Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:11

Ik vind dit echt héél interessant,
en denk dat dit veel te weinig leeft in de paardenwereld.

Op zich vind ik zeker dat je een punt hebt: wel tegen het LDR zijn, maar ondertussen gewoon Anky kopen... Mmm...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:08

Ik denk eigenlijk dat de traditionele grote sponsoren best te vinden zouden zijn voor een ethische code waardoor ze kunnen uitpakken met "it's imperative that the horses' welfare comes above any aspect of competition"
Je profileren met bovenal respect voor het paard + samenwerkening tussen mens en dier, en daar vervolgens ook naar doen handelen door je paardensporters, wint volgens mij veel meer zieltjes als enkel in beeld komen met de competitie. In zekere zin laten de sponsors momenteel een belangrijk segment aan reclamepotentieel liggen door daar niet op te focussen. Het zou leuk zijn als paardrijden weer een 'edele' sport werd, wat anders als voetbal of wielrennen, omdat er nu net nog iets hoger in het vaandel gedragen wordt als de winst van de combinatie, en dat is dan eerbied voor het paard.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:26

Alane schreef:
@Oreo, je vergeet het buitenland....
en je wilt de Rabobank boycotten maar je wilt dat er wel geinvesteerd wordt? Hoe denk je dat er geinvesteerd wordt?
Waarom meer controles als er geen hond mee op de wedstrijden verschijnt?
Wie zegt dan dat de sport niet eerlijk is?

Hoezo vergeet ik het buitenland? Rabo sponsort ook de KNHS zelf, KNHS regelt dus ook voor de Nederlandse ruiters de concoursen in het buitenland, landenwedstrijden etc.
Ik heb in mijn eerdere posts al gezegd dat ik boycotten niet DE oplossing vind, maar dat kennis omtrent paardenwelzijn bij merken het sponsoren onder voorwaarden kan bewerkstelligen. Waarom zou er geen hond meer op concours komen dan? Als ALLE concoursen onder druk/verplichting van de KNHS/FEI hun prijzengeld limiteren om zo geld vrij te kunnen maken voor bepaalde zaken als betere stalling, meer stewards etc. zal toch niet de hele profesionele sport instorten?
En hoe eerlijk vind jij een sport vol dopingschandalen dan? Niet echt eerlijke concurentie lijkt me, degene met de duurste DA met het beste laboratorium wint....

Als de paardensport op de huidige manier in het nieuws blijft komen lopen de bezoekers aantallen uiteindelijk ook wel terug hoor. Door de media wordt nu al "gedreigd" met het niet meer uitzenden van paardensport op tv, nee dat is lekker voor sponsoren.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 11:26

Bandida schreef:
Het zou leuk zijn als paardrijden weer een 'edele' sport werd, wat anders als voetbal of wielrennen, omdat er nu net nog iets hoger in het vaandel gedragen wordt als de winst van de combinatie, en dat is dan eerbied voor het paard.

:)*

dat is het bestaansrecht, de enige ethisch verdedigbare reden om een paard voor sport in te zetten: het respect voor de welzijnsrechten van het individuele paard bovenal.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:52

Oreo schreef:
Hoezo vergeet ik het buitenland? Rabo sponsort ook de KNHS zelf, KNHS regelt dus ook voor de Nederlandse ruiters de concoursen in het buitenland, landenwedstrijden etc.
Ik heb in mijn eerdere posts al gezegd dat ik boycotten niet DE oplossing vind, maar dat kennis omtrent paardenwelzijn bij merken het sponsoren onder voorwaarden kan bewerkstelligen. Waarom zou er geen hond meer op concours komen dan? Als ALLE concoursen onder druk/verplichting van de KNHS/FEI hun prijzengeld limiteren om zo geld vrij te kunnen maken voor bepaalde zaken als betere stalling, meer stewards etc. zal toch niet de hele profesionele sport instorten?

