Islamitische school sluit andere culturen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:31

onderwijs........ is in mijn ogen leren lezen, schrijven en rekenen..........

en alles wat daar lijnrecht tegenover staat is niet normaal :) :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:33

Maar een school is ook bepalend hoe ze met je kinderen omgaan.
Ook vind ik sociale vaardigheden aanlerren heel belangrijk. (hoe ga je met elkaar om, hoe los je ruzies/problemen op).
Er zijn scholen die daar weinig tot niets aan doen (wel op papier, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:34

maar sociale vaardigheden aanleren doen ze toch op elke school?

althans das mijn ervaring

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:36

Nou.... er is redelijk verschil (ben ik achter gekomen).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:36

Maar kiwiko, zou jij dan liever zien dat alle scholen op dezelfde manier onderwijzen? Ik kan goed begrijpen dat jouw voorkeur uit gaat naar een openbare school. Maar waarom mogen andere ouders geen andere keuze hebben. Bijvoorbeeld voor een school die aansluit bij hun manier van leven of opvoeden. Toch niet iedereen hoeft dezelfde manier als jij te hebben?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:53

KiWiKo schreef:
wat heeft pedagogisch met onderwijs te maken?

Een goed pedagogisch klimaat (tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en leerkrachten en tussen leerkrachten onderling) is van positieve invloed op het gedrag van de leerlingen. Een goed pedagogisch klimaat is ook van invloed op het behalen van goede leerresultaten. Wanneer je beter in je vel zit en je veilig voelt sta je optimaal open om informatie tot je te nemen en te verwerken.
Voor niet alle kinderen zijn die behoeften hetzelfde en daarom heb je dus ook verschillende visies binnen het onderwijs.
Wanneer ouders kiezen voor een school is het dan ook belangrijk om bewust te kijken naar de visie van een eventuele toekomstige school van je kind en hoe zij die in praktijk brengen. Op die manier kun je een school kiezen die het best bij jou levensvisie ligt kiezen en mag je er van uit gaan dat je kind de normen en waarden leert te hanteren die zowel thuis als op school gelden.
Helaas zijn er ook nog volop mensen die de school kiezen die het dichtste bij hen in de buurt ligt en komen later er achter dat ze het niet eens zijn met het beleid op die school. Terwijl een school een paar straten verder wel doet wat zij van een school verwachten. Het had die ouders een hoop frustratie kunnen besparen als ze zich vooraf verdiept hadden in wat ze van een school verwachten.

Ik heb onlangs zelf de keuze moeten maken waar mijn kinderen naar school gaan. Ik ben bij twee scholen gaan kijken en heb er uiteindelijk een gekozen waarvan ik denk dat die het beste bij mijn kind past en bij de manier waarop zij leert. Dit is niet de school die het dichtste bij is maar een school die een paar minuten lopen verder ligt. Ook zag ik ouders die in eerste instantie wilde gaan voor de school die het dichtste bij was, nadat ze bij dezelfde scholen als wij geweest zijn en zich er van bewust geworden dat er veel verschillen onderling waren en dat bracht ze aan het denken.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:01

Dit is allemaal wel weer erg apart.....

Zodra een derde lander geweigert wordt op een school vanwege godsdienst of wat dan ook.... Staat iedereen te steigeren... ( de derde landers dan he)

Maar zodra de islamtische gemeenschap een school plaatst in Nederland dan kunnen ze niet Islamieten weigeren? Slaat toch helemaal nergens op!

( mijn mening! en verder heb ik niet alle posts gelezen dus als het dubbel staat.... dan staat het dubbel!)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:04

Als je gelezen had, justme, dan had je geweten dat bijzondere scholen (= scholen op een andere basis dan openbare) allemaal het recht hebben om kinderen te weigeren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:09

Derde lander? :?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:10

Ja, die mooie uitdrukking viel mij ook op :j

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:12

dat geloof ik gelijk....
Maar dat neemt niet weg dat als een islamitisch persoon ergens geweigerd wordt om zijn godsdiensten dan wordt er gelijk een hele discussie van gemaakt... Maar als wij de islamitische beweegredenen kunnen accepteren dan zou dat andersom toch ook kunnen?

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:14

Anoeska schreef:

Zo wordt iemand genoemd die niet Nederlander is...
Andere naam zou medelander kunnen zijn....

Want ze willen van het woord allochtoon af... vandaar

Tsja zo leer je nog eens wat!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:15

Je moest eens weten hoeveel moslims er her en der geweigerd worden waar geen herrie over wordt geschopt.... en me dunkt dat er over deze ene school nogal herrie wordt geschopt.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:16

Blue_Eyes schreef:
Je moest eens weten hoeveel moslims er her en der geweigerd worden waar geen herrie over wordt geschopt.... en me dunkt dat er over deze ene school nogal herrie wordt geschopt.

