Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:36

Falona schreef:
Daar ben ik me van bewust.
En daarom is het dus gewoon nodig dat fotografen een deel van de opbrengst krijgen.
Dan is het tenminste een eerlijke zaak.

Citaat:
Daar heb je helemaal gelijk in, maar hoe zie je dat dan met gratis sites?
Er zijn volgens mij nog steeds veel penny werkstukken in omloop waar ook foto´s gebruikt worden zonder bronvermelding.

Gratis sites zijn lastiger aan te pakken.
Maar goed; daar verdient dan dus ook niemand geld via mijn foto's.
Dus het is ook gewoon illegaal, maar het is een minder grote schadepost ;)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:37

In principe zou je ze toch aan kunnen klagen..?

Ja oke, het kan wel :P maar daar heb ik écht geen zin in om eerst zo'n copyright weg te werken die dwars door het paard heen staat ;) dan zoek ik liever een half uur door :+

Anoniem

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:37

Volgens mij zou je met genoeg bewijsmateriaal, zo aangifte kunnen doen wegens 'diefstal / schending auteursrechten' de politie moet daar wat mee doen.

Maar dan moet je wel voldoende, en voornamelijk sterk bewijs hebben :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:39

Hypofocus schreef:
nikolletje schreef:
Denk je dat het voorkomt dan dat je fotos 'jatten' als het beheer van een spel een 'stockvoorraad' zou aanschaffen?

Helaas denk ik dat je het er niet mee voorkomt, als je wat wilt zul je gewoon alle plaatjes moeten verbieden.

Ik zou zeggen, bied je aan hilda om al die accounts te controleren, en alle topics om te zorgen dat er geen foto's gebruikt worden van hypofocus ed.

We hebben al eens een gesprek gehad met 't beheer daar over, en ze hadden geen interesse om voor foto's te betalen.
Maar ze wilden er ook geen tijd of moeite in steken om de illegale foto's te verwijderen.
Kortom; ze zijn dus crimineel bezig, want ze verdienen geld met een strafbaar iets.

maar niet om 't een of 't ander, kun je dat niet gewoon naar de politie oid stappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:40

Unwritten schreef:
Wen, geloof mij, ik kan een dikke copyright zo wegwerken ;)

Zin in een demonstratie? Om het extra duidelijk te maken, hoe makkelijk het weg te halen is? :)

Afbeelding

Anoniem

Ik ga het meteen even doen :) En dan alleen met touchpad, zonder wacom of muis, om even te laten zien hoe makkelijk het gaat.

IcePrincess

*gaat bewerken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:41

Maartje1990 schreef:
maar niet om 't een of 't ander, kun je dat niet gewoon naar de politie oid stappen?

Ja hoor, dat kan zeker!!!
Maar het wordt dan een lange, slepende zaak...
Die de fotografen ongewtijfeld uiteindelijk zouden winnen. Maar zoiets kost veel geld en tijd.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:43

Je kan ook een digitaal watermerk gebruiken. Niet te zien in de foto, maar wel met programma er weer uit te halen/lezen. je kan zo een hele tekst in de foto verwerken. pas als je de foto extreem gaat bewerken kan het zijn dat het niet meer werkt.

Een extra beveiliging die ik zelf nog wel eens toepas in foto's naast de normale tekst

voorbeeld
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PascalB op 04-09-09 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:45

Zo, ik heb 'm weggewerkt in de tussentijd (redelijk slordig, maar goed)

Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:45

ik denk eerlijk gezegd dat je niets anders overblijft dan daadwerkelijk een jurist of advocaat in de hand te nemen en juridische stappen te gaan ondernemen Femke. En ik weet zeker dat er meer fotografen zijn die daarin met je mee willen gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:46

maar in principe stáát er al een onzichtbaar copieright op. Want er is áltijd copieright of die nu zichtbaar is of niet en of er speciaals een 'onzichtbaar' copieright geplaatst is. Je mág foto's niet zomaar gebruiken. met of zonder copieright

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:46

Hypofocus schreef:
Zo, ik heb 'm weggewerkt in de tussentijd (redelijk slordig, maar goed)

Afbeelding

en dat dan in minder dan 5 minuten. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:47

Ania schreef:
ik denk eerlijk gezegd dat je niets anders overblijft dan daadwerkelijk een jurist of advocaat in de hand te nemen en juridische stappen te gaan ondernemen Femke. En ik weet zeker dat er meer fotografen zijn die daarin met je mee willen gaan.

