'Buitenlanders'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: 'Buitenlanders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:09

Klopt, maar een aanzienlijk aantal Wilders- aanhangers kan je meteen herkennen aan het vaak erg onhebbelijke taalgebruik en de voorkeur voor grof gescheld als ze hun gelijk niet krijgen. Nogmaals, dat zal ongetwijfeld niet voor alle Wilders-adepten gelden alleen heb ik nog niet het genoegen gehad deze al dan niet virtueel te ontmoeten. Die mensen die voor rede vatbaar zijn of enigszins genuanceerd praten zijn vaak geen PVV- aanhangers, maar eerder VVD. Ook rechts, maar in elk geval nog enigszins fatsoenlijk. Ik wens ook niet iedereen die niet mijn (linkse) mening deelt dood, ik probeer met argumenten te komen. En dat mis ik nogal eens bij populistisch rechts.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 01:07

mick75 schreef:
Klopt, maar een aanzienlijk aantal Wilders- aanhangers kan je meteen herkennen aan het vaak erg onhebbelijke taalgebruik en de voorkeur voor grof gescheld als ze hun gelijk niet krijgen. Nogmaals, dat zal ongetwijfeld niet voor alle Wilders-adepten gelden alleen heb ik nog niet het genoegen gehad deze al dan niet virtueel te ontmoeten. Die mensen die voor rede vatbaar zijn of enigszins genuanceerd praten zijn vaak geen PVV- aanhangers, maar eerder VVD. Ook rechts, maar in elk geval nog enigszins fatsoenlijk. Ik wens ook niet iedereen die niet mijn (linkse) mening deelt dood, ik probeer met argumenten te komen. En dat mis ik nogal eens bij populistisch rechts.

toevallig eenb paar weken geleden naar rondom 10 zitten kijken.. dat ging over pvv aanhangers.. en het schijnt dat erveel hoogopgeleide mensen zoals advocaten, chirurgen etc aanhanger zijn maar daar niet opelijk over uit durven te komen.. omdat ze bang zijn voor represailles..
en ik durf te wedden dat als ik hier nu midden op straat schreeuw dat ik een pvv aanhanger ben (lees: ik woon in een zwarte buurt) dat ik mag hopen dat ik het er levend vanaf breng..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 03:25

Als dat inderdaad zo is, en deze categorie zich ook op internet of IRL in discussies hierover waagt is het slecht gesteld met de zogenaamde "elite" hun taalvaardigheid...

Ik woonde tot voorkort ook in een erg zwarte buurt, de bekendste van heel Nederland volgens mij (jawel, de Bijlmer in Amsterdam, uit mijn hoofd gezegd 179 nationaliteiten en een flinke minderheid aan Nederlanders) en heb nog nooit onenigheid gehad, er was wel heel veel saamhorigheid. Een Nederlander zal nooit een onbekende voorbijganger uitnodigen op een barbeque, een Nederlander zal niet snel aan vreemden vragen of ze langs komen voor een feestje zonder bijbedoelingen... Ben verhuisd omdat ik samen ging wonen door omstandigheden en zit nu in een redelijk "witte" buurt, werd vanavond nog lastig gevallen door erg witte jongetjes op een verdomd vervelende manier en van de paar Turken en Marokkanen die hier wonen heeft niemand last. Ze doen niets onwelgevalligs en hun tuintjes zijn de best onderhouden van de hele straat... En toch worden regelmatig hun keurige tuintjes overhoop gehaald door blanke snertjochies. Kan iemand mij dat uitleggen? De enige personen van wie ik echt last heb en heb gehad waren altijd blank en blond... Geen uitzondering daarop!

Neem eens de moeite met vreemde mensen te praten, levert vaak hele leuke gesprekken, maar vooral contacten op! En heel veel inzicht in het vreemde! Zo leerzaam! En vooral, de verschillen zijn veel minder groot dan je oppervlakkig zou zeggen! Probeer het eens, niet geschoten is altijd mis! Je wordt er zeker geen slechter mens van!

