moet het even kwijt (over de zorg)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: moet het even kwijt (over de zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:51

NoGo
Ik hoop voor jouw dat je steun zult krijgen van collega's en familieleden.
Het is echt tijd dat er eens flink aan de bel wordt getrokken.
Dit is weer een in en in trieste mededeling.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:55

Kytha schreef:
Ik werk sinds september in de zorg als BBL verzorgende IG, ik merk inderdaad dat de werkdruk ontzettend hoog is. Ik werk in een klein verzorgingstehuis, en binnekort krijgen we ook van die gleuven langs de deuren, en pasjes zodat precies geregistreerd staat hoelang je ergens binnen geweest bent (net zoals in de thuiszorg gebeurd). De cliënten geven zelf al aan dat ze zowat bang zijn om een praatje te maken omdat ze daar meer voor moeten betalen.. echt, k vind het absurd, we werken toch met mensen??? die ook aandacht en begrip nodig hebben. Die opleven door een praatje en wat persoonlijke aandacht.. ik vraag me af waar het naartoe gaat, en hoe het zal zijn als wij oud zijn en hulp nodig hebben..

Dat is ook belachelijk, waar slaat dit nou weer op. Arme mensen, de meeste vinden zichzelf vaak al een last. Nu vragen ze straks helemaal nergens meer om. De mond gesnoeid, puur en alleen door de overheid. Hamer

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:00

Ik ben het helemaal eens met de TS! Ik werk voor externe stage (ik ben in dienst van het ziekenhuis) voor 3 maanden in een verpleeghuis. De eerste dag dat ik daar kwam schrok ik mij werkelijk dood... Er liggen daar mensen op 4 persoons kamers!!!! (ze zijn wel aan het bouwen nu dus volgend jaar zijn er alleen nog maar 1 pers kamers) Maar dit vond ik werkelijk niet kunnen.

Ik werk nu 2 maanden in het verpleeghuis op een afdeling met 31 bewoners. Het komt regelmatig voor dat we met 4 medewerkers starten dus met 4 mensen 31 bewoners moeten verzorgen. Geloof mij, ik werk op een afdeling met denk 4 actieve en verder passieve mensen. Je bent gesloopt na zo'n dag.

Nou had ik in het begin een aantal dagen vrij gevraagd, dit moest ik naar de medewerker mailen die het rooster in elkaar knutselt. Deze is niet goed doorgekomen en vervolgens ben ik al mijn dagen waarop ik vrij had gevraagd ingeroosterd. Ik overlegd met de teamleidster. Sorry, ik kon geen vrij krijgen -> personeelstekort. Ik moest zelf maar gaan ruilen en doen met collega's.

En het ergste nog, door het "personeelstekort" heb ik geen/nauwelijks begeleiding en ben ik in die 2 maanden nog aan geen enkele opdracht toegekomen omdat daar collega's bij moeten kijken en helpen.

Overigens worden bij ons alle mensen DAGELIJKS gewassen of gedouched. De consequentie daarvan is dan wel dat we vaak rond 12-13 uur klaar zijn met de zorg en wij klagende familieleden hebben omdat vader of moeder pas om 12 uur geholpen is.

Ik ben blij dat ik over een maandje weer terug het ziekenhuis in mag. Ik vind de werkdruk en de lichamelijke druk daar toch iets minder zwaar en daar heb ik meer de tijd om van mijn werk te genieten.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:26

Ik werk ook al enige tijd in de zorg en ik vind het gewoon triest... er komt gewoon zo weinig geld van de overheid dat er een nog groter personeelstekort is dan wat zij denken.
ik werk in diverse verpleeg en verzorgingstehuizen als flexpool en dan zit je in situaties die dus echt absurt zijn! ik kan me nog herinneren dat ik als 16 jarige stagiaire samen met 1 gediplomeerde zo`n 28 bewoners moesten verzorgen waarvan er 20 om 10.30 naar de kerk moesten...nou dan kun je je handjes wel laten wapperen! maar dan moet er geen calamiteit zijn want dan ben je om 15.00 nog bezig met wassen (ECHT gebeurd)
en er zijn zoveel mensen waar gewoon nooit bezoek komt en waar jij dan ook nog niet eens tijd voor hebt om gezellig te kletsen of lekker te gaan wandelen.

