Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Re: Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:14

Dat snap ik, maar veel mensen komen er met een ongeluk voor de eerste keer lijkt mij. En weten dan ook nog niet of ze allergisch zijn (wist ik de eerste keer ook niet Clown)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:15

Nou met dat epd kun je dat dus wel terug vinden Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:16

En de mensen zelf hoeven niet te weten dat ze allergisch zijn. Het ziekenhuis zal daar altijd rekening mee moeten houden.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:17

Maar als je het zelf nog niet weet dan zal het ook niet in het EPD staan..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:18

Wel als dat vastgesteld is dat er een allergie is of intolerantie voor bepaalde medicatie

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:43

Dan lopen ik maar het risico dat ik allergisch ben, ze me niet willen opereren en ik doodga, ik moet toch ergens aan doodgaan.

Maar hier wordt bezwaar aangetekend tegen het EPD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:42

HIer ook, de voordelen wegen bij lange na niet op tegen de nadelen. Scheelt het jou soms heel veel werk straks mistral? Want je komt wel een beetje met non-argumenten inmiddels.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:51

Ik ben er tegen!! We worden al genoeg gecontroleerd!
Big Brother is watching you!
Simpel voorbeeld: Stel, je verkoopt iets, en de koper betaald jou contant met 1 briefje van 200 euro en 1 briefje van 500 euro.........We weten allemaal dat je in de meeste winkels niet met zulke biljetten kunt betalen, dus je moet het gewisseld hebben. Vroeger ging je dan naar de bank of het postkantoor, legde de centen op de balie, en het werd gewisseld.
Tegenwoordig is de enige optie, op je rekening storten en vervolgens weer op nemen in kleinere biljetten......
Niks aan de hand zul je zeggen...maarrrr.........Elke instantie die electronisch zicht heeft op jouw betalings verkeer ziet dus dat jij 700 eurie's op jouw rekening hebt gestort!

Met dat patienten dossier wordt het van het zelfde laken een pak!! Elke medische instantie, maar ook verzekeringen kunnen jou straks controleren! En als je te duur bent voor de zorg, kon het wel eens heel moeilijk worden om je te verzekeren..........

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:37

faye schreef:
HIer ook, de voordelen wegen bij lange na niet op tegen de nadelen. Scheelt het jou soms heel veel werk straks mistral? Want je komt wel een beetje met non-argumenten inmiddels.

Wat klets jij weer eens dom uit je nek zeg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:24

Mistral: hoe doen ze dat nu dan? Worden die mensen nu gewoon niet geopereerd?

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:50

Wat ik me afvraag, is hoe het eigenlijk precies zit met het bezwaar aantekenen.
De normale termijn van een bezwaar op een besluit is 6 weken. Mijn vraag is nu: telt deze brief al als besluit? Moet ik nu al bezwaar aantekenen tegen iets wat pas over twee jaar ingaat, waarvan de details nog niet helder zijn, waarvan de wetgeving er nog niet eens door is (als ik het goed begrepen heb)...
En als ik nu geen bezwaar aanteken en in die twee jaar worden er nog wat dingen veranderd / verduidelijkt waardoor ik het er ineens niet meer mee eens ben, ben ik dan te laat met alsnog bezwaar maken, omdat de 6 weken dan al lang voorbij zijn (dat had u in 2008 moeten doen)?

Ik heb de brief overigens nog niet gehad, zal daar eens achter aan gaan...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:31

Shadow0 schreef:

Dan wordt er een ander soort narcosemiddel gebruikt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:37

Ik denk trouwens dat de kans groter is dat bij een overval, auto-ongeluk, te water-raking, brand oid ik mijn SOS hanger nog om heb, dan dat ze mijn ID kunnen vinden! Verder zou ik het toch wel erg zonde vinden als ze mijn "golden hour" gaan besteden aan het zoeken naar mijn ID, ipv aan mij behandelen!!!
Daar komt bij dat het toch af en toe wel voorkomt dat ik mijn ID toch niet bij me heb. Ik weet dat ik hem bij me hoor te hebben, maar ja, ik hoor ook het gas uit te doen na het koken, en mijn sleutels niet aan de buitenkant van mijn deur te laten zitten, en die dingen vergeet ik ook.
Dus voor al die mensen die wel een allergie of probleem hebben, lijkt mij een SOS hanger die je gewoon om hebt en om houdt nog altijd een betere oplossing dat een EPD.
Ik blijf er dus nog steeds bij dat ik bezwaar indien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:40

Ikima schreef:
Shadow0 schreef:

Dan wordt er een ander soort narcosemiddel gebruikt.

