijs;
Bij hoger onderwijs is het zelfs zo dat minder bedeelden een studietoelage ontvangen en zo slechts een vijfde moeten betalen van wat wij moeten betalen!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:41

Waar precies geef ik het onderwijs de schuld? :7 Het onderwijs doet het prima, alleen is het algemeen bekend dat er bepaalde omstandigheden zijn waarom allochtonen jongeren zich minder goed kunnen ontwikkelen op scholen dan autochtonen jongeren. Dit probleem zit in de thuissituatie van jongeren en niet in de school, maar via de school kan er wel aan het probleem gewerkt worden (praten met ouders, stimulering van jongeren, achterstanden wegwerken etc).
Het is heel lastig om een vicieuze cirkel te doorbreken en scholing is daarbij de enige optie. Hoog opgeleide allochtonen veroorzaken geen problemen.

En over een hele bevolkingsgroep roepen dat ze er geen moeite voor doen is wel een beetje makkelijk hè, met zulke loze uitspraken los je bijzonder weinig problemen mee op. (Doet me een beetje aan Wilders denken, loze kreten maar geen oplossing)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:52

joopie7 schreef:
Waar precies geef ik het onderwijs de schuld? :7 Het onderwijs doet het prima, alleen is het algemeen bekend dat er bepaalde omstandigheden zijn waarom allochtonen jongeren zich minder goed kunnen ontwikkelen op scholen dan autochtonen jongeren. Dit probleem zit in de thuissituatie van jongeren en niet in de school, maar via de school kan er wel aan het probleem gewerkt worden (praten met ouders, stimulering van jongeren, achterstanden wegwerken etc).
Het is heel lastig om een vicieuze cirkel te doorbreken en scholing is daarbij de enige optie. Hoog opgeleide allochtonen veroorzaken geen problemen.

En over een hele bevolkingsgroep roepen dat ze er geen moeite voor doen is wel een beetje makkelijk hè, met zulke loze uitspraken los je bijzonder weinig problemen mee op. (Doet me een beetje aan Wilders denken, loze kreten maar geen oplossing)

Jij zei in je vorige quote: 'Er is maar één manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken en dat is het onderwijs verbeteren, zorgen dat ook allochtonen een eerlijke kans hebben om te leren'

Je geeft dus wel degelijk aan dat je vindt dat het onderwijs moet verbeteren, maw dat je het niet goed vindt.
Problemen oplossen? Dat is niet mijn functie en is ook niet de bedoeling met mijn reacties in dit topic. Ik geef een mening en doe een constatering; dat is namelijk ook nodig vooraleer je aan een oplossing kan denken. Ik zeg het ook niet over een ganse bevolkingsgroep als je een beetje moeite doet om mijn reactie goed te lezen.
zo'n reactie slaat natuurlijk nergens op.

eppie38

Re: Krom?.. "buitenlanders" wel huis, nederlanders niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:00

Joopie je hebt zeker een punt, dit zou niet alleen voor allochtonen tellen maar voor alle minderheidsgroepen, zoals bv woonwagenbewoners(ben er zelf een dus weet waar ik over praat)
Ik praat over ervaring als ik zeg dat niemand zo goed hokjes maakt als de regering zelf maar laat daar deze mensen niet de dupe van worden.
Ik weet ook wel dat er een groep mensen is die Nederland overspoelt met misdaden, de gevangenis wordt niet voor niets overspoeld met allochtonen.
maar het mag toch niet zo zijn dat dan iedere buitenlander direct een stempel krijgt.
Schreeuwen en bleren kunnen we goed, o we voelen ons zo te kort gedaan als een asielgezein direct een huis toegewezen krijgt maar dat teld voor iederen in nood, verdiep je eens in dat gezin, leer de geschiedenis kennen en oordeel dan pas.

Nederland is hypocriet wat dat aan gaat, als er wer eens een minderjarige asielzoeker is die teruggestuurd wordt is iedereen in rep en roer.
maar als die minderjarige samen met haar ouders enz een huis krijgt is het weer niet goed, tja.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:00

eppie38 schreef:
Joopie je hebt zeker een punt, dit zou niet alleen voor allochtonen tellen maar voor alle minderheidsgroepen, zoals bv woonwagenbewoners(ben er zelf een dus weet waar ik over praat)
Ik praat over ervaring als ik zeg dat niemand zo goed hokjes maakt als de regering zelf maar laat daar deze mensen niet de dupe van worden.
Ik weet ook wel dat er een groep mensen is die Nederland overspoelt met misdaden, de gevangenis wordt niet voor niets overspoeld met allochtonen.
maar het mag toch niet zo zijn dat dan iedere buitenlander direct een stempel krijgt.
Schreeuwen en bleren kunnen we goed, o we voelen ons zo te kort gedaan als een asielgezein direct een huis toegewezen krijgt maar dat teld voor iederen in nood, verdiep je eens in dat gezin, leer de geschiedenis kennen en oordeel dan pas.

