Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:24

Van mij mogen ze de leeftijd ook een jaartje of 2 ophogen. Naar een jaartje of 20. Die jonge gastjes denken vaak dat iedereen wel voor ze opzij gaan. (op scooters) en dat ze net ff dat rode licht wel mee kunnen pakken..En die wil je in een auto gaan zetten??

Nee naar mijn idee zijn ze daar nog veel te jong voor.

En wat wil een eventuele begeleider toe gaan voegen als het (bijna) fout dreigt te gaan?
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 27-12-08 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:25

Anne_GTI schreef:
Quente_ schreef:
Vind het eigenlijk nergens op slaan.
Nou heb ik er zelf ook niets aan, maar hou het wat mij betreft maar gewoon bij 18 Ja

Maar die laten we na het examen wel ineens "los" zonder begeleider....

Je hoopt dat ze dan toch wat meer verantwoordelijkheden kennen, 18 jaar wordt je gezien als volwassen, 17 jaar niet.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:35

pff hadden ze daar niet wat eerder mee kunnen komen Huilen van het lachen in 2010 word ik 18! en dan is het vanaf 17.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:39

Ik heb het idee dat veel mensen die hun rijbewijs al hebben, tegen zijn en veel mensen die tegen die tijd 17 zijn, voor zijn..
Of zie ik dit verkeerd? Tong uitsteken

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:43

Ntlie volgens mij is dat ook zo.
Maar ik denk dat het komt omdat zij weten hoe het erop de weg aan toe gaat.
Ik denk dat veel 17 jarige het auto rijden onderschatten, de verantwoordelijkheid enz.
Tenminste dat had ik ook toen ik nog geen rijbewijs had. Het lijkt allemaal heel makkelijk, maar door een klein foutje kan je heel wat veroorzaken op de weg.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:49

Ik vind het ook een heel goed idee ,, maarja voor waarschijnlijk wel meer mensen komt dit voor mij ook te laat. Ik word ook in 2009 al 18 .. Boos! .. Hé jammer,, maar maakt niet uit zolang ik maar auto rijden kan. Knipoog

Het enige nadeel is inderdaad wanneer gaan de begeleiders mee en ik denk dat ook heel veel jongeren niet gaan vragen of pappa of mamma mee wil . Of wie ze ook als begeleider hebben. Dus de vraag is , of het wel verantwoord is. Als je een pappa en mamma bijv. hebt die het niet veel kunnen schelen is het vaak zo van och dat kleine stukje in de auto kun je wel alleen. Ik ben igg heel benieuwd hoe dit gaat. alleen had het van mij wel eerder gemogen Bloos .

Oja , het is niet mijn bedoeling om iemand te beoordelen!!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:16

Ntlie_ schreef:
Ik heb het idee dat veel mensen die hun rijbewijs al hebben, tegen zijn en veel mensen die tegen die tijd 17 zijn, voor zijn..

Ik zal dan wel de uitzondering op de regel zijn. Haha! Ik vind het een goed plan om 17-jarigen met een rijbewijs onder begeleiding van een ervaren chauffeur ervaring op te laten doen in het verkeer. Sowieso beter dan wachten tot ze 18 zijn en dan ineens "los" te laten en red je maar.... Dan krijg je imo de onverantwoorde inhaalacties door het overschatten van eigen kunnen en verkeerd inschatten van het overige verkeer.

De vergelijking met scooterrijders die overal tussendoor vliegen ontgaat mij ook. Dat kan nl. technisch helemaal niet met een auto dus ze zullen er wel tussen moeten blijven. Bovendien was ik met de brommer precies net zo. Mijn schade's met de auto zijn nog steeds op 1 hand te tellen waarvan de meeste nog buiten mijn schuld ook.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:31

Ntlie_ schreef:

En ik ben ook een uitzondering, want ik ben 17 en tegen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:07

