2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:22

faye1995 schreef:
sporter schreef:
Fijn dat we op deze manier verder kunnen :D

En zoals je zegt daar heb ik inderdaad ontzettend veel mazzel mee gehad. En ik vind ook dat het vooral voor iedereen mogenlijk moet blijven om te studeren! Ik vind alleen in deze tijd van ''crisis'' en als je bedenkt dat er steeds meer mensen gaan studeren. Dat een 2e studie niet op de zelfde manier vergoed moet worden als een eerste.
En als ik dan naar mezelf kijk dan voegt een 2e studie op de werkvloer niet veel toe.

Maar ik vind wel zoals ik al schreef dat een master die aansluit op je studie wel op de zelfde manier vergoed moet worden

Oke, dat zijn dan je eigen ervaringen... Voor jou voegt het niets toe, maar dat betekent natuurlijk niet dat het voor anderen niets toevoegd!

Je hebt idd mazzel gehad dat jouw ouders er op dat gebied dan 'warmpjes' bijzitten... maar ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel eerlijk om na je studies dan te zeggen dat het voor de rest niet moet kunnen!
In deze tijden van crisis denk ik juist dat het belangrijk is dat mensen langer blijven studeren, het werkeloosheidspercentage blijft namelijk stijgen, en is op het moment al 5%!!!
Wat moeten die mensen dan, als ze afgestudeerd zijn en zij kunnen geen baan vinden? Die kunnen een mooie werkeloosheidsuitkering krijgen... Dat is naar mijn mening dus weggooien van geld!

Inversteren in de toekomst is denk ik belangrijk, en ik persoonlijk vind dat studie daarbij belangrijk is!

Helemaal mee eens! Het werd bij ons ook aangeraden om verder te studeren omdat er toch niet genoeg werk is voor iedereen op het moment.

Yellowcab

Re: 2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:31

Onderwijs is sowieso nogal krom.

MBO-ers zijn gemiddeld 16 als ze klaar zijn maar krijgen dus de eerste 2 jaar geen OV-Stufi (als je van den helder naar amsterdam moet treinen dan ben je al snel door de kinderbijslag heen) een HBO-er krijgt per oktober stufi/OV en moeten als ze nog geen 18 zijn maar moeten dus wel de eerste maand zelf betalen. Zij hebben geen recht op een Master maar het MBO wel op HBO. Ik snap dit allemaal niet. Het is toch niet eerlijk verdeeld zo? MBO heeft ook geen prestatiebeurs en HBO wel waardoor je op MBO wel kunt switchen en stoppen wanneer je wil.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:34

faye1995 schreef:
sporter schreef:
Fijn dat we op deze manier verder kunnen :D

En zoals je zegt daar heb ik inderdaad ontzettend veel mazzel mee gehad. En ik vind ook dat het vooral voor iedereen mogenlijk moet blijven om te studeren! Ik vind alleen in deze tijd van ''crisis'' en als je bedenkt dat er steeds meer mensen gaan studeren. Dat een 2e studie niet op de zelfde manier vergoed moet worden als een eerste.
En als ik dan naar mezelf kijk dan voegt een 2e studie op de werkvloer niet veel toe.

Maar ik vind wel zoals ik al schreef dat een master die aansluit op je studie wel op de zelfde manier vergoed moet worden

Oke, dat zijn dan je eigen ervaringen... Voor jou voegt het niets toe, maar dat betekent natuurlijk niet dat het voor anderen niets toevoegd!

Je hebt idd mazzel gehad dat jouw ouders er op dat gebied dan 'warmpjes' bijzitten... maar ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel eerlijk om na je studies dan te zeggen dat het voor de rest niet moet kunnen!
In deze tijden van crisis denk ik juist dat het belangrijk is dat mensen langer blijven studeren, het werkeloosheidspercentage blijft namelijk stijgen, en is op het moment al 5%!!!
Wat moeten die mensen dan, als ze afgestudeerd zijn en zij kunnen geen baan vinden? Die kunnen een mooie werkeloosheidsuitkering krijgen... Dat is naar mijn mening dus weggooien van geld!

Inversteren in de toekomst is denk ik belangrijk, en ik persoonlijk vind dat studie daarbij belangrijk is!

Dat is inderdaad mijn eigen ervaring dat zeg ik toch ook. Maar jullie doen net of als deze wet er komt dat mensen niet meer kunnen studeren. We hebben het over een 2e studie dat is imo extra.

