Basisschool zonder zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:05

Nou je moet als leerkracht wel met ouders op een bepaalde lijn zitten... maar die lijn moet vooral duidelijk zijn voor de kinderen. Zo kunnen ouders en leerkrachten elkaar steunen bijvoorbeeld tijdens conflicten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:09

Niwla schreef:
Als het ene kind om 16.00 u opgehaald wordt en de volgende om 18.00 u dan mist die ene 2 uur les? Moet de leraar de lesstof dan net zo vaak herhalen dat alle kinderen het hebben gehoord? :?

Hier zie ik nog niet zo'n groot probleem in eigenlijk. Op mijn basisschool had ik dalton onderwijs. Enkele uren per dag hadden we centraal les, maar verder hadden we eigen taken, de "weektaak" met allerlei opdracht die je in die week moest maken. Daar waren dan uren voor ingesteld en je mocht zelf weten wat je eerst ging doen. Als je het maar deed en de weektaak aan het einde van de week af was. Zo'n constructie zou hier prima werken. Tijdens de uren dat iedereen er moet zijn doe je de centrale lesuren, en dan aan begin en eind de zelfwerkzaamheden.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:20

Veel mensen vallen over het feit dat de kinderen van 8.00 uur tot 18.00 uur op school zouden zitten. Dat hoeft dus niet, de mogelijkheid wordt geboden. De leerplichtige kinderen moeten in ieder geval tussen 10 en 12 en tussen 14 en 16 uur aanwezig zijn omdat in die uren de leerstof behandeld wordt. Daarvoor en daarna is er tijd voor sport, spel, ontspanning, bereiden en inkopen van de lunch. Elk kind heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan wat in overleg met kind, ouder en leerkracht samengesteld wordt en elke 3 maanden geëvalueerd.
Het is dus absoluut niet zo dat er te pas en te onpas kinderen de les in en uit lopen en daarnaast wordt er ook niet echt klassicaal lesgegeven omdat het kleine, verticale groepen zijn.
De kinderen kunnen dus voor-,na- en tussenschoolse opvang op school krijgen en tot op zekere hoogte hun eigen ding doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:21

De kinderen, dat is nu wel duidelijk. Maar de leerkrachten?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:26

Gracia schreef:
Nou je moet als leerkracht wel met ouders op een bepaalde lijn zitten... maar die lijn moet vooral duidelijk zijn voor de kinderen. Zo kunnen ouders en leerkrachten elkaar steunen bijvoorbeeld tijdens conflicten

Natuurlijk! Je hebt ook een gemeenschappelijke band met ouders: samen heb je het beste voor met het kind. Er zijn weinig ouders die lastig zijn in omgang, juist omdat zij ook willen dat hun kind succesvol is op meerdere vlakken.
Ik vind oudergesprekken altijd erg leuk. :o

Met mijn post bedoelde ik niet dat het niet belangrijk is, Gracia, maar juist dat een band aangaan met ouders niet hetgeen is waar je je het meeste druk om moet maken als je in het onderwijs werkt. Dat is mijn ervaring.

Blue_Eyes schreef:

Daar maak ik me ook zorgen om.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:28

Volgens mij zijn er leerkrachten voor de lesuren en voor de uren eromheen onderwijsassistenten en mensen uit de reguliere kinderopvang. De 12 weken vakantie die je normaal als leerkracht hebt zul je op deze school niet redden maar je hoeft ook niet 5 dagen per week van 8 tot 18 uur les te geven gedurende 50 weken per jaar. De school in Zandvoort is alleen in de periode rond Kerst en oud en nieuw 2 weken gesloten.
Je kunt er kiezen uit een basispakket, dan heeft je kind wel de reguliere schoolvakanties, of het complete plaatje waar ook een pittig prijskaartje aan hangt.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:29

dat ben ik dan helemaal met je eens dejavu. Onderwijs maak je samen toch? daar horen ook de ouders bij!!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:35

demiyolu schreef:
Volgens mij zijn er leerkrachten voor de lesuren en voor de uren eromheen onderwijsassistenten en mensen uit de reguliere kinderopvang. De 12 weken vakantie die je normaal als leerkracht hebt zul je op deze school niet redden maar je hoeft ook niet 5 dagen per week van 8 tot 18 uur les te geven gedurende 50 weken per jaar. De school in Zandvoort is alleen in de periode rond Kerst en oud en nieuw 2 weken gesloten.
Je kunt er kiezen uit een basispakket, dan heeft je kind wel de reguliere schoolvakanties, of het complete plaatje waar ook een pittig prijskaartje aan hangt.