Oke, ik snap ook wel dat mensen niet snel contact zoeken met een groep hangjongeren die ronduit vervelend of crimineel zijn, dat doe ik ook niet. Maar er zijn ook genoeg buitenlandse mensen die heel normaal zijn en waarmee een heel leuk gesprek is te voeren en die serieus open staan voor anderen. Mijn beste vriend (op mijn eigenste lief na natuurlijk) is een Iranier die ik heb geholpen Nederlands te leren en die daardoor een leuke baan heeft gevonden op z'n nivo (had in Iran 2 universitaire studies afgerond, was daar gediplomeerd arts en filosoof). Probleem was daar dat ie heel erg homo is en nog links ook, dus het lef had openlijk tegen het regime in te gaan.

Maar ik ga nu ook niet lopen brullen dat alle blanke, blonde jochies op moeten rotten, opgesloten moeten worden of afgemaakt moeten worden. Dat is gewoon simpel, of eigenlijk achterlijk. Bovendien geloof ik niet zo hard in (zware) straffen, teveel bewijs dat dat niet werkt en dat de bajes een betere leerschool is voor criminelen dan welke straat/ buurt dan ook. Er zijn zat mogelijke oplossingen, die vereisen alleen een beetje solidariteit en vooral menselijkheid. Krijg je de meeste rotjochies er wel mee onder de duim.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:18

ik heb ook helemaal geen problemen met buitenlanders an sich.. alleen met diegene die de boel verstieren voor de rest
mijn buren zijn surinamers en dat zijn niet de helderste lichten maar als het zonnetje lekker buiten schijnt, dan zitten we wel met z'n allen op de stoep
mijn andere buurman is een marokkaan.. die al een paar keer opgepakt is omdat hij zijn inmiddels exvrouw de paasei in sloeg.. voor de rest is hij aardig.. maar achter je rug om banketstaaf hij wel veel

ik heb voor de rest ook geen problemen met de rest van de straat.. zolang ze maar gewoon 'hallo buurvrouw' zeggen ipv 'hey vieze prutsmuts met je dikke tieten'

ik heb dus een hekel aan die rotjochies.. die het verpesten voor iedereen
en zo denkt menig pvv aanhanger er ook over..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:29

mick75 schreef:

Pardon?

Ik ben dan misschien een uitzondering (denk het trouwens niet hoor, daar niet van). Ik heb de boeken van Pinto en andere doorgespit en heb me dus bezig gehouden met verschillen en hoe storingen in interculturele communicatie ontstaan, ook van de Nederlandse kant af. Toch ben ik een aanhanger van Wilders. Niet al zijn ideeen zijn geniaal, maar ik kan me toch in heel veel vinden (bovendien: Eindelijk weer een politicus met ballen!). Hoewel ik nog niet weet wat ik ga doen op het moment dat ik moet kiezen, er zijn ook andere wegen om dat te bereiken wat Wilders wil, alleen schijnt slechts Wilders zich intensief met het integratieprobleem bezig te houden...

En schelden. Neuh, niet nodig. Er zijn genoeg mensen (met name jeugdigen) die enorm brutaal zijn, ook Nederlandse jongeren. Waar wil je de brutaliteit van de Nederlandse jeugd door verklaren? Buitenlandse jongeren gedragen zich vaak niet anders dan vele Nederlandse jongeren hoor.

Bovendien willen we nog zo makkelijk over een kam scheren....Ik geef les/loop stage op een "witte" school, buitenlandse kinderen zijn op 2 handen te tellen. Ik heb een klas waar een Arabisch meisje in zit. Zij is de meest fatsoenlijke en best presterende van allemaal! Waren alle Nederlandse jongeren maar zoals zij :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:32

LimaMambo: dan begrijp je inmiddels ook dat het probleem niet gerelateerd moet worden aan buitenlanders, maar eerder aan asiocalen. Kijk, de Familie Flodder is geweldig leuk om naar te kijken, maar niemand wil ze als buren hebben.. En dat ging toch om Nederlanders, als ik me niet vergis. Ik noem maar de familie Flodder, omdat die fictief zijn, maar ik denk dat iedereen wel weet dat er veel van dat soort families zijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:36

joostvangestel schreef:
LimaMambo: dan begrijp je inmiddels ook dat het probleem niet gerelateerd moet worden aan buitenlanders, maar eerder aan asiocalen. Kijk, de Familie Flodder is geweldig leuk om naar te kijken, maar niemand wil ze als buren hebben.. En dat ging toch om Nederlanders, als ik me niet vergis. Ik noem maar de familie Flodder, omdat die fictief zijn, maar ik denk dat iedereen wel weet dat er veel van dat soort families zijn.

