Vuurwerk...afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk afschaffen of niet?

Poll eindigt op

afschaffen
54 (24%)
alleen op vaste plaatsen met oud en nieuw
73 (33%)
gewoon toelaten
93 (42%)

Totaal aantal stemmen: 220

BraveSpots

Re: Vuurwerk...afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:18

Mystica schreef:
Heeft nauwlijks iets te maken met het wel of niet vuurwerk afsteken tijdens oud en nieuw. Eerder een geval van controle door politie, en gebrek aan opvoeding van ouders.

Ik neem aan dat als er geen vuurwerk mag worden gebruikt, dit paard nog geleefd had...Ik ben niet voor een (volledig) verbod op vuurwerk, maar zulke dingen vind ik zeer triestig.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:20

Als je geen auto mocht rijden hadden al die paarden die de afgelopen tijd zijn doodgereden ook nog geleefd Nagelbijten / Gniffelen
Beetje flauw altijd om zulke dingen als argument te gebruiken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:23

Mystica schreef:
Als je geen auto mocht rijden hadden al die paarden die de afgelopen tijd zijn doodgereden ook nog geleefd Nagelbijten / Gniffelen
Beetje flauw altijd om zulke dingen als argument te gebruiken.

Je hebt wel gelijk. En toch vind ik het erg zuur, het zal je paard maar zijn...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:31

Is ook zo hoor Ja Ik zou ook door het lint gegaan zijn als het mijn paard was geweest Nagelbijten / Gniffelen

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:37

Afgezien dat vuurwerk voor veel mensen en dieren angstig is (om van gevaarlijk nog maar niet te spreken) is een ander nadeel van vuurwerk dat het extreem milieuvervuilend is. En aangezien we al genoeg vervuilen lijkt mij dat vuurwerk als een toch behoorlijk nutteloos gebruik (of er moeten nog heel veel mensen zijn die geloven in het verjagen van boze geesten door harde knallen) wel afgeschaft kan worden.

Van de andere kant kan ik mij wel voorstellen dat mensen het leuk vinden om vuurwerk af te steken of naar siervuurwerk te kijken, de vraag is alleen of dat wel opweegt tegen de nadelen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:40

Ik vind niet dat je milieuvervuilend als argument kan geven. We vervuilen het milieu elke dag, of je nou met de bus gaat of met de auto, of je nou je kachel aan zet of niet, je vervuild. Dus die 1e avond (want dan is er het meest) per jaar, is echt geen ramp!
Sinterklaas is dan ook nutteloos. Een oude man die cadeautjes geeft. Kerst dan ook maar afschaffen, of alleen voor de mensen die geloven?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:52

Als de auto al milieuvervuilend is moeten we daarom ook maar met de rest aan milieuvervuiling doorgaan, want het is toch al verpest? Dat is natuurlijk een drogreden.

En heb je al eens uitgezocht hoe milieuvervuilend het is? Zeker, als je het in droge cijfers bekijkt lijkt het mee te vallen, maar het telt weer op bij wat we al hebben aan CO2 uitstoot.

Ik moet toegeven dat ik het zelf ooit ook best leuk en spannend vond, maar toen dacht ik ook nog niet echt na over de gevolgen voor mens, dier en milieu.
Het gaat mij ook niet om roomser dan de paus te willen zijn. Ik zou het al mooi vinden als er meer bewustwording komt. Knipoog

(en inderdaad vind ik veel tradities, ook Sinterklaas en Kerst de moeite waard om eens kritisch onder de loep te nemen Haha!

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:56

Van mij mag het afgeschoten worden. Alleen ze zijn hier al weken bezig. En dat kan ik echt aan de paarden merken. Die zijn helemaal nerveus etc. Wat doen jullie op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag, gewoon binnen laten of toch gewoon buiten?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:40

Binnen hier Ja

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:10

Overdag wel naar buiten, maar dan eerder naar binnen halen. Rond 12 uur is de eigenaar bij stal voor het geval dat er een vuurpijl verkeerd gaat. De paarden zijn er verder niet echt van onder de indruk, die staan rustig, pluk hooi in de snufferd, naar het vuurwerk te kijken, hooguit verbaast over de ietwat ongewone voertijd...

Enfin, was gisteren op het nieuws dat elk jaar er iets van 25 (of 250, dat was ik even kwijt, daarom maar de minst erge) scholen in de fik vliegen met O&N, naast allerlei andere al dan niet vuurwerk gerelateerde rellen en opstootjes. Kerst en Sinterklaas zijn toch iets vriendelijker, wat dat betreft, op misschien enkele lichte schermutselingen in de plaatselijke supermarkt over een laatste varkenslapje of duur kado na. Tradities zijn leuk en moet je, vind ik, het liefst gewoon in ere houden. Maar als dat gaat ten koste van mens, dier (okay - Kerst, tja...al die kalkoenen), leefbaarheid en omgeving denk ik dat het geen kwaad kan het een en ander nog eens goed te bekijken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:31

jottum schreef:
Als de auto al milieuvervuilend is moeten we daarom ook maar met de rest aan milieuvervuiling doorgaan, want het is toch al verpest? Dat is natuurlijk een drogreden.

