Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:59

Okee :) ga ik op zoek naar een natuurwinkel hier in de buurt. Is het heel veel duurder dan gewone kaas? En hebben ze dan alleen maar kaas-kaas of ook de dingen als feta en mozarella? :o?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:03

Ik ben een soort van 'part-time' vegetarier.

Het is ooit begonnen uit principe, ik wilde geen vlees meer eten want dat is sielug.

Na dit een tijdje volgehouden te hebben, was het toch wel lastig met ovenschotels endergelijke.

Nu eet ik eigenlijk alleen kip en gehakt (hamburgers). En dat is voor mij eigenlijk prima. Want ik vind de rest gewoon simpelweg niet lekker.

Wil wel wat meer gaan proberen te eten, is voor in een restaurant soms wel zo makkelijk. Ook lustte ik het vroeger wel gewoon, dus is het eigenlijk onzin :p

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:24

Ik ben nu al ruim 6 jaar vegetariër.. En ik voel me er prima bij!
De rede dat ik vegetarisch wilde gaan eten, was omdat vlees mij gewoon enorm tegen ging staan toen ik besefte hoe en waar het vandaan komt.
Daarbij vind ik het absoluut geen prettig idee om een stukje dood dier (meestal) volgepompt met hormonen en andere vreemde gemische substantie's in m'n mond te hebben, bah! Nee, bij dat idee ga ik me nou niet bepaald prettiger voelen. In de eerste instantie was het principe van "het zielige diertje" om het zo maar even te noemen, voor mij dus níet de rede om over te gaan op vegetarisch eten, al vind ik het wel een fijn idee om me te kunnen bedenken dat ik in ieder geval niet mee doe aan die (in mijn ogen-)vreselijke bio-industrie, als ik een vrachtwagen rond zie rijden volgepropt met varkens of andere dieren.
Overigens heb ik er absoluut geen problemen mee als iemand anders wel vlees eet, en ik ben dan ook niet iemand die iedereen alsmaar probeert te overtuigen tot het overgaan op het eten van vegetarisch voedsel, dat is geheel je eigen keuze!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:38

rannaMaar schreef:
ook hier geldt, je moet gezond blijven eten. Als je terugvalt in eetgewoontes zal het terugkeren.
Maar dan is het de vraag; wil je gezond blijven of een levensgevaarlijke ziekte hebben?

Ik vind het vervelend voor je om te zeggen, maar bio fanatici die jou wijsmaken dat 100% gezond / veganistisch / vegetarisch eten je behoed voor ernstige ziekten is als het ware ook een religie die je bedriegt. Ik heb mensen van dichtbij meegemaakt die op deze wijze leefden maar toch ondanks dat relatief jong zijn overleden aan een ernstige ziekte. Ik koop wel eens produkten in een natuurwinkel die hetzelfde beweert. Het is net als make up reclame: een mooi bekkie (natuurlijk goed bijgewerkt met Photoshop) dat mensen moet aanlokken om vooral hun portomenee te trekken. Ook de biologische markt is voornamelijk business. Kijk maar eens naar de prijzen in een natuurwinkel, die zijn abnormaal hoog. Indien er inderdaad een echte missie zou zijn om mensen zo gezond mogelijk te laten leven zou de prijsstelling eerst wel eens bijgesteld mogen worden. En hoe controleer je de betrouwbaarheid? Op elk produkt kan wel een etiket opgeplakt worden dat het biologisch is. Ik geloof er niks van. Een poosje geleden kocht ik in een natuurwinkel een brood dat volgens de verkoper 100% natuurlijk / biologisch is, dus zonder die rotzooi om brood langer vers te houden. Na 14 dagen was het restant nog vers. Alleen heb ik er wel het driedubbele voor moeten betalen. Wie mij nog wijs wil maken dat hier geen synthetische versmakers in zijn verwerkt mag mij wel met een heel goed argument overreden ... ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:21

@Rock, heb geen idee hoe de verhouding qua prijs is met die van supermarktkaas. "t Is al eeuwen geleden dat ik het heb gekocht. Gewoon even gaan kijken. Ze hebben hier wel veel verschillende soorten.