En juist die 12 weken heb je hartstikke hard nodig om bij te tanken. :)
Nu hoeven de docenten ook niet 5 dagen in de week van 8 tot 18 uur les te geven, en toch ligt de werkdruk erg hoog. Ook dan is er sterk de behoefte naar die 12 weken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:37

Hoe kunnen onderwijsassistenten en mensen uit de kinderopvang nou uren overnemen, als de lessen over 'bijna' de hele dag uitgesmeerd moeten kunnen worden? Ik snap het geloof ik even niet meer... er moet flexibiliteit zijn, maar feitelijk is er die dus niet. Je kunt niet aan de gemiddelde opvangleidster vragen om een lesje (ik noem maar wat) aardrijkskunde te geven, want daar is ze niet voor opgeleid.

Die 12 weken heb ik hard zat nodig, moet ik zeggen. Weken waarin je niet de spanning hebt die je normaal voelt van het voor de klas staan, de gedragsproblemen de baas zijn, alles moeten regelen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:44

Blue_Eyes schreef:
Hoe kunnen onderwijsassistenten en mensen uit de kinderopvang nou uren overnemen, als de lessen over 'bijna' de hele dag uitgesmeerd moeten kunnen worden? Ik snap het geloof ik even niet meer... er moet flexibiliteit zijn, maar feitelijk is er die dus niet. Je kunt niet aan de gemiddelde opvangleidster vragen om een lesje (ik noem maar wat) aardrijkskunde te geven, want daar is ze niet voor opgeleid.

Die 12 weken heb ik hard zat nodig, moet ik zeggen. Weken waarin je niet de spanning hebt die je normaal voelt van het voor de klas staan, de gedragsproblemen de baas zijn, alles moeten regelen.

Je kunt je inderdaad afvragen welk niveau die lessen gaan krijgen.

Die 12 weken zijn gewoon hard nodig. Continu achter alles aan rennen en vergeet niet: als docent moet je er altijd staan. Ik bedoel daarmee dat je niet lekker gapend je lesje kunt draaien of even niet scherp aan je bureau staan. Er wordt veel van ons gevraagd, Blue Eyes.

Als mijn school deze regeling in zou voeren, weet ik zeker dat ik diezelfde middag op het net op zoek ga naar een vacature.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:46

Met je eens, dejavu. Op het moment dat ik niet scherp ben, gebeuren er ongelukken. Misschien iets meer dan in de gemiddelde klas, maar dat maakt het lesgeven aan een 'gewone' klas niet minder heftig. Dertig kinderen die allemaal van jou afhankelijk zijn op dat moment, en meestal van 8.45 tot 15.30 (om en nabij)... ga er maar aan staan!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:48

Het lijkt me ook niet dat die 12 weken vakantie er alleen voor de kids is in het reguliere onderwijs, ik begrijp echt prima dat leerkrachten even tijd nodig hebben om uit te blazen. Ik heb echt heel veel respect gekregen voor de juffies sinds onze oudste naar het basisonderwijs gaat. Pfff, om dat allemaal in goede banen te leiden, ik heb mijn handen al vol aan 2 en dan hoef ik ze niet eens 'moeilijke' dingen bij te brengen.
De onderwijsvorm die op de in het topic bedoelde bijzondere scholen geboden wordt lijkt me idd voor de leerkrachten geen feestje. Ik weet er ook niet het fijne van, het jongste zoontje van de oprichters van de school in Zandvoort zat bij onze zoon in de klas. Mijn keuze is het niet, naar mijn mening is school tegenwoordig een van de weinige plekken waar een kind kan leren in het rijtje mee te lopen, de maatschappij is al individualistisch genoeg.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:03

sillyhorse schreef:
Ik ben zelf gestopt met werken toen ik kinderen kreeg en dat is een aantal jaar flink afzien geweest. We hebben heel erg zuinig moeten doen en op nieuwe schoenen moesten de kinderen vaak ook wel even wachten. Een vakantie was twee weken wegregenen op een goedkope camping, waar niets te beleven viel, in Friesland of de Veluwe. Rood staan was niet vreemd meer voor ons.

