Pedofiel publiekelijk geëxecuteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:38

@Fiffill
ohja, tnoorden heeft al vakantie :+
@MlieZ88
dat is de laatste tijd ver te zoeken in de media

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:40

Hanmar schreef:
Ik lees met stijgende verbazing zowel het artikel als de reacties hier. Ik ga mee met degene die zegt dat een interessant (en verontrustend) hoog percentage van de reacties hier dus kennelijk voor een vrij verouderde versie van strafrecht zijn?

De doodstraf is in mijn ogen nooit te rechtvaardigen. Het ''oog om oog, tand om tand''-principe is er niet één waar ik voor ben en ook niet als het gaat om pedofilie, het vermoorden van iemand of overspel plegen. Laten we alsjeblieft met z'n allen proberen om de verstandigste te zijn, hoe vreselijk betuttelend dat ook klinkt: iemand vermoorden ''omdat hij/zij iets heel ergs heeft gedaan'' vind ik namelijk niet getuigen van beschaafdheid en respect, waar de laatste tijd zo mee geschermd wordt. Door de doodstraf weer in te voeren verlagen wij ons tot een niveau wat wij - gelukkig, in mijn ogen - al vrij lang geleden achter ons hebben gelaten. Dat het in andere landen nog steeds wel gebeurt is in mijn ogen geen excuus om het hier ook te gaan doen. Criminaliteit bestrijden met criminaliteit is niet de juiste oplossing.

Daarnaast is er natuurlijk het argument dat de doodstraf niet de zwaarste straf is: dat is levenslang opsluiten eerder. Als je dan toch iemand wil straffen die iets vreselijks heeft gedaan en je wilt graag de zwaarste straf geven, beroof diegene voor de rest van zijn/haar leven van zijn/haar vrijheid, dat is een veel zwaardere straf voor de meesten.

Het mag dan niet beschaafd zijn etc.
Maar een 2e kans mogen sommige (zoals een pedofiel die het kind in stukken heb gehakt) niet moeten krijgen.
Als je daar van uit gaat, kun je denken aan de doodstraf - óf aan opsluiting.
Echter heb je bij opsluiting het probleem dat zo iemand levensgevaarlijk is, omdat deze niks te verliezen heeft. De bewakers lopen hierdoor ook extra risico. Een hogere staf kun je hem niet meer geven...

Ongeacht of ik voor of tegen ben, is het een moeilijk vraagstuk.
En dan nog eens als het bewijs niet 100% waterdicht is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:45

Fiffill schreef:
@ Asyaa volgens mij hebben die ook al vakantie. ;)

@ Caesar "goedkoper" zeg je. Vind je nou echt dat een kwestie van leven of dood zoveel met geld te maken moet hebben?

Om mijn opmerking even wat meer te onderbouwen. Ik heb ergens gelezen wat een gevangene hier alleen al kost per dag, nou, dat vind ik behoorlijk wat om iemand levenslang gevangen te houden. Ik oordeel niet wat ik beter vind, ik zeg alleen dat het een stuk goedkoper en effectiever is. En daarbij blijf ik bij mijn mening dat zo'n persoon nooit meer vrij mag komen. Hier in Nederland is het al te vaak voorgekomen dat er bij een ontsnapping of verlof andere mensen OPNIEUW leed wordt aangedaan. Omdat te voorkomen, is de doodstraf de beste bevestiging die je kunt krijgen. Klinkt hard, maar dat is nu eenmaal zo.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:47

Ronne schreef:
Ik vermoedde al dat de discussie over te milde straffen in NL weer los zou barsten. Ten eerste wil ik het volgende zeggen: in mijn ogen is de doodstraf een supermilde straf. Op het moment dat ze de kogel krijgen, is voor hen al het lijden afgelopen. Ik denk dat het voor mensen veel erger is om 20 jaar eenzame opsluiting te krijgen. Inderdaad kost dat veel geld, maar ik heb het er voor over. En daarbij komt het aspect van wanneer is iets voldoende bewezen? We kunnen nu denken zeker te weten dat iemand heeft inderdaad de misdaad heeft gepleegd, maar dan wil ik graa nog even het verhaal van de hond die afgemaakt werd met 20 nietjes in zijn oor aanhalen... wanneer is iets echt zeker??

