Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:05

Jumpfreak schreef:
Als je écht ÉCHT genoeg van je ellende hebt dan doe je er iets aan, dan draai je het naar het positieve. Dan ga je bij jezelf nadenken dat het zo niet verder KAN en je wel iets MOET gaan doen.
Hard maar waar; bijna alle mensen die in een instelling zitten of (zwaar) depressief zijn houden dat grotendeels zelf in stand en willen er zelf niet genoeg vanaf.
Niet iedereen kan er zelfstandig vanaf komen, maar als je ECHT beter wilt worden dan lukt dat je ook.
Misschien zul je altijd gevoeliger voor iets zijn, of een bepaalde ''kronkel'' hebben, maar iedereen kan gelukkig zijn.

Gelukkig zijn is niet iets wat je overkomt, het is een keuze.

Ben ik toch echt niet met je eens, ik vind het zelfs beledigend voor mensen die al jaren een vreselijke strijd voeren die niet te winnen valt. Was het maar zo makkelijk als jij het stelt. :n
Psychische ziektes zijn echt en een deel ervan is ongeneeslijk. In bepaalde gevallen is het leefbaar te maken met therapie en/of medicatie maar in sommige gevallen blijft het leven hels.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:06

Was toch ook alleen strafbaar omdat je de schade die je anderen ermee doet makkellijker af te handelen. Maar dat vond ik eigenlijk al een rare, Wat je ook aan het doen bent (al ben je voor de trein aan het springen) je bent toch gewoon altijd aansprakelijk voor de schade die je veroorzaakt.
@faye: je kan medicijnen niet alleen bij de apotheek kopen hoor zijn genoeg plekkken waar je vergif kan kopen.
@biepje: Maar hoe bepaal je dan ofiemand die aan psygische stoornis lijd diekeuze weldoordacht maakt. Het hele idee van een psygische aandoening is toch dat erietsniet goed gaat met de biochemie in je hersenen, en we weten noglang niet genoeg van de hersenen om zoiets te meten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:09

liesenlizzy schreef:
Hoi,

Ik ben het met Kikka eens.

Eigenlijk is een doodstraf ook niet verkeerd. Maar in plaats van dat ze een dodelijk injectie of een electrische stoot krijgen, dat ze voor proefdier door het leven gaan. Hoeven ze onschuldige dieren ook niet meer te grbruiken. Bijna alles wat op dieren wordt getest is uiteindelijk voor ons: de mens, bedoeld. Als ze het gelijk op mensen kunnen uitproberen dan weet je gelijk of het werkt of niet.
Is een injectie verkeerd gemaakt of bij de persoon gevallen...helaas...had je maar geen stomme dingen moeten doen...

Tenminste dat vind ik :P

Dat is wel eh... enigszins tegen de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens ;)
Het valt namelijk onder foltering.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:10

Wees dus blij dat het de laatste tijd steeds meer aanvaard wordt in de rechtspraak om ook patiënten die puur geestelijk lijden door een psychiatrische ziekte euthanasie toe te kennen nav de Chabot-zaak in 1994 ;) . Ook die mensen lijden verschrikkelijk onder hun ziekte.

Sorry, ik heb gisteren nog een euthanasiezaak moeten bepleiten ;) .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:11

Blue_Eyes schreef:
Euh Liedje... ja, dat is afschuwelijk. Stel je voor dat je de slaapkamer van je vader inloopt en daar ligt hij op bed met een leeg pillendoosje naast zich... waarschijnlijk heeft hij zich de laatste minuten niet zo lekker gevoeld en nu is hij dood... hoe dan ook is het verschrikkelijk om een van je geliefden dood te vinden. Ook als dat op betrekkelijk 'rustige' wijze is gegaan.

Is het dan minder afschuwelijk om je vader zonder pillen doosje te vinden?? Dan heeft hij het de laaste minuten van zijn leven ook niet fijn gehad waarschijnlijk, En hij is nog steeds een dode geliefde. daarvoor maakt het in principe niet uitof het om een natuurlijke dood gaat of een zelfdoding??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:13

Dat bedoel ik ook te zeggen. Hoewel het misschien nog wel erger is als je niet wist dat hij dood wilde, of je al langer zorgen maakte maar dit niet verwacht had. Er komt vanalles op je te rusten: had ik hem kunnen helpen, heeft het met mij te maken? De schande die velen er toch nog van spreken... noem maar op. Ik denk dat het moment an sich niet veel verschil maakt, maar de verwerking wel.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:14

detour schreef:
Jumpfreak schreef:
Als je écht ÉCHT genoeg van je ellende hebt dan doe je er iets aan, dan draai je het naar het positieve. Dan ga je bij jezelf nadenken dat het zo niet verder KAN en je wel iets MOET gaan doen.
Hard maar waar; bijna alle mensen die in een instelling zitten of (zwaar) depressief zijn houden dat grotendeels zelf in stand en willen er zelf niet genoeg vanaf.
Niet iedereen kan er zelfstandig vanaf komen, maar als je ECHT beter wilt worden dan lukt dat je ook.
Misschien zul je altijd gevoeliger voor iets zijn, of een bepaalde ''kronkel'' hebben, maar iedereen kan gelukkig zijn.

wat een bull, meis, alsof depressief zijn een keuze is. >;) ^)

Biochemie speelt een zeer beslissende rol in je bovenkamer, stofjes die instabiel zijn kunnen je al depressief maken. Da's geen keuze, da's een stukkie genetische kant van een persoon. Tuurlijk spelen externe factoren een rol, maar om maar positief te denken en dan ff van je depressie af te komen? Bull. }:0

Gelukkig zijn is een keuze is ook een zeer harde domme uitspraak.
het ene mens krijgt meer voor de kiezen dan de ander en als mensen een psychiatrische stoornis hebben, zouden ze net als jij dolgraag beter willen zijn en knokken ze zich het schompes, maar zullen ze soms moeten leren omgaan met de stoornis. :(:)
Ik heb enorm boeiende mensen gezien op een gesloten afdeling met gaven en een fantastisch gevoel voor humor. Ze vochten voor wat ze waard waren..
Alsof ze hun ziekte bij de supermarkt hadden gekocht.. :=

Kan merken dat jij weinig kaas hebt gegeten van dergelijke ziektes.
pas dus op met wat je schrijft. ;)

Als ik jou was zou ik je mond maar eens heel snel houden ;).
En ook voor jou geldt; lezen is je echt niks voor niks geleerd hoor.

Je rukt alles dramatisch uit z'n verband.
Ik heb nergens gezegd dat depressief zijn een keuze is. En l*l er maar omheen wat je wilt, feit is en blijft dat gelukkig zijn een keuze is.
Zoals ik al eerder heb gezegd; je kunt er vaak niet voor kiezen wat er in je leven gebeurd, maar wel hoe je ermee omgaat.
Als jij ervoor kiest om negatief in het leven te staan dan zul je ook negatieve dingen naar je toetrekken.

En zou je eens weten waar ik al allemaal voor heb gestaan in mijn leven zou je wel anders piepen. Ik vind dit echt te belachelijk van je. Bah, wat heb je toch een kortzichtige mensen zeg! :r _-:( :evaw:
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 13-03-09 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:14

Liedje89: Natuurlijk is het ook erg om een geliefde te vinden die niet aan zelfmoord is overleden. Maar dat is iets dat onvermijdelijk is terwijl iemand vinden die zelfmoord heeft gepleegd voorkomen zou kunnen worden als euthanasie bij psychisch lijden legaal zou zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:15

Zullen we een beetje lief voor elkaar blijven? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:16

Ik weet niet wat erger is: een dierbare zichtbaar zien lijden in dit leven of diegene zien als deze eindelijk de beoogde vrijheid heeft genomen. Voor mij zou het eerste vele malen erger zijn.

Figo88

RedPassion schreef:
Jumpfreak schreef:

Ben ik toch echt niet met je eens, ik vind het zelfs beledigend voor mensen die al jaren een vreselijke strijd voeren die niet te winnen valt. Was het maar zo makkelijk als jij het stelt. :n
Psychische ziektes zijn echt en een deel ervan is ongeneeslijk. In bepaalde gevallen is het leefbaar te maken met therapie en/of medicatie maar in sommige gevallen blijft het leven hels.

Waar basseer je dat op?!
Doe toch eens normaal! Je hebt werkelijk geen flauw idee waar ik allemaal mee heb geworsteld en nog steeds doe. Ik weet echt wel waar ik het over heb hoor. Ik heb alles van heel dichtbij meegemaakt.
Ik weet hoe het merendeel denkt, wat er in ze omgaat en dat, dat is dan ook de enige reden dat ik daarover conclusies durf te trekken.

Hou dus alsjeblieft op met ''beledigend voor mensen die al jarenlang een strijd voeren......''
Wat denk je dat ik zelf heb gedaan.

detour

Zo zo, wat een dreigement, dame! :+
"Zou ik maar even je mond houden". Dit ga ik even temmen. ;)

Het is de meest ongenuanceerde uitspraak die ik lately gehoord heb, niks feit! het is jouw mening! Alsof je als mens alles in de hand hebt. ;)

Wat jij hebt mee gemaakt geeft je niet het excuus om zo enorm zwart wit uit de hoek te komen, zo denigrerend. :o

Kwanyin

RedPassion schreef:

Het is altijd gek dat iedereen alle begrip heeft voor de fysieke verschillen, maar psychisch horen we allemaal even sterk te staan.

Als jij tegen me zegt: "ik doe x afstand in 15 minuten zonder moeite", en ik zeg: "Joh, ik ben al jaren aan het trainen met een persoonlijke trainer, heb een heel loopschema en nog kom ik niet onder de 20", dan zeg jij: "Joh, kan zijn! Niet iedereen is even snel, we verschillen nu eenmaal!"

Als jij zegt: "Ik heb gisteren die toets van scheikunde op een uurtje geleerd', en ik zeg "Wel ik ben al 3 dagen aan het studeren en het blijft gewoon niet hangen", dan zeg je: 'Joh dat kan zijn, niet iedereen leert iets even snel, we zijn allemaal verschillend."

Maar als ik zeg: "Ik zie het niet meer zitten, ik ben al 2 jaar in behandeling en ik voel me nog zo waardeloos", dan zeg je plots: "Joh, ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en ik ben er ook door geraakt. Wat ik kan, kan de hele wereld. Stop dus met zielig zijn, je hebt je leven zelf in je handen en het bestaat gewoon niet dat je het echt niet kunt".
Onze psychische draagkracht kan net zo goed enorm verschillen als onze fysieke eigenschappen hoor, en het is niet omdat veel mensen sterk genoeg zijn om hun inzichten gelukkiger te maken, dat àlle mensen daartoe in staat zijn, hoe hard ze ook proberen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:17

faye schreef:
Ik weet niet wat erger is: een dierbare zichtbaar zien lijden in dit leven of diegene zien als deze eindelijk de beoogde vrijheid heeft genomen. Voor mij zou het eerste vele malen erger zijn.

in dit opzicht vind ik ook: Als je van iemand houdt dan zul je ook moeten durven loslaten. :(:)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:17

liedje89 schreef:
Was toch ook alleen strafbaar omdat je de schade die je anderen ermee doet makkellijker af te handelen. Maar dat vond ik eigenlijk al een rare, Wat je ook aan het doen bent (al ben je voor de trein aan het springen) je bent toch gewoon altijd aansprakelijk voor de schade die je veroorzaakt.
@faye: je kan medicijnen niet alleen bij de apotheek kopen hoor zijn genoeg plekkken waar je vergif kan kopen.
@biepje: Maar hoe bepaal je dan ofiemand die aan psygische stoornis lijd diekeuze weldoordacht maakt. Het hele idee van een psygische aandoening is toch dat erietsniet goed gaat met de biochemie in je hersenen, en we weten noglang niet genoeg van de hersenen om zoiets te meten.

De ernstige en ongeneeslijke ziekte waarvan sprake is in de Euthanasiewet wordt sowieso objectief beoordeeld door de arts volgens de huidige wetenschap, het ondraaglijk lijden is iets subjectiefs en wordt beslist door de patiënt zelf. Als de patiënt blijft herhalen in zijn heldere momenten dat hij het echt niet meer ziet zitten om nog zo verder te leven en hierover een duidelijke, schriftelijke wilverklaring kan neerleggen en wilsbekwaam is, dan kan men wel verdere gesprekken hierover voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:18

Jumpfreak, hoe kan je toch zo met zekerheid stellen dat al dan niet gelukkig zijn een keuze is? Bij een psychische ziekte is dat niet zo, en zelfs bij mentaal 'gezonde' mensen niet altijd.

Lichamelijk gezond of ongezond zijn is doorgaans geen keuze, dat geldt voor psychische gezondheid ook.

Edit: Precies xKatleentjex, wat jij al schrijft. ;)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:20

detour schreef:

Het is de meest ongenuanceerde uitspraak die ik lately gehoord heb, niks feit! het is jouw mening! Alsof je als mens alles in de hand hebt. ;)

Wat jij hebt mee gemaakt geeft je niet het excuus om zo enorm zwart wit uit de hoek te komen, zo denigrerend. :o

Wat ben jij triest zeg.. roep de mod's er maar bij hoor. Bah bah bah, bokt is weer bezig hoor.
Nou, ik wens je veel succes met je leven, als je echt zo kortzichtig bent en niet open staat voor andere dingen. Gaat je echt niet verder brengen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:23

Jumpfreak, (bijna) iedereen hier reageert respectvol en onderbouwt zijn/haar mening. Jij begint iedereen nu persoonlijk aan te vallen, jammer van de discussie.

Ik weet ook wel waar ik over praat, ik heb alleen een andere mening. Moet kunnen toch?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:24

Jumpfreak schreef:
detour schreef:

Wat ben jij triest zeg.. roep de mod's er maar bij hoor. Bah bah bah, bokt is weer bezig hoor.
Nou, ik wens je veel succes met je leven, als je echt zo kortzichtig bent en niet open staat voor andere dingen. Gaat je echt niet verder brengen hoor.

Dank je. :(:) Dan ben ik tenminste íets! :)*
Sta jij open voor anderen? Of veroordeel je ze hier op vrij agressieve wijze? ;)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:24

RedPassion schreef:
Jumpfreak, hoe kan je toch zo met zekerheid stellen dat al dan niet gelukkig zijn een keuze is? Bij een psychische ziekte is dat niet zo, en zelfs bij mentaal 'gezonde' mensen niet altijd.

Lichamelijk gezond of ongezond zijn is doorgaans geen keuze, dat geldt voor psychische gezondheid ook.

Edit: Precies xKatleentjex, wat jij al schrijft. ;)

Waarom rukt iedereen het uit z'n verband?

Quote die uitspraak van me dan alsjeblieft eens. Waar zeg ik dat depressief/ongelukkig zijn een keuze is?
Nergens, precies.
Ik zeg dat gelukkig zijn een keuze is.
En ik zeg dat er bepaalde dingen in je leven kunnen gebeuren die je zelf niet in de hand hebt en ja, daar kun je doodongelukkig van worden, maar kijk eens naar hoeveel verhalen er zijn. Van mensen die de meest moeilijke tegenslagen hebben gekregen en toch postitief zijn gebleven en door zijn gegaan.
Tuurlijk, voor de een is dat makkelijker dan voor de ander.
De een is er genetisch meer voor aangelegd dan de ander, of gevoeliger voor, allemaal waar.
Maar uiteindelijk ben jij de enige die je leven kan leiden en als jullie dat niet zo vinden, tja... dan heb ik nog maar weinig te zeggen.

En mijn felle reactie heeft maar 1 reden; ik ben zelf door een hel gegaan, heb jarenlang gevochten en gestreden, ik wéét dus waar ik het over heb en l*l niet zomaar in het rond. En dat mensen dan gaan doen alsof ik nergens wat vanaf weet etc, dat is echt heel kwetsend.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:25

RedPassion schreef:
Jumpfreak, (bijna) iedereen hier reageert respectvol en onderbouwt zijn/haar mening. Jij begint iedereen nu persoonlijk aan te vallen, jammer van de discussie.

Ik weet ook wel waar ik over praat, ik heb alleen een andere mening. Moet kunnen toch?

Ik onderbouw ook alles goed.
En zodra mensen mij persoonlijk aan gaan vallen, ja, dan doe ik dat terug.
Normale menselijke reactie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:27

Dat wordt ook niet beweerd; ik denk gewoon dat je je iets meer zou kunnen verdiepen in genetische aanleg, biochemie, dus eigenlijk interne factoren in de hersenen van mensen die de aanleg voor bepaalde stoornissen bepaalt, en externe factoren die het ahw doen triggeren. Echt psychisch ziek zijn is heel ernstig, soms niet meer van te genezen en dat gaat verder dan een eenmalige depressie bijvoorbeeld.
je kunt dan wel willen, maar die rotstoffies in je koppie halen je steeds weer onderuit. :(:)

Onderschat niet de aanleg van de persoon zelf, zij is onlosmakelijk van een psychische stoornis/ ziekte.

Snap je dat? *D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:29

Maar blue_eyes: die vragen had ik er niks aan kunnen doen had ik hem niet kunnen helpen komen soieso wel naar boven niet alleen als je hem vind. Iemand vinden is altijd traumatisch natuurlijk, maar wegen die trauma's op tegen zo'n legalisering??

Vind het eigenlijk wel verbasend dat het in nederland nogkan gebeuren dat mensen met psygolgische klachten ook euthanasie kunnen krijgen. Ik dacht dat onze vroome christelijke regering daar wel een stokje voor zou steken. IK ben er op zich echt niet tegen dat iemand die echt ongeneselijk isdit recht heeft, maar dat kan je toch never nooitniet met 100% zekerheidstellen en dood is dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:29

Jumpfreak schreef:
Quote die uitspraak van me dan alsjeblieft eens. Waar zeg ik dat depressief/ongelukkig zijn een keuze is?
Nergens, precies.

Nergens letterlijk, maar je schreef iets in de trant van mensen die blijven 'hangen' in een depressie en sowieso: Als jij gelukkig zijn een keuze vindt stel je wel min of meer dat ongelukkig zijn dat dan ook is.

Nogmaals, ik weet ook wel waar ik het over heb, ik denk alleen dat het een discussie niet ten goede komt om heel fel op elkaar te reageren. Op mij komen jouw reacties in elk geval aanvallend en denigrerend over.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:30

Jumpfreak schreef:
maar kijk eens naar hoeveel verhalen er zijn. Van mensen die de meest moeilijke tegenslagen hebben gekregen en toch postitief zijn gebleven en door zijn gegaan.

Maar omdat er vele voorbeelden zijn, wil niet zeggen dat IEDEREEN zo is ;) . Als jij 1000 zwarte zwanen hebt gezien, wilt dat niet automatisch zeggen dat er alleen maar zwarte zwanen bestaan, je hebt de witte gewoon nog niet gevonden.
Je zult zeker wel ergens iets van af weten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die hetzelfde als jouw doormaakt, ook precies dezelfde denkwijze erover gaat hebben als jijzelf. Jij bent er misschien met veel hulp uit gekropen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daartoe in staat is.