dan heb ik toch liever een familie flodder dan een criminele buitenlandse familie
sorry.. maar misschien heb ik te veel dingen gezien hier in de buurt.. dat mijn mening zo is..

waarom zeg ik eigenlijk sorry voor mijn mening.. vrijheid van meningsuiting ole :P

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:38

Vreemd dat mensen die mij aanvielen voor discriminatie van honden, het heel gewoon vinden om groepen mensen te discrimineren. :oo

Criminele Nederlanders zijn imo zéker net zo erg als criminele buitenlanders. Voor criminele Nederlanders geldt nog eens extra dat ze uit net zo'n cultuur (horen te) komen en bij de nieuwkomers ligt dat wel even anders.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 23-04-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:42

joostvangestel schreef:

Zo zie ik het dus ook (zie bericht boven je). Het heeft niet eens per se te maken met buitenlanders, maar algemeen met verslappende waarden en normen. Nederlanders zijn ook niet heilig, ik vind het een schande hoe sommigen zich gedragen!

En de Turkse jongen gedraagt zich nogmaals niet anders dan vele andere Nederlandse jongens (voorbeeldje), vele Nederlandse jongens en meisjes bij mij in de klas zijn ook wel toe aan een heropvoedingje met aansluitend een test waarin naar hun kennis over Nederland en haar waarden en normen gevraagd wordt ;)
Laatst bijgewerkt door Adil op 23-04-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:43

slimmerik schreef:
Vreemd dat mensen die mij aanvielen voor discriminatie van honden, het heel gewoon vinden om groepen mensen te discrimineren. :oo

heb al getemt voor deze opmerking..
uitlokking en zwaar offtopic

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:44

slimmerik schreef:

Criminele Nederlanders zijn imo zéker net zo erg als criminele buitenlanders. Voor criminele Nederlanders geldt nog eens extra dat ze uit net zo'n cultuur (horen te) komen en bij de nieuwkomers ligt dat wel even anders.

Discriminatie überhaupt is iets slechts...Maar bij dieren inderdaad een ander verhaal dan bij honden...En helaas is niemand vrij van vooroordelen, waardoor discriminatie in welke vorm dan ook, tegen welke groep dan ook altijd zal blijven bestaan...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:45

LimaMambo schreef:
slimmerik schreef:

Vrijheid van meningsuiting, LimaMambo! ;)

LimaMambo schreef:
waarom zeg ik eigenlijk sorry voor mijn mening.. vrijheid van meningsuiting ole :P

Je bent nu wel een beetje hypocriet bezig zeg... :=

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:47

Adil18 schreef:

Vrijheid van meningsuiting, LimaMambo! ;)

LimaMambo schreef:

Je bent nu wel een beetje hypocriet bezig zeg... :=[/quote]

het is slimmerik om iets heel anders te doen.. geloof me.. ;)
maar goed.. ik heb al getemt..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:00

Het jammere is dat juist de excessen de aandacht trekken. Van die vervelende knullen op straat die je naroepen of aan je moeten zitten, of de kleine getinte kindjes (jaar of 8) voor mijn vorige appartement die je nariepen met "h**r". Je bent al snel niet meer geneigd te kijken naar de mensen die wél keihard hun stinkende best doen om gewoon deel te zijn van de maatschappij, die wél werken voor hun geld. Al gauw ga je die zelfs bestempelen als de uitzondering. Als je letterlijk een beetje begint te zwartkijken, is het erg verfrissend om als je dan toch al op Youtube zit even te zoeken op "Probleemwijken". Dan krijg je even de meest asociale ras-echte Nederlanders voor je.

Idioten en asocialen heb je in iedere cultuur, en wat mij betreft mogen ze iedere idioot even hard aanpakken. En ik kan me ergens ook wel voorstellen dat als je altijd met de nek wordt aangekeken, je tolerantie wel behoorlijk daalt. Het maakt op een gegeven moment niet veel meer uit wat je doet, je bent toch een "k*tmarokkaan" of "kl*teturk". En ja, er zitten absoluut mensen tussen die die benaming gewoon min of meer verdienen, maar daarnaast zijn er ook genoeg Nederlanders in die categorie.