Ik vind inderdaad dat mensen die zóiets doen niet meer mogen terugkeren in de maatschappij, maar ik hoor ook heel vaak de klacht dat bij mildere misdaden (overvallen etc) ook niet streng genoeg gestraft wordt. Ik vind dat we ons beter kunnen richten op het voorkomen van de misdaad in de toekomst dan het straffen nu. We kunnen iemand die nu op zijn 20e een overval pleegt wel 20 jaar achter de tralies stoppen en er verder niets mee doen, maar dat kost klauwen vol geld en de kans op recidive is dan enorm groot, omdat deze mensen nooit hebben geleerd om op een andere manier hun leven in te delen. Mijns inziens kunnen we ons beter richten op het inrichten van hun leven op een goede manier, door nieuwe vrienden, werk, school, etc. En dan voor mijn part een jaar regelmatig controleren.

Sorry, laatste deel was een beetje offtopic, maar ik zie deze discussie zó vaak oplaaien!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Eerst moeten ze maar eens lijden, en van mij mogen ze na een jaar of 30 wel op de elektrische stoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:50

superwoman schreef:
Maar een 2e kans mogen sommige (zoals een pedofiel die het kind in stukken heb gehakt) niet moeten krijgen.
Echter heb je bij opsluiting het probleem dat zo iemand levensgevaarlijk is, omdat deze niks te verliezen heeft. De bewakers lopen hierdoor ook extra risico. Een hogere staf kun je hem niet meer geven...

Ik heb net een eind werkstuk gemaakt over de doodstraf en levenslang en ik kwam op precies het zelfde uit
het is een te zwaar onderwerp dat jan en alleman even zijn on-onderbouwde, niet over nagedachte, en on-doorgrondbare mening op een internetforum kan lozen
het verschilt enorm hoe je bent opgevoed (en dan niet alleen door je ouders) hoe je erover denkt
ook kunnen ervaring uit het verleden je mening veranderen
dit is dus eigenlijk helemaal geen politiek of strafrechtelijk vraagstuk, maar meer een levensbeschouwelijk iets
200 jaar geleden werd je nog opgehangen als je als kind iets had gestolen
toen na de tweede wereld oorlog (en daar voor ook) zag je een steeds sterkere anti doodstraf publieke mening, en is de doodstraf ook in menig land afgeschaft
maar tegenwoordig zie je weer de vraag voor hogere straffen in onder het volk (lees: dit topic) en in de politiek (lees: enkele standpunten van de PVV en andere partijen)
het verandert dus met de tijd mee en verschilt per persoon

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:52

superwoman schreef:
Hanmar schreef:
Ik lees met stijgende verbazing zowel het artikel als de reacties hier. Ik ga mee met degene die zegt dat een interessant (en verontrustend) hoog percentage van de reacties hier dus kennelijk voor een vrij verouderde versie van strafrecht zijn?

De doodstraf is in mijn ogen nooit te rechtvaardigen. Het ''oog om oog, tand om tand''-principe is er niet één waar ik voor ben en ook niet als het gaat om pedofilie, het vermoorden van iemand of overspel plegen. Laten we alsjeblieft met z'n allen proberen om de verstandigste te zijn, hoe vreselijk betuttelend dat ook klinkt: iemand vermoorden ''omdat hij/zij iets heel ergs heeft gedaan'' vind ik namelijk niet getuigen van beschaafdheid en respect, waar de laatste tijd zo mee geschermd wordt. Door de doodstraf weer in te voeren verlagen wij ons tot een niveau wat wij - gelukkig, in mijn ogen - al vrij lang geleden achter ons hebben gelaten. Dat het in andere landen nog steeds wel gebeurt is in mijn ogen geen excuus om het hier ook te gaan doen. Criminaliteit bestrijden met criminaliteit is niet de juiste oplossing.

Daarnaast is er natuurlijk het argument dat de doodstraf niet de zwaarste straf is: dat is levenslang opsluiten eerder. Als je dan toch iemand wil straffen die iets vreselijks heeft gedaan en je wilt graag de zwaarste straf geven, beroof diegene voor de rest van zijn/haar leven van zijn/haar vrijheid, dat is een veel zwaardere straf voor de meesten.

Wie zegt dat die pedofiel een psycho is? Zoals het uit het nieuwsbericht overkomt lijkt het zelfs alsof het niet eens zeker is of hij het wel heeft gedaan. Misschien heeft hij zich idd vergrepen aan het kind en wist hij niet wat hij ermee moest doen en heeft hij het toen vermoord en uit wanhoop in stukken gehakt zodat hij het makkelijk kon verstoppen? Dat weten wij allemaal niet als toeschouwer. Angst doet veel met mensen.