Je wilt het aspect paardenwelzijn bij de sponsoren neerleggen?
Denk aan de grotere wedstrijden... buitenlandse deelnemers...
Ik ga liever kijken op een wedstrijd waar een sterk deelnemers veld is dan op een concours waar onbekende namen verschijnen.. behalve het uitblijven van de grote namen, blijven de toeschouwers weg, waarna de rest van de sponsoren afhaken en dan is er geen concours meer....
Waarom zou een rabobank ruimere boxen moeten sponsoren? en bij wie?
de commerciele pensionhouder? commercieele manegehouder of bij de particulier?

Citaat:
En hoe eerlijk vind jij een sport vol dopingschandalen dan? Niet echt eerlijke concurentie lijkt me, degene met de duurste DA met het beste laboratorium wint....

Doping is nooit eerlijk, maar een sponsor kan er weinig aan doen dat er op een wedstrijd waar hij sponsord een deelnemer verschijnt die naar eer en geweten heeft gehandeld maar met de huidige technieken positief wordt bevonden...
Die sponsor kan er evenmin wat aan doen dat een lerling trainer uit frustratie een paard willens en wetens drogeerd op dat de ruiter geschorst wordt...
En de sponsor kan er evenmin iets aan veranderen dat iemand geschorst wordt op zijn uitspraken hoe die ruiter er in het verleden over dacht....

Citaat:
Als de paardensport op de huidige manier in het nieuws blijft komen lopen de bezoekers aantallen uiteindelijk ook wel terug hoor. Door de media wordt nu al "gedreigd" met het niet meer uitzenden van paardensport op tv, nee dat is lekker voor sponsoren.....

Dat waren in Duitsland 2 zenders (ARD en ZDF) die hun onderhandelingen over het uitzendrecht op ijs hebben gelegd tot de FN besluiten zou nemen..Opdat ze alleen 'schone' sport willen uitzenden (maar leuk dat ze nog steeds Tour de France tonen) (en wat meer lijkt om de onderhandelingen dusdanig te wenden dat het goedkoper wordt voor de beide zenders om de uitzendrechten te bemachtigen) En wat zendt de NOS uit aan paardenpsport? praktisch niets... Ook al niet voor er dopingschandalen bekend werden...
Tour de France komt toch ook nog steeds op tv... ook in NL

Ik praat het bewust toedienen van middelen om de prestatie te verhogen absoluut niet goed...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:47

Alane schreef:

Maar vorig jaar niet in Duitsland.. het publiek wil wel degelijk bepaalde normen, en de tv dus ook.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:11

Huertecilla schreef:
:)*
dat is het bestaansrecht, de enige ethisch verdedigbare reden om een paard voor sport in te zetten: het respect voor de welzijnsrechten van het individuele paard bovenal.
hc

Maar zou ik dan nog te paard stappen of de sport ingaan met mijn paard, ik denk het niet.
Conslusie is vrees ik dat ik mijn eigen plezier boven die van het paard stel...

En dus steek ik nog steeds de sport (en sponsoren) een hart onder de riem door mee te blijven doen en consumeren. Al moet ik zeggen dat ik wel op zoek ben naar een weg waar paardenwelzijn anders kan, beter kan. En de sport wel blijft bestaan, voor mijn plezier... Op een manier die het paard minder aan tast in zijn welzijn. Ik denk dat dat zeker moet kunnen, al is de weg minder drastisch en snel als sommigen willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:23

Kelly_ann schreef:
Op een manier die het paard minder aan tast in zijn welzijn. Ik denk dat dat zeker moet kunnen, al is de weg minder drastisch en snel als sommigen willen.

Zoals het zich de afgelopen jaren ontwikkelt komt dat in de nabije toekomst neer op voor wedstrijd en alle voorbereidingen drogeren opdat het geautomatiseerde paard nergens benul van heeft. Kan dan ook onderweg van/naar de trailer niet van een paraplu of meeuwenscheet ontploffen.
Koop dan liever een wifi-ding en laat het paard lekker met vriendjes in de wei dollen wat het anders niet mag wgenes blessure-risico.
Kan je ook in Anky-pak gaan staan en loop je niet het risico te vallen.
Nu nog wedstrijden erin en klaar. Je kán trouwens al in competities terecht.
Ruiters blij, paarden blij.
Ik stem er voor dat de Rabo deze computercompetities gaat sponsoren in het belang van de paarden *\o/*

