Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:15

BraveSpots schreef:
Biepje schreef:
@ BraveSpots: Als bijna afgestudeerd juriste kan ik hier niet mee akkoord gaan, dit zijn mensen die zich niet kunnen verdedigen. De enige manier om deze conflicten op te lossen is het oplossen op een hoger niveau, maar dan zit je weer met de statelijke souvereiniteit. Tot de leiders in die landen toegeven wat ze doen, kunnen we niet anders dan hen wat helpen met kleine beetjes. Kleine beetjes maken hopelijk iets groot.

En hoeveel duizenden jaren gaat dat nog duren? Ik wens het die mensen niet toe aan het tempo waarmee we nu vooruit gang boeken, jij wel? Moet je ze dan zolang in de ellende laten zitten met of en toe wat povere hulp (wat dat is het als je het algemeen bekijkt), want ondanks de miljarden die er jaarlijks naartoe vloeien stijgt de hoeveelheid pure ellende in een tempo die we bijlange na niet kunnen bijhouden.

Ja en dan al niet te spreken over al die ondankbare die na de hulp het westen vervloeken en alle blanken vermoorden of hun land uitjagen!
Irak, Afghanistan, Somalië........genoeg voorbeelden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:17

Overigens geef ik wel geld aan (zorgvuldig uitgezochte) stichtingen, in de hoop dat er toch iemand een beetje word geholpen.

Maar als ik kijk naar het grote plaatje, dan zie ik elk jaar meer achteruitgang, en meer ellende, en denk ik: mss is dit niet de goede manier om het op te lossen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:19

Ik heb alleen de eerste post gelezen en 2 of 3 posts daarna, maar ik wil er toch even op reageren.

Omdat er hier mensen zijn die de luxe artikelen niet kunnen veroorloven, of die verkeerde prioriteiten hebben (wel een mobiel maar geen stroom), moeten we onze ogen maar sluiten voor het feit dat er mensen zijn die letterlijk doodgaan van de honger? Die ziek worden van het water wat er uit de kraan komt? Die als ze terug gaan naar hun eigen land vermoord worden omdat ze een mening hebben?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:20

@Bravespots: Ik ben het met je eens dat men zich af kan vragen of dit wel de goede manier is. Maar ik vind ook dat er zich simpelweg geen beter idee heeft voorgedaan. De geldkraan dichtdraaien vind ik in ieder geval niet de (betere) oplossing. De arme bevolking heeft simpelweg de middelen niet om een revolutie aan te gaan. Vroeger kon men er met de hooivorken nog wel op af, maar de rijke hoge bazen hebben wel een sprongetje voor qua bewapening. Die zet je niet zomaar af met een simpele staatsgreep.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:22

Vjestagirl schreef:
moeten we onze ogen maar sluiten voor het feit dat er mensen zijn die letterlijk doodgaan van de honger? Die ziek worden van het water wat er uit de kraan komt? Die als ze terug gaan naar hun eigen land vermoord worden omdat ze een mening hebben?

En hoe komen die dingen?? Precies, niet door die arme mensen maar door de mensen er boven! Pak die aan ipv met al je lieve goede bedoelingen de wereld proberen te redden.
Ik pleit meer voor een commando moordenaars die eens goed de boel opschonen........net zoals the A-team Clown

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:22

_rosita_ schreef:
Kom op zeg... ik neem aan dat ik dat toch niet voor hoef te kauwen?
En nee, het is niet te vergelijken met de zielige, arme landen, maar daarom niet minder erg!
Waarom altijd verder kijken en wat het dichtse bij ligt overslaan?

helaas dat is nederland....en helaas zijn ze wel in meer dingen zo walgelijk...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:28

eefangel schreef:
@Bravespots: Ik ben het met je eens dat men zich af kan vragen of dit wel de goede manier is. Maar ik vind ook dat er zich simpelweg geen beter idee heeft voorgedaan. De geldkraan dichtdraaien vind ik in ieder geval niet de (betere) oplossing. De arme bevolking heeft simpelweg de middelen niet om een revolutie aan te gaan. Vroeger kon men er met de hooivorken nog wel op af, maar de rijke hoge bazen hebben wel een sprongetje voor qua bewapening. Die zet je niet zomaar af met een simpele staatsgreep.

