Stemmen verplichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet stemmen verplicht worden?

Ja
11 (6%)
Ja, met voorwaarde een blanco stem te kunnen geven
44 (25%)
Nee
115 (67%)

Totaal aantal stemmen: 170

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:36

Geen tijd voor? Ik ken westzaan en heel groot is het niet... Er zal dus vast wel een stembureau in de buurt zijn. Maar je moet het zelf weten hoor, we leven in een vrij land ;)

RoodZonnetje

Re: Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:52

Ik vind "geen tijd" ook een flut excuus. Ga ipv dat halfuurtje Bokken dan ff stemmen. Of machtig een ander, nog makkelijker.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:54

Geen tijd voor moet je naar mijn mening lezen als: geen zin om tijd voor te maken. :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:57

pharagirlke schreef:
Klopt hoor, er zijn een hoop mensen die voor radicale partijen stemmen puur uit protest ;) Maar niet iedereen en je zou ze niet mogen veralgemenen.

Mee eens, alhoewel ik soms wel twijfels heb bij stemmen. Zoals sensatiestemmen die dedecker gaat krijgen maar vind die alsnog niet dom. Eerder oppervlakkig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:59

Vind het inderdaad ook niet dom. No way dat ik voor die partij zou kiezen, maar als een ander er voor kiest dan is dat zijn of haar keuze. :)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:01

Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik nou wel of niet voor de kiesplicht ben, maar hoor hier vaak het argument: "we leven in zo'n vrij land, dus geen kiesplicht."

Aan de andere kant: moeten we misschien niet blij zijn dat wij in een democratisch land leven, en het stemrecht dan ook benutten?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:16

Ik vind verplichting geen goed idee, vrijheid betekent ook de vrijheid om niet te stemmen.

MAAR ik vind het wel schokkend dat zoveel mensen democratie als iets vanzelfsprekends zien en niet stemmen. Om dan vervolgens wel steen en been te klagen over van alles.

Het relatief kleine offer wat je moet brengen om te stemmen, je in de zaken te verdiepen, is een democratie toch dubbel en dwars waard?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:18

pharagirlke schreef:
Mooi :) Goed dat jij zoveel respect toont en je niet verlaagt tot Wilders zijn niveau... Dat siert je... Dat je vind dat mensen gewoon hun eigen mening mogen hebben... Echt :j

In dit soort gevallen wil mijn talent tot 'zen' blijven me wel eens in de steek laten ja....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:19

Dan heb je een ander IMO niets te verwijten.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:20

Dit was laatst ook een vraag op een staatsinrichting/geschiedenis toets. Mijn antwoord was het volgende:

Wel verplichten, omdat je blij mag zijn dat je mag stemmen. Er zijn genoeg mensen die dolgraag zouden willen stemmen maar het niet mogen.

Niet verplichten, omdat we in een vrij land leven. We leven in een democtratie en het zou dus in strijd zijn met de grondwet om het te verplichten(onder het kopje: vrijheid van meningsuiting).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:24

pharagirlke schreef:
Dan heb je een ander IMO niets te verwijten.

Hahaha, je bent altijd zo heerlijk politiek correct...
Ik kan lastig 'liefde en acceptatie' bij mezelf oproepen voor iemand die zich ronduit racistisch uitlaat...
Het zou beter zijn, allicht.... en godzijdank blijf ik me altijd keurig gedragen.
Maar als ik me eens eerlijk uit mag spreken, of beter nog: mijn gevoel mag uitspreken.... dan is het geen 'pretty picture'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:26

Oh maar je hoeft niet met liefde en acceptatie te reageren. Hoewel accepteren van een andere mening wel mooi zou zijn. Maar iemand ronduit dom noemen komt zelfs niet in de buurt van enigszins beleefdheid uiten. ;) Ik ben niet altijd politiek correct maar ik noem niet iemand dom omdat die een andere mening heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:28

Saskiaa_ schreef:
Wel verplichten, omdat je blij mag zijn dat je mag stemmen. Er zijn genoeg mensen die dolgraag zouden willen stemmen maar het niet mogen.
Dat vind ik een vreemde manier van redeneren. Wat heeft dat met verplichtingen te maken? Ik ben ook blij dat ik mag paardrijden, en er zijn ook genoeg mensen die willen paardrijden die het niet mogen, maar dat is volstrekt geen reden om het dus te gaan verplichten voor iedereen, toch?

Er zijn wel argumenten om verplicht te laten stemmen, maar dit zijn geen geldige redenen.

Citaat:
Niet verplichten, omdat we in een vrij land leven. We leven in een democtratie en het zou dus in strijd zijn met de grondwet om het te verplichten(onder het kopje: vrijheid van meningsuiting).

