Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:15

Tja, dierenleed is overal denk ik.
En misschien wel dichter bij dan we weten.
En ben het met HC en bandida eens dat er niet alleen in Nederland heel veel dierenleed is alleen voor consumptie of hoger op te komen in de sport.

Weet niet of iemand de encierro vandaag heeft gezien?
Omdat het nogal sensatie is voor onze dierenvrienden als er een dode valt bij stierenvechten en of Pamplona.
Of kijken we alleen maar als er iets gebeurd en dan zeggen hoe erg het is voor die stieren.

potverdikkie

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:01

Blensink en Hc,

Jullie zijn 2 handen op 1 buik, en steunen elkaar door dik en dun, prima.

Maar even:
Je spreekt je tegen.
Een paard kan pas op topniveau presteren als deze rond de negen jaar is.
Dan begint de carriere pas echt.
De meeste paarden die op jonge leeftijd worden geslacht hebben toch echt een mankement, en dat ligt echt niet altijd aan de ruiter, of de omgang van het paard.
Ja er zijn mensen die fokken alleen voor de slacht. Al zijn deze er (gelukkig) weinig.
Echter ik ben geen vegetarier, en lust graag een stuk vlees, al eet ik liever geen paardenvlees. Lekker hypocriet dat weet ik.

Maar hoe kunnen jullie nu in godsnaam deze vergelijking maken met de stierengevechten?
Jullie zijn net heilige boontjes die almaar iedereen afkraken en afzeiken, en continu blijven drammen.
Als jullie er dan niet meer uitkomen gaan jullie maar andere dingen erbij halen om daar dan vervolgens een discussie over te beginnen.
Wat er met die stieren gebeurd is willens en wetens een dier pijnigen omdat het een traditie is. En het dier moet en zal het met de dood bekopen.
Wees dan stoer, en hou het gevecht eerlijk! Als de stier het gewonnen heeft laat hem dan leven in vrijheid.
En niet alsnog het slagersmes erachter aan, maar verzorg dan de wonden, en begraaf de stierenvechter dan eervol.
Dat is een eerlijk gevecht en niet anders.

Een sportpaard in een "gevecht".
Een balk is een balk, en dan heeft ie verloren.
Een misstap in de dressuur wordt afgestraft, en kost punten.
Dat zijn de gevolgen van een gevecht in de ring.
En bedenk dan ook eens dat de tophengsten toch zeer oud worden in het algemeen!

Als jouw paard wat mankeerd, waardoor deze ongeneeslijk kreupel zou worden door het gevlieg over de keien en de rotsen, laat je hem dan voor de rest van zijn leven lijden, of haal je hem uit zijn lijden? Ongeacht wat voor een leeftijd deze heeft?

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:04

Ga zo door stiertjes. +:)+

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:07

Ik kan geen medelijden hebben met de dode.
eigen schuld. Het is echt schandalig wat ze met die arme beesten doen. het zijn dieren en die hebben gevoelens. blijkbaat dringt dat daar nog niet door.echt abnormaal. hopelijk word het ooit nog afgeschaft. tot nu toe ben ik happy met iedere dode die er valt
stelletje achterlijke daar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:06

potverdikkie schreef:
Blensink en Hc,

Jullie zijn 2 handen op 1 buik, en steunen elkaar door dik en dun, prima.

Maar even:
Je spreekt je tegen.
Een paard kan pas op topniveau presteren als deze rond de negen jaar is.
Dan begint de carriere pas echt.
De meeste paarden die op jonge leeftijd worden geslacht hebben toch echt een mankement, en dat ligt echt niet altijd aan de ruiter, of de omgang van het paard.
Ja er zijn mensen die fokken alleen voor de slacht. Al zijn deze er (gelukkig) weinig.
Echter ik ben geen vegetarier, en lust graag een stuk vlees, al eet ik liever geen paardenvlees. Lekker hypocriet dat weet ik.

Maar hoe kunnen jullie nu in godsnaam deze vergelijking maken met de stierengevechten?
Jullie zijn net heilige boontjes die almaar iedereen afkraken en afzeiken, en continu blijven drammen.
Als jullie er dan niet meer uitkomen gaan jullie maar andere dingen erbij halen om daar dan vervolgens een discussie over te beginnen.
Wat er met die stieren gebeurd is willens en wetens een dier pijnigen omdat het een traditie is. En het dier moet en zal het met de dood bekopen.
Wees dan stoer, en hou het gevecht eerlijk! Als de stier het gewonnen heeft laat hem dan leven in vrijheid.
En niet alsnog het slagersmes erachter aan, maar verzorg dan de wonden, en begraaf de stierenvechter dan eervol.
Dat is een eerlijk gevecht en niet anders.

Als jouw paard wat mankeerd, waardoor deze ongeneeslijk kreupel zou worden door het gevlieg over de keien en de rotsen, laat je hem dan voor de rest van zijn leven lijden, of haal je hem uit zijn lijden? Ongeacht wat voor een leeftijd deze heeft?