@Rani, ik ben allerminst van plan je te overtuigen. Iedereen zoekt het maar lekker zelf uit.
Voeding is niet het enige waar je ziek van kunt worden maar het is een feit dat onze voeding ver onder de maat is dankzij o.a. pesticidegebruik en kunstmest.
Het is logisch dat eko/bio veel gezonder is en daar zijn ook plenty onderzoeken naar geweest met overtuigend bewijs maar nee, ik ga ze niet voor je opzoeken. Als je er meer over wilt weten zoek je zelf maar. Als je het echt wilt weten en geïntresseerd bent wist je dat trouwens al want dan had je het al onderzocht.
Dat de prijs hoger is ook nogal logisch omdat het arbeidsintensiever is zonder gif te werken en als jij ooit echt biologisch brood koopt weet je dat dit de volgende dag al niet meer vers is - haha. Niet als je het niet in de meteen in de vriezer gooit tenminste, wat niet wegneemt dat er ook hele goede natuurlijke conserveringsmiddelen zijn.

Ik ben er voor mezelf van overtuigd dat de natuur biedt wat wij nodig hebben en hoe meer wij ermee afrotzooien des te negatiever de invloed ervan op ons lichaam omdat wij ook een stukje natuur zijn.
Degene die heeft bedacht dat gif over ons voedsel normaal is heeft in mijn ogen een paar schroeven loszitten en op z'n minst niet onze beste gezondheid op het oog, noch die van de rest van de natuur.
(Wist je trouwens dat pesticide ooit eens zijn bedacht voor oorlogvoering, om mensen te vergiftigen dus. En nu spuiten we het over ons voedsel?????????!!!!!)

Met een beetje logisch nadenken kom je een eind maar we dwalen nu wel een tikkeltje af ;)

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:05

ranna schreef:
als jij ooit echt biologisch brood koopt weet je dat dit de volgende dag al niet meer vers is - haha.

Precies ... van een echt biologisch brood verwacht niet dat dit 14 dagen vers blijft, maar wel in een echte bio winkel gekocht en als een echt bio brood verkocht. Gesjoemel dus, zoals te verwachten was ... ;)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:22

ranna schreef:
Ik haalde het altijd bij de Natuurwinkel.

@Litterbox, dat is net zoiets als een verslaafde blijft altijd een verslaafde maar zolang ze niet in de buurt van het 'slechte' spul komen zijn ze gezond. Zal met diabetes ook zo zijn. Als je op engelstalige sites zoekt op 'reverse diabetes type 2' krijg je een lading aan sites die uitleggen hoe of wat.
Het is vanzelfsprekend dat, als je je leefwijze niet veranderd of terugvalt en ongezonde dingen eet, de diabetes je weer parten zal gaan spelen.

Heb een docu gezien 'spimply raw for 30 days' waarin zelfs type 1 diabetes werd teruggedraaid, dit alles onder strenge begeleiding van medici. De man die het programma samenstelde was zelf al jaren practiserend arts en vroeg zich af hoe het toch kan dat er zoveel 'rare' ziektes zijn ook op al heel jonge leeftijd. Hij ging op zoek en kwam al snel uit bij ons eetpatroon. Een erg boeiende docu.
Maar ook hier geldt, je moet gezond blijven eten. Als je terugvalt in eetgewoontes zal het terugkeren.
Maar dan is het de vraag; wil je gezond blijven of een levensgevaarlijke ziekte hebben?

En over melk dat botontkalking veroorzaakt en nog meer narigheid; er zijn plenty sites waarop dat te vinden is. Mss zelf even zoeken :)*

Interessant, heb nog nooit gehoord dat diabetes type 1 ook over kan gaan, want dat heeft helemaal niets met je leefwijze te maken, dat is aangeboren. Maar ja, daar gaat het hier niet over ;-)

Ik vroeg aan Arabesk de bron omdat ik het nogal on-onderbouwd stukje vond, ik weet dat ik het zelf kan opzoeken.

