Waarom zoveel kritiek op dierenbescherming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Waarom zoveel kritiek op dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:03

ik wil ook niet alle katten weghebben maar mensen zouden ze rond het broedseizoen toch wel binnen kunnen houden>?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:20

gaat niet werken denk ik.. MAAR stel ..
maar zullen we de eksters raven kauwen uilen ratten marters vossen sperwers havikken en valkjes dan ook allemaal maar ophokken in dat zeizoen ?
die doen namelijk gezamelijk veel meer schade aan het
zang vogel bestand ..maar dat zie je als vogel opvang niet
binnen komen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:20

Ja dan zouden dus de buizerds en valken en vossen ook maar afgeschoten moeten worden...omdat ze vogels opeten.

En ik zou dan meteen ook alle vogels afschieten, wat zij met wormen doen dat kan echt niet...oppakken, pikken, laten vallen, helft van de worm leeft zonder de rest van zijn lijf verder...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:41

Sonja schreef:
RedPassion schreef:
Wat de titelvraag betreft ga ik mee met Sonja, maar ook denk ik dat de DB meer richting 'Animal Cops' zoals te zien bij Animal Planet zou moeten gaan. Met betaalde werknemers en meer bevoegdheden. Nu komen ze vaak voor dieren die er prima bijstaan (maar goed, beter te vaak komen dan te weinig natuurlijk) of ze kunnen juist niks doen als er wel iets flink mis is. Dat werkt niet.

Zolang een dier eten en water krijgt kan er vaak weinig gedaan worden, al zijn de omstandigheden verder nog zo slecht.

En zelfs dat is niet eens een reden om dieren in beslag te nemen. Er zijn geen wetten en regels wat betreft de huishouding van paarden en dus ook niet dat ze ten alle tijde de beschikking tot drinken (en eten) hoeven te hebben.

DB probeert van alles, maar kan bar weinig. Schuld ligt dus niet bij de dierenbescherming, maar bij de overheid en de zeer slechte wetgeving als het gaat om dieren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:07

Citaat:
is ook zielig maar er is echt een overschot aan verwilderde katten waar niemand iets mee kan, honden waar niemand iets mee kan worden toch ook zo afgemaakt

Ik weet niet waar jij die info vandaag hebt, maar in NL worden geen honden zomaar afgemaakt en katten ook niet. Alleen zieke en hele oude dieren die absoluut geen kans hebben op plaatsing worden ingeslapen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 02:04

die dieren vangen vogels omdat ze moeten overleven dat heeft totaal niets met de huiskat te maken die hoeft niet te overleven buiten die krijgt zijn eten thuis dit is appels met peren vergelijken en aangezien jullie toch denken dat je het allemaal zo goed weet prima ;) gelukkig weet ik wel beter :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 02:06

laetitia schreef:
Ja dan zouden dus de buizerds en valken en vossen ook maar afgeschoten moeten worden...omdat ze vogels opeten.

En ik zou dan meteen ook alle vogels afschieten, wat zij met wormen doen dat kan echt niet...oppakken, pikken, laten vallen, helft van de worm leeft zonder de rest van zijn lijf verder...

Echt heel volwassen hoor, dat heeft totaal niets met de huiskat te maken
die dieren MOETEN het doen om te overleven
bovendien zijn buizerds aaseters en eten alleen dode dieren dus verdiep je eerst in zaken voordat je gewoon wat gaat roepen

ik heb het over de kat en niet over hoe het er in de natuur aantoegaat dat is iets heel anders de kat is een huisdier ;) met nadruk op HUIS

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 02:07

nickyu schreef:
gaat niet werken denk ik.. MAAR stel ..
maar zullen we de eksters raven kauwen uilen ratten marters vossen sperwers havikken en valkjes dan ook allemaal maar ophokken in dat zeizoen ?
die doen namelijk gezamelijk veel meer schade aan het
zang vogel bestand ..maar dat zie je als vogel opvang niet
binnen komen

totaal niet te vergelijken maar als jij perse je zin wilt hebben prima hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 03:11

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:15

SecretLIN schreef:
laetitia schreef:

