Hebben wij hier medelijden mee :-) ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:26

Je hoort ook iedereen opeens 'ooooeh' en 'aaaah' als die man verwond wordt... Als ze die stier aan gort rijten met hun
speren hoor ik ze nooit een kreet van medelijden uiten hoor. Walgelijk vind ik het. Ook al is het daar misschien traditie,
dan kan ik er nog niet mee leven. Dikke pluim voor de stier die wellicht nu ook wel dood zal zijn. Arme dieren...

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:28

ok, dat begrijp ik ook wel, maar een paard wat alleen in de wei moet staan of een stier die een half uur gemarteld wordt, vind ik nog steeds een groot verschil.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:28

Ik denk dat het gros van de bokkers de manier van hengsten houden wel als dierenmishandeling zien. Ik in ieder geval wel.
Heb er ook echt geen goed woord voor over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:29

WIJ vinden dat een groot verschil... Zij zeggen hetzelfde maar omgekeerd. Want in hun cultuur is stierenvechten okee. :)

Als een hengstenhouder de man van mijn dromen zou zijn, zou ik hem, als de dieren verder goed behandeld worden, daar niet voor laten zitten. Ik zou wel proberen om de dieren meer buiten te krijgen enz maar ik zou hem niet dumpen daar voor.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:31

dus Pharagirlke: jij vindt het dan ook een kwestie van cultuur dat bijvoorbeeld in Ethiopie nog steeds meisjes zonder verdoving en goede medische apparatuur worden besneden?

Ook een pijnlijk ritueel...

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:31

Hebben wij hier medelijden mee :-) ?!

..nee hoor, ik in ieder geval niet!!! In tegendeel... }:0

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:32

Stanzie schreef:
Ja wie de bal kaatst kan hem terug verwachten..

Groot applaus voor de stier!

Jij zegt het, ik dacht het. Arm beest.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:32

Ik blijf erbij dat doodsteken als show, en voldoende beweging zonder 'vrij in de wei' 2 heel verschillende dingen zijn.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:35

laetitia schreef:
dus Pharagirlke: jij vindt het dan ook een kwestie van cultuur dat bijvoorbeeld in Ethiopie nog steeds meisjes zonder verdoving en goede medische apparatuur worden besneden?

Of zou dat dan in een keer anders zijn omdat het een mens is.
Kan allebij niet in mijn ogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:35

Waar beweer ik dat ik het goedkeur Laetitia? Quote me dat eens?

Waarom kan het er bij niemand in dat dingen niet veranderen simpelweg omdat de mensen die het uitvoeren het niet als "slecht" zien. En dat, als je dingen niet als slecht ziet, je het ook niet afkeurt?

eekhoornerik

Re: Hebben wij hier medelijden mee :-) ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:37

Heb ik ergens geschreven dat ik denk dat jij het goedkeur?

Nergens zie ik dat in mijn geqoute stuk terug.

Ik heb alleen geschreven dat dat dus ook een kwestie van cultuur is.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:37

Ja maar dat moet dus veranderen, ze moeten erop gewezen worden.
Beetje netzo als Anky nu doet. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:38

laetitia schreef:

Dat is inderdaad cultuur. Ik vind het verschrikkelijk, maar ja, dat is cultuur.... Ze weten daar niet beter. Dat is doodzonde maar het ís nu eenmaal zo.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:39

pharagirlke schreef:
Vanaf wanneer ben je oud genoeg? Wie ben jij om te bepalen wanneer ze oud genoeg zijn? Met zijn 29 zal die iig nog geen 18 jarige hebben rond lopen. Denk er wel aan dat ze daar andere normen en waarden hebben als wij hier. :) Dat is empathie... er rekening mee houden dat ze in een ander land ook anders denken. Je kan ergens tegen zijn maar je mag een vrouw haar man niet doodwensen omdat ze, ondanks zijn negatieve kant, toch van hem houd. Je hoort haar niet te veroordelen omdat ze verdriet heeft om de liefde van haar leven omdat die toevallig stierenvechter is in een land waar stierenvechten razend populair is. Je mag kinderen hun vader niet doodwensen omdat ze toevallig in dat gezin geboren zijn...

grappig hoe de discussie blijft gaan over zijn vrouw en kinderen. Ik kan volgens mij in het bericht nergens vinden dat hij überhaupt een vrouw en/of kinderen heeft...........
Maar om de eerste vraag te beantwoorden. Geen spatje medelijden. Moet verboden worden deze zinloze kwellerij van dieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:41

Maar er staat ook niet dat hij die niet heeft, dus het is net zo stom om er van uit te gaan dat hij die niet heeft.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:43

Ik heb het boek van Waris Diries gelezen ( Mijn Woestijn), daar in het inderdaad een kwestie van "ze weten niet beter" (nomaden die weinig van de rest van de wereld mee krijgen).

