Abortus - voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:18

C_arola schreef:
Mitxa schreef:
Ik ben ook voor abortus, zolang het "kindje" idd niet levensvatbaar is.
Ik denk allereerst dat het zowiezo niet goed voor het kindje is wanneer hij/zij bij ouders groot gebracht wordt die er eigenlijk niet 100% achter staan.....
Zelf zou ik ook waarschijnlijk een abortus plegen wanneer hij/zij een handicap heeft.
& natuurlijk verkrachting etc en wat er verder genoemd wordt.

Ik heb trouwens ook een spiraaltje (koper) en het klopt dat het eitje wel wordt bevrucht maar zich niet kan innestelen doordat het spiraaltje baarmoederslijmvlies ongeschikt maakt.

Ik heb gelukkig nog geen abortus hoeven mee te maken en dat wil ik graag zo houden. Maar ik vind het wel fijn dat mogelijkheden als deze bestaan en dat iedereen voor zich een beslissing mag maken.

Misschien ga ik teveel offtopic; maar wat zien mensen precies als gehandicapt? En wanneer zou je dan besluiten abortus te plegen.
Mijn broer was licht gehandicapt en had epilepsie. Toch genoot hij meer van het leven dan ik deed. Ik zou daardoor niet zomaar abortus plegen. Als het erg gehandicapt is waardoor het niks mee krijgt van het leven dan zou ik denk ik wel overwegen om abortus te plegen. Hoe en wat kun je denk ik op het moment zelf pas bepalen.

Het ligt idd aan de ernst van een handicap, maar hoe ik er nu over denk is: Dat ik al abortus laat plegen wanneer het syndroom van down een rol speelt of andere symdromen met lichamelijke en geestelijke beperkingen. Wat je kunt zien natuurlijk. En er kan ook altijd met de geboorte wat mis gaan waar kinderen een handicap aan over houden. Daar ben ik me ook zeker van bewust.
Waarom ik er nu zo over denk:
Ik weet dat ik niet heel mijn leven een kind met een handicap in huis kan hebben en hem/haar op een gegeven moment toch naar een instelling zou moeten sturen waar ik totaal geen vertrouwen in heb (ik heb er zelf gewerkt en heel wat nare dinen meegemaakt helaas). Het kindje zal ook altijd nagekeken worden op straat, zelf zijn ze er misschien niet altijd even van bewust maar mijn gevoel is daar gewoon niet lekker bij. Emotioneel voor mezelf zou ik het ook niet aankunnen denk ik. Uiteraard spelen de sutuatie waarin je verkeerd zoals financien etc ook een rol.

Hier liep ooit al eens een apart topic over geloof ik :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:01

Klopt. op die topic heb ik toen ook gereageerd ;)
Ik was alleen benieuwd in hoeverre handicap hierin meeteld met de keuze of je abortus laat plegen of niet.
Bij gehandicapteninstellingen heb ik ook behoorlijk wat meegemaakt (mijn broer is in een instelling overleden) en ik zou ook niet snel de keuze willen maken om mijn kind naar een instelling te brengen omdat ik de zorg thuis niet meer aankan of in het geval van mijn broer dat hij op zichzelf wou gaan wonen, eerst in instelling en dan begeleid wonen.
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om de zorg van een gehandicapt kind op me te nemen en voor mij maakt het uit wat voor soort handicap mijn kind dan zou hebben en in welke mate.
Ik zou niet meteen abortus plegen omdat mijn kind gehandicapt zou kunnen zijn bv.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:22

chipieke schreef:
Ik ben

voor abortus: als het een kindje is ten gevolge van verkrachting, aanranding, kindje waaraan ze zien dat het een handicap heeft en je zelf weet dat je er niet voor kunt zorgen etc.
tegen abortus: als je het gewoon vertikt om voorbehoedsmiddelen te gebruiken

