Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:20

Mitxa schreef:
Straks komen er allemaal buitenlandse namen op de NL landkaart te staan waarvan ik spraakcursus moet volgen om het te kunnen uitspreken.

Ga maar eens in Fryslân kijken.
Maar ook dat heeft niets met die wijk te maken.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:21

oomens schreef:
Mitxa schreef:
Straks komen er allemaal buitenlandse namen op de NL landkaart te staan waarvan ik spraakcursus moet volgen om het te kunnen uitspreken.

Ga maar eens in Fryslân kijken.
Maar ook dat heeft niets met die wijk te maken.

Dat is wel de Nederlandse cultuur Knipoog Maar idd daar moet ik ook spraakcursus bij hebben Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:24

Alet74 schreef:
Alet74 schreef:
Waarom zou de Nederlanse cultuur verdwijnen Geerke? Ik denk dat een cultuur zich door de jaren heen aanpast aan zijn bewoners, hij zal veranderen, maar niet verdwijnen. Lijkt me geen slechte ontwikkeling.

Geerke?

je geeft het antwoord zelf al....cultuur past zich aan aan de bewoners....de populatie niet nederlanders in grote steden is al meer dan 50%....en dan verdwijnt de nederlandse cultuur....er komt een andere cultuur voor in de plaats...mij hoor je nergens zeggen dat dat slecht is...

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:28

LimaMambo schreef:
In Rotterdam-West moet een nieuwe woonwijk gebouwd worden, geheel in Marokkaans-arabeske stijl, dat meldt RTV Rijnmond. De wijk, die de naam Le Riad moet krijgen, is bedacht door Abderrahman Hassani Idrissi en Abdel Salhi. De huizen worden in opvallende kleuren gebouwd met volop mozaïeken, zuilen en patio's.

Alet74 schreef:
Hoe kom je daar nu bij, dat er buitenlandse namen op de landkaart komen te staan, Mitxa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:28

Och ja waarom niet, gewoon architectuur. Je komt de meest vreselijke bouwsels tegen en dit mozaïk gebeuren lijkt mij wel stijlvol.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:29

geerke schreef:
LaFunkyJazz....waar woon jij?

Aalsmeer, ben opgegroeit in Mijdrecht een dorp wat één van de crimineelste dorpen is in Nederland met veel Marrokanen en Turken. Heb veel in de klas gezeten bij 'buitenlanders' (tja, ze heten buitenlanders, naar wonen net zo lang in Nederland als ik!) en in mijn vriendengroep is multicultureel.
geerke schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Ik zie grijs, jij?
Het is namelijk geen kwestie van zwart of wit.

Weet je hoe je iemand noemt die zulke opmerkingen maakt als jij doet?

Racist.

feiten hebben niets met rascisme te maken....

Feiten is 1 ding. Zwart/Wit zien, is een 2e

LimaMambo schreef:
LaFunkyJazz schreef:
Dan weet je hoe het voelt, moet je nagaan hoe de kinderen die hier zijn opgegroeit zich hun hele leven voelen. Terwijl Nederland hun land is, ze wonen hier al hun hele leven, alleen ze hebben een andere achtergrond als jij. Het gevoel is hetzelfde.

maar ben ik aan het stelen geslagen? loop ik met een mes op zak?

nee ik werk gewoon voor mijn centen en houd me aan de regels die hier in dit land gelden..

en je mag me een racist noemen (wat ik erg over dreven vind maar goed) en je mag me bekrompen noemen maar ik maak dit echt eke dag mee! en dan is het nie meer een incidentjje. maar aan de orde vd dag en een ECHT probleem

Ik begrijp dat dit een moeilijke situatie is, waarschijnlijk voor beide kanten.
Maar wat heeft dit te maken met een nieuwe wijk in Rotterdam met Marokkaanse architectuur?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:31

LimaMambo schreef:
Alet74 schreef:
Hoe kom je daar nu bij, dat er buitenlandse namen op de landkaart komen te staan, Mitxa?
[/quote]

Een wijk van Marokkaanse architectuur met de naam lange linde laan, ja, dat klinkt lekker Cool

Waarom zien mensen dit niet als iets goeds? Connectie tussen de Marokkaanse cultuur en de Nederlandse.

Iedereen die roept dat de grenzen maar dicht moeten etc, ga zelf lekker naar Zweden of iets dergelijks, lekker rustig, toch?! Voor beide kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:35

Mijdrecht! Sjee, ik kom uit Uithoorn, ben er ondertussen wel al dik 25 jaar weg, maar hemellief, dat waren de boeren, de uit de kleigetrokken lomperikken, niks geen crimineel gedoe of zo vol allochtonen. Alleen in het stokpaardje Haha! kwamen ze wel eens en dan werd het knokken.