@ Caesar het draait dus toch wel om geld bij veel mensen. En dood met dood berechten is dat niet gewoon je verlagen tot het niveau van de moordenaar? Elke zaak is anders, elke persoon is anders, iemand die uit angst/woede iemand doodslaat zal daar eerder berouw om tonen dan een seriemoordenaar die echt een kick krijgt van het moorden. Dat soort verschillen zijn gewoon enorm moeilijke dingen om een lijn voor te trekken. Wie moet de doodstraf dan krijgen en wie niet? Of levenslang, of een tiental jaren, wie mag er vrij en wie niet? Dat is gewoon heel erg moeilijk te bepalen.

Caesar

Re: Pedofiel publiekelijk geëxecuteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:55

@Fifill, gelukkig heb ik er niet voor gestudeerd. Rechten is in mijn ogen een hele moeilijke taak. Het maakt me niet uit hoe ze een persoon straffen, als hij maar nooit meer de kans heeft op herhaling. En met de doodstraf, heb je daardoor de beste bevestiging. En dan praat ik natuurlijk over bewust moorden, laat dat duidelijk zijn...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:00

Fiffill en staat in mijn stukje "een pedofiel......" en heb het dus niet over de man die dáár is veroordeeld als pedofiel.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:04

Ik ben principieel tegen de doodstraf.

Wat geeft "de beul" het recht om te beslissen over leven of dood? Wat geeft de rechters om te beslissen over leven of dood?
Waar mensen werken, worden ook fouten gemaakt. Ik zeg niet dat deze meneer onschuldig was maar de volgende is het misschien wel. Dan is de doodstraf geen straf meer maar gewoon moord in mijn ogen.

Ik denk wel dat pedofilie een ziekelijke sexuele geaardheid is. Niet te genezen en dit soort mensen zo ook nooit meer op volledig vrije voeten mogen komen. Een mogelijkheid die er is, is om eens veroordeelde pedofielen of andere ernstige zedendelinquenten te voorzien van een enkelbandje of het inbrengen van een chip. Zo kunnen zij altijd in de gaten gehouden worden. Is ook geen lolletje om te leven terwijl je weet dat Big Brother over hun schouder meekijkt.
De heren hebben beperkte vrijheid en de medemens een stuk meer rust.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:05

@ Caesar en dan krijg je weer de vraag.. wanneer moord iemand bewust? Het is allemaal zo vaag, die grenzen. Zo moeilijk.

@ superwoman: sorry, ik dacht dat het over deze pedofiel ging. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:11

HBVisser schreef:

Wat geeft "de beul" het recht om te beslissen over leven of dood? Wat geeft de rechters om te beslissen over leven of dood?
Waar mensen werken, worden ook fouten gemaakt. knip

Maar hoe zit het dan met opsluiting, mag dat wel of is dat ontvoering?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:19

Een maatschappij heeft regels nodig. Anders wordt het onleefbaar en doet iedereen waar hij/zij zin in heeft. Die regels noemen we wetten, als deze wetten niet nageleefd worden staan daar straffen op. Logisch tot zover toch?

Nu is het zo met de doodstraf dat als er een menselijke fout is gemaakt in het proces deze fout niet meer terug gedraaid kan worden. Dood is dood immers.

Ik vind dat niemand maar dan ook niemand het recht heeft om zo'n onomkeerbare beslissing te maken. Het valt niet te herstellen als er een fout is gemaakt. En ook al zou er maar 1 op de 100 keer een foute rechtsgang zijn geweest, dan is dat nog 1 keer te veel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:29

HBVisser schreef:
Ik denk wel dat pedofilie een ziekelijke sexuele geaardheid is. Niet te genezen en dit soort mensen zo ook nooit meer op volledig vrije voeten mogen komen. Een mogelijkheid die er is, is om eens veroordeelde pedofielen of andere ernstige zedendelinquenten te voorzien van een enkelbandje of het inbrengen van een chip. Zo kunnen zij altijd in de gaten gehouden worden. Is ook geen lolletje om te leven terwijl je weet dat Big Brother over hun schouder meekijkt.