Dan moeten de voorbehoedsmiddelen wel bereikbaar zijn en de voorlichting moet goed zijn. Ik weet niet of het nog zo erg is, maar 15 jaar geleden stonden er flink wat ingezonden brieven in de hitkrant en aanverwante over waarvan je nu wel en niet zwanger kon raken. Dingen zoals : van de eerste keer raak je niet zwanger, vriendje heeft me gezoend ben ik nu zwanger, etc.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:27

Ik ben voor abortus als het om mishandeling/verkrachting is en als het kind niet onder normale omstandigheden kan opgroeien (moeder is 14 jaar bijv.)
Verder als het kind wel gewoon normaal kan opgroeien ben ik tegen. Vind het toch een soort ''moord op eigen kind''.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:57

tamary schreef:
chipieke schreef:
Ik ben

voor abortus: als het een kindje is ten gevolge van verkrachting, aanranding, kindje waaraan ze zien dat het een handicap heeft en je zelf weet dat je er niet voor kunt zorgen etc.
tegen abortus: als je het gewoon vertikt om voorbehoedsmiddelen te gebruiken

Dan moeten de voorbehoedsmiddelen wel bereikbaar zijn en de voorlichting moet goed zijn. Ik weet niet of het nog zo erg is, maar 15 jaar geleden stonden er flink wat ingezonden brieven in de hitkrant en aanverwante over waarvan je nu wel en niet zwanger kon raken. Dingen zoals : van de eerste keer raak je niet zwanger, vriendje heeft me gezoend ben ik nu zwanger, etc.

Dat had ik zo'n 12 jaar geleden ook gelezen en dat verbaasde me enorm (was toen 12) want ik had alle voorlichting al gekregen van mijn moeder, ze was daarin open, ook in vragen beantwoorden ed en ik dacht dat iedereen wel wist hoe het zat.
Nu weet nog niet alle kinderen vanaf 12 jaar hoe het gaat tussen de bloempjes en de bijtjes.
Sommigen denken nog steeds dat je van de eerste keer niet zwanger kan worden enz en waardoor je wel of niet zwanger kan worden enz. Wat dat betreft is voorlichting heel belangrijk vind ik om dingen te voorkomen maar ook om meer duidelijkheid te hebben als puberzijnde.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:20

Tja, in het topic wat de aanleiding voor dit topic is was zowel de jongedame van 18 als de man van 34 nog in de veronderstelling dat je "van 1 keer onveilig seks" niet zwanger kon raken....

Eerlijk gezegd denk ik dat de stelling wat anders had moeten zijn: niet zozeer of je voor of tegen abortus bent, maar of je er voor of tegen bent dat mensen er zelf over kunnen beslissen!

Edit: Ik ben dus uiteraard voor dat mensen zelf kunnen beslissen of ze het kind laten komen of dat er een abortus uitgevoerd word.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:34

Lalidan schreef:
Tja, in het topic wat de aanleiding voor dit topic is was zowel de jongedame van 18 als de man van 34 nog in de veronderstelling dat je "van 1 keer onveilig seks" niet zwanger kon raken....

Eerlijk gezegd denk ik dat de stelling wat anders had moeten zijn: niet zozeer of je voor of tegen abortus bent, maar of je er voor of tegen bent dat mensen er zelf over kunnen beslissen!

Edit: Ik ben dus uiteraard voor dat mensen zelf kunnen beslissen of ze het kind laten komen of dat er een abortus uitgevoerd word.