Ik kijk hier van op.

Maar het crimineelste dorp van Nederland is Vlijmen NB en daar wonen geen allochtonen, nee ooit een gezin maar die kwam in de krant die zijn weg geterroriseerd door de Vlijmenaren.

Als er ergens een sportzaak is geramkraakt, loopt de volgende dag een bekend deel van Vlijmen in die sportkleding. Bron: Politie Vlijmen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:39

eerst moeten alle buitenlanders een inburgerings cursus volgen en zich aan passen en nu een marrokaanse wijk?? Sigaar als ze zo gaan beginnen moet er nog een heleboel wijken gebouwd gaan worden ben ik bang.. chinees, turks, afghaans, en weet ik wat allemaal voor allochtonen in nederland zijn... Koe

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:41

Citaat:
Een wijk van Marokkaanse architectuur met de naam lange linde laan, ja, dat klinkt lekker
Ha ha, nee dat zou nergens naar klinken! Ik had er bij moeten zetten: en wat zou het als er onnederlandse straatnamen (of wat dan ook) zouden zijn.
Ik vind het wel leuk, dat multiculturele, worden we alleen maar beter van - van iedere cultuur neem je weer een stukje mee. Eet een mens ook nog iets anders dan stampot (wel lekker!) en zie je ook nog eens iets anders.
Marrlinde: goed lezen, er komt een wijk in marokkaanse stijl. Waarom zou een mens daar bang voor moeten zijn? Nergens voor nodig hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:42

ik denk dat er toch een keer op uit loopt dat de nederlander moet gaan inburgeren.....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:51

Een wijk met marokaanse architectuurinvloeden is toch heel wat anders dan een wijk vol marokanen?

Alsof de gemiddelde vinexwijk veel met een nederlandse architectuur te maken heeft...
En wat is dan de nederlandse architectuur? Ik ken alleen als voorbeelden de saksische boerderijen, stolpboerderijen en vakwerkhuizen in Limburg.

Architectuur is altijd aan mode onderhevig. We bouwen tegenwoordig geen huizen met trapgevels meer.

Als er een voorstel zou liggen om een wijk vol loghouses te bouwen denken jullie dan ook dat alle cowboys daar gaan samenscholen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:51

geerke schreef:
ik denk dat er toch een keer op uit loopt dat de nederlander moet gaan inburgeren.....

Dat doen we toch al? Wie durft er nog een discussie aan te gaan met zijn medelander zonder dat het akelig gaat worden of dat je voor discriminerend wordt uitgemaakt?

Ik heb niets tegen een een architectonische wijk, maar ik denk niet dat het vol met Nederlanders gaat komen.

Zo heb ik een Marokkaanse collega gehad, leuke meid, kon er prima mee vinden, maar ondanks ze met haar 3e hier is gekomen, is ze volgens haar gewoon Marokkaanse, inclusief hoofddoek en lichaambedekkende kleding. Prima moet zij weten, had wel binnen pretjes over de dikke mascara, eyeliners en lippenstift en als haar handtas open lag, dan had je een hand vol met allerlei make-up rollers Haha!

Anyway, ze kon zo leuk uit de hoek komen over Jullie Hollanders Haha! en dan begreep ze regelmatig doodnormale gezegden e.d. niet. Haha! Ze is net zo Hollands als ik alleen met een tintje extra en wanneer ze dat nu ook eens gaan zien dat ook wij naar Marokko op vakantie gaan, ook Couscous bij de Appie Heijn kopen, ook Marokkaanse waxinelichtlampjes bij de Xenos en de Blokker kopen en Khaled zijn nieuwe CD luisteren, ook boeken lezen van Nederlands schrijvende Marokkanen, dan komt het vast nog wel goed.

Maar de andere kant moet nu ook even over de brug komen dat zij eigenlijk wel erg verwesterd zijn en dat wij ook best wel dingen overnemen van hun wereld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:55

Weet je wat ik zo beangstigend vind? Dat je toch ziet dat de geschiedenis zich herhaalt.
Mensen die in achterstandswijken wonen, laag opgeleid zijn, werkeloos zijn of slecht betaald worden zijn een goede voedingsbodem voor rechtse sympathieën... want waar onvrede heerst kun je kun je zo'n zaadje goed planten.
Dat zien we nu ook weer gebeuren met Wilders...

Ik weet niet of jullie ooit docu's hebben gezien over extreem-rechtse groeperingen? Men riep ook over zaken als 'cultuurbehoud' en 'eigen identiteit behouden'.... het meest jammerlijke bleek dat deze mensen de taal die ze verdedigden zelf nauwelijks machtig waren...
Deze groep is ontevreden, mist het vermogen naar binnen te kijken en laat zich makkelijk leiden door de tamtam van rechtse sleutelfiguren.
Dramatisch feit was ook nog eens dat ze zelf een uitzonderingsgroep vormen en zich uitsluiten van 'de groep' door zich uit te dossen als een aanhanger van rechts (vlaggen op de jas, kaal hoofd, hakenkruizen...)... zij distantiëren zich dus actief van de 'de rest' en dat is nu exact wat ze buitenlanders zeggen kwalijk te nemen.