Hmmm. Ik vond 18 toch een mooie leeftijdsgrens, omdat ik het idee heb dat 18-jarigen toch meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ik denk dat dat ene jaartje daadwerkelijk veel verschil maakt, onder andere door het feit dat 17-jarigen nog pubers zijn en dus nog erg bezig zijn met hun 'ik' en hun imago (en ik denk dat je dat terug zult zien in hun rijgedrag). Bovendien zijn de hersenen pas tussen je 20ste en 25ste volledig ontwikkeld, dus ik vraag me af of een 17-jarige al goed gevaarlijke situaties in kan schatten.
Ik ben zelf nu bijna 18 en ik zie toch echt een duidelijk verschil in gedrag tussen mijn klasgenoten van rond de 18 jaar vergeleken met de 17-jarigen. Maar ik denk dat het ook per persoon verschilt.

Ach en bovendien, wat heb je als 17-jarige nou aan een rijbewijs als er altijd iemand met minstens 10 jaar rijervaring naast je moet zitten?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:58

*zwaait*, ik zat met 17 en drie maanden achter het stuur, en dan nog eens zonder rijschool ook Knipoog .

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:04

Ntlie_ schreef:

Ik heb het idee dat het grootste deel van degenen waar het wel/net niet goed 'uitkomt' het een leuk/goed idee zou vinden, de uitzonderingen nagelaten..

Natuurlijk makkelijk spreken, ik ben zelf 20 dus geen 17 meer of 17 wanneer het plan uitgevoerd zou kunnen worden, maar ik denk dat ik er net zo tegen zou zijn als nu, juist gezien de leeftijdsgenoten die zich niét kunnen gedragen.. Alleen om die veiligheid zou ik het al willen laten, want dat is ook veiligheid voor jezelf.. Niet te onbelangrijk lijkt me, wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:54

Wat ook nog een punt kan zijn, op 18 ben je vaak net van de middelbare school af, dan heb je je diploma op zak en ben je serieus bezig met toekomst en dus ook verantwoordelijkheid. Anders krijg je ook van dat gepronk op scholen, van ik heb mijn rijbewijs en jij niet taferelen. (Ik doel nu ook op die stoere mannetjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:55

En ik vraag me dan toch nog steeds af waar een 17jarige het geld vandaan haalt eerst voor rijlessen, en daarna voor een auto Nagelbijten / Gniffelen

Tenzij ze een extreem gulle pa en ma hebben..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:00

luf_horses schreef:
ik vind het een heel goed idee, maar ze hadden het wat mij betreft net wat eerder mogen doen, want ik word in 2009 18 Clown

Hier hetzelfde Clown

@Unwritten: idd pa en ma maar ook zelf sparen! Zie zat jongeren om me heen die het zelf moeten betalen met hun bijbaantje.
Ik heb het geluk dat mijn vader het wil betalen, ookal werk ik fulltime Bloos Ik spaar nu dus voor een auto.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:10

Unwritten schreef:
En ik vraag me dan toch nog steeds af waar een 17jarige het geld vandaan haalt eerst voor rijlessen, en daarna voor een auto Nagelbijten / Gniffelen

Mijn ouders betalen het als ik niet ga roken Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:35

Unwritten schreef:
Wat ook nog een punt kan zijn, op 18 ben je vaak net van de middelbare school af, dan heb je je diploma op zak en ben je serieus bezig met toekomst en dus ook verantwoordelijkheid. Anders krijg je ook van dat gepronk op scholen, van ik heb mijn rijbewijs en jij niet taferelen. (Ik doel nu ook op die stoere mannetjes).

