Vergeten kind komt om in auto.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:16

Citaat:
Ik begrijp trouwens niet waaraan zo'n kind (of bijvoorbeeld hond, want die overlijden ook heel vaak in dit soort situaties) dan doodgaat als ze zo lang in een auto zitten. (eigenlijk vind ik het niet eens zo enorm lang) je rijdt toch ook wel eens voor zo'n lange tijd?? :o?
Of raak je echt zo makkelijk oververhit...

In een stilstaande auto, waarin dus geen luchtverversing is (want die heb je alleen als de motor draait of het contact aan is), loopt de temperatuur heel hard op. Bij een temperatuur van 30 graden buiten, is het in de auto in no-time 60 graden. Dat overleef je niet, als je daar een poosje in moet zitten. Je droogt uit en raakt door de hitte bevangen tot de dood erop volgt. Feitelijk word je gewoon gestoofd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:22

Betteke schreef:
Binnen een uur kan je kind dood zijn in een oververhitte auto.

Ik laat ons menneke zelfs geen minúút zonder toezicht in de auto. En dat is een half open terreinwagen. Ik haal het niet in mijn hóófd om met draaiende motor uit te stappen met een kind of kinderen nog in de auto!
Het gaat niet om het in de auto laten, maar om zonder toezicht onder niet inherent veilige omstandigheden laten.
Als ouder(s) ben je verantwoordelijk voor het leven en welzijn. Punt. ALTIJD! Dat heet ouderschap.
De uitvoering kan je delegeren maar nooit je ouderschap afwentelen en nooit vergeten.
Als je aan het ouderschap geen invulling kan geven moet je die in het belang van het kind overdragen. Exact wat Sarabande schrijft.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:42

guccio schreef:
Ik lees dit topic met veel verbazing, het gaat om en 3jarig kindje wat dood is gegaan in een auto vanwege de hitte. De moeder heeft het laten liggen/zitten en is gaan werken. Vervolgens gaat de discussie hier alle kanten uit en krijg ik het gevoel alsof je als vrouw maar weer thuis moet gaan zitten achter het aanrecht.
Waarom hoor ik hier niet 1x een opmerking over de vader die ook wel even had kunnen bellen naar de moeder of kdv. Als we de prioriteit bij de kinderen moeten leggen (en dat moet ook, als ouder ben je verantwoordelijk) dan moeten zowel vaders als moeders dit doen..

Goede opmerking!
Juist omdat de vader en moeder afwisselde in hun zoon naar de creche brengen.
Misschien daarom is ze het vergeten, had gedacht dat haar man het kind had afgezet bij de creche.
Juist met deze regeling is misschien een telefoontje van de ouders over en weer goed geweest.

Imo is de maatschappij gewoon aan het veranderen.
We zijn allemaal veelste druk bezig en hebben te veel dingen aan ons hoofd.
We willen teveel en daarom schieten soms de belangrijke dingen erbij in.
Triest maar waar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:53

nikkigioa schreef:
Dit heeft niets met verantwoordelijkheidsgevoel, intelligentie, opleidingsniveau etc. te maken. Wèl met de geestelijke toestand van de moeder op dat moment (stress, slaapgebrek, misschien wel zwanger, ziek, burn-out,etc.). Zoiets simpels als bv. slaapgebrek doet al enorm veel met een mens waardoor mensen in een stadium van wanhoop kunnen raken. Om maar iets te noemen. Jammer dat er geen oplettende voorbijgangers, collega's, partner was op dat moment... Heel erg dit.

Zo is. Het is de schuld van een ander :)*

Moet je als voorbijganger in Amsterdam eens wat, hoe vriendelijk ook, opmerken tegen een met kind in de auto uitstappende persoon _O-
Voor mij overigens geen reden om het niet op te merken en ik heb de kaats al klaar *\o/*

hc

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:01

Huertecilla schreef:
Ik laat ons menneke zelfs geen minúút zonder toezicht in de auto. En dat is een half open terreinwagen. Ik haal het niet in mijn hóófd om met draaiende motor uit te stappen met een kind of kinderen nog in de auto!
Het gaat niet om het in de auto laten, maar om zonder toezicht onder niet inherent veilige omstandigheden laten.
Als ouder(s) ben je verantwoordelijk voor het leven en welzijn. Punt. ALTIJD! Dat heet ouderschap.
De uitvoering kan je delegeren maar nooit je ouderschap afwentelen en nooit vergeten.
Als je aan het ouderschap geen invulling kan geven moet je die in het belang van het kind overdragen. Exact wat Sarabande schrijft.

hc

Amen!!