Ook dit is geen geldige redenering. Het heeft niet te maken met vrijheid van meningsuiting (in tegendeel zelfs: stemmen is anoniem :) ), en het heeft ook niks te maken met het wel of niet hebben van een democratie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:30

pharagirlke schreef:
Oh maar je hoeft niet met liefde en acceptatie te reageren. Hoewel accepteren van een andere mening wel mooi zou zijn. Maar iemand ronduit dom noemen komt zelfs niet in de buurt van enigszins beleefdheid uiten. ;) Ik ben niet altijd politiek correct maar ik noem niet iemand dom omdat die een andere mening heeft.

Ik doe dat ook niet, maar in mij roept een boos stemmetje dat het dat wel heeeeeeeeel graag zou willen doen.
Ik ben 'helaas' te goed opgevoed om mensen te pas en te onpas verbaal aan te vallen.
Om subtiel af te sluiten: ik heb heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeel moeite met dhr. Wilders en de zijnen.... en ik hoop dat zijn politieke cariere niet erg lang meer zal duren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:33

Daar sluit ik me bij aan Ninx, mijn knop 'lief doen' werkt ook niet bij Wilders en eigenlijk schaam ik me daar ook niet voor.

On-topic: stemmen moet je niet verplichten, a. omdat dat niet werkt (gaan ze mensen dan van huis halen?) en b. je krijgt er vertekenende uitslagen van.
Wel vind ik dat mensen zouden moeten stemmen, dat is onze democratische plicht, een recht wat we hebben en waar we dankbaar gebruik van zouden moeten maken!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:38

Shadow0 schreef:
Dat vind ik een vreemde manier van redeneren. Wat heeft dat met verplichtingen te maken? Ik ben ook blij dat ik mag paardrijden, en er zijn ook genoeg mensen die willen paardrijden die het niet mogen, maar dat is volstrekt geen reden om het dus te gaan verplichten voor iedereen, toch?

Je hebt helemaal gelijk en deze manier van uitleggen is nog grappig ook (ik zie het voor me). :')

Alet74 schreef:
On-topic: stemmen moet je niet verplichten, a. omdat dat niet werkt (gaan ze mensen dan van huis halen?)

Als het Belgische systeem gehanteerd wordt krijg je een bekeuring.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:39

Alet74 schreef:
On-topic: stemmen moet je niet verplichten, a. omdat dat niet werkt (gaan ze mensen dan van huis halen?) en b. je krijgt er vertekenende uitslagen van.

Dit vind ik heel interesant, wat zou er precies vertekend zijn dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:41

BraveSpots schreef:
Alet74 schreef:

Dit vind ik heel interesant, wat zou er precies vertekend zijn dan?

Omdat mensen 'maar wat doen' denk ik... het is niet tekenend voor wat mensen daadwerkelijk na goed beraad met zichzelf echt zouden willen...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:42

Ah, dat wist ik niet Ir111. Maar dan nog ben ik tegen! ;)

BraveSpots: de kans is groot dat een groot aantal mensen op een willekeurige partij gaat stemmen, zonder achterliggende gedachte. Dan zou je partijen in de regering kunnen krijgen die bij een weloverwogen besluit er niet in zouden zijn gekomen of partijen met veel meer zetels e.d. (met je ogen dicht op een knopje drukken, dat idee)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:52

Ninx schreef:
Omdat mensen 'maar wat doen' denk ik... het is niet tekenend voor wat mensen daadwerkelijk na goed beraad met zichzelf echt zouden willen...

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar is dat dan niet precies wel een goede partijverdeling zou geven? Als mensen niet willen nadenken over de politiek, en ze stemmen ook zonder nadenken, dan heb je toch een correctere (beter valt maar te zien ;) ) partijverdeling.

Dan worden ze teminste vertegenwoordigd (ondanks dat ze niet nadenken), nu niet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:18

Eh...nou nee. Want ieder mens heeft toch in zekere zin overal wel een mening of idee over. Dus die vlieger gaat volgens mij niet op. Dan maar niet vertegenwoordigd!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:37

Je hebt nu ook niet echt een duidelijk beeld, nu worden er ook zogenaamde 'restzetels' verdeeld.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:40

Maar dat gaat wel aan de hand van een bepaalde formule. Dat lijkt me toch beter dan eerder genoemde zaken.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:41

Ja dat is zo, maar een 100% duidelijk beeld zal er nooit zijn. Dat is wat ik probeerde te zeggen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:41

Alet74 schreef:
Eh...nou nee. Want ieder mens heeft toch in zekere zin overal wel een mening of idee over. Dus die vlieger gaat volgens mij niet op. Dan maar niet vertegenwoordigd!

Dus ondanks dat de mensen die niet nadenken wel een mening hebben moeten ze niet vertegenwoordigd zijn? Ofzo?