Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:13

Mijn zus heeft dyslectie, in die mate dat ze haar geschreven tekst 100 x mag lezen, maar nog steeds geen fouten ziet.

Ze probeert tegenwoordig via Word haar zinnen te schrijven, maar dankzij onze oude computer blokkeert Word vaak bij het gebruik ervan...

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:06

Gleyla schreef:
Mijn zus heeft dyslectie, in die mate dat ze haar geschreven tekst 100 x mag lezen, maar nog steeds geen fouten ziet.

Bij mij is nooit dyslectie geconstateerd (wel woordbeeld problemen), maar ik ken dat probleem. Pas kreeg ik ook nog een reflectie verslag terug en daar stond ook bij dat ik moest letten op mijn spelling omdat daar nog al wat spelfouten in zaten. Maar ik zag ze gewoon niet.. Best lastig.

Tieneke

Re: Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:08

Als je van jezelf weet dat je problemen hebt met spelling, dyslexie of niet, laat dan toch gewoon je tekst door iemand nalezen die foutjes er kan uithalen?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:11

Ik erger me er vreselijk aan, maar ik ben erfelijk belast!
Mijn vader is leraar en ik kreeg slaag als ik een spelfout maakte...(dat laatste is een geintje natuurlijk :D)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:13

Ik vind MSN-taal erg vervelend om te lezen. Ik vind spelling echter heel lastig. Ik let er altijd heel goed op, maar soms sluipen er toch foutjes in. Ik erger me aan veel spel/type/stijlfouten (lees: veel fouten in één tekst), maar als er eens een d-tje of t-tje verkeerd staat, maak ik me daar echt niet druk om. Ik zou het wel aangeven aan iemand zodat diegene ervan kan leren (dat wil ik zelf graag ook), maar om er nou een big deal van te maken? Nederlands is nou eenmaal een ingewikkelde taal. En ik ga er altijd vanuit dat mensen het niet expres doen. Je kunt niet overal goed in zijn toch? MSN taal vind ik wel een heel ander verhaal, daar kan ik me heel erg aan ergeren.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:21

Tieneke schreef:
Als je van jezelf weet dat je problemen hebt met spelling, dyslexie of niet, laat dan toch gewoon je tekst door iemand nalezen die foutjes er kan uithalen?

Al die teksten die ik moet typen gaat echt niet iemand voor z'n lol allemaal door lezen ben ik bang van.. ;) Het gebeurt wel eens dat een klasgenoot of wie dan ook het even door leest en er spelfouten voor mij uit haalt maar alles zou echt te veel worden denk ik. En verder, bij mij thuis is niemand een taalwonder dus van hen hoef ik het ook niet te verwachten want zij zien de taalfouten ook lang niet allemaal.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:08

ik kan er niet tegen dat heel veel mensen 'dan' en 'als' door elkaar heen gebruiken. aaaah!!!!

net als stofgezogen. nee!!! gestofzuigd is het :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:57

Tieneke schreef:

Soms werkt dat. Maar soms ook niet. Mensen hebben ook niet altijd de tijd ervoor om het te doen. Ik heb soms de tijd niet om op iemand te wachten die het doet. Als ik vandaag iets schrijf, dat dinsdag ergens wil hebben, maar de persoon die het na zou kijken pas woensdag tijd heeft... Lastig probleem. Zo ben ik al eens over wat deadlines heen gegaan hoor.

Sommige dingen willen mensen ook niet lezen, of ze begrijpen de termen niet? Als ik aan een niet paardenmens vraag om iets te lezen en daar staan woorden als bandageren of longeren in. Hoe weet die persoon of het goed is?

Bovendien is er ook nog zo iets als eigenwaarde. Ik vind het soms vreselijk om iets te moeten laten lezen aan andere, zeker als ik weet dat er kritiek op terug komt. Let wel, het is niet zo dat er 1 foutje in staat. Er staan soms blz vol met fouten in...

Echt mensen doen soms alsof het zo simpel is. Maar dat is het niet.
Zoals ik aangaf, ik ben gestopt met mezelf 100x nalopen op fouten. 101x staat er nog een fout in. Ik bied er me excuses ook niet meer voor aan. Accepteer gewoon wie ik ben.

Een goede vriendin van mij stuurde me ooit een berichtje met daarin de volgende regels (even opgevist, foutjes er even uitgefilterd met spelcheck) stonden:

"Zulke mensen, ze geven met het gevoel alsof ik 13 ben. Zit weer in de brugklas ongelukkig te zijn. Ze lachen me weer uit. Zou dat gevoel ooit overgaan? Zijn er mensen die gewoon accepteren dat ik fouten maak? Zouden ze weten dat fouten menselijk is? Zo graag wil ik respect, het zelfde respect waarmee ik hun behandel."

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:53

Veulen, ik moet zeggen dat jouw teksten in dit topic , zeer goed leesbaar zijn.

Maar ik blijf erbij dat veel mensen er te weinig aan doen om de door hun geschreven teksten, leesbaar te maken.

Ook de mensen die punten,komma's en enters vergeten , die teksten sla ik gewoon over, is niet leesbaar.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:11

Veulen84 schreef:
Soms werkt dat. Maar soms ook niet. Mensen hebben ook niet altijd de tijd ervoor om het te doen. Ik heb soms de tijd niet om op iemand te wachten die het doet. Als ik vandaag iets schrijf, dat dinsdag ergens wil hebben, maar de persoon die het na zou kijken pas woensdag tijd heeft... Lastig probleem. Zo ben ik al eens over wat deadlines heen gegaan hoor.

Sommige dingen willen mensen ook niet lezen, of ze begrijpen de termen niet? Als ik aan een niet paardenmens vraag om iets te lezen en daar staan woorden als bandageren of longeren in. Hoe weet die persoon of het goed is?

Bovendien is er ook nog zo iets als eigenwaarde. Ik vind het soms vreselijk om iets te moeten laten lezen aan andere, zeker als ik weet dat er kritiek op terug komt. Let wel, het is niet zo dat er 1 foutje in staat. Er staan soms blz vol met fouten in...

Echt mensen doen soms alsof het zo simpel is. Maar dat is het niet.
Zoals ik aangaf, ik ben gestopt met mezelf 100x nalopen op fouten. 101x staat er nog een fout in. Ik bied er me excuses ook niet meer voor aan. Accepteer gewoon wie ik ben.

Een goede vriendin van mij stuurde me ooit een berichtje met daarin de volgende regels (even opgevist, foutjes er even uitgefilterd met spelcheck) stonden:

"Zulke mensen, ze geven met het gevoel alsof ik 13 ben. Zit weer in de brugklas ongelukkig te zijn. Ze lachen me weer uit. Zou dat gevoel ooit overgaan? Zijn er mensen die gewoon accepteren dat ik fouten maak? Zouden ze weten dat fouten menselijk is? Zo graag wil ik respect, het zelfde respect waarmee ik hun behandel."

Amen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:01

crossmonster schreef:
Veulen, ik moet zeggen dat jouw teksten in dit topic , zeer goed leesbaar zijn.

Maar ik blijf erbij dat veel mensen er te weinig aan doen om de door hun geschreven teksten, leesbaar te maken.

Ook de mensen die punten,komma's en enters vergeten , die teksten sla ik gewoon over, is niet leesbaar.

Ik neem aan dat al die extra komma's er staan om een punt te maken? ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:59

milo schreef:
ik kan er niet tegen dat heel veel mensen 'dan' en 'als' door elkaar heen gebruiken. aaaah!!!!

Tegenwoordig mag dit ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:05

ik irriteer me aan mensen die wouden of telke malen hun gebruiken

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:16

saskiakefie schreef:

ik erger me aan mensen die 'ergeren aan' en 'zich irriteren' door elkaar halen ;)

Ik vind trouwens altijd wel grappig dat zoveel mensen zelfverklaarde dyslexie hebben. En dan schrijven ze zo:
sorrie foor de typvoutjes, ik kan der niks an doen dat ut niet so goet is geschrefen want ik hep dislexie. Jaja, je hebt dyslectie, maar je bent toch hopelijk niet blind.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:35

wouden is nochtans goed Nederlands hoor! Het gebruik ervan is gewoon op bepaalde plaatsen meer "gestandaardiseerd" dan elders.

"groter als" mag, maar enkel in informeel taalgebruik!

En hier ben ik nog niet achter wat er niet goed aan zou zijn :o
Laat iemand het weten, dan kan ik dat ook eens opzoeken.

Aranel schreef:
Haha inderdaad :=
Of '' ik denk niet dat zij dat wilt'' :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:59

ayo schreef:
saskiakefie schreef:

ik erger me aan mensen die 'ergeren aan' en 'zich irriteren' door elkaar halen ;)

Ik vind trouwens altijd wel grappig dat zoveel mensen zelfverklaarde dyslexie hebben. En dan schrijven ze zo:
sorrie foor de typvoutjes, ik kan der niks an doen dat ut niet so goet is geschrefen want ik hep dislexie. Jaja, je hebt dyslectie, maar je bent toch hopelijk niet blind.

Het kan perfect dat Sasiakefie zich irriteert aan die mensen.

Dyslexie is trouwens met een x ;)

Wouden is idd gewoon Nederlands, net als 'zegden' (waar de meesten 'zeiden' zeggen).

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:21

Tieneke schreef:
ayo schreef:

Het kan perfect dat Sasiakefie zich irriteert aan die mensen.

Dyslexie is trouwens met een x ;)

Wouden is idd gewoon Nederlands, net als 'zegden' (waar de meesten 'zeiden' zeggen).

Dat kan, maar dan moet ze zeggen het 'het irriteert me' of 'ik erger me aan' en niet 'ik irriteer me aan' :)

Klopt, ik heb het daarvoor ook goed geschreven, alleen er stond eerst je bent dyslectisch en dat heb ik verkeerd veranderd :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:58

wouden is spreektaal, wilden is schrijftaal.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:08

Qimm schreef:
Ook over de verleden tijd van willen wordt vaak getwijfeld. In de spreektaal en informele tekst kan wou(den) prima gebruikt worden; in formelere teksten heeft wilde(n) de voorkeur.

Het werkwoord willen is onregelmatig. De juiste vormen van de tegenwoordige en de verleden tijd staan hieronder (de vormen met * zijn informeel).

tegenwoordige tijd verleden tijd
ik wil
jij wilt/jij wil*
u wilt/u wil*
hij wil
wij willen
jullie willen
zij willen
ik wilde/ik wou*
jij wilde/jij wou*
u wilde/u wou*
hij wilde/hij wou*
wij wilden/wij wouden*
jullie wilden/jullie wouden*
zij wilden/zij wouden*

http://www.onzetaal.nl/advies/jewilt.php

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:56

Soms vergeet ik hele woorden in een zin op te schrijven. Vooral op mijn werk als ik even snel een briefje moet maken. Sinds ik dat weet lees ik het altijd nog een keertje en verbeter zo nodig. :o
Als je echt wil is het zeker mogelijk om foutloos te spellen er staat genoeg op internet.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:16

Kyle schreef:
wouden is nochtans goed Nederlands hoor! Het gebruik ervan is gewoon op bepaalde plaatsen meer "gestandaardiseerd" dan elders.

"groter als" mag, maar enkel in informeel taalgebruik!

En hier ben ik nog niet achter wat er niet goed aan zou zijn :o
Laat iemand het weten, dan kan ik dat ook eens opzoeken.

Aranel schreef:

Ik las er in eerste instantie ook overheen. Maar het is zij wil en niet zij wilt.
Zie bericht van Qimm

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:11

Symbeami schreef:
Aranel schreef:

Ik las er in eerste instantie ook overheen. Maar het is zij wil en niet zij wilt.
Zie bericht van Qimm

Ah, nu zie ik het. Ok, dat vind ik dus echt niet ergerlijk :Y)

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:26

Ik kan me ook echt kapot ergeren aan verkeerd taalgebruik. Een spelfout vind ik dan ook niet zo erg, maar ik zag laatst in de krant staan 'ik werdt', wat ik toch wel het toppunt vond..!

Mijn vriend is ook dyslectisch, behoorlijk zelfs, en die laat zijn mailtjes en verslagen altijd even nakijken :). Als ik dan zeg wat er fout is, ziet hij het meestal ook wel, behalve werkwoordsvormen..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:46

Tieneke schreef:

Alsof je op elk moment even iemand kan roepen om het na te laten lezen. Ook heeft dat bij mij niet erg veel zin, omdat alleen mijn vader in huis niet dyslexties is.
Ikzelf probeer gewoon mijn eigen fouten eruit te halen en zo goed mogelijk op te letten of het wel klopt wat ik schrijf, maar mijn eigen fouten zien is niet zo makkelijk.

1 ding wat ik echt vervelend vind, dat veel mensen bijvoorbeeld met msn taal praten of gewoon te laks zijn om het over te lezen gelijk gaan roepen dat ze dyslecties zijn als ze worden aangesproken. Ze zouden moeten weten hoeveel moeite het kost om het goed te doen en hoe vervelend het is om elke keer door anderen op je fouten te worden gewezen en je het gewoon niet beter kan.

Edit: typo

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:58

Veulen84 schreef:

Ik zit nu gewoon te janken achter mijn computer.
Zo herkenbaar is dit voor mij. Dat altijd altijd op je fouten worden gewezen terwijl je weet dat je er niks aan kan doen.

Echt zo diep raakt dit mij.