Boer witheet om ballon in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Boer witheet om ballon in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:55

Het is geen manier van reageren maar ik kan me de grote ergernis goed voorstellen. Ook bij ons zijn ze wel eens in een weiland geland pal naast de paarden, die vervolgens door de omheining gingen en verwondingen opliepen, gelukkig niet zo drastisch als het paard van Wanted. Helaas vond de eigenaar van de grond het niet erg, die ging mee champagne drinken :\

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:11

Urielle schreef:
Helaas vond de eigenaar van de grond het niet erg, die ging mee champagne drinken

Dat is ook lekker...

Maar ik moet zeggen sinds de zlto een vergoeding heeft bekendgemaakt die je kunt opeisen komen ze bij ons ook niet meer van het land zonder die af te geven... Die ballonvaarders verdienen goed geld en dan kunnen ze best een vergoeding geven omdat ze op iemand anders zijn land landen! Tenminste ik vind dat niet meer dan normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:09

Toevallig ben ik vorige week met de luchtballon geweest.
Ik weet niet hoe deze "piloot" de landing aangepakt heeft, maar bij ons ging het heel netjes.

Hij zocht een weiland uit dat er ononderhouden uitzag, zorgde ervoor dat het een weiland was
dat niet in de buurt lag van vee. Voordat de ballon neergelegd zou worden, werd er eerst toestemming
aan de boer gevraagd. Had deze man geen toestemming gegeven, waren we zo weer opgestegen.

Na de landing dronk de boer ook champagne mee, en kreeg een kortingsbon voor een ballonvaart...
Dus het kan ook zo..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:15

Wat bedoel je met ononderhouden? :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:22

Humpiedumpie schreef:
Hij zocht een weiland uit dat er ononderhouden uitzag, zorgde ervoor dat het een weiland was
dat niet in de buurt lag van vee. Voordat de ballon neergelegd zou worden, werd er eerst toestemming
aan de boer gevraagd. Had deze man geen toestemming gegeven, waren we zo weer opgestegen.

Kijk dat vind ik zowiezo al een nettere manier... Bij ons zetten ze em neer en legen ze em gewoon plat! Bij ons hebben we zelfs 1 keer gehad dat ze em al bijna ingepakt hadden voordat wij er achter kwamen dat ze geland waren... Niks gevraagt niks gezegt, gewoon geland en de volgwagens stonden gewoon in het land...

En pas nog meegemaakt dat een volgwagen bij ons kwam vragen (niet al te vriendelijk) hoe die bij die ballon moest komen die bij de buren in het land lag... We hebben em vriendelijk doorverwezen naar de buren en gezegt dat ze zich wel eerst moesten melden... En toen vroeg die vent ook nog ja waarom dat dan? Ik kan daar toch gewoon naar achter? Toen heeft mijn moeder hem vriendelijk gevraagt wat hij er van zou vinden als wij ongevraagd met de auto in zijn tuin sporen zouden rijden :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:37

vorame schreef:

..zoals onze met weidemegensel ingezaaide ecologisch onderhouden weide.

Als hier na het inzaaien een ballon zou landen vernielt dit met het inrijden, ophalen en ronddansen een significant deel van de oogst. Dat is een verlies van een jáár van een deel van het land waarvoor ik dan waarschijnlijk geen daadwerkelijke equivalent vervangend hooi kan kopen en dat WIL ik ook helemaal niet.
Ik wil mijn paarden ons eigen ecohooi geven en daar heeft gewoon niemand op te landen.

Als hier voor het inzaaien een ballon zou landen, dan hebben we een probleem met een haremgroep paarden die op die weide loopt.
Mijn hengst zou de paniek bij zijn merries niet pikken. Ík zou het niet pikken dat de ballonvaarders angstagressie zouden tonen naar die hengst die in zijn volle recht staat.