Maar kwa werkeloosheid heb je een goed punt. Maar ik denk dat als al de mensen die van school afkomen en geen werk kunnen vinden bereid zouden zijn om een stapje terug te doen dus met een HBO diploma MBO werk gaan doen het percentage ook wel zal zakken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:36

nixx schreef:
Onderwijs is sowieso nogal krom.

MBO-ers zijn gemiddeld 16 als ze klaar zijn maar krijgen dus de eerste 2 jaar geen OV-Stufi (als je van den helder naar amsterdam moet treinen dan ben je al snel door de kinderbijslag heen) een HBO-er krijgt per oktober stufi/OV en moeten als ze nog geen 18 zijn maar moeten dus wel de eerste maand zelf betalen. Zij hebben geen recht op een Master maar het MBO wel op HBO. Ik snap dit allemaal niet. Het is toch niet eerlijk verdeeld zo? MBO heeft ook geen prestatiebeurs en HBO wel waardoor je op MBO wel kunt switchen en stoppen wanneer je wil.

Dat MBO HBO verhaal vind ik ook helemaal niet kloppen. Moet wel zeggen dat als ik om me heen kijk ik mensen ken die 3 of 4 keer van studie zijn gewisseld en nog hun HBO prestatiebeurs gewoon gehaald hebben dus wat dat betreft is het wel ruim zat denk ik.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:38

Maar als HBO-ers het werk van MBO moeten gaan doen wat gaan de MBO-ers dan doen. Zo zakt alles en is er nog steeds niet genoeg werk.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:40

nixx schreef:
Maar als HBO-ers het werk van MBO moeten gaan doen wat gaan de MBO-ers dan doen. Zo zakt alles en is er nog steeds niet genoeg werk.

Jawel dan kunnen de Polen thuis blijven :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:18

Billy schreef:
Mensen moeten ook eens gebruik maken van hun studies, dus ermee aan het werk.

Op dit moment? Het moment waarop juist starters niet makkelijk aangenomen worden, (was iets met crisis ofzo.) Gebruik die tijd dan juist om het kennisniveau wat op te vijzelen.

Citaat:
De tijd van de eeuwige studenten is voorgoed voorbij. Het kan niet meer zoals vroeger dat je op je 30e of 35e nog steeds studeerde. Dat wordt terecht uitgebannen op deze manier.

Hoewel dat beeld nog steeds blijft leven, zijn die dingen echt al een jaar of 8 flink aan banden gelegd. De huidige student krijgt helemaal niet veel stufi of mogelijkheden, dat wil zeggen: misschien wel van ouders of bijbaantjes maar NIET van het Rijk in de vorm van studiefinanciering. Je kunt er net je collegegeld van betalen, de rest is allemaal eigen investering. Dat is niet erg maar het is zo zonde dat er bij discussies altijd teruggegrepen wordt op een imago dat allang niet meer terecht is.

Ik vind het in elk geval erg dom, zonde van de studenten die heel veel kunnen en nu niet meer in de gelegenheid zijn een tweede studie erbij te nemen. (Want dat durf ik wel met enige zekerheid te zeggen: de studenten die ik ken die met goed gevolg een tweede studie doen, zouden dat in de huidige situatie niet meer kunnen. Daarmee vergooi je toch alleen maar talent en kennis?)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:29

Ik vind het systeem hier wel beter dan. Hier mag je blijven studeren zolang je elk jaar slaagt. Kies je een keer verkeerd, dan heb je nog een kans. Verpruts je die, dan betaal je de volle pot.

Vind ik een stuk logischer :j, beloon je de studenten die het goed doen, en degene die 5 keer voor de lol meedoen sluit je uit.

En waarom kost studeren in Nederland stukken meer dan in België? Zou mss handig zijn als ze dat eens uitzoeken bij jullie daar :).

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:00

Ja klopt, in Belgie kost het ongeveer 500 euro per jaar, en in Denemarken is studeren gratis. Maar, beide landen zijn imo wel duurder in levensonderhoud, dus het geld zal ergens vandaan komen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:09

Jan peter Balkenende:
academische studie
- geschiedenis, Vrije Universiteit te Amsterdam, van 1974 tot 1980
- rechten, Vrije Universiteit te Amsterdam, van 1979 tot 1982

Wouter Bos
academische studie
- politicologie, Vrije Universiteit te Amsterdam, van 1981 tot 1988 (cum laude)
- economie, Vrije Universiteit te Amsterdam, van 1982 tot 1988 (cum laude)

Ronald Plasterk
academische studie
- economie (propedeuse), Universiteit van Amsterdam, tot 1981
- biologie, Rijksuniversiteit Leiden, tot 1981