Nederland is hypocriet wat dat aan gaat, als er wer eens een minderjarige asielzoeker is die teruggestuurd wordt is iedereen in rep en roer.
maar als die minderjarige samen met haar ouders enz een huis krijgt is het weer niet goed, tja.

:))
Inderdaad.

Onze regering heeft in het verleden (nu nog maar even betreffende de gastarbeiders).. Ten tijde van de eerste gastarbeiders die in ons land werden ingezet om ons land er na WOII weer bovenop te helpen, dacht men (de politiek) er niet aan dat deze mensen ook daadwerkelijk zouden blijven.
Gezien deze verwachting van de politiek, is het ook niet totaal vreemd dat ze ten tijde de gastarbeiders bij elkaar in een wijk plaatste.. Zo hadden ze hun eigen 'wereldje' waar ze elkaar kende, zodat het makkelijker voor hun werd om zich hier enigzins 'thuis' te voelen. Het is echter verkeerd gegaan toen bleek dat een deel van de gastarbeiders besloot om zich hier permanent te vestigen. Toen is er verkeerd gehandeld, zo vinden we nu. De overheid heeft deze mensen laten wonen waar ze op dat moment woonden. Met gevolg dat de immigranten slechts hun 'eigen' taal spraken, en eigenlijk niets wisten van Nederland. Tsja, en als deze mensen dan kinderen krijgen, is het niet verwonderlijk dat die kinderen niet direct Nederlands leren praten..

We moeten accepteren dat er in het verleden 'fouten' zijn gemaakt wat betreft het inburgeren. Het is gebeurd, de mensen zijn hier, hebben hier een leven opgebouwd etc.
Wat er echter wel gedaan kan worden, is het nu beter aanpakken! Wat het beleid hierop zou moeten zijn.. daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Ik ga hier ook niet vertellen wat het zou moeten zijn, en wat er zou moeten gebeuren, want naar mijn mening is het een zeer compact iets, wat ook nog een verschilt per stad, en etnische groep.
Het enige wat we kunnen constateren is dat er een groot percentage allochtonen is wat werkloos is; dat de Sociale Economische Posities van de allochtonen in ons land ver beneden het gemiddelde is.
Wat de oorzaken hiervan zijn?.. Discriminatie, Achterstand in de taal, andere normen en waarden etc. etc.

Ik weet niet of er iemand hier weleens een blik heeft geworpen in de inburgeringscursussen die in ons land worden aangeboden?..
Er worden vragen gesteld die menig (laten we zeggen 80%) van de autochtone bevolking niet eens kan beantwoorden!! Absurt.

Ik studeer Sociologie, en ik hou me dagelijks bezig met deze grote vraagstukken. Bij mij zijn het hoogleraren en professoren, en zelfs zij kunnen mij maar moeilijk vertellen wat er precies zou moeten gebeuren om de autochtone Nederlanders meer 'Nederlander' te maken.. Ik ga nu eens in mijn boeken neuzen, op zoek naar interessante artikelen etc. over deze discussie. Misschien zet het mensen hier aan het denken.. ;) .

Edit: Wil er nog aan toevoegen dat men zich wel moet realiseren dat er een verschil is tussen een asielzoeker, en (heeeeel erg labelen, maar om het te benoemen).. de marokkanen en antillianen die hier zijn.
Voor nu even een definitie (van wikipedia, niet wetenschappelijk) van een asielzoeker! Dit betreft dus het eerste artikel van de TS!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asielzoeker