Maar hierbij kun je je afvragen, waar halen ze hun geld dan, die rijke bazen? Uit hun straatarm land? of ergens anders (bijvoorbeeld uit de humanitaire hulp?).

Want als ze het effectief uit hun land halen ten koste van de mensen, dan kunnen de mensen wel iets aan doen. Helaas met veel slachtoffers, dat wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:29

Zoezi schreef:
Vjestagirl schreef:
moeten we onze ogen maar sluiten voor het feit dat er mensen zijn die letterlijk doodgaan van de honger? Die ziek worden van het water wat er uit de kraan komt? Die als ze terug gaan naar hun eigen land vermoord worden omdat ze een mening hebben?

En hoe komen die dingen?? Precies, niet door die arme mensen maar door de mensen er boven! Pak die aan ipv met al je lieve goede bedoelingen de wereld proberen te redden.
Ik pleit meer voor een commando moordenaars die eens goed de boel opschonen........net zoals the A-team Clown

goed. En totdat we weten hoe we de regeringen af kunnen zetten van deze landen, zullen we dan iig zorgen dat hun bevolking blijft leven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:30

buster4ever schreef:
_rosita_ schreef:
Kom op zeg... ik neem aan dat ik dat toch niet voor hoef te kauwen?
En nee, het is niet te vergelijken met de zielige, arme landen, maar daarom niet minder erg!
Waarom altijd verder kijken en wat het dichtse bij ligt overslaan?

helaas dat is nederland....en helaas zijn ze wel in meer dingen zo walgelijk...

Misschien omdat we hier al walgelijk verwent zijn? Niemand hoeft hier in het donker te zitten, je komt hier bij het minste of geringste al voor vanalles en nogwat in aanmerking..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:32

Vjestagirl schreef:
goed. En totdat we weten hoe we de regeringen af kunnen zetten van deze landen, zullen we dan iig zorgen dat hun bevolking blijft leven?

Van mij mag je, want deel 1 van de zin zal nooit gebeuren. Tis allemaal één groot machtspelletje. Als Amerika iets zou doen dan kunnen ze de wapenhandel op hun buik schrijven. Als ze de wapenhandel op hun buik schrijven gaan hun eigen mensen nog verder ten onder. Tis zo'n kat en muis spel. Een sneeuwbal effect en zo kunnen we nog wel even door gaan.
Hoe dan ook, ik zet morgen de radio uit protest niet op 3FM!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:33

Vjestagirl schreef:

Als wij hun bevolking in leven houden kun je de regering nooit afzetten, das juist het grote probleem...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:35

Ik word echt een beetje misselijk van wat ik hier lees, ik heb pagina 1 en pagina 5 gelezen, maar HALLO!

Zoezi, als jij in hechtel ligt te verotten in een greppel na 12 dagen geen eten en 4 uur moeten lopen voor een druppel volgescheten water, dan wil je ook dat iemand aan je denkt en iets voor je doet.

Ik zou de radio uit protest wel op 3fm zetten, persoonlijk vind ik dat je 3fm dan na het glazen huis ook niet meer op moet zetten! Das pas een standpunt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:38

Je bepaalt zelf toch als je er iets mee doet of niet, niemand dwingt je?
Je kan bv zeggen dat je het helemaal niet vertrouwd wat er met het geld gebeurd, en nog liever niets geeft dan in de nieuwe auto van de directeur. Dat is je goed recht, en soms ook heel verstandig. Goede doelen zijn helaas niet altijd goed of effectief, en mensen zouden eens veel vaker moeten stilstaan bij het nut wat het geld gaat hebben en als het geld ook echt op de plaats gaat komen waar het hoort te zijn. Ik geef ook niet graag geld aan doelen waar het dwijlen met de kraan open is en waar de mensen die het geld nodig hebben geen stap verder worden geholpen.