Jan Kees de Jager
academische studie
- business administration, Universiteit Nijenrode
- bedrijfseconomie, Erasmus Universiteit Rotterdam (cum laude)
- sociologische economie, Erasmus Universiteit Rotterdam
- rechten, Erasmus Universiteit Rotterdam

Sharon Dijksma
academische studie
- rechten (niet voltooid), Rijksuniversiteit Groningen
- bestuurskunde (niet voltooid), Universiteit Twente te Enschede

Pim Fortuin
academische studie
- sociologie, Universiteit van Amsterdam, 1967 (enkele maanden)
- sociologie, Vrije Universiteit te Amsterdam, van 1967 tot mei 1971
- economie
- geschiedenis
- rechten

>;) :roll:

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:06

nixx schreef:
Studenten worden later toch zelf ook belastingbetalers! Als velen dat niet ook al zijn!

:j
Inderdaad!

@ Alexx: Nee :) Puur toeval denk ik haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:07

ja, grappig om dat lijstje te zien... Al die politici die meerdere studies hebben gedaan, en ook nog in een tijd dat er bijna eeuwig studiefinanciereing was, en die gaan nu het doorstuderen voor anderen moeilijker en onbetaalbaarder maken...

Voelt niet rechtvaardig...

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:14

Als ouder van aankomend student heb ik de handtekening ook gezet.
Ik kan mij niet vinden in dit ontrechtvaardige idee.
En persoonlijk vraag ik me af hoe mijn kind over 1 a 2 jaar moet gaan studeren.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:21

Jeetje dat meen je toch niet.. Je moet in Nederland al zooo vroeg kiezen wat je wil..

Ik ben op mn 16e begonnen met mijn eerste HBO jaar.. Verkeerd gekozen.. Dat vind ik echt niet zo gek als je nog zo jong bent. Nu zit ik wel op m'n plek maar het laatste jaar krijg ik geen stufi meer dus zal moeilijk worden..

Wat een plan..

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:44

Elmira schreef:
Jeetje dat meen je toch niet.. Je moet in Nederland al zooo vroeg kiezen wat je wil..

Ik ben op mn 16e begonnen met mijn eerste HBO jaar.. Verkeerd gekozen.. Dat vind ik echt niet zo gek als je nog zo jong bent. Nu zit ik wel op m'n plek maar het laatste jaar krijg ik geen stufi meer dus zal moeilijk worden..

Wat een plan..

en zo zijn er velen met jou! Op je 16e al kiezen wat je tot je 70e wilt gaan doen is toch onmogelijk. Je bent een uitzondering als je zolang hetzelfde wilt blijven doen. Vooral in deze tijd dat je keuzes hebt en als vrouw niet alleen maar naar de huishoudschool kan ;)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:01

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:19

Billy schreef:
Er zijn zelfs studenten die 3x verkeerd kiezen. Moet de maatschappij daar voor opdraaien?
Kom nou....
Daarbij zijn er mogelijkheden genoeg om te lenen als je echt verder wilt studeren, dus de beperking zit m in je bereidheid eigen geld in je toekomst te steken ;)

Natuurlijk is het niet wenselijk dat iedereen eindeloos maar ''gewoon'' studies kiest om iets te doen te hebben. Maar deze regeling vind ik te belachelijk voor woorden: dat je niet tien jaar over je studie moet doen, natuurlijk - maar je kunt nu niet één jaar een vergissing maken. Op je achttiende/negentiende moet je een studie kiezen en daarna is er geen enkele mogelijkheid meer om te switchen. 10.000 euro per jaar extra 'mogen lenen' klinkt leuk, maar met zo'n lening op je dak heb je als beginnend op-zichzelf-staande nog geen huis, geen eten... Niets. Je maakt een bijzonder slechte start in het leven als je al moet beginnen met een lening die niet eens voor zoiets ''echts'' als een huis is. ;)

Hiermee maakt Nederland het in mijn ogen voor zichzelf onmogelijk om een ''kenniseconomie'' te ontwikkelen. Op deze manier wordt het júist voor de mensen die men zo graag wilde laten studeren - degenen die niet van huis uit het geld hebben een volledige studie te betalen - weer erg moeilijk om te gaan studeren.
Dat er bezuinigd moet worden lijkt me duidelijk, maar hoe dubbel is het om te gaan bezuinigen op wat in theorie juist de toekomst van het land moet vormen?