maar laatst stond ik helemaal vreemd te kijken..
ik werkte tijdelijk in een verzorgingstehuis op de zwaarste afdeling (8 van de 10 met tillift of 2 mensen)
waar de mensen gewoon veel zorg nodig hadden en waar je als je met 4 mensen `s morgens opstart je godsgelukkig mag prijzen en dan hopelijk voor twaalven klaar bent!
na een week of 4 op deze afdeling te hebben gewerkt ging ik naar een andere afdeling
ik had vroege dienst en we waren met zen tweeen (dus ik had al zoiets van ow oliebol) na werkelijk waar om 09.30 waren we gewoon klaar!
dan heb ik toch echt zoiets van: dan verdeel die mensen van de zware afdeling over de 4 andere afdelingen! maja het is allemaal zeer triest geregeld in de zorg....(het word rijd dat er een minister komt die zelf uit de zorg komt (en nee geen manager ofzoiets))

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:39

Er komt genoeg geld binnen in de zorg, maar de Top is te zwaar!!
achter elk paar handen aan het bed staan er vier met de handen in de zakken te vertellen hoe het allemaal beter, efficiënter en goedkoper kan!!
Ze moeten al die zogenaamde zorgmanagers eruit gooien!
die kosten alleen maar bakken met geld.
En dat gaat ten koste van de mensen die afhankelijk zijn van de zorg.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:12

woofie schreef:
Er komt genoeg geld binnen in de zorg, maar de Top is te zwaar!!
achter elk paar handen aan het bed staan er vier met de handen in de zakken te vertellen hoe het allemaal beter, efficiënter en goedkoper kan!!
Ze moeten al die zogenaamde zorgmanagers eruit gooien!
die kosten alleen maar bakken met geld.
En dat gaat ten koste van de mensen die afhankelijk zijn van de zorg.

En dit is ook helemaal waar en gaat bij ons ook zeer binnenkort gebeuren.
Daarnaast blijft er ontzettend veel geld liggen bij de gemeentes, terwijl dit bestemd is voor de mensen
die die zorg juist zo hard nodig hebben.
Ik ben zelf planner voor een thuiszorgorganisatie en heel mijn team gaat op de klippen, waarom?
Omdat wij niet kunnen en willen aanbesteden bij die bewuste gemeente...zij willen zo laag gaan zitten met hun berdrag
dat de hulpen nog meer zouden moeten gaan inleveren en daar gaan wij niet mee akkoord.
Wij weten hoe zwaar het werk is en hoe belangrijk, dan is het dus voor ons onacceptabel om de prijzen nog verder naar
beneden te trekken. Andere kant is dan weer dat niet alleen de medewerksters en zelfstandige de dupe zijn, maar ook de clienten.
Deze moeten hun hulp, die soms al meer dan 10 jaar daar komen, ineens inleveren en vervolgens zich opnieuw aanmelden bij een andere zorgaanbieder die goedkoper is, maar ook mindere hulpen beschikbaar hebben, lees; de nederlandse taal minder beheersen.
Weg is het praatje voor de ouderen, weg met het vaak weinige sociale praatje die voor hen belangrijk is.

Mw. Bussemaker; BEDANKT!!! Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:04

ik besteed ook niet aan hoor............ echt niet!!!

Ik kan geen kwalitatief goede zorg leveren voor het bedrag wat de Gemeenten willen betalen, dus dan doe ik OF mijn kanten tekort OF mijn personeel.......... en ik wil geen van tweeen tekort doen..........

dus ik besteed niet aan Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:56

@KiWiKo: Wat gebeurt er met jouw bedrijf dan als je niet aanbesteed? Of heb je nog andere gebieden waar je wel hebt aanbesteed?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 03:40

Wordt het niet eens tijd voor ACTIE!!! De straat op, protest! Ik lees niets anders dan onvrede, maar ondertussen zijn er amper mensen die hun nek uit willen steken om daadwerkelijk iets te veranderen. Te beginnen bij de mensen die zelf in de zorg werken! (ik snap echt wel dat de druk enorm is, maar als je daar niets tegen doet blijft dat ook zo en wordt het alleen maar erger en daar heb je iedereen die in de zorg werkt ook mee)

