Scholen op basis van geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:19

De grap is dat iedere niet gelovige of mild gelovige ouder die ik over dit onderwerp te spreken krijg (het is op de school van mijn zoon een item geweest vorig jaar) het standpunt van Kiwiko aanhangt. Ik ook.

Het zijn juist die extremistische/ strenge gelovigen die de boel afschermen en hun kinderen niet onderwijzen in alle geloven, maar alleen dat ene.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:25

randalinpony schreef:
Het zijn juist die extremistische/ strenge gelovigen die de boel afschermen en hun kinderen niet onderwijzen in alle geloven, maar alleen dat ene.

Toch bizar, uitgangspunt van veel geloven is respect voor elkaar. En hoe kan je elkaar nu respecteren als je elkaar niet kent ;)

KiWiKo

Re: Scholen op basis van geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:26

dat is nou eens een goede vraag Heino..............

hoe wil je elkaar en elkaars gedachtegang leren kennen als je al niet eens wil weten hoe de ander tikt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:28

Idd, beetje tegenstrijdig :) Ik dacht trouwens dat onderwijs in religie momenteel niet verplicht is, misschien een idee om dat juist wél te verplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:31

Blue_Eyes schreef:
Nou en? Dat dat wel zou moeten kunnen, is jouw mening. Dat dat niet zou moeten kunnen, is hun mening. Jouw mening is in deze niet beter of slechter dan die van hen.

Ik snap eigenlijk niet waarom, dat is toch juist iets voor kinderen??? Wat heeft kabouters, sprookjes en fantasieverhalen met geloof te maken?

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:43

Heino schreef:
randalinpony schreef:

Toch bizar, uitgangspunt van veel geloven is respect voor elkaar. En hoe kan je elkaar nu respecteren als je elkaar niet kent ;)

Bedoel je streng gelovigen die kinderen thuis over andere geloven moeten vertellen, of streng gelovigen die hun kind op een beschermende school doen en daarzo over de geloven verteld moet worden? ;)

Bij ons op school (refo) krijgen we onderwijs over eigenlijk alle wereldgeloven (zoals boeddhisme enzo).
En bij ons in de kerk hebben we vaak ontmoetingen/gesprekken met moslims waar je heen kan gaan. Dus ik vind dat we genoeg kans hebben als gelovige om andere geloven te leren kennen en ik denk ook zeker dat godsdienstonderwijs op scholen daar aan bijdraagt.

Ik vind niet dat alle scholen openbaar moeten worden, want op een christelijke school leren we ook juist om het christelijk geloof aan anderen uit te leggenals ze daarom vragen. Mensen die weinig van het christendom weten kunnen best moeilijke vragen stellen (Waarom God kwaad toelaat in de wereld, Of het niet zwak is dat Jezus is gekruisigd en nog meer van die moeilijkere vragen).
Wij leren op onze school om daar mee om te gaan en zulke vragen niet te vermijden (wat je wss wel doet als je nooit echt over zo'n antwoord hebt nagedacht).
Ook leren we meer over het geloof en gaan we in discussies met anderen, behandelen we ook schepping en evolutietheorie (waarom je de schepping kan geloven en waarom je de evolutietheorie kan geloven).
En we leren ook om ethische dillemma's vanuit een christelijk oogpunt te bekijken.
Ik vind dat een bijzondere school veel aan de ontwikkeling in geloof kan bijdragen; ook hoe je daarmee moet omgaan in een niet-christelijke omgeving.

En ik vind dat het godsdienstonderwijs ('eigen' geloof op een bijzondere school, en andere geloven) daarom in het vakkenpakket moeten.

PS: Dat wil niet zeggen dat alle scholen zich aan de eisen moeten houden die voor zo'n school gesteld worden; bijvoorbeeld dat de school kinderen tot een 'sociaal-burger' maakt. Dat is geloof ik bij een islamitische school/islamitische scholen nu niet het geval (bij maatschappijleer over gehad) en ik denk ook dat dat niet bij alle christelijke scholen het geval is. Daar moeten ze dan strenger op controleren, maar dit hoort geloof ik niet meer bij de discussie. :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:25

LF_xx_D schreef:
Bedoel je streng gelovigen die kinderen thuis over andere geloven moeten vertellen, of streng gelovigen die hun kind op een beschermende school doen en daarzo over de geloven verteld moet worden? ;)

Wat ik bedoel is dat veel geloven veel waarde hechten aan respect voor de medemens. Maar dit zie je bij extreem gelovige niet vaak terugkomen, zij lijken juist anderen te minachten en dergelijke.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:32

kan ik me in vinden............

extreem is nooit goed.......... maar geloven in wat dan ook vind ik helemaal prima.......... als iemand daar rust en kracht uit haalt helemaal goed......... absoluut

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:10

Ik ben zelf niet gelovig, altijd op openbare scholen gezeten en hoop dit jaar mijn diploma op een Katholieke Pabo te halen. Ik heb gekozen voor deze Pabo omdat deze als beste aangeschreven stond en bovendien vergroot mijn akte voor het geven van Godsdienst mij een grotere baangarantie :)

Ik heb de afgelopen 3 jaar van mijn studie op 6 verschillende Katholieke basisscholen les gegeven en heb nog nérgens meegemaakt dat er geen kabouters getekend mochten worden, dat fantasieverhalen verboden werden en dat het geloof aan kinderen opgedrongen werd :n

De Katholieke identiteit van scholen openbaart zich vooral in de normen en waarden die de school naleeft en het vieren van de Katholieke feesten. Van katholiceren is nergens sprake en in mijn beleving is er júist altijd heel veel ruimte voor vragen van kinderen, belevingen van kinderen en andere geloven. Ik heb les gegeven op drie verschillende zwarte scholen in hartje Rotterdam met een allochtoon leerlingpercentage van 97% of meer. Ik heb een groep van 30 kinderen gehad met 29 Islamieten en 1 Hindoe en stuk voor stuk kozen die ouders bewust voor deze, katholieke school, in plaats van de Islamitische school om de hoek :)

Als niet-gelovige ervaar ik het geven van Godsdienstlessen ook niet als bezwarend omdat ze verre van moraliserend en bekerend zijn. Ze sluiten vaak aan bij de belevingswereld van kinderen; thema's als pesten, verdriet, samenwerken worden vanuit de Christelijke grondslag bekeken :j

En ongetwijfeld zullen er Christelijke scholen zijn die wel bepaalde zaken omwille van het geloof buitensluiten en daarmee afbreuk doen aan de ontwikkeling van kinderen, maar andersom zijn er minstens zoveel openbare scholen die op een andere manier niet geheel tegemoet komen aan de behoeften van hun leerlingen. Taak aan ouders om die keus te maken waar zij hun kind op school laten gaan en de taak van de onderwijsinspectie om te bepalen of scholen ervoor zorgen dat kinderen uiteindelijk aan de kerndoelen voldoen :)