Tja, het is stupiditeit, op stupiditeit op stupiditeit stapelen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:57

Och dat zal heus wel meevallen hoor.

Overigens is het wel een groot verschil of de nieuwbouw wijk koop of huur woningen zullen zijn. Als het koopwoningen zijn dan komen er geen Marokkanen die Moslim zijn, want een hypotheek is niet halal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:58

Nogmaals: EEN WIJK MET MAROKAANSE ARCHITECTUUR IS HEEL WAT ANDERS DAN EEN WIJK VOL MAROKANEN

De meeste mensen die hier reageren in dit topic schijnen het een niet los van het ander te kunnen zien....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:59

Anne_GTI schreef:
Nogmaals: EEN WIJK MET MAROKAANSE ARCHITECTUUR IS HEEL WAT ANDERS DAN EEN WIJK VOL MAROKANEN

De meeste mensen die hier reageren in dit topic schijnen het een niet los van het ander te kunnen zien....

Je hebt helemaal gelijk.... evengoed blijkt het een het ander wel uit te lokken.
Een gedachtengang die ik ook niet volg, maar waar ik best wel op wil reageren...
Wellicht is het nog leerzaam.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:00

oh,ho...extreem rechts is wel iets anders...het is wel zo als je in een achterstands wijk woont je de ellende van dichtbij meemaakt,en dan ook een ongezouten oordeel hebt...
je zou het ook om kunnen draaien....allochtonen in achterstands wijken worden dus ook extreem....naar de autochtonen toe...en dat mag wel?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:01

Ninx schreef:
Weet je wat ik zo beangstigend vind? Dat je toch ziet dat de geschiedenis zich herhaalt.
Mensen die in achterstandswijken wonen, laag opgeleid zijn, werkeloos zijn of slecht betaald worden zijn een goede voedingsbodem voor rechtse sympathieën... want waar onvrede heerst kun je kun je zo'n zaadje goed planten.
Dat zien we nu ook weer gebeuren met Wilders...

Ik weet niet of jullie ooit docu's hebben gezien over extreem-rechtse groeperingen? Men riep ook over zaken als 'cultuurbehoud' en 'eigen identiteit behouden'.... het meest jammerlijke bleek dat deze mensen de taal die ze verdedigden zelf nauwelijks machtig waren...
Deze groep is ontevreden, mist het vermogen naar binnen te kijken en laat zich makkelijk leiden door de tamtam van rechtse sleutelfiguren.
Dramatisch feit was ook nog eens dat ze zelf een uitzonderingsgroep vormen en zich uitsluiten van 'de groep' door zich uit te dossen als een aanhanger van rechts (vlaggen op de jas, kaal hoofd, hakenkruizen...)... zij distantiëren zich dus actief van de 'de rest' en dat is nu exact wat ze buitenlanders zeggen kwalijk te nemen.

Tja, het is stupiditeit, op stupiditeit op stupiditeit stapelen.....

Helemaal waar! OK dan!

Maar ik denk dat dit voor een groot deel van bokt wat te ingewikkeld is. Die zien alleen hun eigen wijk, en hun eigen problemen. Precies zoals jij eigenlijk al zegt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:02

russel schreef:
Dat doen we toch al? Wie durft er nog een discussie aan te gaan met zijn medelander zonder dat het akelig gaat worden of dat je voor discriminerend wordt uitgemaakt?

Ik. En voor discriminerend hebben ze me nog nooit uitgemaakt. Om een goede discussie aan te gaan moet je er ook openstaan voor de argumenten van de ander.
Als je iedereen als individue benaderd, mensen niet over een kam scheert en uitgaat van het principe dan elke bevolkingsgroep zijn eigen rotte appels heeft kan je prima discussies voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:03

Daar heb je ook gelijk in, ik heb ook in een achterstands wijk gewoon in Amsterdam. Zaten ook hollandse padjakkers tussen hoor, ook geen lekkertjes.