Echt heel volwassen hoor, dat heeft totaal niets met de huiskat te maken
die dieren MOETEN het doen om te overleven
bovendien zijn buizerds aaseters en eten alleen dode dieren dus verdiep je eerst in zaken voordat je gewoon wat gaat roepen

ik heb het over de kat en niet over hoe het er in de natuur aantoegaat dat is iets heel anders de kat is een huisdier ;) met nadruk op HUIS

HUIS omdat WIJ ALS MENS dat er van gemaakt hebben ...
veel katten weten niet meer hoe ze moeten overleven buiten
heb hier 1 bewijs daar van zitten , was de weg kwijtgeraakt en is ondanks regen
zwaar ondervoed en UITGEDROOGD terug gevonden ..
de 2 vrouwtjes die ik hier heb zitten zijn WILDE KATTEN
die we in huis hebben genomen
zijn ook anders gebouwd dan de 3 europese korthaar HKT katten welke we hebben

ach zoals al eerder gezegd denk ik niet dat we uit die discussie geraken
veel katten laten zich opsluiten , enkele niet
mijn 2 verhuisde ex wilde katten jagen wel eens en eten het dan ook op
ondanks dat er hier 24-7 voer klaar staat
en soms komen ze iets op schoot brengen ..
de een zegt dankbaar heid de ander zegt omdat de kat ook voor jou wil zorgen
is me om het even , vind het hartstikke lief van ze en als ik die vogel muis of mol
dan redden kan dan doe ik dat
blijkt dat die langer verzorging dan 24 uur nodig heeft dan breng ik die graag
naar mensen die er verstand van hebben .. zodat de vogel meer kans maakt
dan hier in een klein hokje bij 2 jagers die er op zsitten te wachten dat er iets gebeurt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:26

De bedoeling van het vangen en castreren van wilde katten is dat het probleem zich uiteindelijk vanzelf oplost. Omdat er geen nieuwe katten geboren worden.
Je kan een wilde zwerfkat echt niet zomaar binnen houden, en tam worden ze ook nooit meer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:55

suleilitha schreef:
[VN] Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

zegt genoeg dacht ik zo, ook hier doet de dierenbescherming niks, helemaal niks.

Ik denk dat ze zeker actie WILLEN ondernemen, maar ze MOGEN niets van de Nederlandse Wet.

Buizerds aaseters? Mijn moeder heeft vorig jaar voorjaar een buizerd zien landen in haar tuin, hij pakte een merel van de grond en nam die levend mee...
En nee het was geen hallucinatie, haar buuf was er ook getuige van (opgeschrikt van heel veel geschreeuw en gekrakeel van de vele eksters die vaak op hun daken verblijven).

Ik vind het iig heel goed dat de DB actief is in het vangen van de vele zwerfkatten in alle steden en dorpen in heel NL, ze vervolgens castreren en sterilliseren (ja en dat kost best wel wat geld! ) en vervolgens weer uitzetten.

En als wij er als mens niet waren geweest, was de huiskat er niet geweest, en waren er misschien (ik ben niet heel erg thuis in de ecologie) grote populaties wilde katten op aarde geweest die op vogels jaagden en aten.
Wellicht hadden de wilde katten dan ook weer een 'vijand', al weet ik niet of roofdieren uberhaupt ook als prooidieren kunnen dienen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:39

suleilitha schreef:
[VN] Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

zegt genoeg dacht ik zo, ook hier doet de dierenbescherming niks, helemaal niks.

Als ze het zouden kunnen, dan zouden ze het doen...
Het is echter de wet die totaal niet meewerkt.