Trouwens hadden mijn kinderen ook een televisie op hun kamer en een computertje, dat waren afdankertjes van familieleden waar zij heel blij mee waren. Ze hadden een ds, zelf gespaard van verjaardagsgeld en rapportgeld. Kijk dus ook niet teveel naar wat mensen hebben, want je weet niet hoe ze eraan komen. Het is makkelijk oordelen over mensen, maar denk eerst even na.

.

Dit was overigens 25 jaar geleden heel normaal, toen veel vrouwen niet werkten als ze kinderen kregen. De gemiddelde levensstandaard, die we nu als "normaal" beschouwen, is gewoon de afgelopen jaren veranderd.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:11

Eeuwigzonde schreef:
Precies, ze hebben evenveel lesuren als ieder ander kind, ze hebben alleen op andere tijden vakantie. Vaker en korter.

Vaker en korter vakantie is een goed idee, want de gaten tussen vakanties zijn echt VEEL te groot, zeker als je in de provincie woont die als eerste meivakantie heeft en als laatste zomervakantie.
Maar m.i. hoeft het niet naar ieders gerief, want dat wordt gewoon moeilijk te plannen en erg zwaar voor leerkrachten.
Ik ben persoonlijk voor cyclussen van 3 weken school en 1 week vrij, het hele jaar door.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:15

Melsh wil nooit meer dan 1 week achter elkaar op vakantie?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:22

Nee, ik word gestresst van op vakantie gaan, heb snel heimwee. Een week is meer dan genoeg, daarna ga ik flippen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:55

Ik heb overigens eens de website van De School in Zandvoort bekeken en het ziet er helemaal niet zo verkeerd uit hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:59

melsh schreef:
Nee, ik word gestresst van op vakantie gaan, heb snel heimwee. Een week is meer dan genoeg, daarna ga ik flippen...

Tsja.... mensen die gestresst worden van alleen maar kort op vakantie gaan, krijgen dan dus geen kans meer in jouw systeem...

@Marije: ieder zijn meug ;) maar ik zou er ab-so-luut niet willen werken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:33

Blue_Eyes schreef:

heeeel erg simpel ...
\
als het je te veel is .. verkeerde vak gekozen

heb heeel veeeel leerkrachten horen klagen
over school gerelativeerde dingen
over DIE BEPAALDE school gerelaviteerde dingen

heb zelf 2 jr met leerkracxht samen gewoond
mennnn was bijna jaloers

tja uhm deze qoute
Citaat:
als docent moet je er altijd staan. Ik bedoel daarmee dat je niet lekker gapend je lesje kunt draaien of even niet scherp aan je bureau staan. Er wordt veel van ons gevraagd, Blue Eyes.

wil niet erg l*llig uit de hoek komen
maar ik moest ook continu scherp staan
een foutje kon miljoenen kosten .. neh geen mensen leven
alhoewel .. soms wel .. en 60 uur per week was echt daadwerkelijk een
heeeeerlijk rustig weekje ..
koffie ja koffie pauze .. pauze ?? uberhaubt pauze .. wat is dat ?
zelfs als k bleef eten op kantoor
AVOND eten hebben we het dan over niet de lunch dat ging zoiezo 90% vd tijd tussen door
was het 15 minuten en de rest ging tijdens weer verder werken ,,

mensen in de zorg moeten CONTINU scherp staan
politie mensen werken ook echt niet van 8 tot 4 !

kom op zeg

als je niet tegen kids kan moet je niet met kids gaan werken !

mijn ex had iig mega tijd over
als ik het bekijk met mijn 60urige week
ja moest voorberijden
maar nee zat niet ieder weekende bij te leren omdat die verdraaide wetten continu wijzigden
of alle nieuwe jpredenties in te lezen

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:59

nickyu schreef:
Blue_Eyes schreef:

heeeel erg simpel ...
\
als het je te veel is .. verkeerde vak gekozen

heb heeel veeeel leerkrachten horen klagen
over school gerelativeerde dingen
over DIE BEPAALDE school gerelaviteerde dingen

heb zelf 2 jr met leerkracxht samen gewoond
mennnn was bijna jaloers

tja uhm deze qoute
Citaat:
als docent moet je er altijd staan. Ik bedoel daarmee dat je niet lekker gapend je lesje kunt draaien of even niet scherp aan je bureau staan. Er wordt veel van ons gevraagd, Blue Eyes.

