Cyberpesten weet wat je doet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Re: Cyberpesten weet wat je doet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:16

Dat weet ik maar het heeft wel te maken met de computer en internet...
het is heel lastig om bewijs te vinden in een ruimte waar iedereen bij kan en waar manipulatie een dagelijks begrip is.

Natuurlijk zou ik graag willen dat zoiets vlot aangepakt zou worden. Maar dat werkt nog niet zo best in de praktijk := .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:17

Stephanie schreef:
pharagirlke schreef:
Overigens ivm bedreigingen op internet, je kan ze rustig in je account laten :D Aan verstuurde PB's valt toch echt weinig aan te passen (dus de originele in je inbox)

In dat geval moet bokt het bewijs vrijwillig tonen...
Politiebureau mag niet om gegevens vragen als er geen bewijs is...
Als het enige bewijs een gegeven is wat opgevraagd moet worden loop je weer vast ;) .

Nee hoor, het is jouw account, jij mag het laten lezen door wie jij wil. Dus als jij vind dat meneer plitie je wachtwoord krijgt dan mag je dat geven.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:19

Zoals ik al zei mijn ervaring ermee is dat ik pech had.
geen bewijs, dus geen consequentie voor madam de bedreiger.

Als jij zegt dat je geluk hebt, prima :D . Ik hoop het voor je ;) .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:24

áls ik al met zo iets naar de plitie ga houd ik ook vol ook... Dan zullen ze van "miserie" we gaan kijken :') Al is het maar om van me af te zijn :')

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:26

Stephanie schreef:
het is heel lastig om bewijs te vinden in een ruimte waar iedereen bij kan en waar manipulatie een dagelijks begrip is.

Natuurlijk zou ik graag willen dat zoiets vlot aangepakt zou worden. Maar dat werkt nog niet zo best in de praktijk := .

Als je bedreigt wordt via email zoals ik toendertijd is dat niet zoveel verschillend van bedreigingen via een brief.
Ik kan allerlei abbonnementen afsluiten via internet als ik dat maar bevestig via email.
Hoe dat met pb's zit zou ik niet weten. Dat ligt een stuk lastiger.

Het gaat er niet om dat zo'n aanval die jij gehad hebt ook te maken heeft met computer en internet, alleen worden serieuze bedreigingen wel door de politie behandelt.

Bij hackers en Ddos aanvallen wordt standaard gezegd: dan moet je jezelf maar beter beveiligen. En laten we wel wezen, dan is er ook geen mens in potentieel gevaar. ;)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:35

ThePast03 schreef:
Stephanie schreef:

Als je bedreigt wordt via email zoals ik toendertijd is dat niet zoveel verschillend van bedreigingen via een brief.
Ik kan allerlei abbonnementen afsluiten via internet als ik dat maar bevestig via email.
Hoe dat met pb's zit zou ik niet weten. Dat ligt een stuk lastiger.

Het gaat er niet om dat zo'n aanval die jij gehad hebt ook te maken heeft met computer en internet, alleen worden serieuze bedreigingen wel door de politie behandelt.

Bij hackers en Ddos aanvallen wordt standaard gezegd: dan moet je jezelf maar beter beveiligen. En laten we wel wezen, dan is er ook geen mens in potentieel gevaar. ;)

Ik werd in het openbaar bedreigd in het gastenboek van een profielen site.
Iedereen kon het lezen ;) . Maar wie zegt dat pietje puk in het echt klaasje heet?
Misschien heb ik dat wel zelf bedacht :) ? Waar ga je heen om het IP te achterhalen etc. ?
En hoe kom je erachter dat het daadwerkelijk diegene is die dat gezegd heeft.

