Kinderopvang heeft portret van Hitler aan de muur hangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Re: Kinderopvang heeft portret van Hitler aan de muur hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:33

inderdaad, het lijkt wel of je over een film bezig bent en de mensen lijken te vergeten dat zo'n dingen echt wel verkeerd kunnen aflopen...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:01

jaggie schreef:
Weet je waar ik zo van stond te kijken, dat het blijkbaar niet bekend was bij de stichting, dat vind ik vreemd, want dan klopt er iets niet in het systeem dat de kwaliteit van zulke opvangen garandeert.

Los van het feit of het 'goed' of 'slecht' is waar deze mevrouw in gelooft, blijft het haar goed recht om daarin te geloven en dat ook uit te dragen. Wellicht vangt ze de kinderen verder prima op, zonder haar eigen sympathiën bewust over te dragen. Vraag blijft of het dan pedagogisch verantwoord is om kinderen daar onder te brengen, want onbewust gebeurt het toch dat zulk gedachtegoed wordt overgebracht (zie alleen al het schilderij) en daarom vind ik het niet verantwoord dat zij (met goedkeuring) kinderen mag opvangen. De kans bestaat dat ongewild gedachtegoed verspreid wordt, waardoor later problemen kunnen ontstaan.

Als je zo begint zijn er bergen onthaalmoeders die je mag schrappen of schorsen hoor. Zowat elke mens zend wel ergens een verkeerde boodschap uit ... opvoeden is een zaak waarin heel veel verkeerd kan gaan. Ze heeft misschien niet de ideale achtergrond om onthaalmoeder te zijn, maar zolang ze dit niet doordrukt, al dan niet opzettelijk, naar de kinderen toe, is ze echt niet slechter dan andere onthaalmoeders ...

Yunomi schreef:
Ik weet het niet.
Ik zou het vooral niet goed vinden als ze er 'goede' verhalen over vertellen, en zo het kind beïnvloeden. Ik vind niet dat dat juist is. :o

Dat zou inderdaad verkeerd zijn, net zoals je kinderen zou gaan vertellen dat het normaal is om mensen dood te schieten als ze wat verkeerds doen ofzo ... maar voor zover bekend (alweer :+) deed ze dit dus niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:15

Ik blijf van mening Lord_Ik dat je met zo'n onthaalmoeder onnodig veel risico loopt. Met zo iemand als oppasmoeder loop je veel eerder de kans dat ze onherstelbaar de fout in gaat.

Ben je de moorden in Sint-Gillis vergeten?

Nee, geen kinderen in dat huis :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:18

slimmerik schreef:
Onbegrijpelijk.... je kind zou er nachtmerries van krijgen... 't is zó'n lelijke man :+

:') _O-

Whahahahaha, geef me even 5 minuten tijd, ik ga eerst weer op mijn stoel klimmen en dan ga ik ook proberen op en normale manier te reageren...!

Mijn god, wat een giller zeg :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:32

Ok, daar gaan we...

Hitler was een geniale man en had de geschiedenis in kunnen gaan als een van de meeste betekenisvolle politici van Duitsland, maar hij had op een paar vlakken een zeer zieke mening.

Iedereen die deze man eert, eert ook zijn deels zeer zieke meningen en is naar mijn mening daarom ook een zeer ziek persoon, mogelijk zelfs een bedreiging voor onze maatschappij.

Een kinderopvang in combinatie met een dergelijke foto is provocatief en aandachtvragend gedrag (en bovendien heel erg ziek, zoals ik al zei :P )....