Echter is Spanje een land waarin inmiddels heel veel invloeden vanuit heel Europa en Amerika naar binnen vloeien.
De protesten tegen stierenvechten vinden ook in dat land veelvuldig plaats.

Dat vind ik geen kwestie van "ze weten niet beter"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:45

En denk je dat er daar geen enkele ontwikkelingshulp zegt dat het niet okee is? Toevallig heb ik ooit op school een documentaire gezien van vrouwen die besneden werden en daarna dichtgenaaid (de schaamlippen dus dichtnaaien met een klein gaatje voor menstruatie bloed en plassen)

Ook in zo'n land, weet niet meer precies waar. Maar je zou zeggen ze weten niet beter he? En toch waren daar ook vrouwen die er tegen op kwamen en die protesteerde. Dus daar is het ook geen kwestie van "ze weten het niet beter" blijkbaar want er zijn er wel die het beter weten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:48

Denk dat dat met heel veel diersporten die eigenlijk niet door de beugel kunnen al heel lang is afgelopen . Honden of hanengevechten zijn al bijna overal verboden waarom dit dan niet.
Daarin zitten ook gewoon mensen die niet beter willen weten maar de dieren hebben nu igg bescherming. Ik vind dat dit bij stierenvechten ook wel eens mag komen. Net als dat ik denk dat 23/7 je paard op stal ook wel eens verboden mag worden.

IK vind spanje echt een ander verhaal dan ontwikkelings landen, Is note bene lid van de europeese unie en alles. Turkeije heeft ook allerlei dingen moeten veranderen om lid te kunnen worden, ook dingen waar niet iedereen daar fan van was. We moeten daar als europa maar eens een beetje druk opzetten.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:49

Duidelijk gevalletje van "to be or not to be"
De stier had zijn kansen ook goed ingeschat en was net een fractie sneller als de toreador. Als men fair is heeft de stier nu gewonnen. Die mag het dus nog een een keer proberen met een andere toreador. Succes jochie!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:51

liedje89 schreef:
Denk dat dat met heel veel diersporten die eigenlijk niet door de beugel kunnen al heel lang is afgelopen . Honden of hanengevechten zijn al bijna overal verboden waarom dit dan niet.
Daarin zitten ook gewoon mensen die niet beter willen weten maar de dieren hebben nu igg bescherming. Ik vind dat dit bij stierenvechten ook wel eens mag komen. Net als dat ik denk dat 23/7 je paard op stal ook wel eens verboden mag worden.

IK vind spanje echt een ander verhaal dan ontwikkelings landen, Is note bene lid van de europeese unie en alles. Turkeije heeft ook allerlei dingen moeten veranderen om lid te kunnen worden, ook dingen waar niet iedereen daar fan van was. We moeten daar als europa maar eens een beetje druk opzetten.

ontwikkelingslanden noemen ontwikkelingslanden omdat ze nog moeten ontwikkelen, daarbij krijgen ze gratis ontwikkelingshulp... Me dunkt dat een dergelijk land ook wel mag veranderen. Je moet de lijn wel doortrekken dan...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:51

Er zijn ook Spanjaarden die het wel beter weten. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat stierengevechten juist bij toeristen populair zijn, terwijl steeds meer Spanjaarden zich er van afkeren... maar zo te zien hebben ze desondanks nog een lange weg te gaan in Spanje.

Maar doen wij het in Nederland ècht zoveel beter? Ooit vroeg een Turkse vriend me verbijsterd, waarom dat Belgische paard daar geen staart had... Ik bedoel maar.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:52

Medelijden met de stier, jawel. :j

Medelijden met de stierenvechter, nee. :n

Imo is dit nog steeds pure dierenmishandeling en totaal onnodig.. Mishandeling om mensen te vermaken.. Ik houd er niet van en zal het ook niet kunnen begrijpen..

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:52

blauw00gje schreef:
Ik heb wel medelijden, maar dan met de stier.

Sluit mij hier helemaal bij aan!!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:55

pharagirlke schreef:
liedje89 schreef:

ontwikkelingslanden noemen ontwikkelingslanden omdat ze nog moeten ontwikkelen, daarbij krijgen ze gratis ontwikkelingshulp... Me dunkt dat een dergelijk land ook wel mag veranderen. Je moet de lijn wel doortrekken dan...

Hoe wil je daar druk opzetten dan, Ik bedoel ontwikkelingshulp is hulp en liefdadigheid en juist geen voor wat hoort wat. Omdat je wanneer je daar mee zou stoppen om de wetgever onder druk te zetten compleet de verkeerde mensen pakt. Terwijl europa juist we; heer erg voor wat hoort wat is.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:55

Soms zie je wel is een stukje op tv van stierenvechten ofzo, en dan hoop ik altijd dat de stier die man vermoord.. dus nee medelijden heb ik zeker niet. :+