wil niet erg l*llig uit de hoek komen
maar ik moest ook continu scherp staan

een foutje kon miljoenen kosten .. neh geen mensen leven
alhoewel .. soms wel .. en 60 uur per week was echt daadwerkelijk een
heeeeerlijk rustig weekje ..
koffie ja koffie pauze .. pauze ?? uberhaubt pauze .. wat is dat ?
zelfs als k bleef eten op kantoor
AVOND eten hebben we het dan over niet de lunch dat ging zoiezo 90% vd tijd tussen door
was het 15 minuten en de rest ging tijdens weer verder werken ,,

mensen in de zorg moeten CONTINU scherp staan
politie mensen werken ook echt niet van 8 tot 4 !

kom op zeg

als je niet tegen kids kan moet je niet met kids gaan werken !

mijn ex had iig mega tijd over
als ik het bekijk met mijn 60urige week
ja moest voorberijden
maar nee zat niet ieder weekende bij te leren omdat die verdraaide wetten continu wijzigden
of alle nieuwe jpredenties in te lezen

Nickyu, kan het wat minder?

Ik hecht niet veel waarde aan je woorden dat je ex 'mega tijd' over had. Ik sta voor mijn vak en stop daar veel tijd in, dat een ander daar minder tijd voor nodig heeft/tijd voor inplant, zegt me niks. In de weekenden ben ik vaak bezig met nakijken en voorbereiden. Ik heb altijd tijd te kort, maar ik heb het ervoor over omdat ik mijn beroep zeer serieus neem.

Blue_eyes en ik zeggen nergens dat het ons te veel is, dat maak jij ervan. Wel stellen we dat het hard werken is en dat wij niks voelen voor een school zonder zomervakantie omdat wij die hard nodig hebben.
Ik vind het dan ook niet netjes dat jij stelt dat wij wellicht het verkeerde vak hebben gekozen.

Daarbij ga ik er even vanuit dat jij nog nooit in het onderwijs hebt gewerkt, en dat je dus totaal niet kunt bepalen over of het een zwaar beroep is of niet. Je weet simpelweg niet waar je over praat.

Het aantal burn-outs in het onderwijs is het hoogst, meen ik me te herinneren. Dat is niet voor niks.

Daarbij wil ik kort benadrukken dat ik van mijn beroep houd. Het is hard werken, maar ik zou nergens mijn draai zo kunnen vinden als in het onderwijs. Ik voel me dan ook echt niet jofel onder het feit dat jij zegt dat ik niet tegen kinderen kan, en een ander vak had moeten kiezen. Een beetje meer respect zou je niet misstaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:28

sorrie ...

praat slechts uig eigen ervaring

melsh schreef:

Tsja.... mensen die gestresst worden van alleen maar kort op vakantie gaan, krijgen dan dus geen kans meer in jouw systeem...

@Marije: ieder zijn meug ;) maar ik zou er ab-so-luut niet willen werken.[/quote]
uhmmmm wereld school zelf vakantie inplannen
"grote vakantie"2 weken max

maw je kan buiten de 1400 ipv 1100 oid uren meermaals 2 weken in roosteren .,..
ja inroosteren , overleg op vorhand indien mogenlijk
extreme situaties zorgen wel vor nodige mobiliteit

weet je heb zelf de ivo gedaan , was helaas voor mijn geen andere uitwijk mogenlijkheid toen
echt fantastisch als je hoogbegaafd bent , zwaar dislectisch en dan ook nog eens paar maanden per jaar
in een ziekenhuis doorbrengt .. regulier maakthet je dan echt zo super easy
stel je voor joh .. dat je wel eens een uurtje exra nodig hebt of het gemiddelde naar beneden haalt

"hier zijn je boeken en zorg maar dat je op die datum klaar bent "
wil je les heb je vragen
dit is je rooster en oja .. uh je ziet dat het een en ander overlapt
daar je "paar" uur te kort komt in de week ..