Guccio: Niemand spreekt hier volgens mij over de vader, omdat de moeder het kind in de auto heeft laten zitten.
En als de vader denkt dat moeder het kind naar het kdv brengt, dan is het denk ik logisch dat de vader niet belt naar moeder of kdv.
Snappie wat ik bedoel??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:07

blensink schreef:
Imo is de maatschappij gewoon aan het veranderen.
We zijn allemaal veelste druk bezig en hebben te veel dingen aan ons hoofd.
We willen teveel en daarom schieten soms de belangrijke dingen erbij in.
Triest maar waar.

Dat is precies waar het om gaat.
En zonder de vinger naar iemand te wijzen, zou het op de een of andere manier aan jonge stellen met beiden een baan duidelijk gemaakt moeten worden wat het betekent als ze een kindje krijgen.
Welke impact dat op hun leven zal hebben en dat het vaak ondoenlijk is om de lift waarin ze zitten op hun werk, op dezelfde voet omhoog te laten gaan.

Dingen zoals elkaar checken (dat is niet elkaar niet vertrouwen), een stap terug doen op het werk, etc, zouden van te voren bekeken moeten worden.

Meestal overvallen al die zaken de stellen pas als het kind er is.

Anoeska

Re: Vergeten kind komt om in auto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:27

Maar zou dat nou zoveel anders zijn dan 50 (of 100) jaar geleden? Een eerste kind 'overvalt' je toch altijd een beetje. Al heb je je nog zo goed voorbereid, helemaal inschatten hoe het zou zijn weet je toch nooit? En tegenwoordig hebben tweeverdieners het druk met hun banen in de IT en Marketing (om maar wat te noemen), en tig jaar geleden hadden ouders het druk met het boerenbedrijf dat ze met z'n tweeen staande probeerde te houden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:32

Anoeska schreef:
Maar zou dat nou zoveel anders zijn dan 50 (of 100) jaar geleden? Een eerste kind 'overvalt' je toch altijd een beetje. Al heb je je nog zo goed voorbereid, helemaal inschatten hoe het zou zijn weet je toch nooit? En tegenwoordig hebben tweeverdieners het druk met hun banen in de IT en Marketing (om maar wat te noemen), en tig jaar geleden hadden ouders het druk met het boerenbedrijf dat ze met z'n tweeen staande probeerde te houden.

Die brachten niet hun kinderen naar een creche, meestal zorgde de inwonende grootmoeder ervoor, als je dan zover terug wilt gaan. Tot voor een kleine 40 jaar geleden bleven moeders van kleine kinderen thuis, dus was deze problematiek nog niet aan de orde.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:34

Ik denk wel dat je voor een deel gelijk hebt hoor. Ik bedoelde eigenlijk alleen dat m.i. iedere periode / tijdperk z'n eigen problemen of uitdagingen kent. Nu is het misschien de drukte in de maatschappij en 50 jaar geleden waren er weer hele andere issues.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:07

40 jaar geleden verzopen kinderen aan de lopende band in een sloot of zo, omdat de moeders stonden te zweten boven de wekelijkse was en geen tijd hadden om al hun 15 kinderen in de gaten te houden.
Vroegah was het zoveeeeeeel beter. :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:10

sarabande schreef:
Anoeska schreef:

Die brachten niet hun kinderen naar een creche, meestal zorgde de inwonende grootmoeder ervoor, als je dan zover terug wilt gaan.

Vandaar dat ik een paar reacties terug al schreef dat een ruimere gezinsstructuur een heel goede aanpassingsmogelijkheid aan de wereld van vandaag zou zijn. Kunnen de betrokkenen het ouderschap beter delen en beter combineren.

Morgen komt mijn schoonzus met twee dochtertjes op vakantie hier.
Hoewel er dan méér kinderen zijn en de boerderijdieren van geen vakantie weten is het voor alle ouders een verlichting.
Het is daarbij gewoon léuk om op het hele setje te ´passen´. Neem ik met plezier op me bíj de beestenboel als de dames gaan (koopjes) jagen & (spullen) verzamelen.
´Kost´ je tijd om met drie net geen tieners de dieren te verzorgen, maar het is verder win-win-win-win en onbetaalbare kwali-tijd!
Helemaal +:)+ een ruimere gezinsopbouw met de kinderen als centrum. Dan zijn die de priori-tijd en krijgen meer kwali-tijd :)*

De maatschappij echter zit heel malloot in elkaar; éénouder-´gezin´ moet kunnen, meerouder-gezin is maar raar en ondertussen moet je begrip hebben voor situaties als de ts en alle opmerkingen over prioriteit zijn beledigend...