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:23

Huertecilla schreef:
Koop dan liever een wifi-ding

:D :D Een wii HC, je bent niet mee daar in de bergen :P ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:58

Alane schreef:
Je wilt het aspect paardenwelzijn bij de sponsoren neerleggen?
Denk aan de grotere wedstrijden... buitenlandse deelnemers...
Ik ga liever kijken op een wedstrijd waar een sterk deelnemers veld is dan op een concours waar onbekende namen verschijnen.. behalve het uitblijven van de grote namen, blijven de toeschouwers weg, waarna de rest van de sponsoren afhaken en dan is er geen concours meer....
Waarom zou een rabobank ruimere boxen moeten sponsoren? en bij wie?
de commerciele pensionhouder? commercieele manegehouder of bij de particulier?
Citaat:

Nee, zo bedoel ik het niet. Ik zeg dat het zou helpen als grote sponsoren hun geld investeren ONDER VOORWAARDEN dat bepaalde faciliteiten mbt welzijn gewaarborgd zijn. Daarmee haal ik dus als voorbeeld aan betere stalling op concoursen.

Doping is nooit eerlijk, maar een sponsor kan er weinig aan doen dat er op een wedstrijd waar hij sponsord een deelnemer verschijnt die naar eer en geweten heeft gehandeld maar met de huidige technieken positief wordt bevonden...
Die sponsor kan er evenmin wat aan doen dat een lerling trainer uit frustratie een paard willens en wetens drogeerd op dat de ruiter geschorst wordt...
En de sponsor kan er evenmin iets aan veranderen dat iemand geschorst wordt op zijn uitspraken hoe die ruiter er in het verleden over dacht....[quote]

Dat doping oneerlijke concurentie veroorzaakt lijkt me VOOR DE RUITERS zelf ook een nadelige ontwikkeling, meer controle hoeft dus niet perse als negatief te worden ervaren door henzelf.

Dat waren in Duitsland 2 zenders (ARD en ZDF) die hun onderhandelingen over het uitzendrecht op ijs hebben gelegd tot de FN besluiten zou nemen..Opdat ze alleen 'schone' sport willen uitzenden (maar leuk dat ze nog steeds Tour de France tonen) (en wat meer lijkt om de onderhandelingen dusdanig te wenden dat het goedkoper wordt voor de beide zenders om de uitzendrechten te bemachtigen) En wat zendt de NOS uit aan paardenpsport? praktisch niets... Ook al niet voor er dopingschandalen bekend werden...

Wat jij opnoemt zijn de ontwikkelingen tot nog toe ja. Denk jezelf niet dat de media echt ingrijpt als de schandalen zo blijven komen bovendrijven?

Het begrip "paardonvriendelijke praktijken" is breder als alleen het toedienen van stimulerende middelen. Betere stalling op concours, meer faciliteiten op de wedstrijdterreinen en vooral meer toezicht en controle tijdens het losrijden en overige voorbereiding zou een heleboel kunnen schelen.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:06

Dat laatste lijken me goede ontwikkelingen :j

Bandida schreef:

Daarbij denk ik dat de meeste van ons toch liever gaan voor the real stuff.....

Het drogeren van paarden met als doel beter te presteren keur ik af, en met mij vele anderen, incl de sponsoren denk ik zomaar. Die binden niet graag hun naam aan doping lijkt me? ik weet niet hoe dat zit met b.v de sponsors van de dopingsukkels van de Tour de France?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:09

Kelly_ann schreef:
ik weet niet hoe dat zit met b.v de sponsors van de dopingsukkels van de Tour de France?

De Rabo-bank sponsort ook een wielerteam _O-

Niet dom; is goedkoper inkopen.... van kleding uiteraard :P ;)

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:23

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Koop dan liever een wifi-ding

Klopt, ik wil ook NIETS weten van de DSi van Bor. Ik heb een leuke set met leerzame spelletjes gekocht maar daar houdt het mee op.
Ik ga voor écht.
Hoe kan je nu Wii canyoning of zo. Het gevoel van het water wat bij de plons na een diepe sprong door je neus naar binnen spuít, het gewicht van het water bij het abseilen van een waterval, of het gevoel van een scheenbeen op een rotsblok en dergelijke, zijn allemaal grenservaringen die je bij virtule nep mist.
Het mooiste is het gevoel in je buik als je met een rennende aanloop over een rotsblok een van daaraf niet zichtbare poel 6 meter lager in springt. Nee, laat maar dat e-gedoe.