Geen ballonvaarder met ook maar énig recht van welk spreken ook, want die weet voor vertrek al dat hij niet zelf in de hand heeft waar hij moet landen.
ALLE gevolgen zijn een gevolg van de beslissing van de ballonvaarder om met een ballon op te stijgen!

hc

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:39

Ergens kan ik die boer best begrijpen! Hij heeft natuurlijk wel duidelijk de grens overschreden maar ik zou ook boos zijn als mensen zomaar op mijn terrein zouden landen!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:41

Ik kreeg in gedachte een land dat bijna gehooid moet worden.
Wat dan helemaal plat gewalst word door ballon en volgelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:32

vorame schreef:

Daarmee bedoel ik een weiland dat er niet uitzag, veel onkruid etc... Boer gaf dit ook zelf aan ;)
Wij moesten ook in het mandje blijven zitten (liggen want mand was omgevallen), totdat de piloot toestemming
van de boer had dat wij dus daadwerkelijk de ballon neer mochten leggen, en dan pas uitstappen..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:43

Eigenlijk van de zotte dat een ballonvaarder gewoon land in een weiland als ze geen toestemming hebben. Ik weet bij ons in de buurt hebben ze een paar weilanden waar ze mogen landen en opstijgen en dat doen ze dan ook vaak.
Als een ballonvaarder ergens moet landen waarvan hij niet weet of het mag, vind ik dat ''grondtroepen'' daar eerst toestemming moeten gaan vragen.

Ik zou het ook niet op prijs stellen als er ineens een ballon in mijn weiland staat. Op een stuk waar het niet zoveel uit (net gemaaid oid) maakt zoals bij mijn buurman zouden ze MET toestemming wel kunnen landen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:46

Humpiedumpie schreef:
vorame schreef:

Daarmee bedoel ik een weiland dat er niet uitzag, veel onkruid etc...

Zoals de vlinderreservaten van StaatsBosbeheer _O-

hc

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:05

Ik snap het wel hoor! Ik zou ook niet voor mezelf instaan als zo'n malloot onaangekondigd komt landen op mijn wei.

En dan kunnen ze misschien wel zeggen: er staat geen vee, het zier er verwaarloosd uit. Snappen ze niet dat sommige percelen nooit vee hebben staan en er altijd verwaarloosd uitzien omdat daar alleen maar meerdere malen per jaar gehooid wordt? (bij mij niet overigens, hooi slechts 1 keer per jaar) En als je van plan bent deze week b.v te hooien dan wordt je er niet vrolijk van als zo'n ballon alles komt platwalsen.
En ja, dat kost meer dan die 25 euro van ze. Persoonlijk vind ik die ballon vaarders meer dan asociaal. Ze mogen overal landen. Vinden ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:30

ik snap hem ergens wel.

maar zolang er geen vee stond of schade is moet je je er niet te druk over maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:35

Vantevoren melden gaat niet lukken. Ik heb een ballon hier gezien die wilde landen en we hebben hem gevolgd voor de lol. Het is maar net hoe de wind staat. Eerst wilden ze vóór het dorp landen, maar dat lukte niet, uiteindelijk werd het een dorp verder. Ze proberen wel vaak niet-agrarische grond te pakken, maar dat lukt niet altijd.

Ze hebben geen keuze waar te landen, alleen wanneer :+ Ze kunnen niet naar links en rechts, alleen maar vooruit. En zo'n mandje wat stelt dat nou voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:41

van de week hier een ballonen evenement waarbij de boeren waar ze bij landen kans maken op ene ballonvaart om de vrede te behouden :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:56

Arabesk schreef:
Vantevoren melden gaat niet lukken. Ik heb een ballon hier gezien die wilde landen en we hebben hem gevolgd voor de lol. Het is maar net hoe de wind staat. Eerst wilden ze vóór het dorp landen, maar dat lukte niet, uiteindelijk werd het een dorp verder. Ze proberen wel vaak niet-agrarische grond te pakken, maar dat lukt niet altijd.

Ze hebben geen keuze waar te landen, alleen wanneer :+ Ze kunnen niet naar links en rechts, alleen maar vooruit. En zo'n mandje wat stelt dat nou voor.

Ten eerste is het dan zaak voor de volgauto om bij de agrariër om toestemming te gaan vragen. Ten tweee; wat stelt zo'n mandje nou voor? Het is niet alleen het mandje, maar ook de hele ballon, en de auto's die erbij zitten. Er zijn genoeg verhalen hier over gewassen die naar de filistijnen zijn en koeien die op hol gaan voor zo'n stelletje stomme ballonnen. En ook al zou er geen schade zijn, dat land is van iemand, en diegene alleen bepaalt wat er op zijn land gebeurt.

reactie op telegraaf.nl schreef:
Ik heb niks met boeren, maar dat die malloten met een balonnenhobby denken dat ze overal maar kunnen landen is helemaal van de gekke. Als ze op mijn grondgebied zouden landen dan waren ze ballon en mandje mooi kwijt.

