Ontgroening loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:42

Dingen die in 2007 gebeurd zijn vind ik heus nog wel relevant, gezien het feit dat zo'n ontgroening maar eenmaal per jaar is ;)

Verder: voor hen* was het het misschien waard. Er zijn ook mensen die het er gewoon niet voor over hebben, die een bloedhekel hebben aan dat soort praktijken of niet zo de behoefte hebben om bij een studentenvereniging te horen. Zoals gezegd: ik heb heel wat jaren gestudeerd maar een studentenvereniging heb ik echt niet gemist!
Je spreekt jezelf overigens wel tegen; in de ene zin heb je het over 'vervelend (lichtjes uitgedrukt)', even later zeg je dat mensen denken dat het erger is dan het is. Nah... zal wel ;)

Edit: * hen = degenen die zeggen dat het het waard was, dat ze het opnieuw zouden doen als het zou moeten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:47

En niemand zegt toch iets over diegene die niet mee willen doen, is zelfs al vaak gezegd dat je een prima studentenleven kan hebben zonder.

Ik snap het probleem echt niet van mensen die blijven herhalen dat het voor hun niet moet en dat ze niks gemist hebben (staat nergens dat het wel zo is dus wat zijn jullie aan het beargumteren omgekeerd wel). Prima het is gewoon iets waar je voor kiest punt uit. En mis gaan kan altijd daarom is het belangrijk dat je zelf ook nadenkt dan kan er weinig gebeuren zo simpel is het. :)

En van de duizenden die elk jaar gedoopt gaat is het nog altijd een heel klein percent

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:57

Blue_Eyes schreef:
Dingen die in 2007 gebeurd zijn vind ik heus nog wel relevant, gezien het feit dat zo'n ontgroening maar eenmaal per jaar is ;)

Verder: voor hen* was het het misschien waard. Er zijn ook mensen die het er gewoon niet voor over hebben, die een bloedhekel hebben aan dat soort praktijken of niet zo de behoefte hebben om bij een studentenvereniging te horen. Zoals gezegd: ik heb heel wat jaren gestudeerd maar een studentenvereniging heb ik echt niet gemist!
Je spreekt jezelf overigens wel tegen; in de ene zin heb je het over 'vervelend (lichtjes uitgedrukt)', even later zeg je dat mensen denken dat het erger is dan het is. Nah... zal wel ;)

Edit: * hen = degenen die zeggen dat het het waard was, dat ze het opnieuw zouden doen als het zou moeten.

Ik spreek mezelf niet tegen, hoor. Zal even uitleggen wat ik bedoelde.

'Vervelend' (lichtjes uitgedrukt) : De ontgroening is niet leuk. Af en toe is het echt flink afzien en is het gewoon k*t.

'Mensen denken dat het erger is dan het in werkelijkheid is' : Mensen die zelf geen ervaring hebben met ontgroeningen, komen aan met verhalen van jaren geleden, waarin mensen zijn overleden tijdens de ontgroening, of waarin mensen pis hebben moeten drinken, of waarin er over feuten heen werd gekotst of dat ze in elkaar werden geslagen enz.....

Dat soort dingen gebeuren niet meer en zijn dus niet meer relevant. Ja de ontgroening is nog steeds kl*te, maar ontgroeningen gaan niet meer op de manier zoals de mensen die niets weten van het verenigingsleven en de ontgroening denken. En toch blijven die mensen die verhalen maar rondspuien, terwijl ze geen idee hebben wat er tegenwoordig nou werkelijk gebeurt achter de schermen van zo'n vereniging. ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:59

Inge_ schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik spreek mezelf niet tegen, hoor. Zal even uitleggen wat ik bedoelde.

'Vervelend' (lichtjes uitgedrukt) : De ontgroening is niet leuk. Af en toe is het echt flink afzien en is het gewoon k*t.

'Mensen denken dat het erger is dan het in werkelijkheid is' : Mensen die zelf geen ervaring hebben met ontgroeningen, komen aan met verhalen van jaren geleden, waarin mensen zijn overleden tijdens de ontgroening, of waarin mensen pis hebben moeten drinken, of waarin er over feuten heen werd gekotst of dat ze in elkaar werden geslagen enz.....