De minder ontwikkelde allochtoon om het maar zo te zeggen is zo in zijn eigen wereldje om het maar zo te zeggen, dat mengt ook niet en dat zal altijd een probleem blijven. De kinderen ervan trekken weg die hebben scholing gehad en gaan toch een eigen meer westerse leven lijden, de padjakkers die te lui zijn om zich te verheffen blijven er hangen, maar dat geldt ook voor Tokkie-achtigen, die vind ik net zo erg en daar heb je ook zo een ruzie mee, stelen net zo hard, maken net zo veel amok/herrie en rotzooi. Zou je boven wonen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:04

Even off-topic.....wat is er fout met extreem rechts?
stalin was een lekkere jongen...extreem links...heeft miljoenen mensen vermoord...alijd word recht is een hoek van extreem geduwd...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:06

geerke schreef:
oh,ho...extreem rechts is wel iets anders...het is wel zo als je in een achterstands wijk woont je de ellende van dichtbij meemaakt,en dan ook een ongezouten oordeel hebt...
je zou het ook om kunnen draaien....allochtonen in achterstands wijken worden dus ook extreem....naar de autochtonen toe...en dat mag wel?

Nee. Maar als je over de vooroordelen heen stapt zul je ook zien dat iedereen gewoon zijn eigen gezin op de eerste plaats stelt en vooruit probeert te komen in het leven.
Mensen die op een of andere manier vastlopen moet je een leidraad geven om de draad weer op te kunnen pakken.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:06

graag wil ik als geboren en opgegroeide rotterdam even mijn mening geven over deze wijk opzetten

ik vind het ronduit belachelijk!!!!!!!!!!

ik heb tot mijn 7e jaar in een wijk gewoond, waar het 28 jaar geleden al klein turkije werd genoemd.
Wij woonden in een straat van misschien wel 200 huizen lang, en wij waren daar samen met nog 6 gezinnen de enige nederlanders. Met zo'n islamitisch feest (weet ff niet welke) werden de schapen in de achtertuinen geslacht, de gehele buurt was 1 grote klerezooi en alles was vervallen en verpaupert.
Das voor mijn ouders ook de reden geweest om te verhuizen.
Wel in rotterdam gebleven, maar een andere buurt.
Toen wij daar net woonden, woonde er 1 marokaans gezin in de straat, en dit waren altijd hele lieve en nette mensen hoor, nooit geen last van gehad en hun zoon was vroeger 1 van mn beste vriendjes.
Tot ik een jaar of 18 was was het altijd een nette buurt, maar beetje bij beetje kwamen hier ook steeds meer buitenlanders wonen. Deze buurt ging echt superhard achteruit, en de criminaliteit steeg de pan uit.
Ik zat in het centrum van rotterdam op school en uit een klas van 23 leerlingen, waren er 2 nederlands.
De buitenlanders namen overal de overhand op en zette gewoon alles naar hun hand.
Nu had ik de mazzel nog wel met iedereen goed door 1 deur te kunnen, maar de meeste nederlandse mensen die op die school zaten hadden er echt geen leven.... bedreigingen hier en bedreigingen daar

Ik vind het best als buitenlanders hier in nederland komen wonen, om te leren of te werken of om een nieuw bestaan op te bouwen, maar ze moeten zich eens allemaal aanpassen aan de nederlandse cultuur. En wij niet aan hun cultuur.

Zie je het al voor je dat als jij naar marokko ga verhuizen, dat ze dan voor jou een school zullen bouwen, en een kerk?
dat zal toch zeker niet!
Laat staan een gehele wijk, zodat jij je thuis voelt........

Vlakbij het stadion in rotterdam is een moskee gebouwd, omdat er dus zoveel marokanen ed wonen, nou van mij mogen ze er een bom opgooien, zal dr geen traan om laten......
misschien dat ik nu alle buitenlanders over 1 kamp scheer, maar dan moeten de goede maar eens het goede voorbeeld geven aan de slechte, en er zelf eens wat aan doen.
Als dit in nederland zo door blijft gaan, zit ik binnen 10 jaar toch mooi in het buitenland....
En dan zal ik me aan moeten passen aan hun cultuur, maar daar kies ik dan toch zelf voor

Maak mij maar uit voor discrimenerend, maar het is makkelijk praten als je er zelf nooit tussen heb gezeten.

Neem Wilders, die man mag van mij al zn ideeen uitvoeren hoor, zou hem er zelfs graag bij helpen.
En Pim Fortuin, ook zo'n wereldvent

Dat zijn mensen die hun ogen eens geopend hebben, en zien (zagen) hoe de grote steden verschrikkelijk achteruit gaan

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:07

geerke schreef:
Even off-topic.....wat is er fout met extreem rechts?
stalin was een lekkere jongen...extreem links...heeft miljoenen mensen vermoord...alijd word recht is een hoek van extreem geduwd...

Niemand ontkent volgens mij dat extreem links niet ook heel vervelend is. Maar op dit moment zijn er in de wereld nog maar heel weinig extreem linksen die overlast bezorgen. (Communisme eigenlijk alleen nog in China en Cuba). Dus is het logisch dat er meer over extreem rechts gesproken wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 17-12-08 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt