Melding maken van roken - wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet?

Ja
43 (32%)
Nee
89 (67%)

Totaal aantal stemmen: 132

Nezzie

Re: Melding maken van roken - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:13

Wat er asociaal aan is om in een kroeg te roken terwijl het verboden is? Snap je dat echt niet? Het MAG gewoon niet, klaar.
Hoe moeilijk is het nou helemaal?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:57

Nezzie schreef:
Wat er asociaal aan is om in een kroeg te roken terwijl het verboden is? Snap je dat echt niet? Het MAG gewoon niet, klaar.
Hoe moeilijk is het nou helemaal?

Jij doet nooit iets dat niet mag?
Daarbij is roken altijd maatschappelijk aanvaard geweest en dan moet je je indenken dat het voor mensen die al lang roken niet makkelijk is om dan zomaar te stoppen.
En ja zulke mensen gaan dan niet meer uit , dus dalen de inkomsten van de cafe's.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:15

Maar die mensen die lang roken zijn ook op de werkplek moeten stoppen met roken, zitten die nu dan allemaal in de zw of ww omdat ze niet zonder sigaret kunnen? Daar kunnen ze het toch ook beperken tot iedere 2 uur, waarom met uitgaan dan niet 1 keer per uur even buiten roken en terug naar binnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:27

Vjestagirl schreef:
Ptries schreef:
Ik zou het niet doen. Als je je eraan stoort zijn er toch zat kroegen waar niet meer gerookt wordt? Een hoop horecaondernemers hebben het zwaar sinds de invoering van het rookverbod. Straks staat die ondernemer aan de rand v/e faillissement en hoopt ie zo toch meer omzet te halen. Leven en laten leven..

Het hele idee van dat rookverbod is 1) dat je zelf in een rookvrije kroeg kan zitten, zonder dat je iedere keer moet verkassen omdat er iemand zit te roken, maar ook 2) dat het personeel een rookvrije werkplek heeft, net als de rest van Nederland. En ik snap niet waarom al die horeca ondernemers het zo zwaar hebben, als het in het buitenland allemaal wel kan. In Ierland kan het ook.

En dat bijna 99% van het personeel (uitgezonderd jij) zelf rookt doet er niet toe.

Ik werk in de gezondheidszorg, ik kom bij verslaafden over de vloer en weet je dat DAT pas goor is. Hele dichte mist in het huis, alles is geel van de rook, maar ja het is zijn huis en mijn longen. Jammer voor mij, tuurlijk kunnen we zeggen niet roken waar ik bijsta, maar dat neemt de vieze geur etc nog niet weg. Ik voelde me altijd zo verschrikkelijk vies als ik bij hem was geweest, maar ja we mogen geen zorg weigeren.

Ik vind het uit eten gaan nu ook veel minder gezellig. Mn ouders rookten altijd tussendoor en dan wachtte je op je eten, nu is het eten en weggaan.
Ook vond ik het soms wel makkelijk met rokende collega's toen ik nog in het verpleeghuis werkte, je had dan altijd net even iets langer pauze Clown

Vjestagirl schreef:
dingetje schreef:
@Vjestagirl: Jij bent wel héél erg fel tegen roken. Het lijkt bijna een misdaad!

Nee hoor. Maar ik vind gewoon dat je moet zorgen dat een ander geen last heeft van jouw gewoontes. Zo zet je je muziek zachter in winkels en het openbaar vervoer, zorg je dat je kinderen niet een hele winkel overhoop trekken en verschoon je ze niet midden in het zicht, als je paard op straat poept stap je af en schuif je het in de berm, rij je rechts als dat kan en haal je ook niemand links in, ruim je je spullen achter je kont op in huis, en maak je schoon wat je vies hebt gemaakt. En dat is allemaal heel erg normaal, maar als het op roken aan komt dan moeten we ineens allemaal begrip hebben want 'ik ben verslaafd'. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld...