Nee, ik bedoel, hoe doen ze dat als ze niet weten of iemand allergisch is?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:58

Dan moeten er eerst onderzoeken gedaan worden voor ze iets doen kunnen (wat de zorg ook weer veel duurder maakt Knipoog )

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:44

Ik had het er gister tijdens mn stage (verpleeghuis) over met de huisarts en die is al zn patienten aan het aanraden om bezwaar te tekenen. Moet eerlijk zeggen dat de precieze reden hiervan me niet duidelijk is geworden (was met andere dingen bezig Knipoog), maar ik denk ook dat ik bezwaar ga aantekenen. Vind het aan de ene kant zeer handig als medici bij mn gegevens kunnen (bijvoorbeeld bij een spoedoperatie als ik niet meer bij bewustzijn ben), maar verder zie ik er weinig voordelen van in. Ik verwacht ook dat zorgvezekeraars dadelijk in het EPD kunnen kijken en dat hoeft van mij dus echt niet!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:28

MISTRAL94 schreef:
Dan moeten er eerst onderzoeken gedaan worden voor ze iets doen kunnen (wat de zorg ook weer veel duurder maakt Knipoog )

Bij het ziekenhuis waar ik geopereerd ben is dat niet zo. Als je daar niet weet of je allergisch bent (het gewoon nog niet weet omdat je nog nooit narcose hebt gehad) Ben je voor hun niet allergisch en gebruiken ze gewoon de normale narcose.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:33

Klijn schreef:
MISTRAL94 schreef:

Bij het ziekenhuis waar ik geopereerd ben is dat niet zo. Als je daar niet weet of je allergisch bent (het gewoon nog niet weet omdat je nog nooit narcose hebt gehad) Ben je voor hun niet allergisch en gebruiken ze gewoon de normale narcose.

Ja, dat was bij ons ook zo, vooral bij spoedoperaties. Zo is bij mij al twee keer de narcose/verdoving niet aangeslagen en bleek ik achteraf allergisch/overgevoelig voor bepaalde medicijnen en pleisters. Gedeeltelijk kunnen ze dat van te voren testen, gedeeltelijk ook niet. Dus wat dat betreft neem ik ze ook niets kwalijk. Ik zeg nu wel van tevoren dat ik dus eerder niet gereageerd heb op een narcose. Ze houden daar dan rekening mee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:49

Aan de ene kant vind ik het wel handig, al denk ik ook dat er makkelijk fraude mee gepleegt kan worden en weet ik al wat niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:55

Het zal niet de eerste keer zijn dat een memory stick in een taxi blijft liggen....
Bovendien is uit het bedroevende gebruik van het donorregister wel gebleken dat artsen in geval van nood toch niet even naar de comouter lopen.
Dan nog het risico van een slimme hacker die het wel leuk lijkt om wat geboorte datums te wisselen, of gewoon een slaperige assistent die per ongeluk op delete drukt.
Het verkopen aan verzekeringen vind ik ook een reeel risico.
Ik sprak ooit een hoofd van een analyse afdeling (bloed etc) en die gaf aan dat hoewel het praktisch zou zijn hij de technische kennis van de overheid nooit zoveel zou vetrouwen om zichzelf te later registreren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:07

Ik heb die envelop nog niet open gemaakt.
Maar ik vind niet dat iedereen mijn gegevens mag inzien. Zeker verzekeringen niet.
Moet je zelf aangeven dat je dat niet wilt? Of is standaard het antwoord nee (zoals bij donor zijn)?

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:09

Vanochtend was er wat over op op Goedemorgen NL. Ook de huisartsenvereniging vindt dat het te snel wordt ingevoerd/aangekondigd en dat er te weinig duidelijkheid is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:34

MaiMai schreef:
Vanochtend was er wat over op op Goedemorgen NL. Ook de huisartsenvereniging vindt dat het te snel wordt ingevoerd/aangekondigd en dat er te weinig duidelijkheid is.