Geloof me dat weet ik.... (vanuit mijn beroep)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:19

Citaat:
Maar dat neemt niet weg dat als een islamitisch persoon ergens geweigerd wordt om zijn godsdiensten dan wordt er gelijk een hele discussie van gemaakt...
Hoe kun je dit dan nog zeggen?

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:24

Ik bedoel daar mee te zeggen dat er dan gelijk een hele stampij gemaakt wordt als een Nederlandse school een persoon uit een andere cultuur weigerd...Terwijl ze zelf wel andere culturen weigeren...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:29

Je moet denk ik onderscheid maken tussen cultuur en religie. Dat om te beginnen. Iedere school op een religieuze basis mag weigeren kinderen van een andere religie aan te nemen. Of ze dat moeten doen is een tweede, maardaar gaat het nu niet over. Christelijke scholen zouden dus moslimkinderen kunnen weigeren. Dat mag. Hoor je niet vaak iets over, omdat moslims hun kind al niet graag naar een christelijke school doen. Andersom geldt eigenlijk hetzelfde.
Vind het een beetje onzin om te roepen dat moslims altijd zo hard protesteren als ze ergens geweigerd worden - want zelf doen we echt niets anders.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:33

misschien dat ik er een andere kijk op heb dan... Ik heb vanuit mijn werk veel over de verschillende culturen geleerd en veel gezien... Dat heeft niet veel met deze kwestie te maken maar dat ter zijde... En daar heb ik veel verschillende kanten gezien... Dus vandaar deze mening!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:34

Mjah.... ik heb er ook veel ervaring mee vanuit mijn werk... dus dat hoeft niet alles te zeggen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:34

justme83 schreef:
Anoeska schreef:

Zo wordt iemand genoemd die niet Nederlander is...
Andere naam zou medelander kunnen zijn....

Want ze willen van het woord allochtoon af... vandaar

Tsja zo leer je nog eens wat!

Nou, derdelander is volgens mij een (juridische) term die gebruikt wordt bij immigratie. Derdelanders zijn vreemdelingen van buiten de EU. Heeft dus niet echt iets met religie te maken, want deze mensen kunnen overal vandaan komen, VS, India, Marokko enz. enz. En het is ook niet hetzelfde als medelander of allochtoon.

Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:38

Ik zag aan je profiel dat je docent bent... ook daar heb je natuurlijk veel ervaringen opgedaan...
Zelf vind ik dat ik vanuit mijn werk goede en helaas veel slechte dingen gezien heb... Wat ik er doe dat maakt verder niet uit, maar ik heb er erg veel van geleerd omdat het vooral veel indruk gemaakt heeft...
En al die ervaringen vormen mijn mening...

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:40

Citaat:
Nou, derdelander is volgens mij een (juridische) term die gebruikt wordt bij immigratie. Derdelanders zijn vreemdelingen van buiten de EU. Heeft dus niet echt iets met religie te maken, want deze mensen kunnen overal vandaan komen, VS, India, Marokko enz. enz. En het is ook niet hetzelfde als medelander of allochtoon.

Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt.

Waar heb ik dan geschreven dat het iets met religie te maken heeft... geloof me ik weet heel goed wat een derde lander is!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:42

Nou ja, we hebben het in dit topic toch over religieuze scholen. Als het niet met religie te maken heeft, wat heeft het dan met dit topic te maken?

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:45

Ik noemde ergens een niet nederlander een derde lander, daar kreeg ik weer een reactie op van iemand die de uitspraak geloof ik niet helemaal snapte en heb daarop uitleg gegeven... zodoende!

en mijn reactie had weer te maken met het topic... even voor de duidelijkheid/....
Laatst bijgewerkt door justme83 op 26-08-09 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:45

justme83 schreef:
Ik zag aan je profiel dat je docent bent... ook daar heb je natuurlijk veel ervaringen opgedaan...
Zelf vind ik dat ik vanuit mijn werk goede en helaas veel slechte dingen gezien heb... Wat ik er doe dat maakt verder niet uit, maar ik heb er erg veel van geleerd omdat het vooral veel indruk gemaakt heeft...
En al die ervaringen vormen mijn mening...

Zo lang je niet weet waar ik allemaal docent ben geweest, weet je nog niks ;) Maar goed - verder inderdaad niet van toepassing. Neem van mij aan dat ik weet wat ik zeg.