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:27

Ik eet geen vlees omdat ik het niet hoef. Het is bij mij 7 jaar begonnen met het zielig vinden, nu hoef ik het niet meer.
Vorig jaar heb ik wel een ham/kassoufle gegeten, en vond het nog lekker ook (dit ging overigens wel per ongeluk, dacht dat het gewone kassoufle was).

Kaas eet ik wel gewoon, net als snoepjes waar een of ander dierlijks iets in zit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:21

ranna schreef:
Voeding is niet het enige waar je ziek van kunt worden maar het is een feit dat onze voeding ver onder de maat is dankzij o.a. pesticidegebruik en kunstmest.

Ik had laatst een theoriemiddag over voeding voor de ruiter. Daar kregen we ook een schema te zien van een onderzoek over voedingswaarde in verschillende groentes. Preciese getallen weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat groente nu gemiddeld 70% tot 80% minder voedingsstoffen en vitamines bevatten dan 20 jaar geleden.
Dit zijn niet de biologische groentes, ik weet niet hoe het daar mee zit.

Niet echt ontopic, maar nu we het toch hebben over goede en slechte voeding.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:00

Lenneke_ schreef:
Dit zijn niet de biologische groentes, ik weet niet hoe het daar mee zit.

Bij mijn weten is daar onderzoek naar gedaan en ook in biologische groenten schijnt het voedingsgehalte behoorlijk tegen te vallen. In ieder geval heel veel minder dan de biologische markt beweert.

Laat ik tegelijkertijd duidelijk maken dat ik geen tegenstander van biologisch voedsel ben. Groenten en fruit kweken wij zelf op biologische basis, dan weet je in ieder geval wat je eet en heb je een produkt dat niet alleen eerlijk is in kwaliteit maar ook in prijs.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:14

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... l_gezonder

Citaat:
Zo blijkt het gehalte aan anti-oxidanten in biologische melk tot 90 procent hoger te liggen dan in gewone melk. In biologische aardappelen, kool, uien, sla, tomaten en tarwe werden aanzienlijk meer vitaminen en mineralen – zoals vitamine-C, ijzer en zink – aangetroffen dan in op conventionele wijze geteelde gewassen. Er werden grote variaties aangetroffen in het gehalte aan nuttige stoffen

En dan is er nog niet eens gesproken over de milieuvoordelen voor dieren en onze moeder aarde.
Het is gewoon niet zo slim van ons de planeet waar we op moeten leven te vergiftigen.
Maar dit gaat nu wel enigszins off-topic. Ondertussen blijf ik gewoon (biologisch) veganist (om even weer on-topic te komen) :D

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:00

Bij een vegetarische levensstijl wordt ik erg zwakjes, dus moet dan met supplementen gaan werken e.d. om gezond te blijven. Ben geen pillenslikker en heb het geduld niet om een hele nieuwe kookstijl aan te wennen :o . Eet dus wel vlees, heb ik nodig om me fit te voelen. Mijn vriend voelt zich wel beter zonder. We eten uitsluitend biologisch, en minder vlees: maar paar keer per week en kleinere hoeveelheden (100gr samen ipv 150gr per persoon). Is het financieel ook geen struikelblok meer :D

Volgend jaar gaan we emigreren: dan zullen we alles zelf gaan doen: eigen groenten en ja, ook eigen dieren opfokken en slachten... Dan weet je zeker dat ze goed leven hebben gehad. Want zelfs biologisch hier is voor mij een minimum leefeis en schaar ik nog niet onder goed leven. Blijft commercieel helaas.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:52

Ik zou mezelf willen scharen onder de vleesverlaters, wij eten wel vlees, ook wel eens niet en ik koop redelijk bewust. Soms wat minder dan ik zou willen, dat mag je laksigheid noemen.
Qua brood en melk ben ik niet zo heel bewust; koop brood bij de bakker (steun de plaatselijke middenstand, dat idee) en ik koop houdbare melk. Dat laatste is wel heel erg fout geloof, maar ik vind het lekker!