De stufi bevriezen vind ik een minder ''schokkende'' regeling, maar even goed onverstandig - in Nederland ís de stufi al niet om over naar huis te schrijven, het grootste deel is al een investering die met bijbaantjes en geld van de ouders aangevuld moet worden. Dat komt al niet ten goede aan het percentage tijd dat de gemiddelde student in de studie zelf kan stoppen. Hoe minder geld je krijgt, hoe meer je ernaast zult moeten werken om rond te komen...
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 22-09-09 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:21

Ik vind het al erg schappelijk dat de overheid 1 volledige opleiding vergoed. Zodra je 1 volledige opleiding hebt voltooid heb je genoeg bagage om een baan te vinden, hiervoor heb je echt geen 2e studie nodig. Waar moet dat geld vandaan komen? Leuk dit, maar volgens mij zien jullie niet dat dit allemaal van ONS belastinggeld wordt betaald en ik zie het echt niet zitten om te betalen voor mensen die 'het wel leuk vinden om nog een andere studie te doen' :n Mij zul je dus ook echt niet zien protesteren :n

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:31

ik studeer zelf ook maar zie het hetzelfde als mijn bovenstaande. Een tweede studie is een keus die je extra maakt. En netzoals al hetgeen dat je extra doet moet je daar extra voor betalen. Een tweede studie is geen must (net zo min een eerste studie is maar dat vind ik weer een ander verhaal) Na je eerste studie is het de bedoeling dat jeje op de arbeidsmarkt begeeft, daar kan je dan je extra studie van betalen. (of althans een deel daarvan)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:36

Nogmaals: je tweede studie betalen van het geld dat je verdient op de arbeidmarkt? := Waar denk jij dat van te doen? Of denk je dat je direct aangenomen wordt als manager bij een multinational? Studies kosten zonder subsidie van de regering (dus volledig collegegeld) rond de 10.000 euro per jaar. Als je een goede baan hebt (zeker voor een net afgestudeerde), is dat een kwart van je bruto jaarsalaris...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:38

Waarom zou een tweede studie geen must zijn? Ik ben bezig met een tweede studie zodat ik kan werken met plezier wat dus weer scheelt voor de baas :+ Door een tweede studie zelf te bekostigen onthou je veel mbo'ers ervan om toch door te gaan en te kijken of ze hogerop kunnen komen in hun functie!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:43

Ik ben nu ook bezig met mijn 2e studie (eigenlijk 'zelfde' studierichting, maar dan van mbo naar hbo gegaan). Als ik op mbo niveau was blijven zitten zou ik na een tijdje helemaal gek worden omdat er weinig uitdaging is en omdat het voor mij te makkelijk zou zijn. Ik heb ervoor gekozen om via een mbo opleiding naar het hbo te gaan, inplaats van via de havo. Ik ben nog altijd heel blij met die keuze.
Zou het erg jammer vinden als de mensen die zelf ook meerdere studies hebben gedaan er nu voor zorgen dat anderen dit niet meer kunnen... Beetje krom toch?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:47

Blue_Eyes schreef:
Nogmaals: je tweede studie betalen van het geld dat je verdient op de arbeidmarkt? := Waar denk jij dat van te doen? Of denk je dat je direct aangenomen wordt als manager bij een multinational? Studies kosten zonder subsidie van de regering (dus volledig collegegeld) rond de 10.000 euro per jaar. Als je een goede baan hebt (zeker voor een net afgestudeerde), is dat een kwart van je bruto jaarsalaris...

Nou net als ik misschien? (ja dit is ook een tweede studie voor mij en ja ik werk ook gewoon fulltime) en dan ben ik maar een simpele assistent makelaar...dus geen topfunctie.
In mijn ogen maak je de keuze om te studeren en als je daarvoor alles opzij moet zetten so be it. Voor niks gaat de zon op.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:48

Liezel1 schreef:
Jan Kees de Jager
academische studie
- business administration, Universiteit Nijenrode
- bedrijfseconomie, Erasmus Universiteit Rotterdam (cum laude)
- sociologische economie, Erasmus Universiteit Rotterdam
- rechten, Erasmus Universiteit Rotterdam
Nyenrode krijg je sowieso geen stufi voor, dat is particulier.

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:53

oef ook ik ben aan mijn tweede fulltime studie bezig en heb daarvoor mijn HBO propadeuse gebruikt om naar de universiteit te kunnen gaan
ik heb drie jaar de moeite moeten doen om te worden toegelaten tot mijn studie geneeskunde en nu zou ik daar dan ook nog meer voor moeten betalen?!
te jammer voor woorden dat hier op bezuinigd moet worden... zo ontstaan er dus groepen mensen met enorme schulden