Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:53

Mijn eerste gedachte was; ouders die hun kind 24 jaar lang opsluiten in een kelder en elke dag seksueel misbruikt worden, die mogen geen kinderen hebben. Wat kan de wereld soms raar in elkaar zitten.. Maar goed, dit is natuurlijk erg zwart-wit.

Maar over het stel met het lage IQ: je weet niet wat de reden is waarom Jeugdzorg het kind heeft 'afgepakt', ik zou eerst de andere kant van het verhaal willen weten voordat ik oordeel.

Maar over het algemeen vind ik dat, wanneer iemand met een wat lager IQ wel 'gewoon' kan functioneren in de maatschappij, zoals jij en ik, dan heeft die persoon wel recht op een kind. Misschien met eventuele extra begeleiding erbij.

Maar waar ligt de grens? Wanneer kun je zeggen: 'Jij mag een kind, maar jij niet.' Wie zijn wij eigenlijk om dat van elkaar te zeggen? Je kunt iemand toch niet het recht ontnemen dat ze graag een kindje willen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:53

superpony schreef:
Ik vind ook dat er meer aan de hand moet zijn, dan alleen een laag IQ. Er lopen imo veel teveel mensen die totaal ongeschikt zijn als ouder........Ik blijf hameren dat het een schoolvak moet worden of id, en je minimaal een cursus en examen zou moeten doen. Als in een rijbewijs. Niks verkeerds mee........

Maarja, wanneer doe je iets goed? Het hangt altijd totaal van de situatie en de context af. En de simpele dingen zoals hoe je een kind moet wassen en verschonen leer je van de kraamhulp. De mensen die het echt niet kunnen worden in de kraamweek wel ontdekt, de mensen die het niet willen (agressieproblemen etc.) vang je niet af met een cursus.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:04

Iddel schreef:
Maar waar ligt de grens? Wanneer kun je zeggen: 'Jij mag een kind, maar jij niet.' Wie zijn wij eigenlijk om dat van elkaar te zeggen? Je kunt iemand toch niet het recht ontnemen dat ze graag een kindje willen?

Maar dan zou ook niemand meer het recht mogen hebben om te klagen wanneer het mis gaat...Er bestaat dan geen overgang gang meer.

Ofwel je hebt een kind en onderhoudt het goed, of je doet dat niet waardoor je kind micchien zelfs kan komen te sterven. Dan mag alleen nog de rechter de daad bestraffen.

Door echter te voorkomen dat al dit soort zaken zo moeten eindigen en voor de rechter komen vind ik, dat men wel mag zeggen of het wel of niet verstandig is of een echtpaard kinderen krijgt en of een echtpaar wel of geen begeleiding nodig heeft.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:11

Ik vind dit de wereld op zijn kop.
Iedereen heeft recht op een kind en het recht om die zelf op te voeden. Kan best zijn dat de ouders een verstandelijke beperking hebben, dan hoort de overheid voor begeleiding te zorgen. Dat is nog altijd eerlijker tegenover de ouders én het kind.

Wat moet dat kind later wel niet denken als hij hoort dat hij bij zijn ouders is weggehaald omdat ze een laag IQ hebben Ik zou mij dan genaaid voelen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:13

Niniane schreef:
Iedereen heeft recht op een kind en het recht om die zelf op te voeden. Kan best zijn dat de ouders een verstandelijke beperking hebben, dan hoort de overheid voor begeleiding te zorgen. Dat is nog altijd eerlijker tegenover de ouders én het kind.

Wat moet dat kind later wel niet denken als hij hoort dat hij bij zijn ouders is weggehaald omdat ze een laag IQ hebben Ik zou mij dan genaaid voelen.

Phoe, afhankelijk van de situatie hoor...! Je ziet soms van die stelletjes met een verstandelijke handicap die hulp nodig hebben om zichzelf te verzorgen/onderhuoden etc. Moeten zulke mensen dan ook nog een kind krijgen?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:15

Dan kan ik er nog wel inkomen ja, maar als de ouders voor zichzelf kunnen zorgen en in de eerste levensbehoeften voorzien, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet mag?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:15

Niniane schreef:
Dan kan ik er nog wel inkomen ja, maar als de ouders voor zichzelf kunnen zorgen en in de eerste levensbehoeften voorzien, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet mag?

absoluut, daar sluit ik me bij je aan. Zulke mensen moeten zeker een kans krijgen, ook al is het met begeleiding!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:18

Niniane schreef:

Een kind heeft niemand recht op, een kind krijg je.
Verder heeft het kind ook rechten.
En zoals al eerder gezegd: hier is ongetwijfeld meer aan de hand.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:19

Waar wij dus niks vanaf weten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:19

Het is ook allemaal per situatie verschillend. Daarom is het ook zo moeilijk in te schatten. Maar alleen een laag IQ is imo geen reden, want men weet dat mensen met een goeie baan ook hele grove fouten maken met hun kids.

Er gaat best veel mis, maar niet lek kind wordt weg gehaald. Er wordt ook heel vaak geprobeert het wel binnen het gezin met begeleiding op te lossen.