Hier kan ik me nog wel in vinden. Maar dan moet ik het idee dat zo'n viespeuk bijv. aan mijn kinderen heeft gezeten wel héél hard uit mijn hoofd stampen...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:32

Publiekelijk hoeft van mij nog niet. Sommige mnesen (bijv. ouders) kunnen het dan makkelijker verwerken.
Maar ik ben wel voor de dood straf. Zulke mensen mogen NOOIT meer op straat komen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:34

Vind die foto's nou niet echt heel eng ofzo.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:44

HBVisser schreef:

Waar mensen werken, worden ook fouten gemaakt. Ik zeg niet dat deze meneer onschuldig was maar de volgende is het misschien wel. Dan is de doodstraf geen straf meer maar gewoon moord in mijn ogen.

Denk je dat een chip werkt voor dit soort incidenten, als je eerlijk bent? Voorkomt dit delinquenten? Of is het puur een bevestiging als er weer iets gebeurd dat ze weten wie daar was op dat moment? Dat vind ik nou het kromme...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:52

Uiteraard gaat er eerst een celstraf aan vooraf maar op het moment dat die griezels weer op "vrije" voeten komen hebben ze een chip of bandje waardoor men ze altijd kan volgen.

Ik denk dat je hiermee een volgend delict kan voorkomen omdat deze mensen over het algemeen nogal laf zijn. Je ontneemt ze de kans om in het geniep kinderen te begluren of een kind mee te lokken. Komen ze in straal van 200 meter bij een school of speeltuin, park of een andere gelegenheid waar zich veel kinderen begeven komt er een melding bij de politie. Deze zouden dan meteen in kunnen grijpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:02

HBVisser schreef:
Een maatschappij heeft regels nodig. Anders wordt het onleefbaar en doet iedereen waar hij/zij zin in heeft. Die regels noemen we wetten, als deze wetten niet nageleefd worden staan daar straffen op. Logisch tot zover toch?

Nu is het zo met de doodstraf dat als er een menselijke fout is gemaakt in het proces deze fout niet meer terug gedraaid kan worden. Dood is dood immers.

Ik vind dat niemand maar dan ook niemand het recht heeft om zo'n onomkeerbare beslissing te maken. Het valt niet te herstellen als er een fout is gemaakt. En ook al zou er maar 1 op de 100 keer een foute rechtsgang zijn geweest, dan is dat nog 1 keer te veel.

Maar met opsluiting kun je ook onterecht jaren van iemand leven nemen, die je niet meer terug kunt geven. - hetzij leuke dingen beleven die meer leeftijd gebonden zijn (vrouw/man ontmoeten en kinderen krijgen etc) of een carriere opbouwen die zorgt voor een hoger inklomen...

Daarbij geven sommige aan dat de doodstaf 'vriendelijker" is dan opsluiting....

Btw denk ik niet dan een chip of bandje een vervolg delict voorkomen kan worden. Ik geloof niet in een goede uitvoering (kijk naar de huidige "fouten en/of personeel tekort") en kinderen zijn overal, niet alleen op scholen en speeltuinen..
Laatst bijgewerkt door superwoman op 08-07-09 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:04

Daar kan de staat nog een schadevergoeding tegen over stellen. Als de verdachte in de kist ligt lukt dat niet meer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:13

HBVisser schreef:
Daar kan de staat nog een schadevergoeding tegen over stellen. Als de verdachte in de kist ligt lukt dat niet meer.

imo is die nóóit te evenaren...
(heb enige ervariging met het al een paar jaar niet kunnen doen van 'normale dingen' ivm ziekte, dat weegt al zwaar, laat staan als je onterecht jaren vast heb gezeten)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:15

Is het niet wat kort door de bocht om te zeggen jij brengt iemand om en daarom brengen wij jou om....wie ben jij om dat dan wel te vinden en tot uitvoer te brengen. Daarbij is de doodstraf onherroepelijk. Wat nou met mensen die omgebracht worden door een staat en vervolgens toch onschuldig bleken te zijn?
Ik vind dat als je moord niet toestaat je dat ook niet met moord kan afkopen.
Er wordt in dit topic gesproken over dat het het alternatief van de doodstraf een 2e kans zou zijn. Ik zie een gevangenis straf en therapie niet als 2e kans. Een 2e kans zou zijn vrij laten tot dat iemand misschien weer in herhaling valt. En daar ben ik geen voorstander van. Uiterard moet iemand een straf krijgen en moet er geprobeerd worden om iemand weer te rehabiliteren. In de praktijk blijkt dat dat bij 60% in NL niet werkt en er grote kans op herhaling is, echter werkt het wel bij 40 %, en dat is beter dan iemadn maar ten dode opschrijven. Vergeet niet dat er om de dader ook veel leed is, hele gezinnen worden uit elkaar gerukt, door de dood is dit voor familieleden een dubbelstraf. hoe kun je dit nou rechtvaardig vinden. Natuurlijk begrijp ik ook dat als het jouw kind betreft dat slachtoffer is geworden, je het liefs iemand persoonlijk wilt aanvliegen daarvoor, maar dat is emotie. De rechtstaat in NL moet zich niet leiden door emotie. Ook niet in andere landen, maar gebeurd helaas nog wel.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:20