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:18

sarabande schreef:
Die brachten niet hun kinderen naar een creche, meestal zorgde de inwonende grootmoeder ervoor, als je dan zover terug wilt gaan. Tot voor een kleine 40 jaar geleden bleven moeders van kleine kinderen thuis, dus was deze problematiek nog niet aan de orde.

Hier is het inderdaad nog zo (wel langzaam aan aan het verdwijnen) dat ouders bij hun kinderen wonen en de grootouders dus de kleinkinderen opvoeden.
Toch vind ik dit persoonlijk ook niets.
Hoe vaak zie ik niet mensen van in de 70/80 die de verantwoording hebben over kinderen van 2 tot 5 jaar.
Ze kunnen ze niet bijhouden en door het verschil in generatie zie je ook een hoop misverstanden.
Ik zie een kinderopvang en/of kindermeisje niet als een probleem als je als ouders beide werkt.
Wel vraag ik me steeds meer af waarom de kinderwens zo groot blijft in deze tijden.
Wat mij hier opvalt is dat de ouders behoorlijk egoistisch zijn.
Ze duiken zelf een bar in en letten nauwelijks op hun kinderen.
Het enige waar ze zich zorgen om maken is dat ze niet vies worden.
Mijn zoon heeft eens gezegt ze nemen hier alleen maar kinderen om er mee te showen en omdat het zo hoort.
Aan één kant geef ik hem wel gelijk.
Vroeger werden er kinderen genomen om mee te helpen, (wil dit ook niet goed keuren) tegenwoordig lijkt het een luxe.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:25

Bij de bso waar mijn dochter naar toe gaat, zijn ook veel ouders die het vreselijk vinden als hun kind vies mee haar huis gaat. Die zien het liefst dat hun kind de hele dag binnenzit (er zijn er die het willen eisen!), terwijl deze bso echt een geweldige buitenspeelaccomodatie heeft.
Je hebt tegenwoordig ook de 'hyper'ouders, mensen die zich overmatig veel zorgen om hun kroost maken. Terwijl groot worden toch loslaten is! Maar dat is iets anders dan niet om ze denken en niet op ze letten. Ook al is "100%" dekking nooit mogelijk natuurlijk, vooral met kleinere kinderen zit een ongeluk in een klein hoekje, dat was vroeger zo en nu nog steeds.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:26

blensink schreef:
Vroeger werden er kinderen genomen om mee te helpen, (wil dit ook niet goed keuren) tegenwoordig lijkt het een luxe.

Pas in 1957 is in NL de AOW ingevoerd. In veel andere europese later. Hier in Spanje is het systeem anders en pas sinds dit jaar vergelijkbaar.

Tot die AOW waren kinderen je oudedagsvoorziening tenzij je tot de gelukkige kapitaalkrachtige toplaag van de bevolking behoorde.

Omdat de kindersterfte ook pas ná WO2 sterk gedaald is, waren er geen 6 geboortes nodig om er een paar als pensioen over te houden.

Het waaróm van kinderen krijgen heeft daarom nu ook een heel ander perspectief dan die van slechts een halve eeuw geleden.
Voor de oorlog was het heel normaal om uit feitelijk egoïstische motieven naar veel nageslacht te streven.
Nu is om uit dezelfde egoïstische redenen normaal om er zo weinig mogelijk te willen.

Dat heeft dan weer heel specifieke problemen. Die ene of twee zijn relatief zeer kwetsbaar ´bezit´en zouden daarom een hogere prioriteit moeten hebben.
Het is nú al een voorspelbaar probleem dat we als maatschappij toch weer meer kinderen nodig hebben voor onze collectieve oudedagsvoorziening. Die paar kinderen zijn daardoor nóg kostbaarder....