Dat soort dingen gebeuren niet meer en zijn dus niet meer relevant. Ja de ontgroening is nog steeds kl*te, maar ontgroeningen gaan niet meer op de manier zoals de mensen die niets weten van het verenigingsleven en de ontgroening denken. En toch blijven die mensen die verhalen maar rondspuien, terwijl ze geen idee hebben wat er tegenwoordig nou werkelijk gebeurt achter de schermen van zo'n vereniging. ;)

En het gemis aan kennis zal bepaald niet beter worden, gezien het feit dat niemand wilt vertellen wat er dan wél gebeurd.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:15

Ik vind ontgroeningen een bijzonder fenomeen, dat mensen kracht in zichzelf kan laten ontdekken, maar ook een enorme knauw kan geven. En ja, beide gezien - en daarmee een redelijk neutrale houding :)

Voor de dames die geen alcohol mochten drinken: das toch niet overal zo. Het 1e jaar van een semi-korporale vereniging hier ter plaatse betekent dat je oa de eerste 6 weken verplicht vanaf 5 uur komt borrelen in de soos. Dat betekent dat je dag met je handje kunt zeggen tegen 2 blokken. :)

Overigens, tipje: als je écht aan je cv wilt werken, moet je óf db van een grote commissie zijn (zeg eens bar, of feest) óf een jaartje bestuur draaien. Succes met je plek veroveren :)
Wat je ook kunt doen is een jaartje bij het bestuur van jouw studie snuffelen, als assessor, of anderszins.. doet 't zeker zo goed op je cv :)

lesilla

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:33

Wat bedoel je met 2 blokken?

Wat stom dat verplicht borrelen, voor zo een dingen zou ik al niet aanmelden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:36

Verplicht borrelen? Dus mensen die geen alcohol drinken hebben pech? :=

De hele cantus en het verplicht zuipen vind ik niks aan die verenigingen. :=

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:38

In week 1 vond iedereen het géniaal, weg van je ouders, hup, drinken maar.. En in week 4 waren er weer een zooi afgehaakt - zo'n feestjaar vonden ze het nou ook weer niet, bier ging vervelen ;)

Wij hebben integrale lessen, dus geen losse vakken meer - maar blokken waar je een tentamen over krijgt. 1e blok duurt maar 3 weken, die haal je niet als je geen kans krijgt te studeren. 2e blok is 5 weken, maar pittig en er moesten nog wat practica ingehaald worden omdat die nog weleens tot na 17.00 uur duren - haal je ook maar amper dan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:42

Gelukkig is dat niet in belgie zo, wat wel spijtig is dat er bij de cantussen vaak niet meer dan één fles of twee flessen water is. Maar dan neem je jou eigen spul mee en dan betaal je ook minder. Maar vaak zijn veel studenten daar niet op voorbereid je moet het wel vragen om dat te weten.

Dat is het enige non alcohol probleem die ik hier ken.

Jeetje whiterose vraag me eigenlijk af wie zich dan inschrijft, hoor vaak vanuit school dat het preasidium slechtere punten behaald en daar klagen ze dan ook over als waarschuwing. Maar voor mij zou een club nooit voor mijn prestaties komen. Als ik zoiets hoor zou dat al no go zijn :=

Er zijn echt veel gevallen waar ik me ook niet zou inschrijven, dus snap de mensen die zich nooit zouden inschrijven ook. Ik wou het eigenlijk alleen bij een zachte club en die heb ik dan ook gevonden. Stelt niks meer voor dat de vieze dingen zoals look in je haar, door modder worstelen, slagroom uit een vissenkopmond eten (zo een hele grote dus je raakt niet eens de vis aan) en gek doen op straat en als indiaan verkleden

Ayasha
Blogger

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:44

Modderworstelen is nog wel leuk :j

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:46

Dat hele zuipen vind ik ook niks, had donderdag en vrijdag studentendagen. En dan zie je toch echt vaak dat het van die 18 jarige groentjes zijn die echt willen meelopen die maar biertjes binnengooien om stoer te doen. En dan verbaas ik me echt niet dat er ongevallen gebeuren.

Dat bedoel ik ook met mensen die zelf niet nadenken. vb dezelfde jongens stelde dan voor om een begeleider te tongzoenen om zo 20 euro te krijgen. Zolang ze maar aandacht krijgen, en dat zijn ook degene die nooit nee gaan zeggen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 16-09-09 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:50

De cantussen die ik heb gedaan hadden altijd genoeg water in kruiken op tafel staan. En veel namen er ook hun eigen drinken mee (ik drink geen bier dus nam ik wijn ofzo mee). Je moet ook niet de hele tijd meedrinken. Als je geen slok wilt nemen dan neem je hem niet (gaat wel moeilijk met een toedronk natuurlijk ;))