Vind je dat ook als beide ouders zwaar gehandicapt zijn en geen begeleiding in de verzorging willen hebben?
Neutrale vraag hoor.
Er was een tijd geleden namelijk een progamma op tv over 2 gehandicapte ouders die zo'n 4 kinderen hadden.
Ouders waren blind en hadden een grote achterstand (leeftijd ongveer 7 jaar dacht ik).
De kinderen moesten zichzelf en elkaar verzorgen en opvoeden.
Deze kinderen kwamen in aanmerking voor een prijs als oudervervangende kind oid en dat is in Engeland kennelijk normaal.
Deze ouders wouden weer nog een kind hebben omdat de moeder het eerste gehuil van de baby mooi vond en ze het geen probleem vond dat haar 11 jaar oude dochter als moeder moest functioneren sinds de dochter 8 was.
Hierbij heb ik mijn twijfels of deze mensen nog kinderen mogen krijgen door hoe zij de kinderen behandelen.
Met begeleiding kun je heel ver komen maar als de begeleiding zoals in deze situatie inhoud dat zij vinden dat de kinderen de taak van de ouders op zich moeten nemen dan is dat imo geen begeleiding.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:38

Ik vind dat het totaal aan de situatie ligt.
Kan je goed voor het kindje zorgen? Stabiele omgeving? Als je verkracht bent dan ben ik zelf voor.
Ben je te jong, dan ook.

Alsnog iedereen moet het zelf weten. Gelukkig heb ik nog nooit de beslissing hoeven te maken dus vind het ook moeilijk om erover te oordelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:52

C_arola schreef:
Er was een tijd geleden namelijk een progamma op tv over 2 gehandicapte ouders die zo'n 4 kinderen hadden.
Ouders waren blind en hadden een grote achterstand (leeftijd ongveer 7 jaar dacht ik).
De kinderen moesten zichzelf en elkaar verzorgen en opvoeden.
Deze kinderen kwamen in aanmerking voor een prijs als oudervervangende kind oid en dat is in Engeland kennelijk normaal.
Deze ouders wouden weer nog een kind hebben omdat de moeder het eerste gehuil van de baby mooi vond en ze het geen probleem vond dat haar 11 jaar oude dochter als moeder moest functioneren sinds de dochter 8 was.
Hierbij heb ik mijn twijfels of deze mensen nog kinderen mogen krijgen door hoe zij de kinderen behandelen.
Met begeleiding kun je heel ver komen maar als de begeleiding zoals in deze situatie inhoud dat zij vinden dat de kinderen de taak van de ouders op zich moeten nemen dan is dat imo geen begeleiding.

Mooi voorbeeld. Ik denk alleen, dat als deze mensen in nederland zouden wonen, ze een voogd gehad zouden hebben. Dat betekend dat een voogd dit soort beslissingen voor ze maakt, en dus ook een voogd de beslissing voor wel of geen abortus had moeten maken. En ik vermoed dat ik wel weet wat de uitslag van die beslissing geweest was. Ik weet in elk geval wel wat míjn beslissing geweest was.

Dit is weer zo'n voorval van 'egoïstische keuze", net als dat ervoor kiezen om het kind maar geboren laten worden omdat je anders een moord pleegt in mijn ogen een egoïstische keuze is. Het gaat niet om het welzijn van het (ongeboren) kind, maar om wat jijzelf als (toekomstige) moeder wilt/voelt. Terwijl het daar in mijn ogen niet om zou moeten gaan. In mijn ogen moet het gaan om het welzijn van het ongeboren kind. Nogmaals, dat heeft nog geen hersenen, en dus nog geen emoties en herinneringen. En dus ook nog geen besef van leven!! Dan is het lijkt mij veel beter om te voorkomen dat het kind dat besef gaat krijgen, dan dat het op zo'n manier moet gaan leven. En dus had ik in dit geval het belang van het kind voor het belang van de moeder gesteld, en dus een abortus laten doen.
Want in mijn ogen is voorkomen dat het kind besef van het leven gaat krijgen juist in het belang van het kind. Dat het dan voor de moeder niet goed voelt of als moord voelt, dat is dan niet anders.... maar als je echt liefde voor je kind voelt, dan bespaar je hem toch dit soort leven? In het geval wat jij noemt is dat trouwens niet aan de orde denk ik, want ik denk dat de moeder dat besef helemaal niet heeft, daarom zou er ook een voogd aangesteld zijn die als het goed is wél dat besef heeft, en dus het belang van het kind voor het belang van de moeder stelt.
Maar je kan toch geen kind op de wereld gaan zetten enkel omdat de moeder dat eerste gehuil zo mooi vind????? %) _-:( Het is geen pop!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:57