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:36

Bedoel je HC dat je eigenlijk meer dan 1 kind zou 'moeten' willen krijgen? MIjn man en ik 'hebben' 1 kind, maar ik zou geen redenen kunnen verzinnen om er nog een kind bij te willen krijgen eigenlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:56

Er is een verschil tussen individuele 'behoefte' en de noden van de samenleving.
Zo lang de samenleving de pensioenstructuur kan opbrengen heb je individueel niet meer kinderen nodig voor je oude dag.
Collectief echter is voldoende jonge aanwas essentieel omdat anders die pensoenstructuur niet op te brengen is. Daar kan verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd niet tegenop.

Pensioen of niet, persoonlijk zou ik graag meer dan onze ene gekregen hebben. Stuk of 3, in een ruimere gezinsstructuur 4, 5 :D
Zonder mijn identiteit te verliezen of mezelf weg te cijferen is het echt het centrum van mijn wereld. Het is ondenkbaar dat ik dat zou 'vergeten.' Ook niet het *\o/* van 5 zou zijn.

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:03

Ik mag het niet zeggen maar een kind van 3.....

Een pasgeboren baby die nog niet in je routine zit, dat kan ik me nog enigszins voorstellen, is ook te gruwelijk voor woorden trouwens. Maar een kindje van 3 die dus al 3 jaar in je leven rondhuppelt |(

Het lijkt wel een trend te worden, krijg het idee dat door dit soort berichten andere mensen op ideeen gebracht worden..... |(

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:48

maikeltje schreef:
Het lijkt wel een trend te worden, krijg het idee dat door dit soort berichten andere mensen op ideeen gebracht worden..... |(

Mijn boodschap is positiever.
Ik hoop echt dat mensen door dit soort berichten wakker geschud worden en hun eigen situatie evalueren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:09

sarabande schreef:
maikeltje schreef:

Mijn boodschap is positiever.
Ik hoop echt dat mensen door dit soort berichten wakker geschud worden en hun eigen situatie evalueren.

Misschien is jouw boodschap positiever maar je ziet het toch ook met mensen die hun kinderen vermoorden en daarna de hand aan zichzelf slaan. Dat zijn ook van die gebeurtenissen die met periodes voorkomen nadat er weer aandacht aan is geschonken in de media. Mensen die toch al met "plannen" rondlopen die krijgen door dit soort berichten in de media net dat laatste duwtje in de rug om over het randje te gaan. Ik denk dat dat wel degelijk mee kan spelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:15

maikeltje schreef:
Misschien is jouw boodschap positiever maar je ziet het toch ook met mensen die hun kinderen vermoorden en daarna de hand aan zichzelf slaan. Dat zijn ook van die gebeurtenissen die met periodes voorkomen nadat er weer aandacht aan is geschonken in de media. Mensen die toch al met "plannen" rondlopen die krijgen door dit soort berichten in de media net dat laatste duwtje in de rug om over het randje te gaan. Ik denk dat dat wel degelijk mee kan spelen.

Ik geloof niet dat het vermoorden van de eigen kinderen uit frustratie hier on topic is.
Ik geloof niet dat deze vergeten kinderen bewust vergeten zijn.
Zij zijn het slachtoffer van een haastig, overvol leven, van mensen die al gestresst zijn als ze s morgens hun bed uit komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:17

Beetje off topic: Ik herinner me ineens een aflevering van CSI waar een vader ook een kindje 'vergeet' achterin de auto. Uiteindelijk was dat niet bij ongeluk, maar bewust, omdat het kindje een ziekte had ofzo.

Maar ik denk niet dat in real life dit iets is waarmee mensen op ideeen gebracht worden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:37

Dat hoop ik echt van harte......

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:32

Het wil, (moeilijk) maar misschien nog wel in mijn hoofd opkomen dat door een chaotisch leven het kind vergeten word.
Hoewel het absoluut onacceptable is :(
Maar om zoiets met opzet te doen dat kan ik me echt niet voorstellen!! :n

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:56

Ik zou dat toch wel heel hard vinden, als de chaos van werk gaat voor je eerste prioriteit wanneer je ouder bent: je kind.
God, alles valt toch in het niets naast je kind?!

Een mensen moet wel heel ziek in zijn/haar hoofd zijn om een kind expres te vergeten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:58

Van opzet ben ik zeker ook nog niet uit gegaan.
Maar van de gejaagde materialistische maatschappij van tegenwoordig.
Waar alles erbij hoort (moet) maar wel door moet gaan zonder aanpassingen in het leven.