Ik heb laatst een college gehad van mensen van de dierenbescherming. Als alles zou gaan zoals zij zouden willen, geloof me, dan zou de regelgeving misschien zelfs wel extreem doorslaan. (het kwam af en toe nogal betuttelend over). Ze willen dus echt wel, ze kunnen alleen heel weinig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:11

Sorry hoor, maar ik heb in dit geval geen goed woord over voor de AID. Binnen 24 uur hebben ze al een oordeel. Kan me niet voorstellen dat ze in die tijd een gedegen onderzoek hebben kunnen doen. Wèrkelijk hemels schrijend dit |(

Ze wèkken niet eens de indruk zorgvuldig te zijn :oo

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:20

@slimmerik: Ook ik vraag me af of ze de link in jouw onderschrift hebben gelezen, de foto's hebben bekeken en de betrokkenen hebben geïnterviewd. Als ze dat hebben gedaan en ze dán van de wet nóg niet mogen ingrijpen, ja, dan wordt het hoog tijd voor een wetswijziging. Maar ik vind dit wel heel snel besloten, op grond van één incident (uit een serie van 10, en dan alleen paarden in de sloot, over de rest zwijg ik maar...)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:51

laetitia schreef:
Wellicht hadden de wilde katten dan ook weer een 'vijand', al weet ik niet of roofdieren uberhaupt ook als prooidieren kunnen dienen?

De echte wilde kat is een bedreigde diersoort :j

http://www.wildcatsmagazine.nl/WILDEKAT.htm

Citaat:
dan zou de regelgeving misschien zelfs wel extreem doorslaan. (het kwam af en toe nogal betuttelend over)

Dat is nou eigenlijk net mijn probleem met de dierenbescherming.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 23:42

In Utrecht is de DB in 2006 een project gestart mbt ouderen en hun huisdieren. Heb gister gelezen en gehoord van de vrijwilligers wat ze doen. En ik vind het GEWELDIG! *\o/*

Hierbij een korte samenvatting van het project (RTV Utrecht site)

05 JANUARI 2007 - Voor senioren kan een huisdier erg belangrijk zijn. Ze hebben een dier om voor te zorgen en gezelschap. Het dier heeft weer een fijn tehuis en zo snijdt het mes aan twee kanten. Maar voor ouderen kan de verzorging op een gegeven moment een probleem worden. Daarom is Dierenbescherming van Utrecht en Amersfoort gestart met een nieuw project ‘Dieren Utrecht & Ouderen', afgekort ‘DUO’, om te voorkomen dat senioren hun dier weg zouden moeten doen.

Het project ondersteunt senioren die problemen hebben met de verzorging van hun huisdier. Dit kunnen zowel zelfstandig wonende ouderen als bewoners van verzorgingshuizen zijn.

De afkorting 'DUO' verwijst naar het onafscheidelijke koppel dat eigenaar en huisdier samen kunnen vormen. Voor menige oudere is de hechte band met een huisdier niet weg te denken voor de kwaliteit van zijn of haar leven. Ook uit onderzoek blijkt dat huisdieren een positief effect hebben op het geestelijk en lichamelijk welzijn van ouderen. Helaas kan ouderdom ertoe leiden dat mensen problemen krijgen bij de verzorging van een dier, en er daarom afstand van moeten doen. Anderen zouden graag een huisdier willen, maar durven dit niet aan. Ze zijn bang dat ze het dier niet de nodige zorg kunnen bieden of dat het dier hen zal overleven.

Het project DUO is bedoeld om deze mensen te ondersteunen. De oudere huisdiereigenaren die aan het project deelnemen, worden periodiek bezocht door vrijwilligers van de Dierenbescherming. Waar nodig kan hulp geboden worden bij bijvoorbeeld de kattenbak of caviakooi verschonen of met het dier naar de dierenarts gaan. Kan de eigenaar tijdelijk niet meer voor het dier zorgen, dan bemiddelt de Dierenbescherming bij het vinden van een gastgezin. Indien de bewoner de zorg voor het dier definitief niet meer kan dragen, dan wordt met hulp van de Dierenbescherming een nieuw huis gezocht. Daarnaast helpt de Dierenbescherming ouderen die daar interesse in hebben bij het adopteren van een ouder asieldier. Het is vaak moeilijk om voor deze dieren een nieuwe eigenaar te vinden, waardoor ze noodgedwongen hun oude dag in het asiel slijten.

Op dit moment nemen in Utrecht zes verzorgingshuizen en twee verpleeghuizen deel aan het project.

Ik ben gister bij een bijeenkomst van het project geweest en ik vind het echt super wat er gedaan wordt. Zowel voor de oudere mensen (die vaak toch heel erg eenzaam zijn, dit is echt heel erg schrijnend en toen ik gister verhalen hoorde brak mijn hart echt) en voor hun huisdieren.

De mensen zijn heel erg gehecht aan hun beessie, moeten ze vaak wegdoen als ze naar een verzorgingshuis gaan waar ze geen huisdieren mogen houden. Hierdoor belandt oud besje vaak in het asiel. Is dan moeiijk herplaatsbaar (ivm ouderdom). En baasje mist haar maatje, zeker bij het wennen in een verzorgingstehuis. Hierdoor kunnen oudere mensen psychische problemen krijgen. Onderzoek heeft aangetoont dat ouderen die gezelschap hebben van een huisdier minder vaak psychische problemen krijgen.
Er wordt dus binnen het project ook voorlichting gegeven aan de verzorgingstehuizen (ook met handvaten hoe een huisdier gehouden kan worden in een verzorgingstehuis ivm eventuele overlast, hygiene etc).

Daarbij zorgen de vrijwilligers ervoor dat het beessie verzorgd wordt (en niet dikwijls 'vergeten' wordt door iemand die begint te dementeren, waardoor het dier verwaarloosd wordt)

Het mes snijdt dus aan 2 kanten: er wordt voorkomen dat de dieren (onbedoeld) verwaarloosd worden of in het asiel belanden, en de oudere dame hoeft haar lieve rakkern :+: niet te missen!

Nog even een voetnoot: de selectie van deze vrijwilligers is heel erg streng. Ze moeten oa ervaring hebben in het werken met ouderen (vanuit de zorg).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:17

Ik heb hier een heel simpel antwoord waarom van mij de DB een kogel mag krijgen. Degene van wie wij ons huis huren melkt ongeveer 120 koeien. Nou had ie poosje terug 3 hele zieke koeien, het liefst liet hij ze buiten lopen omdat dat beter was maar dan wist hij dat hij de DB langs kreeg en daar heeft hij geen zin in. Als er weer een of andere imbeciel opstaat met het idee om een paard te redden van de slacht, terwijl het een afgebroken/beschadigd zenuwstelsel heeft klapt iedereen in zn handjes en heb je het paard gered, terwijl die doodt beter af was. Daar gaat t om als het op paarden aankomt ben je helemaal geweldig als je ze probeert te helpen maar als melkveehouder kun je je zieken koeien niet naar buiten gooien omdat je dan euwig en altijd gezeik krijgt. De DB mag van mij een kogel krijgen en dan de AID overhouden die verstaan tenminste hun vak, hebben er voor geleerd en bestaan niet uit van die simpele zielen die een muis nog zielig vinden en er geen verstand van hebben zoals bij de DB

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:19

Oja en de DB zijn gewoon uitbaters. In amerika worden inbeslaggenomen paarden verkocht voor 400 euro en de honden en katten zijn er ook erg goedkoop als ze dat hier ook eens zouden doen zouden er veel minder dieren in het asiel blijven zitten en dus ook onnodig een spuitje krijgen omdat er geen plek meer is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:21

@ suleilitha: Een paard gaat niet dood hoor als ie in de sloot terechtkomt. Als jij veel kroos op je sloot hebt komt het idd vaker voor dat de paarden de sloot inlopen, om dit te voorkomen moet je wel aantal keren de sloot baggeren.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:29

ik vind dat de dierenbescherming wel goed werk doet maar nu die reclame met bonfire...
ok ik snap hun actie maar pak daar anky niet voor.
de paarden van anky komen echt niet 4 uur per dag met een maatje naar buiten.
ooit salinero al buiten zien huppelen met iemand als krack?
jah aan een halstertouw 2x de oprit op en neer maar echt geen 4 uur naar buiten.
de actie is dus goed, ben het heel erg met ze eens maar breng het wat geloofwaardiger door iemand anders te pakken dan anky die wel waarmaakt waar de dierenbescherming om vraagt