Ben zelf niet in staat om een serieuze actie op te zetten (mis daarvoor echt de capaciteiten, reeds ervaring mee) maar ELKE actie tot verbetering zal ik volledig steunen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:52

klomp schreef:
@KiWiKo: Wat gebeurt er met jouw bedrijf dan als je niet aanbesteed? Of heb je nog andere gebieden waar je wel hebt aanbesteed?

ik leef van PGB's, particulieren en ik leen mijn personeel uit Lachen

Ik heb ook wel zin, en die clienten heb ik ondergebracht bij een awbz instelling waar ik me bij aangesloten heb Lachen

Ik doe dus alleen de huishouding en strakt de OB via PGB Lachen

Ik ben heel blij dat het ons vorig jaar niet gegund was, ik kan voor die prijzen niet de kwalitatieve zorg leveren die ik wil leveren........ kwantitatief mis je een hoop uren, maar die uren leveren alleen maar hoofdpijn op......

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:39

mick75 schreef:
Wordt het niet eens tijd voor ACTIE!!! De straat op, protest! Ik lees niets anders dan onvrede, maar ondertussen zijn er amper mensen die hun nek uit willen steken om daadwerkelijk iets te veranderen. Te beginnen bij de mensen die zelf in de zorg werken! (ik snap echt wel dat de druk enorm is, maar als je daar niets tegen doet blijft dat ook zo en wordt het alleen maar erger en daar heb je iedereen die in de zorg werkt ook mee)

Ben zelf niet in staat om een serieuze actie op te zetten (mis daarvoor echt de capaciteiten, reeds ervaring mee) maar ELKE actie tot verbetering zal ik volledig steunen!

Eh, ik heb nog op het malieveld in Den Haag staan protesteren hoor vorig jaar, wij zijn toen met practisch de hele organisatie geweest...en of het geholpen heeft...nee, helaas!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:44

KiWiKo schreef:
klomp schreef:

ik leef van PGB's, particulieren en ik leen mijn personeel uit Lachen

Ik heb ook wel zin, en die clienten heb ik ondergebracht bij een awbz instelling waar ik me bij aangesloten heb Lachen

Ik doe dus alleen de huishouding en strakt de OB via PGB Lachen

Ik ben heel blij dat het ons vorig jaar niet gegund was, ik kan voor die prijzen niet de kwalitatieve zorg leveren die ik wil leveren........ kwantitatief mis je een hoop uren, maar die uren leveren alleen maar hoofdpijn op......

Ok, ja wij hebben bij een aantal gemeentes wel aanbesteed, die gaven een redelijke prijs, maar ook wij hebben een aantal via PGB.
De OB, VB en VV wordt gedaan nog door het moeder bedrijf, het HH bedrijf is bij ons een aparte BV geworden.

Maar inderdaad, wat ik ook had begrepen, is dat de OB e.d. straks ook via PGB's gaan en dat het uit de AWBZ valt.

Die Bussemaker moet eens der ogen open doen!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:48

het probleem is dat de directeuren,managers,onder directeuren enzo..veel geld kosten...die verdienen vaak meer dan de ministerpresident...daar gaat het grootste gedeelte van het geld heen...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:53

Natuurlijk en dat is ook niet goed, maar dat neemt ook niet weg dat het normaal is dat er zoveel geld op de planken blijft liggen (ik praat over miljoenen) bij de gemeentes. Dat geld is bedoeld toch voor de mensen die die zorg hard nodig hebben??? En dat vind IK belachelijk, op die manier, zoals KiWiKo al zegt, kan je geen goede zorg meer leveren met kwaliteit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:56

ik denk dat die gemeentes hun geld op de ijslandse bank hebben gezet,of er de beurs mee op zijn gegaan een tijdje terug...dan is er niet veel meer over....maar dat dat ongestraft kan?....begrijp ik dus niet...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:01

Ik begrijp heel veel dingen niet Geerke, ik weet wel dat de clienten en de mensen die bij hen over de vloer komen de dupe ervan zijn..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:02

dat is meestal het probleem,de "gewone man"is de dupe en de witte boorden criminaliteit gaat ongestraft verder....en de politiek doet vrolijk mee...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:03

psies!!!