En zoals ik hoorde, zijn kinderen ontzettend loyaal, dus soms komt ook niet alles eventjes naar buiten. Zeker niet als alles aan de buitenkant wel goed lijkt.

Je weet nooit of je het goed doet. Ik maak ook fouten en vind dat best moeilijk, maar je kan wel grezen stellen. De drempel om mensen te helpen of te begeleiden kleiner te maken als het moet met enige dwang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:25

@Wendy, natuurlijk mag je blij zijn dat je een kind mag krijgen als je die wens hebt. Maar men mag het wel allemaal proberen en soms mogen de verkeerde mensen wel een kind krijgen en blijven anderen die het 10x beter hadden gedaan kinderloos, hoe wrang het ook is.

Ik mag daar vast niet over oordelen, maar je ziet het wel om je heen. Gek genoeg als je een schoolgaand kind hebt, staan je haren af en toe recht overeind van wat je ziet en meemaakt.

En echt, iedereen maakt fouten met opvoeden. Helaas.........Ik doe vast geen vreselijke dingen fout, maar als ik soms onterecht boos ben geworden vind ik dat wel rot. En als ik regels moet stellen waar hij echt moeite mee heeft, snap ik dat hij dat rot vindt en hop maar dat hij later weet dat het voor zijn bestwil was.....Gelukkig weet ie dat al een beetje.

Maar goed, je weet nooit alles en de buitenkant zegt echt helemaal niks.

Ik weet alleen dat dit kind wel al een moeilijker begin heeft en hoop dat het goed terecht komt. Van pleeggezin, naar pleeggezin of gezins vervangend tehuis, levert ook niet de beste resultaten en een kind wil straks wel weten hoe en wat....Wie of wat je ouders ook zijn, je ouders, blijven je ouders..........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:27

superpony schreef:
Ik weet alleen dat dit kind wel al een moeilijker begin heeft en hoop dat het goed terecht komt. Van pleeggezin, naar pleeggezin of gezins vervangend tehuis, levert ook niet de beste resultaten..

Klopt, maar een zorgvuldige plaatsing in een goed gezin is bij een jong kind wel veel makkelijker dan bij een kind dat na jaren problemen pas thuis weggehaald wordt. Zo zijn er voor alles en tegen alles hele goede redenen, wat het nooit makkelijk maakt om in dit soort situaties de juiste beslissing te nemen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:29

Niniane schreef:
Iedereen heeft recht op een kind en het recht om die zelf op te voeden.

Vind ik niet en ik vind dit ook een vrij egoïstische gedachte.
Dat iemand een kind wil en het zelf opvoeden gaat voor alles? Ook het belang van het kind?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:36

superpony schreef:
@Wendy, natuurlijk mag je blij zijn dat je een kind mag krijgen als je die wens hebt. Maar men mag het wel allemaal proberen en soms mogen de verkeerde mensen wel een kind krijgen en blijven anderen die het 10x beter hadden gedaan kinderloos, hoe wrang het ook is.

Proberen of je er voor kan zorgen kan je met een goudvis doen, en met een konijn of hond alleen als je andere huisgenoten (als kind dus je vader en moeder) er voor zorgen op het moment dat je geen zin hebt of het vergeet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:43

Misser schreef:
Niniane schreef:
Iedereen heeft recht op een kind en het recht om die zelf op te voeden.

Vind ik niet en ik vind dit ook een vrij egoïstische gedachte.
Dat iemand een kind wil en het zelf opvoeden gaat voor alles? Ook het belang van het kind?

Als je leest zie je dat er recht staat, dat houdt in dat je het recht hebt om een kind op te voeden, dat je die kans mag krijgen van de overheid (Die het stel van het onderwerp dus niet krijgt) als je dit niet aan kan, dan mag er ingegrijpen worden en verwaaloos je je kind dan heb je die recht dus niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:46

Iedereen heeft in principe het recht zolang je hem niet verspeeld, uitzonderingen op dit gebied (zwaar verstandelijk gehandicapt bijv.) daargelaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:47

Niniane schreef:
Als je leest zie je dat er recht staat, dat houdt in dat je het recht hebt om een kind op te voeden, dat je die kans mag krijgen van de overheid (Die het stel van het onderwerp dus niet krijgt) als je dit niet aan kan, dan mag je ingrijpen en verwaaloos je je kind dan heb je die recht dus niet.

Juridisch gezien bestaat dat recht niet, en persoonlijk vind ik ook dat mensen dat recht niet hebben. Wat mij betreft staat het belang van het kind voorop, en hebben mensen niet een 'recht' op ouderschap. En ik vind niet dat er gewacht hoeft te worden tot het al mis IS gegaan voor er ingegrepen kan worden, als er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat een kind gevaar loopt bij de ouders.

