Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gleyla schreef:Mijn zus heeft dyslectie, in die mate dat ze haar geschreven tekst 100 x mag lezen, maar nog steeds geen fouten ziet.
Tieneke schreef:Als je van jezelf weet dat je problemen hebt met spelling, dyslexie of niet, laat dan toch gewoon je tekst door iemand nalezen die foutjes er kan uithalen?
Tieneke schreef:Als je van jezelf weet dat je problemen hebt met spelling, dyslexie of niet, laat dan toch gewoon je tekst door iemand nalezen die foutjes er kan uithalen?
Veulen84 schreef:Soms werkt dat. Maar soms ook niet. Mensen hebben ook niet altijd de tijd ervoor om het te doen. Ik heb soms de tijd niet om op iemand te wachten die het doet. Als ik vandaag iets schrijf, dat dinsdag ergens wil hebben, maar de persoon die het na zou kijken pas woensdag tijd heeft... Lastig probleem. Zo ben ik al eens over wat deadlines heen gegaan hoor.
Sommige dingen willen mensen ook niet lezen, of ze begrijpen de termen niet? Als ik aan een niet paardenmens vraag om iets te lezen en daar staan woorden als bandageren of longeren in. Hoe weet die persoon of het goed is?
Bovendien is er ook nog zo iets als eigenwaarde. Ik vind het soms vreselijk om iets te moeten laten lezen aan andere, zeker als ik weet dat er kritiek op terug komt. Let wel, het is niet zo dat er 1 foutje in staat. Er staan soms blz vol met fouten in...
Echt mensen doen soms alsof het zo simpel is. Maar dat is het niet.
Zoals ik aangaf, ik ben gestopt met mezelf 100x nalopen op fouten. 101x staat er nog een fout in. Ik bied er me excuses ook niet meer voor aan. Accepteer gewoon wie ik ben.
Een goede vriendin van mij stuurde me ooit een berichtje met daarin de volgende regels (even opgevist, foutjes er even uitgefilterd met spelcheck) stonden:
"Zulke mensen, ze geven met het gevoel alsof ik 13 ben. Zit weer in de brugklas ongelukkig te zijn. Ze lachen me weer uit. Zou dat gevoel ooit overgaan? Zijn er mensen die gewoon accepteren dat ik fouten maak? Zouden ze weten dat fouten menselijk is? Zo graag wil ik respect, het zelfde respect waarmee ik hun behandel."
crossmonster schreef:Veulen, ik moet zeggen dat jouw teksten in dit topic , zeer goed leesbaar zijn.
Maar ik blijf erbij dat veel mensen er te weinig aan doen om de door hun geschreven teksten, leesbaar te maken.
Ook de mensen die punten,komma's en enters vergeten , die teksten sla ik gewoon over, is niet leesbaar.
saskiakefie schreef:ik irriteer me aan mensen die wouden of telke malen hun gebruiken
Aranel schreef:Haha inderdaad
Of '' ik denk niet dat zij dat wilt''
ayo schreef:saskiakefie schreef:ik irriteer me aan mensen die wouden of telke malen hun gebruiken
ik erger me aan mensen die 'ergeren aan' en 'zich irriteren' door elkaar halen
Ik vind trouwens altijd wel grappig dat zoveel mensen zelfverklaarde dyslexie hebben. En dan schrijven ze zo:
sorrie foor de typvoutjes, ik kan der niks an doen dat ut niet so goet is geschrefen want ik hep dislexie. Jaja, je hebt dyslectie, maar je bent toch hopelijk niet blind.
Tieneke schreef:ayo schreef:ik erger me aan mensen die 'ergeren aan' en 'zich irriteren' door elkaar halen
Ik vind trouwens altijd wel grappig dat zoveel mensen zelfverklaarde dyslexie hebben. En dan schrijven ze zo:
sorrie foor de typvoutjes, ik kan der niks an doen dat ut niet so goet is geschrefen want ik hep dislexie. Jaja, je hebt dyslectie, maar je bent toch hopelijk niet blind.
Het kan perfect dat Sasiakefie zich irriteert aan die mensen.
Dyslexie is trouwens met een x
Wouden is idd gewoon Nederlands, net als 'zegden' (waar de meesten 'zeiden' zeggen).
Qimm schreef:Ook over de verleden tijd van willen wordt vaak getwijfeld. In de spreektaal en informele tekst kan wou(den) prima gebruikt worden; in formelere teksten heeft wilde(n) de voorkeur.
Het werkwoord willen is onregelmatig. De juiste vormen van de tegenwoordige en de verleden tijd staan hieronder (de vormen met * zijn informeel).
tegenwoordige tijd verleden tijd
ik wil
jij wilt/jij wil*
u wilt/u wil*
hij wil
wij willen
jullie willen
zij willen
ik wilde/ik wou*
jij wilde/jij wou*
u wilde/u wou*
hij wilde/hij wou*
wij wilden/wij wouden*
jullie wilden/jullie wouden*
zij wilden/zij wouden*
http://www.onzetaal.nl/advies/jewilt.php
Kyle schreef:wouden is nochtans goed Nederlands hoor! Het gebruik ervan is gewoon op bepaalde plaatsen meer "gestandaardiseerd" dan elders.
"groter als" mag, maar enkel in informeel taalgebruik!
En hier ben ik nog niet achter wat er niet goed aan zou zijn![]()
Laat iemand het weten, dan kan ik dat ook eens opzoeken.Aranel schreef:Haha inderdaad
Of '' ik denk niet dat zij dat wilt''
Veulen84 schreef:Een goede vriendin van mij stuurde me ooit een berichtje met daarin de volgende regels (even opgevist, foutjes er even uitgefilterd met spelcheck) stonden:
"Zulke mensen, ze geven met het gevoel alsof ik 13 ben. Zit weer in de brugklas ongelukkig te zijn. Ze lachen me weer uit. Zou dat gevoel ooit overgaan? Zijn er mensen die gewoon accepteren dat ik fouten maak? Zouden ze weten dat fouten menselijk is? Zo graag wil ik respect, het zelfde respect waarmee ik hun behandel."