Ik ben in uitzonderlijke gevallen voor abortus. Maar dan moet het gaan over extreem jonge leeftijd of een verkrachting. Verder vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor anticonceptie en evt. gevolgen.
Dus niet uit gemakzucht maar 3 abortussen laten plegen omdat je weer eens zwanger geworden bent. (en echt deze persoon bestaat...)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:59

Zonder de verdere posten te lezen zet ik hier mijn reactie neer.

Ik ben zelf absoluut tegen abortus. Voor mij is het vanaf de bevruchting een leven. Ook ben ik van mening dat als je volwassen genoeg bent om sex te hebben, je ook weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Het is een keuze die je zelf maakt.

Maar, ja de bekende maar, er is altijd een uitzondering op de regel. Als jij zwanger wordt als gevolg van een verkrachting kan ik me heel goed voorstellen dat je het niet wilt/kan houden. Dat is gewoon te moeilijk. En ik denk dat je het kind, onbewust of bewust, het miss toch kwalijk gaat nemen voor de situatie waaruit het ontstaan is. En ik zou het het kind niet aan willen doen om het kind van een verkrachter te zijn.

Ook vind ik dat abortus kan als het kind geen kans heeft op een waardig leven. Het is ieder voor zich om in te vullen wat voor jou een waardig leven is of niet.

En zwanger raken door de pil heen kan altijd, dat weet iedereen. Het is tegenwoordig zo makkelijk om ongewenste zwangerschappen tegen te gaan. Je hebt zoveel anti conceptiemiddelen. En als je er dan toch voor kiest om bijv maar 1 te gebruiken, bijv de pil, en het condoom te laten voor wat het is, is dat je eigen verantwoordelijkheid en dan weet je dat je evt zwanger kan worden.

Maar dit blijft gewoon een moeilijk en lastig onderwerp aangezien ieder een eigen mening heeft.

Wat voor mij iig geen reden tot abortus zou zijn, is als de vader in kwestie het niet zit zitten. Daar had ie maar aan moeten denken voor dat hij zn banketstaaf uit zn broek haalde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:06

@ Nanne ...... wat vind je van mijn geval dan?

en ik ben echt volwassen genoeg om sex te hebben :D :D :D

40, geen vaste relatie, een heel stressvol druk leven ivm met werk en het daarnaast een kind opvoeden in mijn eentje......

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:14

Tja Kiwiko,

Ieder situatie is anders. En wat ik heb gepost is enkel mijn mening. Hoe ik er tegen aan kijk.

Ik zal iemand er ook nooit op beoordelen. Dat is niet mijn plaats.

Op het eind moet degene die bijv de abortus laat plegen, deze beslissing zelf nemen en er zelf voor de volle 100% achter staan.
Dat is het belangrijkste. Dat je nooit spijt zal krijgen van welke beslissing je ook neemt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:18

snappum :)

Ik heb de keuze heel weloverwogen gemaakt............ ik zou een nieuw kind niet kunnen geven wat het nodig heeft om op te groeien in een stabiele situatie...... daarnaast ben ik vind ik te oud :D :D :D

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:22

Te oud?

Ach tegenwoordig is 40 toch jong om met kinderen te beginnen? Mijn ouders waren 22 toen ik mezelf meldde op deze aardkloot.