Adil: om die uitzonderingen gaat het nu precies hier Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:52

odetteke schreef:
superpony schreef:

Proberen of je er voor kan zorgen kan je met een goudvis doen, en met een konijn of hond alleen als je andere huisgenoten (als kind dus je vader en moeder) er voor zorgen op het moment dat je geen zin hebt of het vergeet.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt hier of het is niet zo naar mij bedoeld, maar er wordt altijd gezegd dat je een kind mag krijgen. Je kan er gewoon niet eventjes eentje nemen, maar mag dus blij zijn als het lukt om er eentje te krijgen. Wat ik bedoel is dat er dus ook mensen zijn die niet geschikt zijn, maar wel mogen proberen een kind te krijgen. Dus hard oefenen om er eentje te maken, technisch gesproken even. Het mogen krijgen kan bij de een dus wel lukken en bij de ander niet. Helaas lukt het bij mindere ouders soms wel en bij vast geweldige mensen niet.......

En wat ik ook zei is dat iedereen fouten maakt. Ik net zo als elk ander, maar er zijn gewoon grenzen.

Natuurlijk zal dit kind makkelijker geplaatst worden, maar dan nog zal hij/zij misschien later vragen hebben, voelen dat het anders is en misschien toch ook gaan zoeken. Misschien komt er wel een omgangsregeling en begrijpt hij/zij er straks niks van waarom hij/zij niet bij de ouders mag zijn, die dan lief lijken. Een kind ervaart dat anders en dat blijft toch een ding in zijn of haar leven. Hoe goed het ook terecht komt, wat ik zeker hoop..........

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:52

Ik denk mensen die heel veel moeite hebben om zwanger te raken er wel anders over denken.
Mijn nicht heeft 2 jaar met behandelingen gezeten om maar zwanger te raken en dan was het kind nog medisch tot leven gewekt.

Als wij in hun schoenen hadden gestaan hadden we waarschijnlijk precies hetzelfde gereageerd als deze mensen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:56

Shadow0 schreef:
Juridisch gezien bestaat dat recht niet, en persoonlijk vind ik ook dat mensen dat recht niet hebben. Wat mij betreft staat het belang van het kind voorop, en hebben mensen niet een 'recht' op ouderschap. En ik vind niet dat er gewacht hoeft te worden tot het al mis IS gegaan voor er ingegrepen kan worden, als er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat een kind gevaar loopt bij de ouders.

Ja, daarom lijkt me iets van testen nog altijd beter dan helemaal niks. Natuurlijk kan men zich beter voordoen, maar je kan door veel heen prikken. Want het is gewoon voor heel veel mensen wel heel makkelijk om ondoordacht een kind te krijgen. En als je achteraf na veel juridische toestanden een kind pas kan helpen, ben je altijd te laat. Kind heeft dan toch al schade. Beter laat dan nooit, maar liever helemaal niet, denk ik dan...........

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:02

Shadow0 schreef:
Niniane schreef:
Als je leest zie je dat er recht staat, dat houdt in dat je het recht hebt om een kind op te voeden, dat je die kans mag krijgen van de overheid (Die het stel van het onderwerp dus niet krijgt) als je dit niet aan kan, dan mag je ingrijpen en verwaaloos je je kind dan heb je die recht dus niet.

Je bent me voor Knipoog, ik zag nl heel goed dat er recht stond.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:06

Ik vind het sowieso makkelijk om te concluderen dat het bij dit stel is misgegaan.
Heeft deze vrouw dan geen moedergevoelens? Haar pasgeboren kind is bij haar weggehaald zonder diepgegronde reden. Ik vind dit van geen klasse tonen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:09

Hmm.. ik denk dat dit per situatie beoordeeld moet worden. Ik ken zat ''normale'' mensen die ook voor geen meter op kunnen voeden (niet consequent, geven geen liefde, slecht voorbeeld geven zoals bvb constant liegen, geen mogelijkheden bieden tot ontwikkeling etc.), die zijn misschien wel slechtere ouders dan deze twee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:11

Niniane schreef:
Ik vind het sowieso makkelijk om te concluderen dat het bij dit stel is misgegaan.

Of dat te makkelijk is weet ik niet, want de rechter heeft deze beslissing genomen op grond van informatie die wij niet hebben!

Citaat:
Heeft deze vrouw dan geen moedergevoelens? Haar pasgeboren kind is bij haar weggehaald zonder diepgegronde reden. Ik vind dit van geen klasse tonen.

Wij weten niet of er een gegronde reden is. De ouders zeggen van niet, maar de redenen van jeugdzorg en het oordeel van de rechter hebben wij niet gehoord, omdat dit proces achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden, dus daar kunnen we ook niet over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:44

Ik heb genoeg met deze instanties te maken en hun acties zijn vaak zeer schrijnend voor ouders EN kinderen. Het wordt tijd dat er flink de bezem doorheen gaat. Ik hoop dat de rechter een goede uitspraak doet voor kind en ouders. Ik vind het ronduit schandalig dat deze ouders zomaar ineens hun kind kwijt zijn. Ze is negen maanden zwanger geweest, onder begeleiding van verloskundige of gyneacoloog geweest , ze is bevallen. Alleen omdat ze hulp vroegen voor opvang omdat ze werken is hun kind afgepakt. Krom is het!