Overigens, ik heb tijdens de vorige verkiezingen geloof ik wel op Wilders gestemd, maar niet om iedereen maar buiten te flikkeren en ik betwijfel of ik de volgende keer ook weer op hem zou stemmen. Ik ben er gewoon niet voor om iedereen maar met een stevige knuffel in het gareel te houden of te krijgen, mensen die zich niet weten aan te passen (of ze nou hier geboren zijn, hier al sinds de vroege middeleeuwen wonen, net de grens over zijn of wat dan ook) mogen wat mij betreft gewoon ijskoud weten wat de consequenties zijn van onbehoorlijk gedrag.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:16

Helemaal met je eens Snadrem :j Die bevolkingsgroepen hebben het inderdaad wel moeilijker maar moeten ook duidelijk weten wat wel en wat niet kan. Maar hoeven zeker niet harder gestraft worden als "onze" jongens :n

Jammer genoeg ontbreekt de capaciteit en het geld om goed en direct op te treden tegen de criminelen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:38

Hebben jullie eergisteren het debat op nederland 1 gezien dat de mogelijkheid om criminele buitenlanders terug te sturen allang bestaat? Dat er nu geevalueerd wordt hoeveel gebruik er van deze mogelijkheid gemaakt wordt en dat ze de mogelijkheden bekijken om hetzelfde te doen met mensen met een dubbel paspoort? En dat voorstel kwam niet eens van Geert Wilders :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:44

Maar die groepen Marokkaanse en Turkse jongeren hebben 9 van de 10 keer de Nederlandse nationaliteit volgens mij. De meesten zijn hier geboren toch? Of zeg ik nu iets verkeerds. :?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:59

Die hebben een dubbele nationaliteit. Iig de marokkanen, omdat je geen afstand kunt doen van je marokkaanse nationaliteit.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:59

Lyonesse schreef:
Hebben jullie eergisteren het debat op nederland 1 gezien dat de mogelijkheid om criminele buitenlanders terug te sturen allang bestaat? Dat er nu geevalueerd wordt hoeveel gebruik er van deze mogelijkheid gemaakt wordt en dat ze de mogelijkheden bekijken om hetzelfde te doen met mensen met een dubbel paspoort? En dat voorstel kwam niet eens van Geert Wilders :+

Volgens mij is dat naar aanleiding van die twee broers die de laatste tijd in het nieuws zijn. Zijn hier komen wonen met hun ouders toen ze een jaar of 5 waren, intussen zijn we 15 jaar verder maar ze hebben nooit een Nederlands paspoort aangevraagd. Om een Nederlands paspoort te kunnen krijgen, mag je geen strafbare feiten gepleegd hebben, maar ze schijnen een hele waslijst aan strafbare feiten op hun naam te hebben, dus kunnen ze geen paspoort meer krijgen en móeten derhalve wel terug naar het land van herkomst.

Zoiets, kan wat gedetailleerder in elkaar steken maar ik weet er het fijne niet van.

Edit: even opgezocht waar ik het vandaan had. De twee hadden wel een verblijfsvergunning om in Nederland te verblijven, maar geen Nederlands paspoort aangevraagd. Een verblijfsvergunning moet je om de zoveel tijd opnieuw aanvragen, net zoals dat je je rijbewijs moet verlengen. Als je daar echter te laat mee bent - na de uiterste verloopdatum dus - moet je opnieuw aan alle eisen voldoen om de vergunning te krijgen, wederom vergelijkbaar met het rijbewijs. Aangezien de broers in kwestie inmiddels tal van criminele activiteiten op hun naam hebben, voldoen ze niet meer aan de eisen die zo'n vergunning stelt en moeten ze terug naar het land waar ze wel een paspoort van hebben, Marokko dus, aangezien je niet in Nederland mag verblijven zonder wettige verblijfsvergunning of Nederlands paspoort. Het is dus eigenlijk niet eens zozeer een straf, maar "de enige mogelijke juridische stap".