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:42

Ghani schreef:
Onze regering heeft in het verleden (nu nog maar even betreffende de gastarbeiders).. Ten tijde van de eerste gastarbeiders die in ons land werden ingezet om ons land er na WOII weer bovenop te helpen, dacht men (de politiek) er niet aan dat deze mensen ook daadwerkelijk zouden blijven.
Gezien deze verwachting van de politiek, is het ook niet totaal vreemd dat ze ten tijde de gastarbeiders bij elkaar in een wijk plaatste.. Zo hadden ze hun eigen 'wereldje' waar ze elkaar kende, zodat het makkelijker voor hun werd om zich hier enigzins 'thuis' te voelen. Het is echter verkeerd gegaan toen bleek dat een deel van de gastarbeiders besloot om zich hier permanent te vestigen. Toen is er verkeerd gehandeld, zo vinden we nu. De overheid heeft deze mensen laten wonen waar ze op dat moment woonden. Met gevolg dat de immigranten slechts hun 'eigen' taal spraken, en eigenlijk niets wisten van Nederland. Tsja, en als deze mensen dan kinderen krijgen, is het niet verwonderlijk dat die kinderen niet direct Nederlands leren praten..

Deze ervaring heb ik dus niet...
Ik had een aantal buitenlandse meisjes in de klas, vriendinnetjes, ze hoorden er net zo goed bij..
Toch zijn een hoop van hun broertjes, die er net zo goed bij hoorden, van het pad af gegaan, hebben zich gedistantieerd van 'ons' en zijn op het slechte pad geraakt.
Van al die kinderen van toen, die nu volwassen mannen van in de 30 zijn, zijn er maar 2 of 3 op het rechte pad gekomen.
De mannen zeggen: mijn moeder wilde nooit Nederlands leren, want ze wil hier niet thuis horen.
Ze zeggen: Nederland heeft het ons gemakkelijk gemaakt, waarom werken als het anders kan?

Ik heb een hoop gesprekken gevoerd met deze jongeren omdat ik wilde weten wat er in hun omging. Maar ze keerden zich tamelijk bewust af van ons.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:21

Nicolletje schreef:
Ghani schreef:

Deze ervaring heb ik dus niet...
Ik had een aantal buitenlandse meisjes in de klas, vriendinnetjes, ze hoorden er net zo goed bij..
Toch zijn een hoop van hun broertjes, die er net zo goed bij hoorden, van het pad af gegaan, hebben zich gedistantieerd van 'ons' en zijn op het slechte pad geraakt.
Van al die kinderen van toen, die nu volwassen mannen van in de 30 zijn, zijn er maar 2 of 3 op het rechte pad gekomen.
De mannen zeggen: mijn moeder wilde nooit Nederlands leren, want ze wil hier niet thuis horen.
Ze zeggen: Nederland heeft het ons gemakkelijk gemaakt, waarom werken als het anders kan?

Ik heb een hoop gesprekken gevoerd met deze jongeren omdat ik wilde weten wat er in hun omging. Maar ze keerden zich tamelijk bewust af van ons.

Feit is dat jongens sneller in delinquent worden dan meisjes. Hoe dat komt maakt niet uit, maar het is zo. Het maakt hier dan niet uit of het autochtone of allochtone jongens zijn.

Verder is het zo dat deze autochtone jongeren, jongens, vaak in groepsverband over de scheef gaan. Dat geeft dus aan dat er een zekere groepsdruk aanvast zit.

Verder, ik weet dit niet met 100% zekerheid, maar ik meen het me te herinneren.. Blijkt dat de autochtone jongere vooral kleine criminaliteit plegen. Dit gaat natuurlijk niet op voor allemaal, maar het gaat vooral om vernielingen en pesterijen etc.
Verder heeft het er ook nog mee te maken dat deze jongeren zeer waarschijnlijk niet hetzelfde geld te besteden hebben als wij autochtonen. Ze wonen niet zo mooi, en in een mooie wijk zoals wij dat allemaal doen. Als de economische positie niet hoog is, dan worden een hoop dingen onmogelijk, zoals bijvoorbeeld sporten. Hierdoor gaan de jongeren zich sneller 'vervelen', ze ontmoeten elkaar op straat.. en dan gaan ze over de scheef .