Yeyo schreef:
Prima toch? In Afganistan worden ze wel voor minder geexecuteerd in het openbaar, daar hoef je alleen maar geen baard te hebben of vreemd te gaan om afgeranseld of gestenigd te worden in de plaatselijke voetbal arena.
De criminaliteit is in zulke landen niet voor niets een stuk lager, juist vanwege het oog om oog principe.
1 keer jatten is je hand eraf, 2 keer jatten is je andere hand eraf!
Ik zal niet zeggen dat ik het daarmee eens ben, maar het zal wel een heleboel mensen afschrikken.

En waar trek je de grens, een moeder die voedsel steelt omdat ze haar kinderen anders geen eten kan geven, of het jongetje van 10 wat voor de kick eens kijkt hoe het nou is om te pikken, das weer het moeilijke van het verhaal.

In Nederland tref je mensen maar op 1 manier hard en dat is in hun portemonnee!

Dan weet ik niet in wat voor afganisthan jij leeft, maar daar zijn toch echt veel meer aanslagen dan hier in Nederland hoor!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:22

Issy schreef:
Is het niet wat kort door de bocht om te zeggen jij brengt iemand om en daarom brengen wij jou om....wie ben jij om dat dan wel te vinden en tot uitvoer te brengen. Daarbij is de doodstraf onherroepelijk. Wat nou met mensen die omgebracht worden door een staat en vervolgens toch onschuldig bleken te zijn?
Er wordt in dit topic gesproken over dat het het alternatief van de doodstraf een 2e kans zou zijn. Ik zie een gevangenis straf en therapie niet als 2e kans. Een 2e kans zou zijn vrij laten tot dat iemand misschien weer in herhaling valt. En daar ben ik geen voorstander van. Uiterard moet iemand een straf krijgen en moet er geprobeerd worden om iemand weer te rehabiliteren. In de praktijk blijkt dat dat bij 60% in NL niet werkt en er grote kans op herhaling is, echter werkt het wel bij 40 %, en dat is beter dan iemadn maar ten dode opschrijven. Vergeet niet dat er om de dader ook veel leed is, hele gezinnen worden uit elkaar gerukt, door de dood is dit voor familieleden een dubbelstraf. hoe kun je dit nou rechtvaardig vinden. Natuurlijk begrijp ik ook dat als het jouw kind betreft dat slachtoffer is geworden, je het liefs iemand persoonlijk wilt aanvliegen daarvoor, maar dat is emotie. De rechtstaat in NL moet zich niet leiden door emotie. Ook niet in andere landen, maar gebeurd helaas nog wel.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:25

Issy schreef:
Er wordt in dit topic gesproken over dat het het alternatief van de doodstraf een 2e kans zou zijn. Ik zie een gevangenis straf en therapie niet als 2e kans.knip

Ik zie een gevangenisstraf of therapie ook niet als een 2e kans.
Echter zie ik het in sommige gevallen wel als gevaarlijk voor de maatschappij.
Zo iemand die niet meer vrij hoort te komen heeft NIKS meer te verliezen en is dus potentieel gevaarlijker dan een andere gevangene.

Is het rechtvaardig om mensen met zulke personen te laten werken, omdat deze voor zo'n beroep heeft gekozen?

Ik zeg niet dat de doodstraf de oplossing is, begrijp me niet verkeerd, maar álle keuzes lijken nu grote nadelen te vertonen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:39

Hoe bedoel je de vraag is het rechtvaardig mensen met zulke personen te laten werken? bedoel je hulpverleners die met pedofielen moeten werken, waarom zou dat onrechtvaardig zijn. Ik heb zelf jaren in de jeughulpverlening gewerkt waar ik zowel met slachtoffers van seksueel misbruik als met daders van seksueel misbruik gewerkt heb. En beiden gaven mij een voldoening om dagelijks mijn werk te doen.