Maar als je dan besloten hebt dat het doel een echt doel heeft waar de mensen iets aan hebben, wat maakt het dan uit als het de mensen in je straat zijn of de mensen over de oceaan? Zijn mensen die hier, waar toevallig ooit mensen besloten een landgrends te trekken, meer waard en moeten ze meer geholpen worden-ookal hebben ze het nog altijd relatief beter dan daar-gewoon omdat ze door het toeval in het Westen geboren zijn? En mensen die per toeval niet in het Westen geboren zijn, die gindsachter geen grote inzamelacties en hulporganisatie hebben, moeten mooi in de kou blijven staan omdat we ons alleen willen bezig houden met wat niet ver-van-mijn-bed is? Wat als er nooit landgrenzen getrokken waren, of het gebied Nederlands/Belgisch territorium was. Waren de mensen dan plots veel meer het geld waard geweest?

Kan zijn dat iemand er zo over denkt hoor, is ook je goed recht. Dat je liever eerst je buur helpt en dan pas een vreemde. Als je buur echt hulp nodig had kan het dan ook geen kwaad, je hebt ten minste iemand geholpen. Maar ik hoor dus bij de mensen die het niet zo zien. Het maakt niet uit als je in Nederland, België of Uganda geboren bent. Als je hulp nodig hebt, krijg je van mij hulp. Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik mezelf de hemel in mag prijzen om hier in zo'n verwende luxe geboren te zijn. Zolang ik weet dat er iets nuttigs met het geld gedaan wordt. Natuurlijk kan je niet alles steunen, maar ik laat het feit als iemand binnen of buiten mijn landsgrens woont niet afhangen van de vraag als ik iets zou steunen of niet. Het is helaas inderdaad zo dat in de gebieden die hulp het meeste nodig hebben de grootste wantoestanden gebeuren en vele goede doelen hier de dupe van zijn. Daarom is het zo uiterst belangrijk dat je niet zomaar aan ieder persoon die aan de deur komt een lading geld geeft.

En vind je het hele goededoelen gedoe maar niets en weiger je zelfs je arme buurvrouw een beetje te helpen, dan mag je dat ook. Er is niemand die je huis zal instormen om het geld uit je portefeuille te stelen en weg te schenken. Als je alles nutteloos vindt dan mag je gerust de andere kant opkijken en al die andere stakkertjes hun geld laten storten voor allerlei goede doelen waarvan je zelf denkt dat ze toch niet gaan helpen. Heb jij helemaal geen last van, en ik vind ook niet dat mensen die wel goede doelen steunen mensen moeten gaan lastig vallen die dat niet willen doen. Het is gewoon je vrije keus, en ik ben een van de mensen die keuze heeft gemaakt om mij wel het lot aan te trekken van mensen die het een stuk slechter hebben dan ik-waar ook ter wereld.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:44

Het hoeft trouwens ook niet altijd geld te zijn waarmee je een ander land steunt. Ik weet nog dat ik als kind op de lagere school eens een inzamelactie heb gehad voor een weeshuis uit Roemenië. Er was een vrouw in het dorp die daar hulp bood, en zij zocht allerlei oud speelgoed om de kinderen gelukkig te maken. Dus half gebruikte kleurpotloden, gommen, half opgelapte teddyberen...
Jaren later zag ik zo'n docu op tv, ik weet niet meer welk land het was maar daar werkte ze met hetzelfde principe. Kinderen in een weeshuis van een arm land die spulletjes opgestuurd hadden gekregen van Westerse kinderen die het speelgoed anders toch maar weggegooid hadden. En blij dat ze waren met die kleine stompe potloodjes. Je redt er wel geen levens mee, maar je geeft evengoed een leuke afleiding aan kinderen met dingen je toch niet meer nodig hebt.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:48

Super dat er goede doelen zijn, maar....

Eerst nederland helemaal op orde, en dan pas geld naar het buitenland.
Bleek laatst op tv maar weer eens hoeveel armoede Nederland kent.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:51

DebGizmo schreef:

Dus het buitenland nooit op orde. Want wanneer ben je tevreden? Als iedereen iedere avond biefstuk kan eten? Als iedereen rondrijd in een nieuwe mercedes? Als we EN kanker EN aids EN weet ik het wat de wereld uit hebben geholpen? Als we er allemaal door 's avonds 1 pil te slikken eeuwig jong uitzien?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:54

DebGizmo schreef:

Zoals ik al eerder gepost heb, er zijn initiatieven genoeg; uitkering, voedselbanken, schuldsanering aanvragen..
Ik ben dus van mening dat er al wat aan gedaan wordt, maar dat er meer publiciteit voor moet komen..
Nogmaals, het initiatief van 3FM vind ik een fantastische actie!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:56

Nederland kent wel armoede ja, maar als we hier nou eerst eens stoppen met volksverzekeringspremies betalen voor mensen die er niks voor doen, dan schieten we al een hoop op, dan kunnen we de mensen die het echt verdienen meer geven.

Eerst al het plebs aan het werk dan is er al een hoop opgelost, tadaaaaa , kan het glazen huis gewoon doorgaan.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:56

Vjestagirl schreef:
DebGizmo schreef:

Dus het buitenland nooit op orde. Want wanneer ben je tevreden? Als iedereen iedere avond biefstuk kan eten? Als iedereen rondrijd in een nieuwe mercedes? Als we EN kanker EN aids EN weet ik het wat de wereld uit hebben geholpen? Als we er allemaal door 's avonds 1 pil te slikken eeuwig jong uitzien?

Dat heeft geen zin, is kanker uitgeroeit, komt er toch weer een andere ziekte.
Maar dat er hier mensen in nederland zijn die van 20 euro per week alles moeten kopen, dat vind ik schandalig.
Mensen die niet eens een wasmachine hebben, of, als er iets in huis kapot gaat, het niet kunnen vervagen.
Hun kinderen niet naar school kunnen laten gaan omdat het niet te betalen is.

Sorry, maar ik vind toch echt dat zulke problemen eerst opgelost moeten worden.
Maar, zoals waar het om dit topic om gaat, is dit MIJN mening, dus lijkt zo aanvallen me niet nodig.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:00

Die mensen moeten een baan zoeken, ik zag van de week ook weer een mevrouw op tv die het van 90 euro in de maand moet doen ( dat houdt ze dan over) Ik denk dan kun jij niet werken? Ze was niet ziek, ze was kerngezond, had wel kinderen. Er valt altijd een mouw aan te passen, in Nederland zijn de regelingen zo dat je meer beloond wordt wanneer je er harder voor werkt, met uitkeringen.

En zo geld ook, alle mensen die niet echt ziek zijn en wel een uitkering trekken, gewoon eruit, werken voor je geld. Dan kunnen mensen die het wel echt verdienen, meer krijgen!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:00

DebGizmo schreef:
Maar dat er hier mensen in nederland zijn die van 20 euro per week alles moeten kopen, dat vind ik schandalig.
Mensen die niet eens een wasmachine hebben, of, als er iets in huis kapot gaat, het niet kunnen vervagen.

Maar, zoals waar het om dit topic om gaat, is dit MIJN mening, dus lijkt zo aanvallen me niet nodig.

Moeten die mensen maar geen kinderen nemen, dan moeten ze daar ook geen geld aan uitgeven en is het probleem voor het grootste deel al opgelost, toch? Een kortzichtige reactie op een even kortzichtige post...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 18-12-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:01

DebGizmo schreef:

Maar ze roken wel aan één stuk door sigaretten Lips are sealed
En kinderen niet naar school? School kost geen geld hoor!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:03

Het is ook lastig om je wasmachine te laten vervagen wanneer hij stuk is! gheghe

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:04

DebGizmo schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik val je niet aan, ik vraag wanneer het dan wel goed is.

Stel dat iedereen die van 20 euro per week moet leven dat niet meer hoeft. En iedereen die van 30 euro per week moet leven? En 40 En 50? Wanneer is het genoeg? De was kun je ook met de hand doen, een wasmachine is luxe. Zelfde geld voor een magnetron, een oven. Dat zijn dingen waar je best zonder kunt.

Als je geen geld hebt is het ook niet eerlijk om aan kinderen te beginnen. Zorg eerst maar dat je werk hebt...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:04

loveyoutoo schreef:
DebGizmo schreef:

Maar ze roken wel aan één stuk door sigaretten Lips are sealed
En kinderen niet naar school? School kost geen geld hoor!

Blijkbaar andere prioriteiten Clown