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:51

Katia: die waarschuwingen zijn alleen zinvol als je ook subsidie krijgt van de uni :) En als je die niet meer krijgt, hoef je ook niet meer te rekenen met je openingstijden tijdens de 1e hertentamens, etc :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:07

De laatste dode van een ontgroening is niet in 1997 maar recenter. Maar dat maakt weinig uit, is ook al gezegd. :)
Ik vind dat mensen die geen ontgroening gelopen hebben er ook weinig over kunnen zeggen. Natuurlijk mag je je mening hebben, maar hoe kan je een echte mening hebben over iets wat je nooit gedaan hebt. Je kan zeggen dat het niets voor jou is aan de hand van verhalen die je gehoord hebt..
Maar dit klinkt heel cru, overal overlijdt weleens iemand. En niet te vergeten, iedereen weet wel waar die aan begint voordat hij lid wordt van een studentenvereniging. Vooral als er negatieve dingen gebeuren gaan er heel veel verhalen rond, maar de meeste van die verhalen zijn onzin.

Even voor de duidelijkheid.. Ik zit wel bij een studentenvereniging.
En met een cantus hoef je geen drank te drinken, ook met een borrel niet. En als je niet veel wilt drinken nip je aan je glas. Het is ook maar net wat je zelf doet en ervan maakt. Het is echt geen verplicht drinken bij een studentenvereniging. Dat is een fabeltje die steeds meer zijn eigen weg is gegaan..
Denk dat er wel veel zijn die meedrinken, maar het hoeft echt niet. Zelf heb ik dat nooit gedaan en ik heb in die 2.5 jaar in Groningen een hele leuke tijd gehad. Waar ik nog steeds veel mensen van spreek, ookal woon ik nu 160 km verderop en wonen hun nog allemaal in Groningen. En dat zonder ontgroening.. Dus die is echt niet nodig om een goede band te krijgen. Je echte vrienden voor je studententijd vindt je toch ook niet met een ontgroening.
Studentenverenigingen zijn echt niet alleen stom, het is maar net of het bij je past of niet. :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:14

Met alle respect Sannn, maar we vinden allemaal dat er wel gesproken moet worden over een gynaecoloog die wellicht door zijn fout een kind laat overlijden... "Overal overlijdt weleens iemand" vind ik een bijzonder pijnlijke uitspraak.
Ik ben mensen kwijt en ik zou hemel en aarde bewegen om ze terug te krijgen, al was het maar voor één dag...
Ik hoop dat jij niet aan een open graf hoeft te staan van een "onnodige" dode.

En ik heb ook ontgroeningen gedaan, dus ik mag best iets zeggen :) Niet van het corps, maar daar sta ik zo dicht naast dat ik daar ook nog wel naar durf te kijken. En Nee, je weet niet waar je aan begint - het fenomeen "Groepsdruk" is namelijk een onzichtbare en onmeetbare factor. Sterker nog, ik durf best te zeggen dat feuten ook helemaal geen idee hebben van de hoeveelheid pressie die hen brengt tot waar zij zijn. En als ik hoor over droppen in Duitsland zonder kleren met een vuilniszak per persoon en de woorden "we zien je morgen thuis!", dan zie ik groepsdruk veel doen ja :)
Laat ik maar niet vertellen over onze cantussen - maar gedronken wordt er :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:22

Jep groepsdruk is een grote factor, weet niet hoe het in nederland is maar daarom zijn de contracten die verlagen groepsdruk enorm, en het feit dat ze moeten zeggen dat niets verplicht is heeft nog een grotere verlaging. Kijk maar naar de experimenten van zimbardo is dat principe

Maar goed dat is belgie heb het idee dat nederland toch wat anders is.

Uiteindelijk kan ik alleen voor mezelf spreken, en moest het erover gaan zeg ik gewoon nee, er is leven aan het eind van de club dus voor mij niet zoveel waard dat ik over het principe ga en dus weinig kans dat het verkeerd loopt. Simpele dingen zoals t shirt uit roepen mogen ze bij mij proberen, en doen ze ook maar die gaat daardoor niet uit . Het ligt toch een grotendeel aan jezelf hoe ver je het laat gaan. Voor mij is het echt wel weegschaal principe. Afspraken maken op voorhand is best slim en niet breinloos alle opdrachten volgen. In het echte leven spring je ook niet van de brug als een hoger geplaatst persoon dat zegt, waarom dan op een doop wel.