Idem de doping. Het is net als een namaak Rolex. ´Net´ echt, maar wel gewoon nep. Ook al word je niet betrapt, wat is de échte waarde ervan?
Het is het verschil tussen het opzadelen van een paard uit ergens vrij in de wei wat komt als je roept en een paard wat op stal of in een kleine paddock staat omdat je het in de wei moet vángen....
Aangezien dat verschil voor veel ruiters geen gewicht heeft stel ik voor hen Wii-competitie voor én sponsor´opvoeding´.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:37

pff, ik ben blij dat ik uit een goed nest kom :-)
Want zoals jullie hier zwart-wit scenario's houden. Wordt paardensport verboden (nooit van z'n leven maar bon) en moet het terug een edele sport worden. Dus onlosmakkelijk daaraan verbonden wil je het dus elitair maken. En elitair betekent geld, macht en aanzien en wordt het paard dus terug een statussymbool en een hebbeding voor de gegoede geinteresseerden.
Toen paardensport nog een nobele en elitaire sport was, waren de paarden er veel slechter aan toe. Ze stonden in standen, vaak op beton zonder daglicht. Waren eveneens onderhevig aan modes en grillen. Van zodra ze niet meer nuttig waren (uit de mode of gewoon kapot) werden ze verkochts als last-werkdier voor de armen.

In deze tijden, waar paarden geen economisch belang hebben, zal dat dus betekenen dat paarden integraal de molen in gedraaid worden na bewezen diensten.

Sponsoring zorgt juist voor verbreding, het meer toegankelijk maken van de sport door publiciteit.
Dat er wat schort is iedereen mee akkoord, maar boycotten en extreme standpunten innemen zal noch de sport noch de globale ruiter ten goede komen.
Er moet gewoon meer dialoog, openheid omtrent dit sportgebeuren onstaan.
Je kan zo een atleet van een sportpaard niet vergelijken met het doorsnee paard bij ons op stal. Het hele management errond zit anders in elkaar. Ja wedstrijden is vnl voor ons eigen plezier, maar hoe erg ook, zonder dat waren er nu geen paarden meer.

Paarden zijn gewoon te integrerend en onlosmakkelijk met de mens verbonden, dat de zwart-wit stelling zoals hier ingenomen nooit van toepassing kan worden. Daar blijven het te edele dieren voor en onlosmakkelijk dus ook een prestige en dat zal een mens altijd in zich meedragen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:10

Bandida schreef:
Alane schreef:

Maar vorig jaar niet in Duitsland.. het publiek wil wel degelijk bepaalde normen, en de tv dus ook.

Dan moet je je afvragen of dat juist zou zijn als de tv niet meer uitzendt...
Je boycot dan eigenlijk niet het dopinggebruik, maar het antidopingbeleid...
Immers dopinggebruik komt bovendrijven als er vaak en goed gecontrolleerd wordt...geen dopinggevallen is niet gelijk geen dopinggebruik. Want dan krijg je hetgeen waarom Beerbaum geschorst, je mag alles gebruiken zolang het maar niet te traceren is...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:47

Huertecilla schreef:
Het is het verschil tussen het opzadelen van een paard uit ergens vrij in de wei wat komt als je roept en een paard wat op stal of in een kleine paddock staat omdat je het in de wei moet vángen....
Aangezien dat verschil voor veel ruiters geen gewicht heeft stel ik voor hen Wii-competitie voor én sponsor´opvoeding´.

hc

Denk je dat echt >;)

Anoniem

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:50

Liever topsport :)

Er zijn zat recreatie ruiters die bekappen niet nodig vinden (niet persoonlijk hoor HC) die slecht passende zadels (al dan niet de hype BOOMLOOS) gebruiken en een bitloos hoofdstel waar aan geplukt word wat ECHT niet vriendelijk is...