Dat is dan idd weer een ander verhaal, er zitten nu nog teveel haken en ogen aan waardoor het voor mensen niet gunstig uit kan pakken. Maar het idee erachter blijf ik wel steunen, overigens werd er in het reclame spotje niet gesproken over verzekeringen dat zij gegevens in kunnen zien.

Ik wacht trouwens ook nog steeds op die envelop, ik heb nog steeds geen info binnen gekregen, slechte zaak.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:42

woofie schreef:
Met dat patienten dossier wordt het van het zelfde laken een pak!! Elke medische instantie, maar ook verzekeringen kunnen jou straks controleren! En als je te duur bent voor de zorg, kon het wel eens heel moeilijk worden om je te verzekeren..........

Dat mag niet. Verzekeringen mogen niet op basis van gegevens over de ziekte van een persoon het besluit nemen om iemand wel of niet te verzekeren. Iedereen in Nederland heeft het recht op een basisverzekering. Dus tenzij ze het verzorgingsstelsel veranderen, is dit sowieso niet mogelijk.

Ik ben helemaal voor het EPD. Als het juist gebruikt wordt (dwz, als de artsen en verpleegsters ook instructie krijgen in het gebruik ervan), is het een ideaal systeem. Alle zorgverleners hebben er toegang tot, dus het is makkelijk te zien of iemand allergisch is ergens voor, of je meerdere soorten medicatie gebruikt, of de medicatie die je cardioloog je wilt voorschrijven misschien bijwerkingen oplevert met de medicatie die de oogarts heeft voorgeschreven, wat dan ook.
En persoonlijk snap ik niet wat het probleem is als iemand kan inzien wat voor operaties / medicijnen je hebt gehad. Ze mogen alles van me weten, behalve m'n pincode Knipoog

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 02:21

Ik denk dat onze minister gewoon te snel geweest is met het rond sturen van deze informatie cq enveloppe Knipoog
Mensen weten er te weinig over en worden overrompeld met info als het ware.
Ze hadden veel betere informatie/educatie moeten geven en niet in 1 week een commercial laten horen en dan vervolgens op zaterdag de Enveloppe in je bus krijgen!

even over het EPD: Ik zie met name de voordelen. Het is dus absoluut niet de bedoeling dat jan en alleman dus zomaar jouw gegevens kan inzien!
Iedere hulpverlener zal daar bepaalde bevoegdheden voor krijgen. Voor ziekenhuizen,( huis)artsen etc zullen vaak Ziektegeschiedenis en medicijngebruik( dus ook eventuele allergieen) van waarde zijn. De apotheker is met name geinteresseerd in medicijngebruik en eventuele ziektes die dus weer van invloed zijn op bepaald medicijngebruik. Om zo bv overdosering of verkeerde middelen in verkeerde doseringen te geven. Juist om dus ook een bepaalde veiligheid te kunnen garanderen!
Nu bij ontslag krijg je recepten mee, brief voor de huisarts wordt vaak nog geschreven en krijgt de arts soms pas na weken! Inmiddels ben jij weer thuis en weten Huisartsen soms geneens wat er in het ziekenhuis gebeurt is. Als dit digitaal is, 1 vinger op de knop en huisarts kan inzien wat er is gebeurt. Bespaart een hoop tijd en ergenis. Daarnaast weet de apotheek welke medicijnen je al nodig hebt!

De regering is nu nog bezig met een wetgeving die dus EPD Privacy veilig moet maken.Daarnaast zullen er ook alllerlei regels komen die dat dus ook moeten garanderen en tuurlijk in elk beroep of wat dan ook zullen rotte appels zitten maar over het algemeen werken er mensen in de zorg die juist met dit soort informatie goed dienen om te gaan. Ikz elf heb daar ook een EED voor moeten afleggen.

Hoe denken jullie dat er nu met je gegevens wordt omgegaan? Alles gaat per post!Wij hebben weleens op een dossier uit een ander ziekenhuis moeten wachten. Zou per Koerier( en dus aangetekend!) komen. Kwam pas na 2 weken. Voor het zelfde geld blijft het ergens liggen en liggen jouw gegevens op straat! Ik denk dat dat juist privacy gevoeliger is!