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:56

@Alet74, ik vind dat je “Ik vind dat je dan respect moet hebben voor alle mensen en geen onderscheid maken op grond van geloof en/of afkomst” helemaal gelijk in hebt, het gedachtegoed van Hitler is niet bepaald gebaseerd op gelijkheid. Maar ook in de huidige samenleving leven zulke dingen ideeën nog steeds, ben ik benieuwd wat jij van Wilders vind.
@Lord_Ik, er is wel een verschil tussen een verkeerde boodschap uitdragen en andere normen en waarden hebben hanteren. Het gedachtegoed van Hitler is gewoon niet goed te praten, maar zeker niet te vergelijken met (bijv.) tafelmanieren.
@Adil18, zeker weten dat Hitler een geniaal politicus had kunnen worden, in feite was hij dat ook, maar zoals je zegt had hij zeer zieke ideeën over een ideale samenleving. Toch vind ik dat je de goede dingen van een persoon best mag bewonderen, en een persoon niet hoeft af te schrijven op zijn slechte eigenschappen, want daar hoef je het toch niet mee eens te zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:00

jaggie schreef:
@Adil18, zeker weten dat Hitler een geniaal politicus had kunnen worden, in feite was hij dat ook, maar zoals je zegt had hij zeer zieke ideeën over een ideale samenleving. Toch vind ik dat je de goede dingen van een persoon best mag bewonderen, en een persoon niet hoeft af te schrijven op zijn slechte eigenschappen, want daar hoef je het toch niet mee eens te zijn.

Dat is natuurlijk waar, en bewondering heb ik ook ergens zeker wel voor Hitler, omdat hij ondanks een zeer moeilijke jeugd en erg slechte "startpositie" het erg ver heeft geschopt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:25

Lord_Ik schreef:
Als je zo begint zijn er bergen onthaalmoeders die je mag schrappen of schorsen hoor. Zowat elke mens zend wel ergens een verkeerde boodschap uit ... opvoeden is een zaak waarin heel veel verkeerd kan gaan. Ze heeft misschien niet de ideale achtergrond om onthaalmoeder te zijn, maar zolang ze dit niet doordrukt, al dan niet opzettelijk, naar de kinderen toe, is ze echt niet slechter dan andere onthaalmoeders ...

Je hebt verkeerde boodschappen en je hebt verkeerde boodschappen. Jeetje, dit kan gewoon niet. Mensen die een portret van Hitler aan de muur hebben hangen met de bijbehorende denkbeelden kunnen niet de zorg dragen voor andermans kinderen. Dat kan gewoon niet. Stel dat ze 'per ongeluk' wat fascistische denkbeelden met de kinderen delen, daar moet je niet aan denken. Ik vind het heel zorgelijk dat je hier zo licht over denkt, Lord_Ik.

Voor Hitler heb ik geen bewondering, hij was gewoon op het goede moment op de goede plaats, meer is het niet. Geluk is met de dommen zeggen ze wel eens :(

Aan Wilders heb ik dan ook een hekel. Ik vind het een griezelige man met enge denkbeelden. Geen aandacht meer aan schenken en hopen dat hij vanzelf weer weggaat :+

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:46

@Adil18, dan zie je ook dat wanneer je maar de wil hebt je best ver kunt komen (en uiteraard hoort daar ook een beetje geluk bij)
@Alet74, nou ik denk niet dat je over alles wat Hitler heeft gedaan en bereikt kunt spreken over 'geluk' of ' toeval', je bent nog altijd zelf degene die ook gebruik moet maken van zulke situaties.

Haha, een griezelige man, grappige benaming :+ Ik wil niet zeggen dat ik het volledig eens ben met de ideeën van Wilders, ook niet altijd op de provocerende manier waar hij mee te werk, en ik zou ook zeker niet willen dat hij het voor het zeggen zou krijgen, maar door zijn kritisch/overdreven blik wordt er wel aandacht besteed aan zaken waar de aandacht anders eerder voor verslapt en die misschien later wel voor problemen gaan zorgen. Alleen heeft hij buiten zijn partijprogramma verder zo weinig te melden, hij heeft alleen zijn speerpunten, die telkens terugkomen, maar op andere essentiële zaken heeft hij dan weer niks of weinig toevoegends te zeggen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:57

iemand gisteren de docu gezien op NGC over WO II?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:01

ik zou mn kind niet in zo'n opvang brengen hoor! je weet nooit wat ze allemaal aangepraat krijgen daar.. :n

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:10

ik ook niet maar in België zijn ze op zulke vlakken blijkbaar minder snel 'ongerust'...