ik heb de 1e 3 jr al mijn vakken gehouden
en in mijn excamen jaar op mijn gemakje vakje voor vakje laten vallen
de laatste moest ik alleen nog een werkstuk \+ monderling
maar ja redde dat net niet in dat jaar en had echt geen zin om terug te komen
na ja dan maar 7 eindvaken ipv 8 .. tja je mot wat

was ver onder mijn niveau aan het hobieen en kwam gemiddeld 1 dag per week naar school
neh dat te gaat ben ik heel erg blij dat mijn kleine dadelijk de keuze heeft
godzijdank gezond maar ook belast met een paar werkende hersenen en zeer zware dislectie
nooit beseft / gerealisserd en geweten dat zelfs dat erfelijk kan zijn ..
had nog zo gehoopt dat die op dat vlak iig meer op zijn vader zou lijken

maar nee ..

hij verveelt zich de tandjes op school , door onbegrip leerkracht 2 jr taal achterstand opgelopen
blijft nu ondanks ruime voldoendes op alle vlakken behalve taal ("5+ ondanks 2 jr gemiste gramatica en spelling)
een jaartje doubleren .. heeft u 1 jr ingehaald op naar het volgende

zal zich volgend jaar nog meer vervelen want veel ruimte voor individualisme is er niet
zal zelf meer dan blij zijn met een 6
6 is immers voldoende .. waarom zou je meer energie verspillen ..
en kan helas zijn gedachte gang wel volgen

ben nu slapen mogen weerr een dag

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:03

odetteke schreef:
Ik kan me voorstellen dat een zomervakantie voor alleenstaande ouders best lastig is, maar om je kind nu van 8.00 tot 18.00 naar school te brengen, ook in vakanties lijkt me ook niet de ideale oplossing :n Dat zijn nog langere dagen dan op de middelbare school. Persoonlijk vind ik zelfs dat een ouder maar onbetaald verlof moet regelen als de vakantiedagen op zijn, of een leuke oppas moet regelen, maar naar school sturen in de vakantie :n

Alsof dit haalbaar is, ik als alleenstaande moeder kan het me niet veroorloven om onbetaald verlof op te nemen. Bovendien moet dat ook nog eens haalbaar zijn op je werk.

Ik heb gelukkig lieve familie achter de hand en mijn dochter gaat een aantal dagen naar de kinderopvang. Leuk? nee, maar elk dubbeltje om moeten draaien ook niet. Moet wel zeggen dat ik wat dat betreft beter in de bijstand kan zitten, dan heb ik met kind meer geld dan waar ik nu voor werk. Zo krom is het ook nog eens in deze maatschappij :Y)

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:15

[quote]Moet wel zeggen dat ik wat dat betreft beter in de bijstand kan zitten, dan heb ik met kind meer geld dan waar ik nu voor werk. Zo krom is het ook nog eens in deze maatschappij
[quote]

inderdaad, heb je helemaal gelijk in, zo krom.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:55

Nickyu, dat jij die ervaring hebt is vervelend voor jou, en ik zal ook niet zeggen dat 'afwijkende' kinderen het makkelijk hebben in het reguliere onderwijs - maar dat wil niet zeggen dat onderwijs een makkelijke baan is die je best afkunt zonder vakantie.
En nee, ik heb NIET het verkeerde vak gekozen en ik vind het ook nogal wat dat je dat zo durft te zeggen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:13

Vind je post ook erg aanvallend Nickyu, kan best wat minder denk ik.

We hebben nergens gezegd dat jouw werk makkelijker is of dat je meer tijd hebt oid.

En dat jouw ex zoveel tijd over had, daar hebben wij weinig aan. Je hebt er altijd leerkrachten bij die de kantjes er van af lopen (daarmee doel ik niet op jouw ex).
Een collega bij mijn oude school kwam bijvoorbeeld om 5 minuten voor half 9 aan en ging om half 4 (vlak na de kinderen) weg, elke dag, zonder tas....

Daarbij als we het over pauze's gaan hebben...
Op mijn school wordt gewerkt met een continu rooster. Dat houdt in dat de kinderen op school eten.
Ik heb ook geen koffiepauze en lunchpauze? Tja officieel een half uur, maar in theorie werkt dat meestal niet. Dan eet ik samen met de kinderen mijn broodje en heb geen pauze.
Goed ik heb daar zelf voor gekozen om op een school te werken met zo'n systeem, maar jij hebt ook net zo goed gekozen voor je baan.