Vind ik wel. Elke dag staan er honderden kilometers files. Staan er miljoenen koeien in de wei co2 te produceren, stookt iedereen voor de hele wereld. Dan kan dat ene dagje vuurwerk, omdat het een traditie is en het erbij hoort er echt wel bij hoor Scheve mond

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:46

Verootje: de argumentatie vind ik niet kloppend. Omdat iets al niet goed is kun je het net zo goed erger maken?

Zoals ik al zei, het gaat mij vooral om de bewustwording, in naam van traditie is al erg veel stuk gemaakt in het verleden.
De verantwoordelijkheid van de global warming ligt ook in die kleine dingen, toch. Dus 'offers' brengen om weer wat minder aan CO2 uitstoot te hebben.

Vaak zijn we geneigd (ik ook hoor) om ons dan te verschuilen achter foute redenen om toch te kunnen doen waar we zin in hebben en de gevolgen die we wel weten (of ze nu groot of klein zijn) dringen we weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:50

Jottum: Ik ben helemaal voor de global warming Nagelbijten / Gniffelen
Imo is het hele ´global warming´ een natuurlijk effect waardoor de aarde door glacialen en interglacialen gaat.
Maar dat is natuurlijk een andere discussie.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:09

Haha, NielsD, op dit moment mag het van mij ook warmer Haha! 't is ernstig koud.

Je mening over glacialen en interglacialen deel ik echter niet, maar het is ook idd een andere discussie

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:15

Ik heb zelf gestemt op gewoon toestaan. Omdat ik het altijd super gezellig vind met oud en nieuw.
We hebben zelf ook wel vuurwerk gekocht, maar echt niet voor 100'en euro's, wij hadden voor iets van 70 euro aan vuurwerk.
Ik vind het altijd zonde dat zulke leuke dingen weer moeten worden verknald door sommige mensen.
Die het weer leuk vinden om weken van te voren te beginnen , op andere mensen of zelf op/naar dieren te gooien. Onze hond is doodsbang en wil er niet eens meer uit. Gisteravond gelukkig wel.
Op oudjaarsdag , morgen dus Clown ,, gaan we altijd naar de kale duinen, redelijk ver van de bewoonde wereld af dus hij kan lekker even een middagje nergens om steuren. Je hoort in de verte de knallen , maar hij heeft er dan hellemaal geen last.
Waar ik nu ben bij een stal hebben de paarden hellemaal geen last van vuurwerk als zijn ze wel wat alerter op alles en natuurlijk super fris door het weer Clown warmer wordt Tong uitsteken . Maar ik wacht echt met smart op morgen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:18

jottum schreef:
Verootje: de argumentatie vind ik niet kloppend. Omdat iets al niet goed is kun je het net zo goed erger maken?

nee dat bedoel ik niet. Maar de aarde wordt idd elke dag al vervuild, waarom dan niet 1 dagje even een traditie Scheve mond We kunnen zo onderhand al onze tradities inleveren zeg... Daar wordt ik zo moe van. En trouwens ook over dat gemiep van global warming en broeikaseffect enzo. Ik geloof er gewoon niet in, het is een natuurlijk proces, en wij gaan daar echt niks aan redden. En het valt nog wel mee ook, want de ijskappen zijn de afgelopen jaren weer sterk gegroeid, maar daar hoor je niemand over.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:20

Mij mogen ze het afschaffen en alleen de grote vuurwerken door de gemeente houden. Ik vind het gevaarlijk elk jaar gebeuren er ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden. Verder vind ik het geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 30-12-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:22

Ik vind het toch wel een beetje bij oud en nieuw horen. Lachen Zover ik weet is het altijd zo gegaan, er zijn altijd mensen die hun vuurwerk vroeger afsteken. Die knallen vind ik minder, maar vuurwerk afschaffen betekend ook het siervuurwerk wat veel mensen wél mooi vinden.
Zonder vuurwerk vind ik nieuwjaar eigenlijk maar saai.
Veel mensen beleven er plezier aan, ik misschien niet, maar het plezier van een ander afnemen lijkt mij ook niet de bedoeling.
Je hebt er ongeveer 2 weken last van, wat maken die 2 weken van het jaar uit? Ik kan het echt niet begrijpen dat mensen zich al irriteren aan een paar knallende dingen...
Voor de dieren is het wel minder, bij ons zijn alleen de veulens iets nerveuzer dan normaal.
Zelf durf ik het niet eens af te steken, dus van mij hebben jullie geen last. Huilen van het lachen

Vind niet dat ze het af moeten schaffen, maar echt pas een paar dagen voor nieuwjaar moeten verkopen, en strenger controleren. Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:26

Ik vind het vuurwerk op zich geen probleem. Wat ik wel een probleem vind, is het roekeloos gedrag van mensen als het gaat om het afschieten van vuurwerk.