In een winkel staat hij altijd net even iets harder, anders hoor ik de winkelmuziek er doorheen Tong uitsteken
Maar ik heb dan altijd wel beschaafde/normale muziek op mn MP3speler staan, zoals nu (ja nu al) kerstmuziek. Ik doe altijd wel een oortje uit als ik sta af te rekenen.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:35

sonjim schreef:
Maar die mensen die lang roken zijn ook op de werkplek moeten stoppen met roken, zitten die nu dan allemaal in de zw of ww omdat ze niet zonder sigaret kunnen? Daar kunnen ze het toch ook beperken tot iedere 2 uur, waarom met uitgaan dan niet 1 keer per uur even buiten roken en terug naar binnen.

Sinds wanneer is werken te vergelijken met uitgaan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:10

pastel schreef:
sonjim schreef:

Sinds er in horeca gelegenheden ook mensen werken? Dat was 1 van de redenen om het rookverbod in te voeren, iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek.

En het is echt niet 99% van het personeel rookt. Ik denk dat je met 60% meer in de richting komt. En daarbij, gezondheid is niet 'meeste stemmen gelden' maar 'wat het beste is voor iedereen' (dat is overgens de basis voor het hele idee democratie).

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:15

ik vind het een beetje zielig om mensen te verlinken.als je in een kroeg gaat werken weet je dat van te voren en is het eigen keus. er zijn ook genoeg kroegen waar je wel naartoe kan als je rokvrij wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:22

Vjestagirl schreef:
En het is echt niet 99% van het personeel rookt. Ik denk dat je met 60% meer in de richting komt. En daarbij, gezondheid is niet 'meeste stemmen gelden' maar 'wat het beste is voor iedereen' (dat is overgens de basis voor het hele idee democratie).

Kroeg waar ik altijd kom: eigenaar rookt. Eigenaresse rookt. 2 man keukenpersoneel rookt. ca. 7 man barpersoneel rookt. Van de wisselende krachten de afgelopen maanden (stuk of 8 totaal?) rookte er ééntje niet....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:24

En een beetje riskeren dat die kroeg failliet gaat door de boete/ dat mensen wegblijven omdat ze niet mogen roken? No way!
Het is niet mijn taak om die regel te handhaven, en ik vind het ook niet zo nodig om alle kroegen 100% rookvrij te maken. Zorg voor een rookvrij gedeelte, maar het roken helemaal verbieden... Heb 10 keer liever rooklucht dan zweetlucht oid...

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:57

Vjestagirl schreef:
pastel schreef:

Sinds er in horeca gelegenheden ook mensen werken? Dat was 1 van de redenen om het rookverbod in te voeren, iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek.

Ja goh hoelang werken er al mensen in de horeca?
Op je werk rook je normaal gesproken in de pauze, en nee ik had er geen extra rookpauze's tussendoor.
Ook krom dat er nu alweer geluiden komen, om kroegen bij de belgische grens wel vrijstelling te geven omdat ze anders niet tegen de concurentie in belgie opkunnen waar wel gerookt mag worden.
Hoe eerlijk( en verboden) is dat dan?

Woensdag liet het dagelijks bestuur van het CDA weten de zorgen van de lokale afdeling in Etten-Leur te begrijpen. Het CDA in die Brabantse gemeente wil een uitzondering voor de cafés in de grensregio wegens concurrentie met Belgische zaken waar wel mag worden gerookt.

bron: http://www.nu.nl/news/1825072/10/VWA_be ... _maal.html

En daarbij als er zoveel vraag is naar rookvrije uitgaansgelegenheden hadden er dan al niet meer kroegen rookvrij geweest?
Dan had je zelf kunnen kiezen waar je wel en niet binnen zou gaan, voor de roker blijft er weinig te kiezen meer over.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:56

ja hiervoor had de niet roker weinig te kiezen..........je doet er weinig aan,de regel is nu eenmaal zo.

je moet wel een lijn trekken,dus of wel of niet roken.
en niet wel toestaan bij de grens.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:06

Ik ben afgelopen september naar een concert in de Heineken Music Hall geweest. In eerste instantie hartstikke fijn, omdat ik eindelijk eens naar een concert kon kijken zonder dat ik mijn ogen dicht moest gaan houden, vanwege het branden en tranen door de sigarettenrook. Halverwege het concert werd er echter al weer flink gerookt. Ik heb daar wél melding over gemaakt. Ik heb er ook een brief van ontvangen dat er gecontroleerd zou gaan worden bij de HMH.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:27

OneDesire schreef:
Ik ben afgelopen september naar een concert in de Heineken Music Hall geweest. In eerste instantie hartstikke fijn, omdat ik eindelijk eens naar een concert kon kijken zonder dat ik mijn ogen dicht moest gaan houden, vanwege het branden en tranen door de sigarettenrook. Halverwege het concert werd er echter al weer flink gerookt. Ik heb daar wél melding over gemaakt. Ik heb er ook een brief van ontvangen dat er gecontroleerd zou gaan worden bij de HMH.