Ach ja, vlaams belang is nogaltijd veel te populair dus dan is het misschien ook niet zo verwonderlijk dat mensen het niet erg vinden dat onthaalmoeders portretten van Hilter in de woonkamer hebben hangen...

Ik word er ziek van...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:14

ik vind het een beetje gevoelloos, iedereen weet toch wat die man allemaal heeft aangericht? mn opa bijvoorbeeld denkt er nogsteeds vaak aan.. lekker als je daar je kleinkind op moet gaan halen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:18

Tja, iedereen mag aan zijn muur hangen wat hij of zij wil. Ik zou er niet zo veel problemen mee hebben, TENZIJ er over hitler word gesproken om hem en zijn gedachtegoed "aan te prijzen" bij een kind. Dat gaat echt veel te ver.

Mijn vader heeft het vroeger erg zwaar gehad, mijn opa zijn ouders waren NSB-ers en dit heeft mijn opa heel erg beschadigd op jonge leeftijd aangezien hij naar een kamp moest voor jonge NSB-ers. Hierdoor is opa altijd heel erg wantrouwig geweest en heeft mijn vader als kind en puber heel, heel veel slaag gehad van opa. Dus ik ben zeer zeker niet pro-hitler ofzo.. Maar ik vind niet dat je een mens kunt verbieden portretten aan de muur te hangen, ongeacht van wie deze zijn..

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:22

@Brando, nee heb die docu niet gezien, was ze interessant?

"onthaalmoeders" is dat trouwens een typisch Belgisch woord? Ik blij er bij dat de controle vooraf, maar ook tussentijds, veel beter moet zijn/worden voor opvangmoeders. Om kwaliteit te kunnen waarborgen en situaties als deze te kunnen voorkomen.

edit: ik vind dat wanneer kinderen een dergelijk portret voor ogen krijgen dat dit beter in een veilige, gestuurde omgeving en geen 'gekleurde' omgeving kan gebeuren. Dus dat ze eerst op school leren over dit gedachtegoed, voordat ze er mee in aanraking komen en maar een eenzijdige kant kennen.
Laatst bijgewerkt door jaggie op 15-09-09 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:22

Tallie_Ho schreef:
Tja, iedereen mag aan zijn muur hangen wat hij of zij wil. Ik zou er niet zo veel problemen mee hebben, TENZIJ er over hitler word gesproken om hem en zijn gedachtegoed "aan te prijzen" bij een kind. Dat gaat echt veel te ver.

Mijn vader heeft het vroeger erg zwaar gehad, mijn opa zijn ouders waren NSB-ers en dit heeft mijn opa heel erg beschadigd op jonge leeftijd aangezien hij naar een kamp moest voor jonge NSB-ers. Hierdoor is opa altijd heel erg wantrouwig geweest en heeft mijn vader als kind en puber heel, heel veel slaag gehad van opa. Dus ik ben zeer zeker niet pro-hitler ofzo.. Maar ik vind niet dat je een mens kunt verbieden portretten aan de muur te hangen, ongeacht van wie deze zijn..

Dat was ook het geval hoor, zij verkondigde dat Hilter 'zulke geweldige ideeën had' ...dat is voor mij al behoorlijk aanprijzen...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:25

Die docu was idd interessant, het ging over het process van Göring... er zijn deze week heel de week WO II documentaires op NGC...

Er waren blijkbaar veel nazi-officieren die niet 'wisten' hoe erg het er aan toe ging in de concentratie-kampen, ze speelden misschein een spel, dat kan ook natuurlijk...

Onthaalmoeder is een Belgisch woord ja :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:29

Brando090309 schreef:
Tallie_Ho schreef:

Dat was ook het geval hoor, zij verkondigde dat Hilter 'zulke geweldige ideeën had' ...dat is voor mij al behoorlijk aanprijzen...