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:52

weer zo'n eindeloze bokt discussie over allochtonen-autochtonen. zucht.. hoeveel gaan er nog komen?? allochtonen komen dagelijk negatief in het nieuws, dus welke krantenkop men ook plaatst, het komt altijd uit op deze zelfde moedeloze discussie. jullie weten helemaal niets over hun leven, sorry dat ik het zo krom zeg, (mits je woont, werkt, studeerd, theedrinkt, buitenspeelt, boodschappen doet en met je buren kletst in 1 van de 'aandachtswijken/'zwarte'wijken' zoals men het noemt in NL). sommige doen echt té slim en té betweterig, dat is gewoon irritant aan het worden :P boktpsychologen. zo ga ik jullie noemen :o
hoge pieven in nl weten alles zo mooi te beredeneren, komen uit een beschermend en welvarend milieu, hebben leuk gestudeerd en dan denken ze van achter hun bureau wel even wat probleem<>oplossingen aan de kaak te stellen binnen een stad/wijk. en dat ook nog van subsidiegeld (alhoewel mijn loon daar ook uit bestaat maar ag, ik sta in het veld, dat is anders :7 )
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 06-10-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:55

Uhm ja... allemaal heel mooi natuurlijk en ik snap het ook wel heel goed.
Maar ik ben ook in de arme wijken van Casablanca geweest en dan denk ik, laat het ze daar maar lekker doen :wave:
Ik weet de hele theorie, dat ze daar op straat teruggefloten worden door de buurtvaders en broertjes enz. en hier niet.
Maar toch. Het mag wel eens een keer ophouden hier :evaw:

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:25

best grappig eigenlijk hoe razendsnel een topic van gespreksonderwerp veranderd en idd wéér diezelfde discussie naar voren komt ;)

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:39

jameyskatje schreef:
weer zo'n eindeloze bokt discussie over allochtonen-autochtonen. zucht.. hoeveel gaan er nog komen??

Het is toch juist hartstikke goed dat hierover gediscussieerd wordt!! Het zou pas echt een probleem worden wanneer niemand meer aandacht geeft dat dit soort fenomenen! Door middel van praten en discussies kunnen voor veel mensen, die een deel van hun mening afstellen op wat de media hun laat zien, hun mening veranderen. Het kan mensen de ogen openen doordat iedereen haar of zijn mening laat weten hier!

Ik vind het juist prachtig, en ook al ben ik het met de meeste niet eens.. en ben ik het met jou eens dat de media een negatieve, en zeer grote invloed heeft op dit alles, maar ik vind het juist nodig dat de 'normale' mensen hierover praten!

Blijkbaar is deze discussie zo eindeloos omdat het gewoon over iets gaat dat zo 'groot' is, en dat zo veel mensen nog dwarszit (wat te begrijpen is..) .

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:57

ik werk momenteel zelf op een sociale werkplek vanuit mijn tijdelijke bijstandsuitkering en moet eerlijk bekenen dat sommige allochtone mensen harder werken dan de autochtone mensen.
het is prima dat de asielzoekers woningen hebben gekregen. deze mensen zijn niet vrijwillig naar nl gekomen. en willen graag werken. werk nauw samen met een man uit afghanistan en deze man wil alles aan nemen wat hij kan krijgen. daarin tegen zitten er ook enkele marokkaanse jongeren die zich te goed voelen om te werken en heel de dag stiekum naar buiten gaan om te roken/blowen. er zit een wereld van veschil tussen asielzoekers en marokkanen. de marokkanen zijn hier wel vrijwillig en willen niet terug naar eigen land omdat ze het hier beter hebben, hier zijn ze vrijer. hier kunnen ze een misdaad begaan en er met een taakstraf afkomen. dat kunnen ze in marokko niet maken.

waar dus beter naar gekeken zou moeten worden in deze discussie is het verschil tussen welwillende allochtone en de "luie" allochtone.
en zeker is dit verschil er ook tussen autochtone mensen.

heb een nederlandse man op mijn werk die een eigen bedrijf heeft gehad en zich werkelijk te goed voelt om het werk uit te voeren wat wij allemaal uitvoeren. en dan praat ik over werk in de zin van bijv handleidingen dubbel vouwen zodat ze in het doosje passen.
nutteloos werk maar het betaald.

polen zijn geweldig en uiteraard zitten daar ook rotte appels tussen zoals in iedere cultuur.
heb er lang mee samen gewerkt maar kan daarin niet zeggen dat ze werk deden die nl niet zouden doen aangezien dit cateringwerk was.

maar waar ik eerlijk in ben is dat er meer gekeken moet worden naar de problematiek van de marokkaanse, antilaanse, surinaamse jongeren die het hier verzieken.
ook moet er gekeken worden naar de problemen die oostblokmensen veroorzaken en de afrikaanse mensen die nogal geneigd zijn naar zaken zoals mensenhandelaren, gedwonge prostitutie enz enz.