Dat klopt ook niet helemaal.
Vooral VMBO is al met 16 jaar van de middelbare af, tenzij ze zijn blijven zitten.
Ik kwam met 16 van de HAVO af, en heel veel waren er 17 toen ze klaar waren met de middelbare.
Dus die waren ook allemaal al bezig met toekomst en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:08

Okee misschien had ik niet het woordje net moeten gebruiken, maar je hebt op je 18e als het allemaal meezig een of misschien wel twee, diplomas van de middelbare school op zak. Dus je bent zowiezo al met je toekomst bezig.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:11

Ik heb niet heel het topic gelezen Bloos maar ik dacht dat er alleen nog een voorstel was. Het staat toch nog niet vast dat het zo gaat voortaan? (vanaf 2010)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:17

Unwritten schreef:

Heb het idee dat veel mensen hier het er niet mee eens zijn, omdat er een aantal "stoere mannetjes" niet met scooters ed om kunnen gaan. Er zijn genoeg mensen die wél hun verantwoordelijkheid nemen.
En er zijn zat mensen bij mij op school die hun rijbewijs al hebben, of die al aan het lessen zijn en zo gaat het er absoluut niet aan toe.

loveshadow schreef:
Hmmm. Ik vond 18 toch een mooie leeftijdsgrens, omdat ik het idee heb dat 18-jarigen toch meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ik denk dat dat ene jaartje daadwerkelijk veel verschil maakt, onder andere door het feit dat 17-jarigen nog pubers zijn en dus nog erg bezig zijn met hun 'ik' en hun imago (en ik denk dat je dat terug zult zien in hun rijgedrag). Bovendien zijn de hersenen pas tussen je 20ste en 25ste volledig ontwikkeld, dus ik vraag me af of een 17-jarige al goed gevaarlijke situaties in kan schatten.
Ik ben zelf nu bijna 18 en ik zie toch echt een duidelijk verschil in gedrag tussen mijn klasgenoten van rond de 18 jaar vergeleken met de 17-jarigen. Maar ik denk dat het ook per persoon verschilt.

Dat is zeker zo. En imo verander je niet veel in 1 jaar (dus van 17 naar 18) En op je 18e kan je echt nog wel aan het puberen zijn. Het is heus niet zo dat als je 18 bent, je je ineens heel anders gaat gedragen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:31

Maar juist die stoere mannetjes zorgen voor die risico's op de weg.
En niet alleen voor hunzelf, want ze nemen ook altijd anderen mee in hun onverantwoorde rijgedrag.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:32

Unwritten schreef:

Als je kijkt naar het systeem in België, moet je helemaal niet zoveel geld uitgeven aan je rijbewijs. 15 euro voor je theorie, 36 euro voor je praktijk. En als je, zoals in mijn geval, geen rijlessen neemt, dan komt daar alleen nog maar de kosten van de benzine bij om te oefenen.

Komt in totaal op een paar honderd euro, maximum.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:33

In Nieuw Zeeland rijden ze met 15 al. En op hun 16de hebben de meeste hun ''full licence'' Het is daar wel een stuk rustiger, maar niet minder gevaarlijk. Lachen Wil niet zeggen dat ik het in Nederland zou doorvoeren. Wordt het nóg drukker.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:34

Natasja91 schreef:
En niet alleen voor hunzelf, want ze nemen ook altijd anderen mee in hun onverantwoorde rijgedrag.

Daar heb je gelijk in, maar maakt het dan zoveel verschil als diezelfde stoere mannetjes rondrijden op hun 17 of op hun 18de?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:35

BraveSpots schreef:
Unwritten schreef:

Als je kijkt naar het systeem in België, moet je helemaal niet zoveel geld uitgeven aan je rijbewijs. 15 euro voor je theorie, 36 euro voor je praktijk. En als je, zoals in mijn geval, geen rijlessen neemt, dan komt daar alleen nog maar de kosten van de benzine bij om te oefenen.

Komt in totaal op een paar honderd euro, maximum.

Dat klopt, en volgens mij denken veel mensen dat het hier in Nederland ook zo gaat worden. Maar hier in Nederland zit je toch al snel rond de 2000 euro eer je dat roze papiertje op zak hebt Ja

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:50

BraveSpots schreef:
Natasja91 schreef:

Daar heb je gelijk in, maar maakt het dan zoveel verschil als diezelfde stoere mannetjes rondrijden op hun 17 of op hun 18de?

Nee dat denk ik niet, daar heb jij weer gelijk in Clown
Maar stiekem hoop je toch dat die stoere mannetjes langzaam maar zeker volwassen worden Haha!