Weet je dat zeker, of is daar een vermoeden over uitgesproken? Ik kan het gemist hebben, maar volgens mij stond er niet in de openingspost dat ze ook daadwerkelijk begonnen was de kindertjes te "hersenspoelen"?
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 15-09-09 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:30

Ik heb een bandopname gehoord van de dame in kwestie die letterlijk zegt 'hij had geweldige ideeën'...

Die hebben ze bij ons in het nieuws laten horen...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:30

Ik ga eens opzoeken of ik die link nog kan terugvinden met de geluidopnames

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:32

He thanx voor de tip, als ik even de tijd heb en er aan denk ga ik er naar kijken. Geschiedenis is altijd interessant en je kunt er veel van opsteken.

Ik kan me voorstellen dat niet bij iedereen alle feiten tot in details bekend waren, of ze sloten daar de ogen voor. Maar feit blijft dat ze er wel aan meegewerkt hebben.

@Tallie_ho, ze zegt toch ook niet dat die mevrouw heeft gezegd dat ze de kinderen aan het hersenspoelen was? Daar is toch wat meer voor nodige dan enkel verkondigen dat Hitler geweldige ideeën had. Dat is wel een verschil.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:33

Aha! Ja, dat maakt het inderdaad anders! Kijk, prima als je een portret van zo'n malloot aan de muur hebt, maar niet beginnen kinderzieltjes te winnen met die idiote ideeen!

Wat mij betreft hebben ze een hele kamer behangen met afbeeldingen van hitler, moeten ze zelf weten, maar het is niet de bedoeling dat kinderen de "geweldige ideeen" van hitler door de strot geperst krijgen, dat is aan de ouders of aan de basischool om ze daar over te leren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:35

Ik had beter het hersenspoelen tussen " " kunnen zetten, bedoelde het niet zo hard als het er stond ;) Ik zal het even aanpassen :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:39

Tallie_Ho schreef:

Meen je dat? Ook in de privé-sfeer? Mijn nekharen zouden rechtovereind gaan staan als ik dit bij iemand aan de muur zou zien hangen, rechtsomkeert, tot nooit weer ziens! Dus laat staan dat ik mijn kind er achter zou laten.
De kinderopvang/bso waar mijn kind naar toe gaat, heeft 'voor ieder kind een plek' hoog in het vaandel staan, dat spreekt me erg aan. Ook kinderen die wat extra aandacht nodig zijn, vinden hier een plekje.
Een professionele kinderopvang/bso wordt in Nederland eenmaal per jaar gecontroleerd op een heleboel punten. Ik weet overigens niet hoe het zit met gastouderopvang, maar het lijkt me dat die ook streng gecontroleerd worden. Je kunt het je als gastouderbureau niet permitteren dat ouders dit soort dingen gaan tegenkomen.

@Jaggie: het is ook niet toevallig dat Hitler in die periode aan de macht kwam, maar alle 'puzzelstukjes' vielen in die tijd samen, dan heb je aan 1 zo'n idioot genoeg om de hele wereld op zijn kop te zetten. Beangstigende ideeën vind ik dat, want het kan altijd weer gebeuren. Laten we het maar on-topic houden en niet over Wilders beginnen, maar heel in het kort kan ik wel stellen dat er andere manieren zijn om aandacht voor problematiek op welk vlak dan ook, te vragen.

Vanavond zal ik de televisiegids eens doorspitten, lijkt me interessant die documentaires.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:45

Alet, ik zeg niet dat ik het niet merkwaardig zou vinden, maar er bestaat nog altijd zoiets als privacy en vrijheid van meningsuiting. En ik denk dat ik ook zou maken dat ik weg kwam, maar neemt niet weg dat ieder mens de vrijheid heeft om op te hangen wat hij/zij wil.

Zo heb ik een afbeelding van een grote buddah in mijn huiskamer hangen :D Daar kunnen mensen ook de bibbers van krijgen :P