Ik kan en wil niet voor HC spreken, maar bij mij heeft het te maken dat ik midden in het hele gebeuren zit en er een duidelijk andere kijk op heb dan de gemiddelde Nederlander.

Een goed paard word al gefokt voor de sport, maakt niet uit als hij pas op zijn 7/9de goed presteert.
Hij heeft daar wel jaren naartoe moeten werken, vaak al vanaf jonge leeftijd.

De encierro vind ik het minst erge van het hele stierenvechten, zeker tegenwoordig want ook al geloven jullie het niet er is de laatste jaren toch wel het één en ander verandert in het voordeel van de stieren tijdens de encierro.
Ik ben er ook geen voorstander van stierenvechten, maar weet zeker dat deze stieren een 4 tot 6 jaar (een stier behaald een maximale leeftijd van 15-20 jaar) een heel goed leven heeft gehad en ja dat moet hij tenslotte bekopen met de dood.
Een stier kan in deze traditie niet winnen.
Tenzij je vind dat gisteren in de encierro de stier heeft gewonnen.
Maar dit is geen gevecht.

Mijn paard kan net als elk ander paard ongeneeslijk kreupel raken, dit heeft overigens niets te maken met het rijden over keien en rotsen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:14

Ik kan er niet echt wakker van liggen dat die gast dood is gegaan, tuurlijk ik hoop dat hij geen gezinnetje achterlaat, want dat is wel sneu, maar uiteindelijk doet hij het zelf en hij weet ook wel dat het een risico is.

Wat ik wel jammer vind is dat er hier een topic gestart wordt over een dode man door het rennen met stieren in Pamplona, en dan ineens gaat het weer over het feit dat er paardenhouderijen zijn voor de topsport en nog meer bla bla. Voor zover ik weet ging het topic daar niet over, dat is een hele andere discussie die ergens anders gevoerd zou moeten worden. Tis echt appels met peren vergelijken. Al het dierenleed is heel erg en er moet zowiezo veel meer aan gedaan worden, maar nu gaat het hier over de stieren in pamplona, niet de paarden die bij een of andere wedstrijdstal getraind worden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:40

rockwitch schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat er hier een topic gestart wordt over een dode man door het rennen met stieren in Pamplona, en dan ineens gaat het weer over het feit dat er paardenhouderijen zijn voor de topsport en nog meer bla bla. Voor zover ik weet ging het topic daar niet over, dat is een hele andere discussie die ergens anders gevoerd zou moeten worden. Tis echt appels met peren vergelijken. Al het dierenleed is heel erg en er moet zowiezo veel meer aan gedaan worden, maar nu gaat het hier over de stieren in pamplona, niet de paarden die bij een of andere wedstrijdstal getraind worden.

Inderdaad appels met peren vergelijken.
Het gaat hier over het stierenrennen en niet over het stierenvechten.
Zo heb ik aan het begin van dit topic foto´s van een stier gezien in de arena.
Deze beelden zien we niet tijdens het stierenrennen.
Laten we het dan ook alleen over het stierenrennen hebben.
Voor degene die precies willen weten wat stierenrennen inhoud:

http://nl.wikipedia.org/wiki/San_Fermín-feesten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:36

Bandida schreef:
Waarom worden er ieder jaar een paar duizend jonge paarden (gemiddeld 8! voor een dier dat 30 wordt) in frut gereden en aan de slacht afgeleverd? Traditie? Kom nou? Moet van mij net zo min als die stieren spiezen hoor.

Dat is het in een notendop.
Het gesol wat er in de paardenport normaal gevonden wordt is ethisch minstens zo verwerpelijk als het inderdaad niet acceptabele stierensollen.
Het geeft daarom geen pas dat paardensollers vingerwijzen naar stierensollers. Sterker nog; het is een schot in eígen voet.
Als stierensollen niet mag, mag paardensollen óók niet.
Als nertsfokken voor bont niet kan, kan paardhouden voor sport ook niet.
De ethische beweegredenen zijn identiek.

hc

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:40

Ik heb er geen medelijden mee.Traditie of niet,je kan ook te ver gaan in een traditie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:43

potverdikkie schreef:
Wat er met die stieren gebeurd is willens en wetens een dier pijnigen omdat het een traditie is.

En wat denk jij dan dat de (op P+ gebaseerde) hoofdstroom paardendressuur is :?