Wat gaaf YamaDeva dat je en gaat emigreren en zelf voorzienend gaat worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:25

YamaDeva schreef:
Volgend jaar gaan we emigreren: dan zullen we alles zelf gaan doen: eigen groenten en ja, ook eigen dieren opfokken en slachten... Dan weet je zeker dat ze goed leven hebben gehad.

Wij inmiddels bijna 10 jaar ervaring.

Hier een gelukkig varken wat een jaarvoorraad opleverde:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QM6CEFW3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUBWZNPY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T37YGQZQ-1.jpg

We zijn nu in een vrolijker periode; volop fruitoogst. Eigen vruchtenijs, eigen frisdrank, bedenk het maar.
Het mooiste is wel moeserende yogi: yoghurt van eigen geitenmelk met eigen vruchten en dat licht gisten laten :9

We malen zelf het meel voor ons zelfgebakken brood. De mout is ook zelf gebrand van zelf gekiemde granen.

hc

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:36

Hier ook parttime vleeseter(s)...
Wij eten het hooguit 1 (soms 2x) x per week en het went ontzettend snel. Probeer het zelf af te bouwen tot helemaal geen vlees meer, vriendlief krijg ik zo ver niet... En als we het eten dan biologisch.

Voel me er stuk gezonder bij, de vervangers veel lekkerder, scheelt een hoop geld met boodschappen.

Vis eten we af en toe.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:37

Ik eet zelf al twintig jaar geen kadavers meer. Ik voel me prima (op de qut enkel nagelaten) en hoef geen supplementen te slikken. Man en kind eten wel graag vis en vlees. Ik heb het "geluk" dat onze stalhouder echte scharrelkoeien heeft. Daar gaat er af en toe eentje van naar de slacht, en dan kopen we een vleespakketje (9 euro de kilo :D ). Dat is mooi en eerlijk vlees. Kip koop ik af en toe bij de bioslager a 9 euro de kipfilet van 200 gram.

Ik weet dat echt diervriendelijk vlees eten heel duur is. Maar niet zo duur als mijn nachtrust. Een kipfilet van de Dirk van de Broek komt er in mijn keuken dus niet in.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:39

Ik ben bewust geen vegetariër. Wel eet ik weinig vlees en probeer ik zo mogelijk scharrelvlees en -eieren te eten. Sommge 'vleesjes' vind ik namelijk errug lekker en sowieso is het bij sommige dingen gewoon veel makkelijker met koken (aangezien vriendlief wel per se vlees op zn bord wil en twee ovenschotels begin ik niet aan). Daarnaast ben ik voor best wel wat dingen allergisch, zoals alle soorten noten. Dat maakt het alweer wat lastiger om vlees te vervagen.
Ook moet ik bekennen dat geld hierin een belangrijke rol speelt. Ik vind veel vleesvervangers best lekker (valess, groenteburgers, etc.), maar dit is meestal een stuk duurder dan standaard half-om-half gehakt en kipfilet (die twee dingen eten wij meestal, vanwege de prijs). Ik ben helaas maar een arme student die naast alle huis (en -weide) dieren gewoon weinig geld overhoudt.

Ik schaam me hier niet voor en vind het ook niet moeilijk om de opfok-stiertjes die bij mijn paarden staan, recht in de ogen te kijken. Ook kippen die geslacht worden kan ik gewoon naar kijken.

Daar staat tegenover dat als ik over een jaartje (als het goed is) een baan heb, ik wel veeel vaker voor vleesvervangers zal kiezen. Ik kan mezelf nu best recht in de spiegel aankijken, maar kies natuurlijk het liefste voor een gelukkig en lang leven van de beestjes.

Ik heb ook erg veel respect voor de mensen hier die zelf hun beestjes slachten. Zo zou het eigenlijk overal moeten gaan. Ik kan soms echt een beetje misselijk worden van mensen die elke avond lekker vlees eten maar die beginnen te gillen als er een beest geslacht wordt. Ik vind dat ook niet het mooiste gezicht, maar je hebt er zelf voor gekozen door het beestje op te eten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:52

Kleine noot: een "scharrelei" is nog steeds naar. Van die kippen wordt de snavel geknipt ed. Als je eieren koopt in de winkel, let dan op het 0 stempel, dat is een biologische kip die intact is, en buiten kan spelen. Nog beter is eigen kippen, of een kip adopteren :+

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:09

Ik ben ooit op een biologische boerderij geweest... het nadeel van 'biologisch' is dat het voer wel biologisch is, maar het zegt verder niets over de leefomstandigheden van de kip. Weet niet of dat inmiddels veranderd is, mocht dat zo zijn, stap ik (uiteraard) over op biologisch.