Of die hun paarden de stront inrijden omdat zij een slechte rug niet herkennen (scheve wervels, uitsteeksels e.d) en lekker met hun barebackpad er op blijven hobbelen, paard lekker kop in de lucht, rug wegdrukken???wat is dat.

Zo kunnen we alles wel gaan boycotten.

Ik zou liever een sportpaard zijn die fiks aan de bak moet elke dag in training alles flexibel maken en heeel moe de baan weer uitkomen, elk weekend op concours, maar wel veilig want er komt regelmatig een fysio/osteo om mijn rug en spieren te checken-tandarts-DA enz

dan een veel te dik recreatie paard die eens in de 2 weken uit de klei word getrokken om een bosrit van 3 uur te maken waarbij mijn lijf in een verkeerde houding is en de ruiter mij in de weg zit.

Allebei overdreven misschien, maar zoals ik al zei: zo kan je alles boycotten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:53

Huertecilla schreef:
vanitymay schreef:
Ik heb niet zoveel moeite met de topsport, dus stap straks lekker weer in mijn audi om even te gaan pinnen bij de rabobank zodat ik een IW broek kan gaan kopen. :Y)

Jouw vrijheid.
Waar jij voor staat is dan helder.

Als er genoeg klanten zo over denken kan de Rabo een Anky-lijn Sedalin-spuiten als promo voor een nieuwe rekening geven :D

hc

liever een keertje sedalin dat je eigen ribben gebroken of een paard wat de trailer afbreekt EN zichzelf...

Niet elk paard is zo'n dooie makkelijke ... je hebt ook paarden met karakter... en dan bedoel ik ECHT karakter, niet een beetje tegendraads ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:56

VivaLaVida schreef:
Liever topsport :)

Er zijn zat recreatie ruiters die bekappen niet nodig vinden (niet persoonlijk hoor HC) die slecht passende zadels (al dan niet de hype BOOMLOOS) gebruiken en een bitloos hoofdstel waar aan geplukt word wat ECHT niet vriendelijk is...

Of die hun paarden de stront inrijden omdat zij een slechte rug niet herkennen (scheve wervels, uitsteeksels e.d) en lekker met hun barebackpad er op blijven hobbelen, paard lekker kop in de lucht, rug wegdrukken???wat is dat.

Zo kunnen we alles wel gaan boycotten.

Ik zou liever een sportpaard zijn die fiks aan de bak moet elke dag in training alles flexibel maken en heeel moe de baan weer uitkomen, elk weekend op concours, maar wel veilig want er komt regelmatig een fysio/osteo om mijn rug en spieren te checken-tandarts-DA enz

dan een veel te dik recreatie paard die eens in de 2 weken uit de klei word getrokken om een bosrit van 3 uur te maken waarbij mijn lijf in een verkeerde houding is en de ruiter mij in de weg zit.

Allebei overdreven misschien, maar zoals ik al zei: zo kan je alles boycotten..

Helemaal met je eens, maar ik vind wel dat de meeste media-aandacht uitgaat naar de grote concoursen en dus de professionele ruiters. Zij hebben dus wel een voorbeeldfunctie en verdienen geld aan de sport terwijl het normaal gesproken mensen geld mag kosten omdat het hobby betreft.... Dat er aan hen strenge eisen worden gesteld vind ik toch wel terecht. Overigens ben ik ook voor meer bewustmaking van welzijn onder de hobbyruiters hoor......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:13

Maar juistals je dan gaat boycotten omdat er vaker/intensiever/beter/anders wordt gecontrolleerd, dan boycot je het dopingbeleid en niet het dopinggebruik..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:14

bulck schreef:
Dus onlosmakkelijk daaraan verbonden wil je het dus elitair maken. En elitair betekent geld, macht en aanzien en wordt het paard dus terug een statussymbool en een hebbeding voor de gegoede geinteresseerden.