Toch vind ik dat anders, je weet als je naar een concert gaat dat er niet gerookt mag worden.
En doe je het dan wel zonder toestemming van de organisatie dan vind ik dat niet erg respectvol.
Die kroeg kiest er echter zelf voor om de mensen te laten roken ookal geld er een rookverbod.
Welke roker zou dan niet van die gelegenheid gebruik maken?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:36

Een melding zou ik dan ook niet maken, maar goed ben zelf dus een roker.
Het lijkt me wel iri als mensen gewoon gaan roken terwijl jij naar dat concert gaat in de veronderstelling dat er niet gerookt mag worden.

Zelf ga ik vrijwel nooit naar concerten, maar wel eens geweest, het staat idd vreselijk blauw daar, dus kan wel begrijpen dat dat niet prettig is noem maar gerust vervelend.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:40

sorry hoor maar klikken deden ze in 40- 45 ook .................en er mag zoveel niet! zowat??? ik heb een hekel aan klik spanen bah

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

Tja, dan ben ik maar een klikspaan. Ik heb een hekel aan sigarettenrook in mijn gezicht en longen, bah!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:08

Rokers die zo aso zijn om tegen alle regels in te gaan staan roken, bah!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:09

waarom zou je hget melden?? als je er last van hebt ga je toch lekker naar een andere kroeg!! wat een onzin zeg (enne nee ik rook niet)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:10

Ik ben Nee gestemd. Weet je hoe erg het stinkt in een kroeg/discotheek waar niet gerookt word? Het enige wat je ruikt zijn vieze zweetgeuren van de mensen om je heen.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:13

De juf van 1 van mijn dochters zei het net nog, we hadden het ook over roken ( ze rookt zelf niet)

die zei dus ook al dat het zo gigantisch stonk binnen Nagelbijten / Gniffelen en ook liever sigaretten rook had dan die geur

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:42

Over de vergelijking met kentekens opschrijven van mensen die te hard rijden.... als het eenmalig is doe ik het niet (tenzij het echt te onbenullig en gevaarlijk is) maar als iemand structureel te hard rijdt op een zodanige manier dat ik er last van heb, dat noteer ik het echt wel!

Als door de ene kroeg waar gerookt wordt er veel andere kroegen in de buurt leeg/leger blijven vind ik het heel normaal om er melding van te maken omdat anderen van zijn gedrag dus hinder ondervinden. Heb je 1 kroeg in het dorp en wordt daar gerookt (en loop je vervolgens met keelpijn en tranende ogen rond) dan ondervind je er zelf hinder van, dus dan zou ik het ook melden.

Ik zit niet te wachten om op een hinderlijke manier met andermans verslavingen geconfronteerd te worden, geen vervelende alcoholisten, geen stinkende rokers en geen agressieve cokesnuivers (hoewel je van de laatste groep het minste last hebt Knipoog) dus ik ben wel blij met het rookverbod Bloos

Op de plekken waar ik kom gaan mensen nauwelijks naar buiten om te roken, omdat ze anders in de rij moeten staan om weer naar binnen te komen Haha! Van een zweetlucht heb ik ook nog niets gemerkt, ik ruik de geurtjes die iedereen op heeft wel beter Ja

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:51

Citaat:
geen vervelende alcoholisten

Dan zou je eigelijk helemaal niet uit kunnen, want deze zijn vrijwel ook overal te vinden Nagelbijten / Gniffelen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:59

marielleaartsen schreef:
Citaat:
geen vervelende alcoholisten

Dan zou je eigelijk helemaal niet uit kunnen, want deze zijn vrijwel ook overal te vinden Nagelbijten / Gniffelen

Nou, ik zoek mijn uitgaansgelegenheden zo uit dat ik ze zo min mogelijk tegenkom Knipoog