Het is nog veel gekker in de paardensport. Zie het filmpje van A.v.Grunsven over de nullijn. Omdat het dier zicht te hevig verzet tegen een voor dat dier welzijnsvermínderende handeling moet het verdoofd kunnen worden.
Denk daar eens éven over na. Dat is willens en wetens een dier geestelijk pijnigen voor een onnut maar traditioneel ruiterdoel wat voor dat dier contraproductief is.

hc

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:44

Eentje maar...? -O-

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:59

Weet je dat het me echt niets kan schelen hoeveel gewonde personen er zijn gevallen?
Die beesten, die zijn zielig! ;(
Niet die mensen, moeten ze dr maar niet heen gaan, walgelijk gewoon.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:01

Huertecilla schreef:
Het geeft daarom geen pas dat paardensollers vingerwijzen naar stierensollers.
hc

Wat een botte, beledigende en kortzichtige opmerking zeg... :n Alsof jij de mensen die hier gereageerd hebben persoonlijk kent of ook maar het kleinste greintje inzicht hebt in hoe wij met onze paarden omgaan. Volgens mij is er iets ernstig mis met jouw referentiekaders...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:09

rockwitch schreef:
en dan ineens gaat het weer over het feit dat er paardenhouderijen zijn voor de topsport en nog meer bla bla. Voor zover ik weet ging het topic daar niet over, dat is een hele andere discussie die ergens anders gevoerd zou moeten worden.

Pardon?

Stierensollers moeten dood en paardsollen staat daar buiten?
Je mag volgens jou niet onderbouwen waarom je het niet eens bent met de ongenuanceerd veroordelende teksten hier?

Ik ben het niets eens met het ongenuandeerde naar conclusies springen op basis van vooroordelen en oogkleppen.
Ik ben het niet eens met het gebrek aan integriteit en respect voor het leven in het algemeen waarmee menselijke slachtoffers verbaal uitgekakt worden.
Ik ben het niet eens met het schandalige twee-maten-meten van de meesten hier.
De context van de boterberg op het hoofd van de verketterende goegemeente mag echt wel gemeld worden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:11

Remy schreef:
Huertecilla schreef:
Het geeft daarom geen pas dat paardensollers vingerwijzen naar stierensollers.
hc

Wat een botte, beledigende en kortzichtige opmerking zeg... :n

Over dubbele moraal gesproken.
Schrijven dat er niet genoeg doden vallen moet kunnen, maar reflectie mag niet?

hc

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:12

ik wil me nergens mee bemoeien , maar deze zin is wel vaag:

"Als nertsfokken voor bont niet kan, kan paardhouden voor sport ook niet."

nertsen fokken voor bont, is ze fokken om ze moedwillig af te maken zodat je aan het bont geld kunt vedienen.

paarden houden en ze uitbrengen in de sport, lijkt me toch net even een ander verhaal he.

beetje erg vreemde tegenstelling die je gebruikte, maargoed.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:15

Stierenvechten is misselijkmakend, ik hoop echt dat er snel wat aan gedaan wordt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:18

_Nann_ schreef:
beetje erg vreemde tegenstelling die je gebruikte, maargoed.

Ik haal slechts aan wat Wageningen aan de Tweede Kamer rapporteerde over een eventueel verbod op nertsenfok; dat de ethische onderbouwing óók geldt voor paardensport.
Staat daar letterlijk in en is dus geen bedenksel van mij :)*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:19

melsh schreef:
Stierenvechten is misselijkmakend, ik hoop echt dat er snel wat aan gedaan wordt!

Dat hoop ik ook.
...en ook nog een rits aan regelrecht vergelijkbare misstanden meer.

hc

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:19

Huertecilla schreef:
melsh schreef:

Dat hoop ik ook.
...en ook nog een rits aan regelrecht vergelijkbare misstanden meer.

hc

Ja, zo kunnen we alles wel aan gaan halen ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:21

Maar het is wel zo, stieren gevechten zijn inderdaad walgelijk. Maar er is nog zoveel te verbeteren in de hele wereld aan dieren welzijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:38

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat niet over paarden of nertsen, maar over het stierenfestival in Pamplona. Graag ontopic blijven dus.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:48

Huertecilla schreef:
Over dubbele moraal gesproken.
Schrijven dat er niet genoeg doden vallen moet kunnen, maar reflectie mag niet?

hc

En nog een belediging erachteraan, toe maar. Ik, en met mij velen in dit topic, hebben nergens geschreven dat er niet genoeg doden kunnen vallen. Dat zijn inderdaad reacties die absoluut niet kunnen m.i.

Een beetje zelfreflectie kan ook geen kwaad... het houdt je nederig en laat je verder groeien in het leven. Denken dat je alles al weet zorgt voor stilstand in je geestelijke ontwikkeling.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:24

Lees alleen de eerste pagina maar eens, de ene na de andere doodwens. ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:46

Betteke schreef:
Lees alleen de eerste pagina maar eens, de ene na de andere doodwens. ;)

Klopt, maar er staan in dit topic ook genoeg andere reacties tussen dus waarom dan iedereen over één kam scheren en beledigen? Wat ik zo jammer vind is dat door de generalisende, zure en hatelijke opmerkingen, de inbreng die wel de moeite waard is niet meer overkomt. Een gemiste kans als je het mij vraagt, vooral omdat het zeker interessant is om de inbreng van iemand te lezen die er woont en leeft en bekend is met de achtergronden van de cultuur.

Maar goed, sommige mensen zijn niet meer te bereiken jammer dan.