Maar het is gewoon het belangrijkste dat je deze keuze voor jezelf hebt gemaakt en er 100% achter heb gestaan. :j

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:23

Nanne schreef:

Ik ben zelf absoluut tegen abortus. Voor mij is het vanaf de bevruchting een leven. Ook ben ik van mening dat als je volwassen genoeg bent om sex te hebben, je ook weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Maar, ja de bekende maar, er is altijd een uitzondering op de regel. Als jij zwanger wordt als gevolg van een verkrachting kan ik me heel goed voorstellen dat je het niet wilt/kan houden. Dat is gewoon te moeilijk. En ik denk dat je het kind, onbewust of bewust, het miss toch kwalijk gaat nemen voor de situatie waaruit het ontstaan is. En ik zou het het kind niet aan willen doen om het kind van een verkrachter te zijn.

Ook vind ik dat abortus kan als het kind geen kans heeft op een waardig leven. Het is ieder voor zich om in te vullen wat voor jou een waardig leven is of niet.

En zwanger raken door de pil heen kan altijd, dat weet iedereen. Het is tegenwoordig zo makkelijk om ongewenste zwangerschappen tegen te gaan. Je hebt zoveel anti conceptiemiddelen. En als je er dan toch voor kiest om bijv maar 1 te gebruiken, bijv de pil, en het condoom te laten voor wat het is, is dat je eigen verantwoordelijkheid en dan weet je dat je evt zwanger kan worden.

Maar dit blijft gewoon een moeilijk en lastig onderwerp aangezien ieder een eigen mening heeft.

Wat voor mij iig geen reden tot abortus zou zijn, is als de vader in kwestie het niet zit zitten. Daar had ie maar aan moeten denken voor dat hij zn banketstaaf uit zn broek haalde.

Hier ben ik het mee eens, behalve het stukje van een 'waardig leven'. Als je daarmee bedoelt dat de moeder niet voor het kind kan zorgen en de vader er vandoor is, ben ik alsnog tegen abortus. Je zou dan adoptie kunnen overwegen. :)
Gelukkig kan iedereen voor zichzelf kiezen of hij/zij voor of tegen is, anders zouden er flinke ruzie's over ontstaan als een ander dat moest bepalen (ik las ergens een vraag of mensen het zelf moesten kunnen beslissen, vandaar).

Vraag: vinden jullie de morning after pil en/of een spiraaltje ook abortus?
Deze middelen hebben wel een aborterende werking..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:26

LF_xx_D schreef:
Nanne schreef:

Hier ben ik het mee eens, behalve het stukje van een 'waardig leven'. Als je daarmee bedoelt dat de moeder niet voor het kind kan zorgen en de vader er vandoor is, ben ik alsnog tegen abortus. Je zou dan adoptie kunnen overwegen. :)
Gelukkig kan iedereen voor zichzelf kiezen of hij/zij voor of tegen is, anders zouden er flinke ruzie's over ontstaan als een ander dat moest bepalen (ik las ergens een vraag of mensen het zelf moesten kunnen beslissen, vandaar).

Vraag: vinden jullie de morning after pil en/of een spiraaltje ook abortus?
Deze middelen hebben wel een aborterende werking..

Met een waardig leven bedoel ik dat het kindje niet te gehandicapt is. Dat klinkt een beetje raar, maar daar bedoel ik mee dat het kind geen kasplantje word dat nooit zal lopen, praten oid. Wat eigenlijk gewoon geen kans heeft.

Een spiraal zie ik als een vorm van anti conceptie en een morning after pil zie als zekerheid. Als je een morning after pil neemt vind ik dat alleen maar slim. Ipv er na 3 maanden achter te komen dat je wel zwanger bent.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:27

BraveSpots schreef:
tamary schreef:
De VBOK preekt zijn eigen standpunt en zal dus de zaken zo brengen (cq verdraaien) dat die dat standpunt ondersteunen. Dat zo'n organisatie toegang krijgt tot een groep minderjarige en nog sterk beïnvloedbare kinderen met medewerking van de school is voor mij onacceptabel. Als je als school voorlichting wil geven over s*x en de gevolgen zijn daar de leraren biologie voor en bv de rutgers-nisso groep.