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:05

Daar begon het inderdaad mee, maar de minister mocht individuele gevallen niet in de kamer bespreken, dus daarom werd het breder getrokken. De eerste regeling geldt voor vluchtelingen, of het ook voor immigranten geldt weet ik niet. Als ze nog in de procedure zaten, kon die procedure worden stopgezet. Of een verblijfsvergunning werd op grond van criminele feiten niet verlengd. Daarnaast wilden ze dus kijken naar de mogelijkheden wat betreft het intrekken van een nederlands paspoort, en het opheffen van een verblijfsvergunning. Al die mensen zouden dan vervolgens kunnen worden uitgezet op deze gronden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:13

LimaMambo schreef:
dan heb ik toch liever een familie flodder dan een criminele buitenlandse familie
sorry.. maar misschien heb ik te veel dingen gezien hier in de buurt.. dat mijn mening zo is..

Mm, misschien was mijn voorbeeld niet zo goed, hoewel volgens mij de familie Flodder ook wel redelijk crimineel was. Ik denk dat we dan naar de volgende hypothetische vergelijking moeten kijken:

1) een even criminele Nederlandse familie en een even criminele Buitenlandse familie, dan heb je nog steeds liever de Nederlandse?
Of
2) je hebt liever de criminele Nederlandse familie dan wat voor een buitenlandse familie dan ook?

in geval 1) ben je al aan het discrimineren, in geval 2) dan heb je een probleem met werkelijkheidszin.

Ook ik denk dat er wat gedaan moet worden aan criminelen, maar dat zonder aanzien des persoons. Met het belonen van criminele Nederlanders of het straffen van gewone buitenlanders schiet je namelijk helemaal niets op.

Vrijheid van geloof beperken, dan zijn we echt eeuwen terug in de tijd. Maar goed, sommigen spelen daar al op in door zich een 18de eeuws kapsel aan te meten :+

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:09

joostvangestel schreef:
LimaMambo schreef:

Mm, misschien was mijn voorbeeld niet zo goed, hoewel volgens mij de familie Flodder ook wel redelijk crimineel was. Ik denk dat we dan naar de volgende hypothetische vergelijking moeten kijken:

1) een even criminele Nederlandse familie en een even criminele Buitenlandse familie, dan heb je nog steeds liever de Nederlandse?
Of
2) je hebt liever de criminele Nederlandse familie dan wat voor een buitenlandse familie dan ook?

in geval 1) ben je al aan het discrimineren, in geval 2) dan heb je een probleem met werkelijkheidszin.

Ook ik denk dat er wat gedaan moet worden aan criminelen, maar dat zonder aanzien des persoons. Met het belonen van criminele Nederlanders of het straffen van gewone buitenlanders schiet je namelijk helemaal niets op.

Vrijheid van geloof beperken, dan zijn we echt eeuwen terug in de tijd. Maar goed, sommigen spelen daar al op in door zich een 18de eeuws kapsel aan te meten :+

ik kies dan toch voor geval 1.. en dat heeft vooral te maken met het feit dat we elkaar ten alle tijden gewoon kunnen verstaan
en dan mag jij zeggen dat ik aan het discrimineren ben.. ik zie dat anders..
en even over stelling 2.. ik heb liever een normaal buitenlands gezin naast me wonen hoor ;)

ik heb zoals ik al vaker gezegd heb, geen hekel aan buitenlanders.. heb genoeg contact met mijn buitenlandse buren en andere mensen.. zolang ze maar normaal doen en me niet de huid volschelden, bekogelen met stenen etc etc

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:26

Grappig, dat bekogelen met stenen en eieren en schreeuwen dat ik een h**r was overkwam me gisteren in mijn kanootje... Door blonde snertjochies. Even ter relativering. Er wonen hier weinig buitenlanders en diegenen die er wonen zijn normaler dan veel zogenaamde "fatsoenlijke" Nederlanders.

En waarom willen zoveel mensen op een partij stemmen omdat die welgeteld 1! punt heeft waar ze het mee eens zijn, dat ene punt tot in het onpasselijke uitmelkt en verder vrijwel niemand weet wat ie nog meer wil? (afschaffen alle uitkeringen, dus ook ziekteuitkeringen, afschaffen minimumloon waardoor je mogelijk dus voor minder dan 1 Euro per uur zou mogen gaan werken, verbieden van vrijwel alles en vooral het hebben van een eigen mening, doodstraf herinvoeren en ga zo maar door). Alleen omdat er 1! punt is dat toevallig aanspreekt omdat daar inderdaad in de praktijk een probleem mee is, dat ontken ik niet, de hele democratie omver willen helpen? Omdat er 1! punt is dat bovendien niet van levensbelang is (hoewel het wel uitmaakt voor het gevoel van veiligheid en algemeen welbehagen) zijn zoveel mensen bereid vrijwel alles wat er bereikt is weg te gooien? Sorry, dat vind ik kortzichtig!