In mijn ervaring zijn het echt bepaalde karaktertjes die het te ver laten gaan, nuja kan aan mijn observatie liggen ook. Maar ik zie vaak echt enorm veel verschil tussen mensen en hun gedrag bij de doop

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:05

WhiteRose schreef:
En als ik hoor over droppen in Duitsland zonder kleren met een vuilniszak per persoon en de woorden "we zien je morgen thuis!", dan zie ik groepsdruk veel doen ja :)

Kijk, hier wordt dan toch wel verteld wat er zoal gebeurt, en helaas weer niets dan slechts.....

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:58

Ik moet eerlijk zeggen dat dat soort contracten voor mijn gevoel niet altijd helpen. Toen wij met mijn studievereniging op kamp gingen is er vooraf een duidelijke lezing gehouden over "niets moet, klaar". Maar tegen de tijd dat je wonderlijke spelletjes aan het doen bent, voel je je natuurlijk wel erg bekeken als jij afhaakt wanneer je met z'n allen met je hoofd in een of ander goor mengsel moet. Dan wordt er ook echt niet bij aanvang nog eens gevraagd: zeker weten he? En dat geldt ook voor droppen in Duitsland. En er zijn mensen die eigenlijk de vraag nodig hebben om "Nee, dit doe ik niet" te kunnen zeggen. Ja, dat is hun karakter, en nee, soms vind ik mensen nog niet volwassen genoeg om zelf te kunnen kiezen of ze dit gaan doen of niet. Maar, daar zijn papa en mama dan misschien ook nog voor, om eens te praten over wat ze willen, en om ze dusdanig te vormen dat ze leren nee te zeggen.

Diablo: de dames hier hebben ook wat dingen zomaar laten vallen, en dan vooral dat ze het erg naar hun zin hebben. Daar moeten we ook eerlijk in zijn :)
Overigens vind ik teksten als "weinig drinken" wel enigzins wonderlijk - ik ken maar een héél enkeling binnen het corps die weinig drinkt.. Heb zelfs een hele bescheiden hoogleraar die uiteindelijk eerlijk zei "Zeven jaar bij 't corps gezeten en ik dronk jullie er toen allemaal uit". Over onverwachte kantjes van iemand gesproken: prachtig verhaal :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:05

Whiterose, heb jij het wel meegemaakt dat mensen weigerden iets te doen? En hoe werd daar op gereageerd?

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:16

Ik denk dat het overgrote deel wel veel drinkt, maar ik zelf ben ook een weinig drinker. En niemand die me daar op aankijkt. Krijg wel eens een opmerking als je bij de bar 1 bier en 6 fris besteld van doe gewoon makkelijk en doe alles bier. Dan reageer je er of niet op of herhaal je nogmaals je bestelling. Sterker nog een jaarclubgenootje en ik drinken helemaal geen bier omdat we het niet lusten, wel eens een wijntje of iets sterkers maar meestal jus of cola. Mijn ontgroening was dus zonder alcohol en dat vond ik heel positief, verder is het wel een van de zwaarste van NL. De andere grote vereniging hier die hebben wel afentie bierkwartier tijdens ontgroening en daarvan hoor ik vaak net als hier boven eerst is bier wel leuk maar daarna verveelt het. Zij moeten bijvoorbeeld allemaal een Grolsch kratje meenemen en brengen een groot gedeelte van hun weekend daar zittend (op de onderkant) op door. De slimme hebben een luier aan gedaan van te voren ;)

En over fysiek, ik heb van vrijdagmiddag tot de volgende week donderdag op vrijdagnacht mijn kennismaking gehad en op zondag (daar direct op volgend) de Dam tot Damloop gelopen. En uitgelopen, dit heb ik kunnen doen omdat ik het spelletje doorhad en op een gegeven moment nee zei omdat ik bijvoorbeeld mijn knieeen wilde sparen. Net als hierboven groepsdruk, als iedereen op zijn knieeen zit maar jij wilt in kleermakerszit gaan zitten moet je dat doen, en als ze zeggen waarom doe je dit en niet als je vriendjes zo dan zeg je omdat ik mijn knieeen wil sparen. Algemeen is de regel bij veel verenigingen als je als feut 2 keer nee gezegd heb is het ook nee. (Nee die regel vertellen ze je niet aan het begin, maar je moet het spelletje ook doorkrijgen)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:21

katiavl schreef:
En niemand zegt toch iets over diegene die niet mee willen doen, is zelfs al vaak gezegd dat je een prima studentenleven kan hebben zonder.

Ik snap het probleem echt niet van mensen die blijven herhalen dat het voor hun niet moet en dat ze niks gemist hebben (staat nergens dat het wel zo is dus wat zijn jullie aan het beargumteren omgekeerd wel). Prima het is gewoon iets waar je voor kiest punt uit. En mis gaan kan altijd daarom is het belangrijk dat je zelf ook nadenkt dan kan er weinig gebeuren zo simpel is het. :)

En van de duizenden die elk jaar gedoopt gaat is het nog altijd een heel klein percent

Heb je mij ergens zien argumenteren dat je het niet moet doen dan? Volgens mij roep ik ook al die tijd al dat je moet doen wat je niet laten kunt. Ik ben op zich niet tegen ontgroeningen, als het met enig beleid gebeurt en niet met die achterlijke toestanden die vaak voorkomen (en ja, daar blijf ik bij), maar het is niets voor mij. DAT is alles wat ik gezegd heb. In antwoord op al diegenen die blijven roepen dat het het waard was - nou, ik denk dat dat voor mij niet zou gelden.

Wat betreft dat zelf nadenken en dat kleine percentage - ik denk dat mijn voorgangers hier daar inmiddels genoeg over gezegd hebben. Ik trek mij verder terug uit deze discussie want ik vind de toon erin ten nadele veranderen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:25

Diablo: ik heb dat wel zien gebeuren - maar waar ik op doel zijn vooral de types waarvan je weet dat ze het niet willen, maar ook niet durven zeggen. En dat zijn net de mensen die het spelletje niet doorkrijgen..

Ontgroeningen en de sfeer die corpsen om zichzelf heen creëren maken dat ze ook niet zo geliefd zijn buiten het corps. Een duidelijk gevalletje "in-group, out-group effect" :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:26

De mensen die hier hard roepen dat ontgroeningen niet meer gebeuren moeten, hebben die zelf wel een ontgroening mee gemaakt?

Ik heb echt een fantastische tijd gehad tijdens mijn ontgroening en heb echt veel mensen leren kennen. Mits aan de regels wordt gehouden (min aantal uren slaap per nacht, event. Arts mee, geen fysiek geweld e.d.) zijn het imo de leukste dagen van het eerste jaar. Wij mochten tijdens de ontgroening ook geen druppel alcohol drinken... dat was alleen voor de oudere jaars.

Mensen die tegen ontgroening zijn, gaan niet bij een studentenvereniging of bij een vereniging zonder ontgroening. Dit is iets wat nooit los gezien zal worden van een studentenvereniging.

En geloof me, het valt best mee!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:30

Diablo schreef:
WhiteRose schreef:
En als ik hoor over droppen in Duitsland zonder kleren met een vuilniszak per persoon en de woorden "we zien je morgen thuis!", dan zie ik groepsdruk veel doen ja :)

Kijk, hier wordt dan toch wel verteld wat er zoal gebeurt, en helaas weer niets dan slechts.....

Ik heb ook neergeschreven wat er gebeurt, maar daar reageer je helaas niet op en kies je een horen zeggen verhaal over een echt verhaal. Maar dit bevestigd dan ook je stelling :)

Idem hier geen alcohol vind ik ook maar goed, zelf drink ik het nooit en kan evengoed plezier maken. Voor mij mag doop, cantussen en td op water voor iedereen zijn die bescherming tegen zichzelf nodig hebben (ik heb geen bescherming nodig maar gewoon een medische reden). Maar goed dat zijn degene die vaak al zo uit de cantussen gegooid worden. Maar zoiets kan je helaas bijna niet regelen.

Verder mag je hier vaak als eerste jaar naar de doop komen zien vind ik ook goed, heeft mij ook vaak weerhouden om niet bij een bepaalde club te gaan
Laatst bijgewerkt door lesilla op 17-09-09 09:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:31

LuvdaTossa schreef:
De mensen die hier hard roepen dat ontgroeningen niet meer gebeuren moeten, hebben die zelf wel een ontgroening mee gemaakt?

Ik heb niet gestudeerd, dus nee, geen ontgroening meegemaakt. Maar al zou ik gestudeerd hebben, ik zou geen behoefte hebben aan een ontgroening. De verhalen die je erover hoort (en tot nog toe zijn ze overwegend negatief), zeggen mij genoeg. En aangezien je vantevoren nooit weet wat te verwachten, loop ik liever niet het risico stront in mijn haar gesmeerd te krijgen of in mijn nakie in Duitsland gedropt te worden.

Moet je persé iets meegemaakt hebben om er een mening over te mogen vormen?