Als je vuurwerk afschaft, komt er wel iets anders gevaarlijk in de plaats. Daar los je het probleem niet mee op. Mensen zouden gewoon helder moeten nadenken en gezond verstand gebruiken, zelfs mèt een paar glazen op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:27

Je mag het pas vanaf 29 dec kopen hoor Knipoog En eerder is het niet te koop, ja, illegaal Haha!

@katiavl: elke dag gebeuren er op de weg ook ongelukken die voorkomen kunnen worden. Kun je net zo goed helemaal niks meer doen. Als je gewoon verantwoord met vuurwerk omgaat is er niks aan de hand. En het zal me echt worst wezen dat mensen zichzelf verwonden doordat ze zonodig illegaal vuurwerk moeten hebben, of vuurwerk gebruiken waar het niet voor bedoeld is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:41

verootjoo schreef:
Je mag het pas vanaf 29 dec kopen hoor Knipoog En eerder is het niet te koop, ja, illegaal Haha!

@katiavl: elke dag gebeuren er op de weg ook ongelukken die voorkomen kunnen worden. Kun je net zo goed helemaal niks meer doen. Als je gewoon verantwoord met vuurwerk omgaat is er niks aan de hand. En het zal me echt worst wezen dat mensen zichzelf verwonden doordat ze zonodig illegaal vuurwerk moeten hebben, of vuurwerk gebruiken waar het niet voor bedoeld is.

Omdat elke dag erge dingen gebeuren moeten we dingen die we kunnen voorkomen maar niet voorkomen. Lijkt me niet logisch elk lichaamsdeel dat gespaard kan worden is voor mij al een groot iets.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:46

als je vuurwerk normaal gebruikt gebeurt er niks hoor Verward De ongelukken gebeuren juist als je het gebruikt waar het niet voor bedoeld is. Vuurwerkbommen, illegaal vuurwerk e.d.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:28

Ik vraag me serieus af hoeveel gevaarlijker "illegaal" vuurwerk is, als in vuurwerk uit belgie, wat er vaak mee bedoeld wordt. In Belgie is het legaal, en daar vallen ze toch ook niet met bosjes? Jammer dat belgie die statistieken niet bij houdt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:31

daNiielle_ schreef:
Ik vind het toch wel een beetje bij oud en nieuw horen. Lachen Zover ik weet is het altijd zo gegaan, er zijn altijd mensen die hun vuurwerk vroeger afsteken. Die knallen vind ik minder, maar vuurwerk afschaffen betekend ook het siervuurwerk wat veel mensen wél mooi vinden.
Zonder vuurwerk vind ik nieuwjaar eigenlijk maar saai.
Veel mensen beleven er plezier aan, ik misschien niet, maar het plezier van een ander afnemen lijkt mij ook niet de bedoeling.
Je hebt er ongeveer 2 weken last van, wat maken die 2 weken van het jaar uit? Ik kan het echt niet begrijpen dat mensen zich al irriteren aan een paar knallende dingen...
Voor de dieren is het wel minder, bij ons zijn alleen de veulens iets nerveuzer dan normaal.
Zelf durf ik het niet eens af te steken, dus van mij hebben jullie geen last. Huilen van het lachen

Vind niet dat ze het af moeten schaffen, maar echt pas een paar dagen voor nieuwjaar moeten verkopen, en strenger controleren. Lachen

Ik ben het met jou eens.
Maar het gaat niet altijd om een week of een paar dagen.
Want het is zelfs maanden of weken voor de 31e en maanden of weken naa de 31e.
Hier zijn ze nu al aan het Carbid knallen.
Mensen die hier zeggen dat het vervuiling is.
Rijden zelf in een auto.
Laten hun auto omdat het zo koud is 's ochtends eerst een paar uur opwarmen.
Maar dat vuurwerk.. Pfoohh jongens.. Véééls te slecht voor het millieu.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:32

Vanmorgen stond er in een nieuwsbericht op internet, dat 6 op de 10 meisjes buiten bang is voor vuuwerk.
Is ook niet zo raar, want meestal krijg je gewoon vuurwerk achter je aan Huilen van het lachen ik ben als de dood voor vuurwerk, God I hate it.. Rolleyes

Vuurwerk moet gewoon een boemerang effect hebben... dat als 't achter iemand aangegooid wordt.. dat het dan terug komt ofzo Doei, doei

Maar idd, strenger controleren, later verkopen Afgod