Bovendien ben ik van mening dat er andere manieren zijn dan brullen "levenslang" voor een inbreker, "doodstraf" voor een tasjesrover of een junkie om die problemen, die er zijn, aan te pakken. Door constant te focussen op alle verschillen geef je ook geen kans aan "die anderen" zich aan te passen want het is nooit goed genoeg (Aboutaleb, Albayrak, Marcouch en al die anderen). Wanneer accepteren we gewoon eens dat er verschillen zijn en dat verschillen niet per definitie negatief zijn, dat je ook enorm veel van elkaar kan leren en er dus beter van kan worden. Ook Nederlanders onderling verschillen enorm, ik ben een heel ander individu dan mijn buurvrouw of zelf mijn vriend. Jullie zijn ook individuen, erken dat en erken dat elk ander mens anders is dan jij. De een mischien meer anders dan de ander, maar toch.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:51

Mick75: ik vind dat jij het allemaal wel erg overdrijfd en dingen uit zijn verband rukt. De PVV heeft meerdere goede standpunten en helpt daar echt niet de hele democratie omzeep.
En jij doet net over allochtonen of dat veel 'normaler' volk is dan de gemiddelde autochtone Nederlander, maar dat is echt niet waar. Als je naar criminaliteitscijfers gaat kijken plegen allochtonen veel meer strafbare feiten dan de autochtoon, terwijl ze een veel kleinere groep vormen. Daarnaast worden vaak alleen de eerste generatie allochten meegeteld, dus de cijfers kunnen voor allochtonen nog veel hoger uitvallen als de andere generaties ook meegeteld worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:10

En vraag je je ook af waardoor dat mischien kan komen? Als je van kinds af aan te horen krijgt dat je minderwaardig bent vanwege je kleurtje, je dom bent en geen moeite hoeft te doen dan is het ook niet zo vreemd he, dat er in die categorieen veel meer criminaliteit voorkomt. Als je telkens te horen krijgt dat de maatschappij er is voor iedereen behalve jij met je kleurtje, kom je er vroeg of laat vanzelf tegen in verzet, door crimineel te worden. Daarbij komt dat deze groepen vaak slechtere advocaten krijgen toegewezen en dus vaker ook onterecht, schuldig worden bevonden.

En als het aan Wilders ligt, zoek maar op wat hij en zijn partij tot nu toe in de kamer daadwerkelijk gestemd hebben, wordt de democratie inderdaad opgeheven, stemrecht alleen voor door hem geselecteerde groepen mensen en als je bijvoorbeeld aangereden wordt en levenslang gehandicapt heb je pech gehad, had je maar beter moeten uitkijken...

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat Wilders een one- issue partij heeft en dat hij vooral erg mediageil is, en alles en elk incident aangrijpt om moord en brand te schreeuwen. Ookal is het feitelijk een storm in een glas water.

Er is absoluut een probleem met bepaalde groepen buitenlanders, dat ontken ik nergens. Maar de "oplossingen" die Wilders aandraagt gaan het probleem niet oplossen, alleen maar erger maken. En dan wordt samenleven steeds moeilijker, en excessen steeds normalen. Door steeds de nadruk te leggen op allochtonen worden alle andere problemen, en die zijn er genoeg en veel daarvan zijn feitelijk veel urgenter voor veel mensen (woningnood, kredietcrisis, werkloosheid) dan het probleem van een mogelijk crimineel Marokkaans snertjochie dat wel heel irritant is, soms ronduit link kan zijn maar zelden urgent bedreigend. Dan is het verliezen van je baan, je huis en het gebrek aan recht op uitkering als dat gebeurt een stuk urgenter!

Kwestie van prioriteiten stellen... Mij lijkt de economie, en daarmee de sociale zekerheid, een stuk belangrijker op het moment. Door een slechte economie en weinig vooruitzichten zal de criminalteit toch wel toenemen, ook door blanke Nederlanders. Dat is helaas inherent aan economische crises.