Inderdaad zoals je zegt is het met e-mails al iets makkelijker. maar op openbare sites is dit niet het geval.
We roepen niet voor niets dat internet zo anoniem is.

off-topic:
mijn geval van DDoS heeft niet zoveel met goed beveiligen te maken, het bestand zelf was (nog) geen virus toen ik het op mijn pc kreeg. Het gaf slechts toestemming dat iemand anders naar mijn pc kon connecten om ze alle beveiligingen uit te schakelen en er een virus op te zetten. Kijk en als die alleen op mijn pc had gesnuffeld was het nog niet zo erg geweest... maar ik heb er ook geldschade aan gekregen. In ieder geval. anyways dat wat jij zegt werd er niet standaard gezegd omdat DDoS aanvallen eigenlijk niet op thuisnetwerken voorkomen en alleen op bedrijven worden gedaan. er is onderzoek naar geweest. maar zoals ik al zei: gebrek aan bewijs.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:41

Stephanie schreef:
Ik werd in het openbaar bedreigd in het gastenboek van een profielen site.
Iedereen kon het lezen ;) . Maar wie zegt dat pietje puk in het echt klaasje heet?
Misschien heb ik dat wel zelf bedacht :) ? Waar ga je heen om het IP te achterhalen etc. ?
En hoe kom je erachter dat het daadwerkelijk diegene is die dat gezegd heeft.

Inderdaad zoals je zegt is het met e-mails al iets makkelijker. maar op openbare sites is dit niet het geval.
We roepen niet voor niets dat internet zo anoniem is.

off-topic:
mijn geval van DDoS heeft niet zoveel met goed beveiligen te maken, het bestand zelf was (nog) geen virus toen ik het op mijn pc kreeg. Het gaf slechts toestemming dat iemand anders naar mijn pc kon connecten om ze alle beveiligingen uit te schakelen en er een virus op te zetten. Kijk en als die alleen op mijn pc had gesnuffeld was het nog niet zo erg geweest... maar ik heb er ook geldschade aan gekregen. In ieder geval. anyways dat wat jij zegt werd er niet standaard gezegd omdat DDoS aanvallen eigenlijk niet op thuisnetwerken voorkomen en alleen op bedrijven worden gedaan. er is onderzoek naar geweest. maar zoals ik al zei: gebrek aan bewijs.

Tja ik had het ook over serieuze bedreigingen en niet over anonieme bedreigingen via gastenboek of pb's van personen die bijvoorbeeld niet eens weten waar je woont of wat je naam is. Denk niet dat de politie dat serieus gaat nemen of er wat mee kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:04

Nee dat kunnen ze ook niet. Maar iemand die je via internet, eender waar, bedreigt en waarbij je zelfs door wat hij zegt kan bewijzen dat je al gevolgd bent door de bewuste persoon... Daar gaan ze echt wel mee aan het werk hoor. Zeker als je nog een "straatnaam" van de bewuste persoon hebt die al bekent is.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:11

Even een late reactie.

Ik heb dat verhaal toevallig een paar maanden bij Oprah(?!) ofzo gekeken. In- en intriest. Ik snap zelf heel goed dat je er op een bepaald punt door heen zit. Volgens mij werd dit meisje ook in RL gepest trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:15

tegen een ddos aanval kan je je niet beschermen (ja door al je benstanden te verplaatsen naar servers van een speciaal bedrijf in de USA die al het inkomend verkeer door een 'tunnel' laat gaan en dat het (meeste) ddos verkeer eruit filtert)

en iemand veroordeeld krijgen voor bedreigingen via het internet is idd behoorlijk moeilijk, want (om maar één ding te noemen) je moet kunnen aan tonen dat die persoon daadwerkelijk de bedreiging heeft gedaan, niet toevallig iemand anders achter die bepaalde computer

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:46

ThePast03, phara... ik had het graag zo gezien.
maar zoals ik al vermelde was ik door betreffende mensen al in elkaar geslagen. vervolgens bedreigingen via een profiel site. Gegevens van betreffende personen waren bekend. ik had meerdere ooggetuigen := .
En er is niet aan gedaan.