Enig idee wat dat kost? ;)

Ik heb het helaas al eens mee moeten maken, dat zelfs als je volledig je gelijk hebt gekregen in de rechtzaal, dat je alsnog je centen gewoon niet krijgt, en er dan dus zelf wel duizenden euro's aan uit hebt gegeven ;)
Dus ik pak het voorlopig nog liever even op deze manier aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:48

PascalB schreef:
Je kan ook een digitaal watermerk gebruiken. Niet te zien in de foto, maar wel met programma er weer uit te halen/lezen. je kan zo een hele tekst in de foto verwerken. pas als je de foto extreem gaat bewerken kan het zijn dat het niet meer werkt.

En op welke manier zorgt dat ervoor dat gebruikers je foto's niet jatten? :P
Niet... Dus dat werkt niet ;)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:50

Je kan ook een aanklacht doen bij de politie.. Dan onderzoeken zij de rest en weten de paardenspellen meteen dat het menens is? :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:51

PascalB

Hypofocus schreef:
PascalB schreef:

En op welke manier zorgt dat ervoor dat gebruikers je foto's niet jatten? :P
Niet... Dus dat werkt niet ;)

Het jatten kan je niet voorkomen, zolang een foto op internet geplaatst is.
Maar je kan zo wel wat makkelijker aansprak op je eigen werk maken als ze zo handig zijn geweest het copyright eruit te slopen

Ania

Hypofocus schreef:
Ania schreef:

Enig idee wat dat kost? ;)

Ik heb het helaas al eens mee moeten maken, dat zelfs als je volledig je gelijk hebt gekregen in de rechtzaal, dat je alsnog je centen gewoon niet krijgt, en er dan dus zelf wel duizenden euro's aan uit hebt gegeven ;)
Dus ik pak het voorlopig nog liever even op deze manier aan...

Zeker een idee hoeveel dat kost. Maar dan heb je wel wat. Ook al krijg je je geld misschien niet. (Al vind ik dat weer slecht geregeld. Wat was de uitspraak van de rechter?)
Daarom zeg ik, fotografen united ;) Hoe meer mensen hoe goedkoper het wordt maar hoe effectiever het is. Dan is het niet meer 1 fotografe tegen 1 bedrijf, maar 15 fotografen tegen meerdere bedrijven. Grootschalig DUS media-aandacht DUS meer invloed.

Maar ik zou beginnen met een bezoekje aan het juridisch loket, misschien dat zij een aardig briefje voor je willen schrijven ondertekend met een handtekening van een jurist :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:52

Ik bedenk me nu trouwens dat op deviantart.com een systeem bestaat dat als je een foto of tekening die daar geplaatst is wilt opslaan je ze opslaat als een bestand van 1 pixel en je er dus niets aan hebt. Is dat niet iets? Je kunt de foto dus wel op redelijk formaat zien maar kopieren of opslaan is dus zinloos.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:53

Eliine schreef:
Ik bedenk me nu trouwens dat op deviantart.com een systeem bestaat dat als je een foto of tekening die daar geplaatst is wilt opslaan je ze opslaat als een bestand van 1 pixel en je er dus niets aan hebt. Is dat niet iets? Je kunt de foto dus wel op redelijk formaat zien maar kopieren of opslaan is dus zinloos.

Printscreen en beetje knip en plakwerk in paint en je hebt weer 1 foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:53

Huppa,
Afbeelding

Ook niet helemaal perfect, maar zou zo op HT kunnen..

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:54

Eliine schreef:

Print screen, plakken in paint, foto selecteren en opslagen. :)

Anoniem

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:54

En dan maar hopen dat paint de kwaliteit niet ontzettend omlaag trekt ;)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:55

Misschien leuk als iemand (TS) ook wat extra nuance aanbrengt tussen het verschil Copyright en Auteursrecht. Zijn namelijk twee verschillende dingen. Ik weet er half wat van, dus ik zal me niet aan de juridische discussie wagen. Maar auteursrecht zit altijd op een creatief werk. Copyright is uit amerika over gewaaid en heeft volgens mij vooral met rehct op verspreiding te maken. Maar ik ben benieuwd of iemand dat beter toe kan lichten.

@TS. Zijn er geen soortgelijke acties in de branche/beroepsgroep waar dit onderdeel van uit zou kunnen maken?