Paarden hebben nu eenmaal ruimte nodig, weidegrond aan 1ha per paard (hier), en ruimte kost geld ja, dus in die zin, jep het is elitair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:17

Ach de meeste mensen die commentaar leveren weten niet eens wat topsport is!! Die zien alleen een paard met zijn hoofd naar beneden dansen..
Er word ECHT wel gekeken naar welzijn van het paard, osteo/fysio enz enz. Als je zelf op zo'n paard hebt gereden weet je dat je elk mankementje als die er is, kan voelen en gelijk voelt.. En dan word er ook gelijk wat aan gedaan want laten staan zijn ze te duur voor en er zit veel werk in.
Ook bekende dressuur ruiters zijn gek met hun paarden, het is helemaal niet zoals veel mensen het wel voorspiegelen!!

Op een paard wat hoog niveau loopt voel je ALLES... op elke beweging, zuchtje van jou reageert hij en als hij ietsjes meer vast zit voel je dat meteen..

Op een stal waar ik werkte (handel) kregen we vaak recreatiepaarden die we dan omschoolden tot dressuur paard, +- M niveau en dan verkopen.. 1e wat er bij kwam was osteo, die kwam regelmatig langs... Eigenlijk waren er weinig paarden die niks mankeerden.. tot den treuren doorgereden in het bos met een scheve wervel bijvoorbeeld. Zelf gebroken schoft die scheef stond!!!

Nee ik denk dat topsport paarden het niet zo slecht hebben....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:19

Alane schreef:
Je boycot dan eigenlijk niet het dopinggebruik, maar het antidopingbeleid...

Zo ver hadden ze niet eens gedacht hoor, 't is gewoon een dikke vinger naar heel de sport. De tvmakers kan het niet schelen wie waar fouten maakt, die willen 'een sport' met 'een goed imago' uitzenden. De boodschap was: los het op -alle betrokkenen- of we zijn niet meer geïnteresseerd. En ze verliezen de interesse omdat ze dure uitzendrechten moeten betalen op een sport die véél zenduren kreeg en waarvan de kijkersaantallen kelderden na een serie dopingschandalen. De redenen waren zuiver economisch.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:28

@Bandida: en hoe krijg je een 'schone'sport door een goed antidopingbeleid, en dat antidopingbeleid steun je niet door te boycotten... laat nu het wel uitzenden van de TdeF door oa ARD/ZDF alsreden hebben, het ondersteunen van het antidopingbeleid... (+ de contractuele verplichtingen als het hebt over 2008, toen hebben ze iedere dag 1 uur live uitgezonden, nu in 2009 wordt het weer 'gewoon' uitgezonden, met als redenering het ondersteunen van het antidopingbeleid... :D )

Jij bent schijnbaar van mening dat wanneer er geen dopinggevallen bekend worden/zijn in een sport dat er dan ook geen doping gebruikt wordt/werd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:36

VivaLaVida schreef:
Ach de meeste mensen die commentaar leveren weten niet eens wat topsport is!! Die zien alleen een paard met zijn hoofd naar beneden dansen..
Er word ECHT wel gekeken naar welzijn van het paard, osteo/fysio enz enz. Als je zelf op zo'n paard hebt gereden weet je dat je elk mankementje als die er is, kan voelen en gelijk voelt.. En dan word er ook gelijk wat aan gedaan want laten staan zijn ze te duur voor en er zit veel werk in.
Ook bekende dressuur ruiters zijn gek met hun paarden, het is helemaal niet zoals veel mensen het wel voorspiegelen!!

Op een paard wat hoog niveau loopt voel je ALLES... op elke beweging, zuchtje van jou reageert hij en als hij ietsjes meer vast zit voel je dat meteen..

Op een stal waar ik werkte (handel) kregen we vaak recreatiepaarden die we dan omschoolden tot dressuur paard, +- M niveau en dan verkopen.. 1e wat er bij kwam was osteo, die kwam regelmatig langs... Eigenlijk waren er weinig paarden die niks mankeerden.. tot den treuren doorgereden in het bos met een scheve wervel bijvoorbeeld. Zelf gebroken schoft die scheef stond!!!

Nee ik denk dat topsport paarden het niet zo slecht hebben....

Helemaal mee eens!!!