Eigen kippen is niet beter als je een balkon van 2 bij 1 hebt :P

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:15

Kijk anders even op http://www.eicode.nl Daar kun je zien hoe die codes op je eieren in elkaar steken. Uiteraard ben ik ook geen voorstander van kippen op het balkon, maar dat lijkt me voor zich spreken :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:25

Ik ben bijna 5 jaar vegetariër geweest. Dat werd ik omdat ik het dus zielig vond en als ik een stukje vlees zag liggen, ik die dieren + het hele ritueel voor me zag. En daar werd ik kotsmisselijk van. Maar sinds een tijdje heb ik dat misselijke gevoel niet meer, ik vind het nog net zo zielig, maar eet nu wel weer vlees. Zoveel mogelijk biologisch en thuis bijna altijd nog vegetarisch, gewenning ofzo. En in die 5 jaar heb ik de lekkerste dingen 'nepvlees' gevonden, en die vind ik gewoon lekkerder dan het meeste vlees :) Groentekroket vind ik bijvoorbeeld zó veel lekkerder dan een gewone kroket, op de mackroket na dan O:)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:28

Eieren kunnen we bij ons op stal kopen, daar lopen ze los :)

Ik vind het nepvlees ook in veel gevallen lekkerder. Maar ben ook een zeikerd qua vlees, moeten echt geen vieze dingen aan of inzitten en dat heb je dus al snel met hamburger, gehakt, tartaar, karbonade etc. :r

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:50

Ik ben vanaf het moment dat ik het besef kreeg dat de koe die in de wei stond 's avonds op me bord lag, gestopt met vlees eten. Ik was toen 7.
Inmiddels is mijn mening wat bijgeschaaft en ben ik blij dat ik na 15jr nog steeds vegetariër ben. Ik wil persoonlijk niet meewerken aan alle narigheid die in de bio-industrie plaatsvind. Daarbij heb ik geen vlees nodig en lust ik het niet meer (rond mijn 18e weleens wat geprobeerd).
Naast mijn vegetarische eetpatroon zijn mijn eieren altijd 'vrije uitloop' of biologisch, evenals de melk, boter en kaas. Die laatste ben ik altijd extra huiverig mee i.v.m. stremsel.
Ik heb overigens niet het idee dat vegetarisch eten gezonder is. De vervangers zijn overwegend vetter dan een stukje rundvlees of kip, daarbij eet je toch ook mee noten en zuivel.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:13

Huertecilla schreef:
YamaDeva schreef:
Volgend jaar gaan we emigreren: dan zullen we alles zelf gaan doen: eigen groenten en ja, ook eigen dieren opfokken en slachten... Dan weet je zeker dat ze goed leven hebben gehad.

We zijn nu in een vrolijker periode; volop fruitoogst. Eigen vruchtenijs, eigen frisdrank, bedenk het maar.
Het mooiste is wel moeserende yogi: yoghurt van eigen geitenmelk met eigen vruchten en dat licht gisten laten :9

We malen zelf het meel voor ons zelfgebakken brood. De mout is ook zelf gebrand van zelf gekiemde granen.

hc

Echt top om het zo te kunnen doen. Maar als ik die eerste foto van het varken zie.....dan weet ik al dat ík het nooit zou kunnen, hem doden bedoel ik. Dus dan maar geen vlees voor mij haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:23

Huertecilla schreef:
YamaDeva schreef:

hc

Ik twijfel er niet aan dat het varken een goed leven heeft gehad, maar heb je er geen moeite mee om hem te slachten? Ik zou me helemaal hechten aan zo'n dier. Nu wil ik sowieso geen vlees eten, maar dan nog. ;)