Dat dacht ik dus ook. Vind ik een hele grote en groffe fout van de school uit! Al zeggen ze het niet letterlijk, het is toch duidelijk wat hun standpunt is. Anders zeg je bevoorbeeld niet dat het hartje al met 6 weken slaat...

En wat is er mis met er even aan herinneren dat het een kindje is, een mensje dat al leeft, wat er sterft als jij abortus pleegt? Ik heb bij mijn tweede zwangerschap met 5,5 week een echo gehad en zag een kloppend hartje. Het was echt een kindje! Toen dat kindje 13 weken later (dus met 18 weken) stierf, was het verdriet niet kleiner dan het geweest zou zijn bij een kindje dat zogezegd levensvatbaar was.

Op deze link kun je een filmpje vinden van een abortus in de 11e week. Let wel - niet kijken als je een zwakke maag hebt!

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:39

Ik ben voor abortus.
Vind dat iedereen zelf moet kunnen bepalen of ie het kind wil houden of niet.
Maar weet eerlijk gezegd niet wat ik zelf zou doen als ik hoorde dat ik nu zwanger zou zijn..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:41

norski schreef:
Ik ben voor, wanneer je ongewenst zwanger word en je ziet het echt niet zitten vind ik dat je daarmee ook een deel van je eigen leven beroofd wordt.

Mee eens.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:52

Ik ben ook voor, en dan mag iedereen zelf bepalen of je er gebruik van maakt of niet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:04

Voor. Zolang het nog niet levensvatbaar is in elk geval.

Als mijn vriend en ik nu een kind zouden krijgen, zit er voor het kind zoiezo geen fijne toekomst in, en ook geen stabiele thuissituatie. We zijn allebei jong, gaan uit, en nog lang niet klaar met studeren.
Daarbij is ook onze eigen toekomst 'verpest', omdat 1 van ons zoiezo de hele opleiding niet af zou kunnen maken omdat er iemand moet gaan werken.
Dus in dat geval zou ik toch zeker voor een abortus kiezen.
En wat als je als vrouw zijnde een keer verkracht wordt? :x Dan zou ik toch maar wat blij zijn dat er een abortus mogelijk is!

Misschien een beetje kort door de bocht, maar ik heb er in elk geval niets op tegen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:08

Ik vind zelf een spiraaltje een abortus en een map een mogelijke abortus omdat je dan niet zeker weet of je eicel bevrucht is.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:13

Nanne schreef:
Met een waardig leven bedoel ik dat het kindje niet te gehandicapt is. Dat klinkt een beetje raar, maar daar bedoel ik mee dat het kind geen kasplantje word dat nooit zal lopen, praten oid. Wat eigenlijk gewoon geen kans heeft.

Een spiraal zie ik als een vorm van anti conceptie en een morning after pil zie als zekerheid. Als je een morning after pil neemt vind ik dat alleen maar slim. Ipv er na 3 maanden achter te komen dat je wel zwanger bent.

Oke, gehandicapt kind en verkrachting vind ik altijd nog een moeilijk punt, het is goed om abortus dan te overwegen maar alsnog gooi je een leven weg.

Een spiraaltje en de MAP doen dat eigenlijk ook, want bijv. een spiraaltje zorgt er voor dat een bevruchte eicel zich niet innestelt.. (verbeter me als ik het fout heb).
Maar toch denk ik dat ik misschien wel een morning afterpil zou gebruiken, terwijl ik tegen abortus ben..

daNiielle_ schreef:

Vanaf waneer vind jij het levensvatbaar, wanneer het hart begint te kloppen? :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:18

LF_xx_D schreef:
daNiielle_ schreef:

Vanaf waneer vind jij het levensvatbaar, wanneer het hart begint te kloppen? :)

Dat vroeg ik me ook af. Ik zie het als levensvatbaar als het hartje begint te kloppen en dat is al heel vroeg in de zwangerschap.
Een ander vind het pas levensvatbaar als het buiten de baarmoeder kan overleven zonder ernstige ingrijpen van medici.