Ik heb geen idee of jullie in hetzelfde schuitje hebben gezeten (ik neem aan van niet). Maar het klinkt allemaal heel makkelijk. En zo zou het ook moeten zijn. Tot je in de situatie terecht komt. Dan zie je dat het niet zo makkelijk is als altijd beweerd wordt.

Tot nu toe heb ik 4x aangifte gedaan voor verschillende zaken. en telkens krijg ik na een aantal maanden te horen 'sorry, we kunnen niets doen omdat er gebrek aan bewijs is'.

Eerlijk waar zou ik graag willen dat er meer controle komt over cyberpesten. en dan bedoel ik vanaf de overheid kant. Want mod's e.d. op fora, sites en spelletjes vervullen tegenwoordig de taken die politiemensen irl moeten uitvoeren. Internet is anoniem en ideaal voor criminaliteit. In mijn ogen mag daar wel wat aan gedaan worden. Want er gebeurd niks := .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:55

Heb in een gelijkaardige situatie gezeten. Hoe ik er in verzeild geraak ben snap ik tot op de dag van vandaag nog niet ;) maar daar heeft de plitie wel degelijk iets mee gedaan, ik zeg er wel bij: hij was bekent bij de politie met zijn "groepje". Dus dat zal heel waarschijnlijk wel in ons voordeel gespeeld hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:24

Om toch even terug te keren naar het onderwerp: cyberpesten is smerig en vervelend. Het is laf, het is stom. Maar je kunt ook als gepeste zelf behoorlijk wat doen, ofwel tegen het pesten, ofwel tegen de overlast die het pesten geeft.

Ik vind dat mensen te veel kijken naar 'de anderen' (school, politie, bokt, wie dan ook) om het op te lossen, en te weinig naar hoe we het zelf kunnen indammen.

En daar zijn WEL mogelijkheden voor. Ik geef geen enkele 100% garantie, natuurlijk niet, je kunt niet alles uitsluiten. Maar in heel veel gevallen heb je wel flinke invloed en het is zonde om daar geen gebruik van te maken. En dat is bv zorgen dat pesters niet te veel invloed krijgen op jezelf en je leven (daarmee geef je ze macht, en die macht verdienen ze niet!). Dat is ook zorgen dat je niet in allerlei vervelende vicieuze cirkels terechtkomt van eindeloos gehakketak over en weer. Dat is ook zorgen dat je in elk geval zelf en van je omgeving een bepaalde houding verwacht: zelf niet meewerkt aan dingen die kunnen bijdragen aan pesten. (Dingen als: onderling pb'tjes sturen over anderen, continu onderhuidse toespelingen maken, agressief gedrag tonen of accepteren, gegevens delen over iemands persoon die niet relevant zijn, etc)
Als je merkt dat in een bepaald topic de sfeer zo wordt dat er allemaal mensen tegen 1 reageren (en dat geldt ook voor rel- en pennytopics), daar in elk geval niet aan meewerken, en eventueel op een vriendelijke manier proberen om het topic een wat normalere kant op te trekken. (Wat je dan weer niet moet doen, is in de tegenaanval gaan. Dan blijft al die frustratie en agressiviteit en dan blijf je meewerken aan omstandigheden waarin pesten makkelijker ontstaat.) Ook kun je de mods op de hoogte brengen - maar dan niet zo dat je in de tussentijd nog doorgaat tot de mods er zijn. In eerste instantie is toch iedereen ZELF verantwoordelijk.

Nogmaals: dat stopt beslist niet al het pesten. En bij echt heel systematisch en wreed pesten zal het niet genoeg zijn. Maar (en Gwen kan dat vast bevestigen) het zal zeker een heleboel schelen in de minder extreme gevallen (en daar zijn er veel meer van) en de situaties die langzamerhand aan het ontstaan zijn. Zeker in het begin kun je veel makkelijker dingen bijsturen. Ingeslepen gewoontes en vetes van jaren oud zijn veel lastiger, maar zeker in het begin zijn er veel manieren om invloed te krijgen op het verloop van zoiets.