Amen. :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:57

Ik ken een paardenfokker die meemaakte (meerdere malen) dat zijn drachtige merries behoorlijk over de zeik waren dankzij de leuke ballonnenhobby van anderen. Stel die merries krijgen een ongeluk of het gaat mis met de dracht. Daar weegt geen 25 € of glaasje champagne tegenop...

En inderdaad een ballon is afhankelijk van de wind, maar het is de keuze van de ballonvaarders, zoals Huertecilla schrijft, er wel of niet in te stappen, en het risico te nemen aanzienlijke schade aan te richten bij veehouders en landbouwers. Bovendien kunnen ze met het vuur hoger of lager stoken de hoogte laten varieren, dus toch enigszins sturen... Er landt hier nooit zo'n ding op de A28 of in de IJssel bijvoorbeeld.

Maar één ding moet ik de ballonvaarders nageven: ze vliegen tenminste bitloos. _O-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 02:04

tja landen in een weiland met koeien of paarden is geen handige keuze

Ik zie ze hier vaak over-drijven, en als ze te lang wachten eindigen ze in zee, dat gaat vast nog een keer gebeuren....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:00

imd schreef:
En ook al zou er geen schade zijn, dat land is van iemand, en diegene alleen bepaalt wat er op zijn land gebeurt.

Precies!

takkie_muis schreef:
maar zolang er geen vee stond of schade is moet je je er niet te druk over maken

En wat denk je van volgauto's en vreemde mensen op je boerenerf? Wie weet wat voor ziektes ze meenemen ;)
Bij boeren is het verplicht om je eerst te melden ivm ziektes etc etc en kom je vaak niet zomaar een erf op. En die ballonnen zouden dan maar gewoon mogen landen waar ze heen waaien?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:42

Rianneke schreef:
Bij boeren is het verplicht om je eerst te melden ivm ziektes etc etc en kom je vaak niet zomaar een erf op. En die ballonnen zouden dan maar gewoon mogen landen waar ze heen waaien?

Je moet het zelfs melden als je kíppen houdt :D

Hier is er een probleem van een heel andere orde van grote; de mug die de blauwtongziekte en afrikaanse paardenpest verspreid.

Op dat land staat gewas wat met veel zorg wordt beheert en staan dieren die met veel liefde worden gehouden. Nood breekt wet maar voor de lól mijn lust en leven pletten/stressen???
Ik heb geen idee over de lucht-/landingsrechten maar ik zou er mijn http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6ROPMGX.jpg bij pakken om ze óver te dwingen. NIET op MIJN land. Punt.

hc

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:56

Humpiedumpie schreef:
vorame schreef:

Daarmee bedoel ik een weiland dat er niet uitzag, veel onkruid etc... Boer gaf dit ook zelf aan ;)
Wij moesten ook in het mandje blijven zitten (liggen want mand was omgevallen), totdat de piloot toestemming
van de boer had dat wij dus daadwerkelijk de ballon neer mochten leggen, en dan pas uitstappen..

Zoals ons ecologisch verantwoorde hooiland? Nou sorry, ik ben dan ook in staat om een tractor te pakken en ik durf te wedden dat de onze zelfs nog iets groter is!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:01

Caira schreef:
Nou sorry, ik ben dan ook in staat om een tractor te pakken en ik durf te wedden dat de onze zelfs nog iets groter is!

~~}>

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:35

Kan het me een beetje voorstellen, maar volgens mij heeft deze man iets te overdreven gereageerd.

Als ze het bij ons doen moet de ballon eerst nog wel een keer naar de stomerij, gezien de koeienvlaaien. O:) Dan komen ze vast ook geen tweede keer. _O-

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:37

takkie_muis schreef:
van de week hier een ballonen evenement waarbij de boeren waar ze bij landen kans maken op ene ballonvaart om de vrede te behouden :P

Tja, en dat weet je ook, tijdens de Friese Ballonfeesten is de kans dat ze ergens in je land landen al snel een stuk groter. :j Vraag me dan weer af wat ze met de boeren doen die liefst geen ballonvaart 'cadeau' krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:39

officieel is het toch zo dat die ballonvaarders geld betalen om op bepaalde delen bij boeren te mogen landen. Volgens mij zijn ze hier sowieso fout...!